اقتصادی

گزارش تازه سازمان هواپیمایی از هواپیمای اوکراینی

براساس گزارش پیشرفت اخیر تحقیق درباره سقوط هواپیمای سازمان هواپیمایی کشوری ، بررسی شده است که چرا PS752 توسط یکی از سیستمهای پدافند هوایی این کشور به عنوان تهدید شناسایی و پرتاب شد.

به گزارش گزارشگر یک ، در 6 دسامبر سال گذشته ، 752 هواپیمای اکراین که فرودگاه امام خمینی (ره) را در کیف ترک کردند به طور تصادفی با هدف پدافند هوایی ایران هدف گرفتند و همه خدمه و مسافران را به قتل رساندند.

مقامات هواپیمایی کشوری به آخرین گزارش رسمی درباره پیشرفت تحقیقات اشاره کردند ، جایی که سیستم های دفاع هوایی هواپیماهای اوکراینی را به عنوان یک تهدید شناسایی و پرتاب کردند.

در گزارش پیشرفت تحقیق در مورد حوادث PS752 آمده است:

الف – مواردی که هنگام خواندن گزارش باید در نظر بگیرید

جزئیات زیادی درباره سقوط 752 شرکت هواپیمایی بین المللی اوکراین به دست آمده است و در دو گزارش اولیه ذکر شده است ، این گزارش رسمی که جزئیات تحقیقات حادثه را شرح می دهد. به جز کلیشه ها و اطلاعات و سوابق مهم و خنثی یا کم اهمیت ، این گزارش به وقایع مهمی که تاکنون به دست آورده ایم متمرکز خواهد شد و به آنچه اتفاق افتاده است هنگامی که PS752 توسط یکی از سیستم های پدافند هوایی تهدید شناخته شد ، اتفاق افتاد. و اخراج شد

هدف از تحقیقات حادثه ، موضوع پیوست 13 کنوانسیون شیکاگو ، جلوگیری از عود با شناسایی علت اصلی این حادثه و شناسایی و اجرای اصلاحات لازم برای از بین بردن اساس عود است. این نوع تحقیقات تصادفات برای شناسایی مقصر ، سرزنش عاملان یا تحقق حق از دست رفته انجام نمی شود. البته همه اینها موارد مهمی است که باید در سطوح مختلف و منابع مختلف به آنها پرداخته شود ، اما در تحقیقات ایمنی اگر جریان تحقیقات در راستای شناسایی و متهم کردن آنها پیش برود ، تقویت امنیت به دو دلیل اصلی خطرناک است. ممکن است:

-ملاحظه اول این است که افراد درگیر در این سانحه طبعاً برای دفاع از خود تشویق می شوند ، بنابراین همکاری در شناسایی جزئیات رویداد کاهش یافته است و اگر دیگران به فکر پنهان کردن کار خود باشند ، تصادف منتهی به این سانحه با سرزنش و جرم محکوم می شود. به جای گزارش دادن و همکاری برای حل مشکلی که بسیار دور از ذهن است ، مخفیانه تغییر دهید.

-دلیل دوم این است که اگر وضعیت پرونده به خوبی شناسایی و از بین نرود ، شناسایی مقصر و خارج کردن آن از روند مانع از بروز همین حادثه نمی شود بلکه به همان دلیلی است که مقصر عامل بروز این سانحه است. او همچنان در کمین خواهد بود و دیگران رویدادهای مشابه را تکرار می کنند.

پرداختن به جزئیات حادثه می تواند برای بازماندگان ناامید کننده باشد. همچنین بیان گرایش ها و ریشه های حوادث می تواند به عنوان توجیه کننده تفکر و یا طبیعی جلوه دادن آن تفسیر شود. لازم به ذکر است که توضیح دلیل به این معنا نیست که تصادف طبیعی و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد و آنالیز یا توضیح در مورد حادثه ارزش مقایسه آن با زندگی مصدومان و احساسات بازماندگان را ندارد. تیم بررسی تصادف صمیمانه سوگواری بازماندگان و قربانیان این حادثه را برعهده دارد و احساسات و احساسات عمیق افراد درگیر در این سانحه را احترام می گذارد

-زمان ذکر شده در این گزارش با استفاده از محاسبات برای اطلاعات موجود استخراج می شود. با در نظر گرفتن سرعت بروزرسانی اطلاعات ثبت شده و سرعت نسبی حرکت هواپیماها و موشکها ، دقت زمان ارائه شده تا حدود 3 ثانیه در نظر گرفته می شود.

