عمومی

کدام مواد شیمیایی در ایران تولید می شوند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

براساس یک گزارش تجاری از خبرگزاری آنلاین ، ایران محصولات پتروشیمی و کارخانه های تولیدی زیادی در زمینه تولید مواد شیمیایی دارد که این امر باعث شده است در برخی از کشورها بهتر عمل کند. با این حال ، تشدید تحریم ها در سال های اخیر ، ایران را در تولید یا صادرات برخی مواد شیمیایی دچار مشکل کرده است. در ادامه این مقاله که توسط بازرگانی شیمی تهران تهیه شده است با ما همراه باشید تا در مورد مواد شیمیایی تولید شده در ایران و موجود در بازار مواد شیمیایی بیشتر بدانید.

متانول

یکی از اصلی ترین مواد شیمیایی که ایران تولید می کند ، متانول است.

تولید خالص متانول ایران طی دو سال گذشته تقریباً دو برابر شده است و در سال 2020 دو واحد جدید راه اندازی شده است که به حدود 12.2 میلیون تن در سال افزایش می یابد و 1.65 میلیون تن متانول در سال تولید تجاری این ترکیب را آغاز كرده است.

تولیدکننده ایرانی کاوه پتروشیمی تولید خود را در Dayar در سال 2019 با 2.3 میلیون تن در سال آغاز کرد. در آگوست 2018 ، تولید کننده دیگری به نام مرجان در عسلویه تولید سالانه خود را به 1.65 میلیون تن افزایش داد.

مجتمع های پتروشیمی زاگرس ، خارک ، فن آوران دیگر تولید کنندگان عمده متانول هستند.

تولید اصلی این ماده در ایران صادرات متانول خود را به کشورهایی که هنوز با ایران معامله می کنند ، مانند چین در آوریل 2020 ، دو برابر کرد.

اتیلن گلیکول

اتیلن گلیکول ، که عمدتا در تولید رزین ، ضد یخ ، لاستیک ، کمبود گاز و غیره استفاده می شود ، یکی دیگر از محصولات عمده در ایران است. سه حلال مهم این خانواده مونو اتیلن گلیکول ، دی اتیلن گلیکول و تری اتیلن گلیکول همگی در واحدهای پتروشیمی کشور تولید و به کشورهای اطراف صادر می شوند.

از تولیدکنندگان اتیلن گلیکول ایرانی می توان به پتروشیمی مارون و شازند اشاره کرد. ایران بعد از عربستان سعودی و کویت یکی از بزرگترین تولید کنندگان اتیلن گلیکول در خاورمیانه است. ایالات متحده همچنین بزرگترین تولید کننده این مواد در جهان است.

علاوه بر اتیلن گلیکول ، خانواده گلیکول دیگری به نام بوتیل گلیکول نیز در ایران تولید می شود.

اسید فسفریک

اسید فسفریک موجود در صنایع غذایی با خلوص 85٪ برای خرید و فروش مواد شیمیایی صنعتی و غذایی وارد بازار می شود. اسید فسفریک ماده دیگری است که در ایران تولید می شود.

کشاورزی ایران یکی از صنایع پررونق است ، بنابراین استفاده از این اسید در تولید کود یا مستقیماً برای رفع کمبود فسفر در گیاهان بیش از هر زمان دیگری احساس شده است.

پتروشیمی رازی بزرگترین تولید کننده این ماده در ایران است.

اتانول آمین

از اتانولامین در صنایع آرایشی ، رنگ و رزین ، سنتز شیمیایی ، ساخت رزین و … استفاده می شود.

ایران در تولید این حلال به خودکفایی رسیده است. پتروشیمی شازند بزرگترین تولید کننده این حلالهای مهم است. هر سه حلال: مونو اتانول آمین ، دی اتانولامین و تری اتانول آمین در این محصول پتروشیمی تولید می شود.

عنصر

اوره که عمدتا توسط پتروشیمی های شیراز و کرمانشاه تولید می شود ، یکی از مهمترین کودهای ازته است که می تواند کمبود نیتروژن گیاهان را به میزان قابل توجهی برطرف کند. از آنجا که نیتروژن مهمترین عنصر مورد استفاده گیاهان است ، استفاده از این کود برای از بین بردن کمبود نیتروژن یکی از دلایل مهم فروش اوره در بازار خرید و فروش مواد شیمیایی است.

نتیجه:

ایران با داشتن طیف گسترده ای از مواد پتروشیمی توانسته است برخی از مواد شیمیایی مانند اتانول آمین ، زایلن و تولوئن را تولید کند. اتیلن گلیکول و برس به خودکفایی می رسند. در این مقاله فقط به برخی از مواد شیمیایی تولید شده در ایران پرداخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید و فروش سایر مواد شیمیایی و انواع مختلف مواد شیمیایی ، با بازرگانی شیمی تهران تماس بگیرید. در اینجا می توانید نحوه ارتباط ما با این شرکت را مشاهده کنید.

آدرس وب سایت: WWW.TEHRAN-CHEM.COM

تماس: 02191006570

تلگرام: SHIMIIAI_TEHRAN

اینستاگرام: SHIMIAI_TEHRAN

* این مقاله اخبار تبلیغاتی است و خبرگزاری آنلاین نظری درباره محتوای آن ندارد.

دکمه بازگشت به بالا