اجتماع

کدام عوامل بیشترین تاثیر را در سلامت روان زنان و مردان دارند؟

یافته های این تحقیق به شرح زیر است: سلامت روان زنان با مدیریت استرس ، ورزش بیشتر ، مصرف کمتر سیگار ، الکل و اشتغال بهبود می یابد. مدیریت استرس و بهبود رژیم غذایی بر سلامت روان آقایان تأثیر می گذارد. مدیریت استرس همچنین بیشترین تأثیر را در سلامت روان شما دارد.

به گزارش گزارشگر یک بیماری روانی در سراسر جهان گسترده است و یکی از دلایل اصلی ناتوانی و مرگ زودرس است. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، 5 از 10 بیماری ناتوانی در جهان با بیماری روانی همراه است. در سالهای اخیر؛ در ایران شیوع بیماری روانی در حال افزایش است.
سلامت روان یکی از مهمترین جنبه های سلامت افراد است و تأثیر جدی بر سلامت جسمی و اجتماعی آنها دارد. سلامت روان عموماً نشانگر عدم استرس ، اضطراب ، علائم افسردگی و مشکلات سلامت روان است. موضوعات مختلفی بر سلامت روان افراد از جمله خصوصیات شخصی ، فشارهای روانی و محیطی و وضعیت اقتصادی تأثیر می گذارد.

این تفاوت های احتمالی در مؤلفه هایی را که بر افزایش اختلالات روانی در ایران تأثیر می گذارد ، در نظر می گیرد. درک عوامل مؤثر بر سلامت روان زنان و مردان در ایران ضروری است. بنابراین محققان دانشگاه پیام نور و دانشگاه خوارزمی تأثیر عوامل مختلفی را در سلامت زنان و مردان مورد بررسی قرار دادند. اعظم علیزاده و پروانه دانش؛ محققان علوم اجتماعی و همکارانشان در این مطالعه شرکت کردند.

برای این مطالعه ، 300 زن و 300 مرد 20 تا 60 ساله ساکن کرمان از فوریه 2016 تا مه 2017 از طریق پرسشنامه بررسی شدند. شهر کرمان بر اساس شهر به چهار منطقه تقسیم شده است و محققان براساس جمعیت هر منطقه بر اساس شهر به طور کلی چهار نمونه را انجام دادند.

پرسشنامهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی و پرسشنامه سبک زندگی سالم بود.

براساس نتایج این مطالعه ، میانگین سنی زنان و مردان شرکت کننده در این مطالعه به ترتیب 39 و 5/40 سال بوده است. حدود 62٪ از زنان بیکار و حدود 38٪ زنان شاغل بودند. درصد مردان شاغل حدود 92٪ بود.

در این مطالعه میانگین سلامت روانی مردان (5/23٪) از زنان (7/20٪) بالاتر بود. اما ، از نظر سبک زندگی ، زنان دارای سبک زندگی سالم تر (55.7) نسبت به مردان بودند (53.2). علاوه بر این ، نمره مدیریت استرس زنان (6/12) بالاتر از مردان (6/11) بود. استعمال سیگار و پرهیز از زنان در زنان (19.4) نسبت به مردان (7/11) بیشتر بود. با این حال ، زنان (7/7) فعالیت بدنی کمتری نسبت به مردان داشتند (8.2). از نظر رژیم غذایی ، زنان (16.2) رژیم غذایی سالم تری نسبت به مردان داشتند (15.3).

زنان سبک زندگی سالم داشتند اما سلامت روانی آنها از مردان پایین تر بود. محققان گفتند: “عوامل ساختاری مانند تأثیر نابرابری در استفاده از منابع ، نقش ها و مسئولیت های جنسیتی ، پایگاه خانواده و فرزندپروری و استرسهای اجتماعی شناخته نشده نقش تعیین کننده تری در سلامت روان زنان دارند.” زنان سبک زندگی سالم تری دارند ، اما عوامل ساختاری تأثیر کامل و مثبتی در سبک زندگی سالم ندارند.

نتایج این مطالعه نشان داد که زنان نسبت به آقایان کمتر ورزش و فعالیت بدنی دارند. با این حال ، این متغیر تأثیر بیشتری بر سلامت روان زنان داشت. این نشان می دهد که ورزش و فعالیت بدنی برای کاهش اختلالات روانی و بهبود سلامت زنان از اهمیت بیشتری برخوردار است. به گفته محققان این مطالعه؛ زنان در جامعه ما به دلیل محدودیت های مکانی ، کارکردی ، جسمی و فرهنگی نسبت به مردان کمتر ورزش می کنند که این هشدار دهنده بسیاری از جنبه های بهداشت زنان است.

از بین ابعاد مختلفی که بر سلامت روان تأثیر می گذارد ، مدیریت استرس در زنان و مردان مؤثرتر است. در این مطالعه ، تغذیه مردان از زنان بدتر بود ، اما تغذیه با سلامت روان مردان رابطه مثبت و معناداری داشت.

به گفته محققان؛ اتخاذ سیاست هایی برای تغذیه سالم در کل جامعه به ویژه مردان ، پرورش فرهنگ ، آگاهی از تغذیه ، تهیه عادات غذایی سالم و جلوگیری از غذاهای پخته شده با کیفیت پایین و سرشار از چربی و نمک می تواند راهی برای بهبود سلامت روان باشد. .

تحقیقات همچنین نشان داده است که ممنوعیت استعمال سیگار و نوشیدن هیچ ارتباطی با سلامت مردان ندارد و فقط بر سلامت روان زنان تأثیر می گذارد. به گفته محققان ، زنان نسبت به مردان سیگار و الکل کمتری مصرف می کنند ، اما همین مقادیر اندک باعث کاهش سلامت روانی می شود و زنان با سلامت روانی ضعیف بیشتر سیگار و الکل مصرف می کنند.

از جمله متغیرهای موقعیتی که بر سلامت روان آقایان و زنان تأثیر می گذارد ، از جمله سن ، درآمد ، تحصیلات و وضعیت اشتغال ، فقط متغیر اشتغال بر سلامت روان زنان تأثیر می گذارد و زنان شاغل نسبت به زنان شاغل از سلامت روانی بیشتری برخوردار هستند. برای مردان ، متغیر اساسی بر سلامت روان تأثیر نمی گذارد.

به گفته محققان در این مطالعه ، با آگاهی و تشویق زنان درباره ورزش و فعالیت بدنی و با ایجاد زیرساختی مناسب برای آنها ، می توان سلامت روان زنان را بهبود بخشید. علاوه بر این ، آموزش مهارت های مدیریت استرس در جوامع پر از استرس اقتصادی ، تأثیر عمیقی بر سلامت روان زنان و مردان دارد. همچنین آگاهی و آموزش در مورد عادات غذایی سالم بر سلامت روان (به ویژه مردان) تأثیر می گذارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا