استان ها

کاهش ۳۰ درصدی تولید پسته در خراسان رضوی نسبت به سال قبل

گزارشگر یک/ خراسان رجبی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این در حالی است که سطح زیرکشت پسته در استان نسبت به سال گذشته 3.7 درصد افزایش داشته است.

غلامحسین ساربان در گفت وگو با گزارشگر یک، درباره تولید پسته خراسان رضوی گفت: این استان ۱۱۶ هزار هکتار باغ پسته دارد که ۷۵ هزار هکتار آن قابل برداشت است. در حال حاضر استانی که 25 درصد سطح زیر کشت پسته و 23 درصد تولید پسته را به خود اختصاص داده است، دومین تولیدکننده این محصول در کشور است. تقریباً از هر 10000 هکتار پسته می توان 700 کیلوگرم پسته خشک به دست آورد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از طرفی امسال نسبت به سال گذشته کمبود داشت به همین دلیل تولید کاهش پیدا کرد. نباید فراموش کرد که درخت پسته از سال هشتم بارور می شود و عملکرد اقتصادی پسته از سال پانزدهم شروع می شود.

وی درباره دلایل کاهش تولید پسته در سال جاری نیز گفت: با تشدید اثرات خشکسالی، سرمازدگی، گرمازدگی، طوفان و به طور کلی کمبود پسته، تولید پسته به طور کلی کاهش یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: باغات پسته نسبت به 20 سال گذشته 96 هزار هکتار و نسبت به 10 سال گذشته حدود 50 هزار هکتار افزایش داشته است. بر این اساس سطح زیرکشت پسته 5 تا 8 درصد در سال رشد داشت.

ساربان گفت: شهرستان های سرخس و کلات با 17 هزار هکتار جنگل پسته خاستگاه و زیستگاه پسته جهان هستند. پسته از این شهرستان به دامغان، قزوین و کرمان صادر می شد. با وجود خشکسالی و کم آبی، توسعه فشرده کشت پسته در کرمان باعث کاهش عملکرد تولید این محصول در شهرستان شد و تولید این محصول به خراسان رضوی بازگشت.

وی در ادامه گفت: از مهم ترین مناطق پسته خیز خراسان رضوی می توان به شهرستان های محلات، بردسکن، خوشاب، گناباد، بجستان، فیض آباد، خواف، سبزوار و نیشابور اشاره کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی علت افزایش قیمت این محصول را عنوان کرد: قیمت هر کیلوگرم به بالای 200 هزار تومان رسیده است.

ساربان گفت: صادرات محصول پسته منطقه نیز 450 میلیون دلار برآورد شده است. در حال حاضر 5 درصد پسته صادراتی خراسان رضوی از طریق خروجی ها و گمرکات استانی و 90 درصد باقی مانده و بیشتر از گمرکات سایر استان ها به کشورهای عربی، چین، کشورهای آسیای میانه و بخشی از آنها به کشورهای اروپایی صادر می شود. تلاش ما برای پیشبرد تجارت و افزایش تعداد صادرکنندگان در منطقه است.

وی ادامه داد: با راه اندازی بورس کالا، بستر خوبی برای فروش پسته در این منطقه فراهم شده است چرا که بورس می تواند شفافیت قیمت ها را افزایش داده و کیفیت محصولات صنعتی را ارتقا دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تولید محصولات ارگانیک در استان، گفت: کشاورزان وارد عرصه تولید ارگانیک شده و پسته را با قیمت مناسب به فروش می رسانند. خراسان رضوی به دلیل تنوع اقلیمی، آب کافی، تولیدکنندگان و متخصصان برتر پسته، درختکاری مناسب، باغ سازی مکانیزه و نیمه مکانیزه و… قابلیت های بسیار خوبی در زمینه تولید پسته دارد و این علل بالقوه زیاد است. عملکرد بسیار خوب خراسان رضوی از پسته نسبت به داخل تولید شد.

وی افزود: مهمترین ارقام پسته تجاری و صادراتی خراسان رضوی پسته بادامی، اکبری، فندقی، احمدآقایی و کله قوچی است. تعداد پایانه های مکانیزه و نیمه مکانیزه ثبت و فرآوری پسته در خراسان رضوی در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است که این یکی از مزیت های صنعت تبدیلی بومی است. در حال حاضر این استان دارای بیش از 130 واحد فرآوری پسته با ظرفیت اسمی فرآوری 320 تن و ظرفیت واقعی 130 هزار تن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: تقاضا برای بیش از 2 میلیون تن پسته در دنیا وجود دارد اما مجموع تولید پسته در دنیا 600 هزار تن است.

ساربان در خصوص محصولات اصلی پسته در ایران و آمریکا گفت: در حالی که پسته ایران به کشورهای آسیای میانه صادر می شود.

وی با اشاره به روند بلندمدت توسعه باغات پسته از کشاورزان خواست تا شاخص هایی مانند الزامات فنی، الزامات راهبردی، الزامات اقتصادی و الزامات زیستی را در نظر بگیرند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به همین دلیل، استفاده از یک محصول منفرد توصیه نمی شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا