اقتصادی

کسری بودجه دولت قطعا بهتر از سال‌های قبل مدیریت خواهد شد

فرماندار بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: “کارشناسان اقتصادی مواردی را برجسته کرده اند که باید این روزها توضیح داده شود.”

به گزارش گزارشگر یک ، یادداشت عبدالناصر همتی می گوید: “این کارشناسان معتقدند که رشد نقدینگی در سه ماهه اول سال 1998 و 1999 بسیار بالا است. نرخ رشد سال گذشته مبتنی بر ارز به طور متوسط ​​بیش از 50 سال اقتصاد بود ، اما با وجود کسری بودجه قابل توجه دولت ، خیلی عقب نبود. نرخ رشد 8/8٪ با نرخ رشد فصل قبل تفاوت معنی داری داشت.

البته رشد نقدینگی همیشه پدیده ساختاری در اقتصاد ایران بوده است. از همه مهمتر ، میزان نقدینگی موجود و حتی رشد فعلی نمی تواند تورم بالایی را که پیش بینی می کند ، ایجاد کند. زیرا برخی از نقدینگی موجود برای پوشش کسری بودجه استفاده خواهد شد.

در واقع ، فروش دارایی و انتشار اوراق دولتی و تأمین اعتبار کسر بودجه از اوراق به معنای استفاده از نقدینگی اقتصاد موجود بدون ایجاد فشار بر پایه ارز است.

همتی اضافه کرد: برای جلوگیری از تجمع ریسک های سیستماتیک و خنثی سازی اقدامات تثبیت کننده بانک مرکزی ، لازم است سیاست های کلان در سایر بخش های اقتصاد کلان با دقت اجرا شود. با توجه به مدیریت ارز و نرخ ارز ، می توانید اطمینان داشته باشید که قطعاً کسری بودجه دولت بهتر از گذشته مدیریت می شود و مسیر سیاست پولی در حال تغییر به نرخ بهره بازار بین بانکی است. راهروهای کف و سقف بین 13 تا 22 درصد از فردا توسط بانک مرکزی اداره می شود.

امیدواریم متخصصان محترم با ارائه تجزیه و تحلیل علمی از اقتصاد با دقت و مسئولیت لازم ، به بانک مرکزی یاری رسانند و از مشکلاتی که می تواند منجر به گمانه زنی یا تحریک انتظارات شود ، جلوگیری نمایند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا