عمومی

کشور امروز خسران فقدان مرحوم هاشمی را بهتر درک می‌کند

س: در چه شرایطی دولت سازندگی به قدرت رسید و نقش مرحوم هاشمی رفسنجانی بعد از جنگ را چگونه ارزیابی می کنید؟

مرحوم هاشمی رفسنجانی پس از دو واقعه مهم در سال 1989 رئیس جمهور ایران شد. یکی پایان امام خمینی و دیگری پایان جنگ تحمیلی. پایان جنگ فرصتی را برای بازسازی ویرانه ها و پیشرفت کشور فراهم کرد.

با وجود دفاع مقدس ، مردم و مسئولان توانستند با تقدیم صدها هزار شهید ، جانباز و اسیر جنگی از پیروزی حسین جلوگیری کرده و تمامیت ارضی ایران را حفظ کنند ، اما این جنگ حدود 100 میلیارد دلار خسارت وارد کرد و مانع توسعه و توسعه کشور شد. اقتصاد را تحویل گرفت. با برقراری آتش بس ، هاشمی رفسنجانی برای افزایش آسیب های گسترده جنگ ، احیای مجدد اقتصاد کشور ، رونق و خوشبختی کشور تلاش کرد تا رفاه مردم آن را افزایش دهد.

* تفکر سازنده از نظر مرحوم هاشمی چگونه شکل گرفت؟

در حقیقت ، Go Hasemi به این نتیجه رسید که ساخت و تکمیل زیرساخت های دولت ایالتی و توسعه اقتصادی جامع باید در اولویت قرار گیرد. دلیل این امر آن است که در طول جنگ ، اقتصاد ایران آنقدر قوی نبود که بتواند هزینه های دفاع از کشور را تأمین کند ، زندگی مردمش را در سطح بالایی اداره کند و رفاه پایدار ایجاد کند. وی معتقد بود که تا زمانی که اقتصاد ملی رشد نکرده و تنظیم نشود ، حتی توسعه پایدار فرهنگی و سیاسی نیز اتفاق نخواهد افتاد.

وی در توسعه اقتصادی ، بازسازی زیرساخت های دولت را در اولویت قرار داد ، سعی در حل مشکلات برق ، آب ، حمل و نقل ، کشاورزی و تولید داشت و با کمک مردم ظرفیت دولت را در همه این مناطق افزایش داد. .

هاشمی رفسنجانی معتقد بود که وی “دولت کارگری” تشکیل داده و تلاش می کند وزرا فقط کار و تلاش پیدا کنند ، تولید و احیای مجدد کارخانه را افزایش دهند و “پیشرفت اقتصادی” را متمرکز کنند. بنابراین ، یکی از مشکلات اصلی کشور از یک طرف کمبود منابع آب و تخریب سیل در روزهای خاصی از سال بود. وی طبق دستور کار دولت ، ساخت 100 سد در سراسر کشور و همچنین سفره های زیرزمینی و تأسیسات آبیاری را در دستور کار دولت قرار داد و دولت خود را “دولت سازندگی” خواند. او می خواست کل ایران یک کارگاه بزرگ ساخت ، تولید و فعالیت باشد.

خوشبختانه تفکر سازنده در دوره اصلاحات دنبال شد و رشد اقتصادی در دوران ریاست جمهوری حاتمی خاطرات خوشی را در قلب بیشتر ایرانیان و سرمایه گذاران ملی به جای گذاشت.

* تفکر سازنده تا چه اندازه در کشور شما ادامه داشته و گسترش یافته است؟ آیا برخی معتقدند که با کمرنگ شدن تفکر سازنده ، نمی توانیم از توانایی های درونی خود در همه زمینه ها به خوبی استفاده کنیم؟

متأسفانه به دلیل ساختار اقتصادی ایران که بخشهای خصوصی و غیردولتی در پیشرفت اقتصاد ملی نقش مهمی ندارند ، هاشمی رفسنجانی سعی کرده است فضای بیشتری برای بخش خصوصی و موانع تجاری پایین تری را برای مردم و فعالان اقتصادی فراهم کند. تاکنون ، به دلایل مختلف ، دولت نتوانسته است به سمت بازارها و اقتصادهای آزاد حرکت کند و دست مردم را به طیف گسترده ای از فعالیت های تولیدی ، صنعتی و تجاری باز کند. به همین دلیل اقتصاد ایران متناسب با اندازه و موقعیت ژئوپلیتیکی آن نیست. در هر صورت ، باید تدابیری اندیشیده شود تا همه توانایی های ایران در بخشهای مختلف اقتصادی ، به ویژه صنایع مدرن فناوری فعال شود تا ایران بتواند به اهداف سند چشم انداز دست یابد. تفکر سازنده و پیشرفت به سمت پیشرفت باید در دستور کار مردم ایران قرار گیرد و دولت باید یک فضای تجاری مناسب برای فعالان اقتصادی ایجاد کند تا ایران بتواند حداقل 1٪ از محصولات پردرآمد جهان را تولید کند. این به خود مربوط می شود و نه تنها کالاهای ایرانی روی میز مردم است بلکه کالاهای ایرانی را می توان در بازارهای جهان نیز یافت.

* نظر شخصی شما درباره نیمه دوم چیست؟ با توجه به تخریبی که برخی همیشه به او وارد کرده اند ، بسیاری هنوز به مرحوم هاشمی احترام می گذارند.

هاشمی رفسنجانی می خواست که ایران به الگویی موفق برای دولت محلی و دولت های اطراف تبدیل شود. وی اقتصادی پویا و قدرتمند را الگویی برای جمهوری اسلامی ایران می دانست و معتقد بود که اگر بتواند با توانمندسازی مردم بدون اتکا به دولت فقر ایران را از بین ببرد ، می تواند به جلو حرکت کند. کرد هاشمی سعی کرد دولت را به درآمد و کار مردم وابسته کند ، نه منتظر یارانه ها و کمک های دولت ، نه منتظر واردات نفت. وی توانمندی اقتصادی را اساس عزت و استقلال دولت دانست ، معتقد بود كه افزایش تولید ثروت و توسعه اقتصادی زمینه بلوغ سیاسی و فرهنگی است و توسعه متعادل را دنبال می كند. هاشمی این قسمت از قرآن را باور داشت که “و من را در وسط جعل کرد” و سیاست اعتدال و اعتدال را در سیاست اتخاذ کرد. او می خواست همه جریان های سیاسی در ساخت و ساز و غرور کشور نقش داشته باشند. بر این اساس ، وی تلاش کرد تا از تنش های خارجی و اختلافات داخلی بکاهد تا به کشور فرصت توسعه دهد. همین شخصیت بود که هاشمی به پناهگاه و صبر افراد و گروههایی تبدیل شد که دیدگاههای مختلفی نسبت به اوضاع آشفته سیاسی کشور ، تحمل تخریب و ناسازگاری داشتند. اکنون چهار سال پس از مرگ آن مرد بزرگ ، جای خالی وی برای افزایش سرمایه اجتماعی بیشتر احساس می شود و دولت بازنده عدم درک او را بهتر درک می کند.

* یکی از مهمترین ویژگیهای اواخر هاسه روابط خارجی وی ، به ویژه تعاملات وی با کشورهای همسایه ، به ویژه منطقه خلیج فارس است. ارزیابی او از اعمال و عملکرد خود چیست؟ بعداً از این تجربیات استفاده شد؟

هاشمی رفسنجانی در سیاست خارجی تلاش کرد تا از خصومت چندین کشور علیه جمهوری اسلامی ایران بکاهد. او می خواست از خصومت در روابط ایران و برخی کشورها بکاهد و آن را به یک بحث سیاسی تبدیل کند تا بتواند آن را مدیریت کند. وی معتقد بود كه اسرائیل در تلاش است تا خصومت با ایران را از طریق كشورهایی مانند آمریكا و عربستان سعودی افزایش دهد تا ایران را كاملاً تحت فشار قرار دهد. او سعی کرد روابط خارجی را با همه کشورهای ایران ، به ویژه کشورهای همسایه احترام بگذارد. وی برای حفظ روابط عادی با کشورهای تأثیرگذار جهان ، توسعه اقتصادی این کشور و نحوه تولید ثروت را حل کرد و حل مشکلات با دیگر کشورها به ویژه کشورهای عربی را از عناصر اساسی صلح منطقه ای دانست.

به نظر می رسد مرحوم هاشمی رفسنجانی از نظریه “وابستگی متقابل” در روابط دیپلماتیک استقبال کرده و از هرگونه اقدام برای افزایش همگرایی با کشورهای مسلمان استقبال کرده است. او در حل مشکلات با عربستان بسیار فروتن بود و می دانست که کاهش شکاف بین عربستان و ایران در گسترش فضای همزیستی مسالمت آمیز در خاورمیانه بسیار م effectiveثر است.

عربستان سعودی سعی کرده است پس از به قدرت رسیدن بن سلمان ، همه روابط خود را با ایران پنبه کند ، اما عربستان سعودی نیز باید درک کند که تنها راه حل امنیتی خلیج فارس و دریای سرخ همکاری کشورهای منطقه است. هاشمی همیشه به دنبال فرصت هایی برای غلبه بر بحران ها و از بین بردن بهانه دخالت های خارجی ، به ویژه از ایالات متحده ، به ویژه در خاورمیانه بوده است. مطالعه سیاست خارجی ایران در چندین دوره زمانی ، تجربه بسیار ارزشمندی را برای دولت فراهم می کند تا در دام طرح اسرائیل برای تقویت خصومت قدرت های بزرگ علیه ایران نیفتد.

دکمه بازگشت به بالا