ب- نتایج و اطلاعات

با توجه به تحقیقات انجام شده و شواهد تاکنون تأیید شده برای گروه تحقیقات حوادث ، می توانیم اطلاعات زیر را ارائه دهیم:

این اطلاعات تاکنون از تحقیقات مستقل توسط تیم تحقیقات حوادث بدست آمده است و صحت آن تأیید شده است. این اطلاعات هر زمان که اطلاعات جدیدی در دسترس باشد ایجاد و تجدید نظر می شود. تیم بررسی فاجعه PS752 با دسترسی به افراد ، شواهد ، سوابق و اطلاعات موردنیاز به طور مستقل به این نتایج دست یافت.

1- چهارشنبه ، 9 دسامبر 2009 ، حدود ساعت 4 صبح ، وزارت دفاع به بخش خصوصی ناسا اطلاع داده است كه فقط به دلیل تغییر در سطح آمادگی پدافند هوایی كشور ، فقط پرواز در باند فرودگاهها كه از قبل توسط این شبكه تأمین شده اند مجاز است. دفاع ها تأیید شده اند و مجوزهای پرواز در این شبکه صادر شده اند. پیش از آن ، بخش خصوصی با در نظر گرفتن ملاحظات عملیاتی برای مدیریت ترافیک مدنی و ناوبری هوایی ، مرتباً مجوز پرواز را صادر کرده و اطلاعات پرواز را در اختیار ارتش قرار می داد. برای افزایش اعتماد به نفس مبنی بر شناسایی پروازهای داخلی توسط شبکه دفاعی و جلوگیری از هدفگذاری نادرست ، تغییرات و تأکید بر روی مراحل اخذ مجوز از وزارت دفاع پیش از صدور پروانه صادر شده است.

2- پرواز بین المللی (پرواز 752: 05:51:28) درخواست روشن کردن موتور را به واحد کنترل پرواز مناسب ارسال کرد.

در ساعت 05:52:31 واحد کنترل پرواز با مرکز کنترل فضایی ملی تماس گرفت تا درخواست یک پروانه پرواز برای یک هواپیمای اوکراینی را صادر کند.

در ساعت 4: 05: 53: 48 ، مرکز کنترل ملی فضا درخواست پرواز اوکراین را به شبکه هماهنگی شبکه دفاعی ارسال می کند و مرکز هماهنگی دفاعی این مجوز را صادر می کند.

پرواز 5 ، پرواز 752 هواپیمایی بین المللی اوکراین در ساعت 06:10:20 توسط برج کنترل پرواز در فرودگاه امام خمینی (ره) تصویب شد.

6- پرواز در مسیر و ارتفاع موردنظر به سمت کریدور پرواز حرکت کرد (شکل 1).

7- پس از جابجایی سیستم از یکی از سیستمهای پدافند هوایی تهران ، موقعیت جغرافیایی و جهت یابی سیستم تغییر یافته است ، بنابراین فرایند تنظیم مجدد جهت شمالی سیستم به دلیل خطای انسانی فراموش می شود و مراحل بعد از حرکت را انجام نمی دهد. با توجه به تنظیم صحیح در شمال ، خطای این سیستم 107 درجه است و در هنگام پرواز هواپیمای اکراین ، اهداف و اشیاء مشخص شده در سیستم 107 درجه افزایش یافته است که توسط کاربران سامانه پدافند هوایی مشاهده شده است. البته این مورد آغاز ریسکی است که در صورت عملی شدن سایر اقدامات پیش بینی شده قابل کنترل است.

در ساعت 8-06: 13: 56 ، کاربر سیستم پدافند هوایی هدفی را با حرکت 250 درجه و در 56 درجه شمالی شناسایی کرد. در همین زمان ، پس از برخاستن از فرودگاه ، پرواز اوکراین در حال نزدیک شدن به سیستم دفاعی در 143 درجه در برابر این سیستم بود. هواپیما 309 درجه طی کرد.

9- کاربران سیستم پدافند هوایی مشخصات اهداف مشخص شده در ساعت 06:14:21 را بر روی سکوی ارتباطی به مرکز هماهنگی مربوطه منتشر کردند (به بند بعدی ارتباطات مراجعه کنید). هدف این بود که می توانستیم در یک هواپیمای اوکراینی که در فرودگاه امام به سیستم نزدیک می شد میهمان شویم ، اما توسط این سیستم این سیستم به عنوان نزدیک شدن به تهران در جنوب غربی مشخص می شد (شکل 2).

توجه: این گزارش همیشه از این پس به مکان و جهت گیری صحیح از وقایع اشاره می کند.

10. اطلاعات ثبت شده نشان می دهد که پیام از سیستم دفاعی با مرکز هماهنگی رد و بدل نشده است. در این مرحله ، حلقه دیگری در زنجیره رویداد شکل می گیرد.

11. کاربران سیستم های پدافند هوایی اطلاعات قابل مشاهده را تجزیه و تحلیل کرده و این هدف را به عنوان یک هدف خصمانه معرفی می کنند. با این حال ، حتی بدون اینکه خطا در طرف قابل مشاهده 107 درجه باشد ، احتمال شناسایی این هدف به عنوان هدف خصمانه بسیار زیاد است ، اما در این مرحله اگر کاربر سیستم پدافند هوایی هدف را به عنوان یک هواپیمای تجاری شناسایی کند ، از بین می رود. بوده است. این تصور غلط سری دیگری از وقایع است.

در ساعت 12: 06:14:41 ، کاربر سامانه پدافند هوایی پاسخی از مرکز کنترل دریافت نکرد ، با شلیک یک موشک به هدف دشمن برای تأیید آنچه که شناسایی کرده بود ، شلیک کرد. طبق دستورالعمل های مربوطه ، اگر سیستم دفاعی قادر به برقراری ارتباط با مرکز هماهنگی نبود و دستور راه اندازی را دریافت نمی کرد ، حتی اگر دستور راه اندازی نیز صادر شد ، این اقدام پیش بینی می شد که یک لایه دیگر مدیریتی بدون نظارت باشد. حلقه چهارمین رویداد منتهی به پرتاب موشک در این مرحله شکل می گیرد.

13. در زمان اولین پرتاب موشک ، این هواپیما در ارتفاع و موقعیت عادی قرار داشت. این سیستم شناسایی با سیستم زمینی به درستی تشخیص داده شد و هنگام پرتاب ، این هواپیما در مسیر پرواز صحیح قرار داشت.

14. فیوز بی سیم موشک شلیک شده هنگام رسیدن هواپیما به آخرین موقعیت ضبط شده توسط سیستم نظارت برده ، در همان موقعیت فعال می شود. این رویداد در ساعت 06:14:59 رخ داده است (شکل 3).

در ساعت 15: 06: 14: 58 ، آخرین اطلاعات دریافت شده از هواپیما از جمله انتقال دهنده رادار ثانویه هواپیما و اطلاعات خود گزارش از محل ADS-B جدا می شود. این با زمان بندی فیوز بی سیم اولین موشک سازگار است. از این نقطه به بعد ، اطلاعات مربوط به مسیر هواپیما فقط توسط سیستم کنترل رادار اولیه ثبت می شود. این اطلاعات از انعکاس رادارهای هواپیما ضبط شده و هیچ سیگنال رادیویی از هواپیما دریافت نمی شود (شکل 4).

16- پس از فعال کردن فیوز بی سیم موشک ، قفل راداری سیستم دفاعی روی هدف باقی می ماند و سیستم همچنان به شناسایی هدف و پیگیری مسیر ادامه می دهد.

17. با توجه به حرکت مداوم هدف ، موشک دوم از هواپیما در سیستم دفاعی در ساعت 06:15:11 شلیک می شود.

18. در ساعت 06:15:24 آخرین اتصال موشکی و سیستم دفاعی در نزدیکی مسیر هواپیما ثبت شد. سپس سیستم پیام عملکرد موشکی را نشان می دهد و پس از مدتی هواپیما از قفل رادار سیستم رها می شود (شکل 5).

19. هواپیما شروع به چرخش به سمت راست می کند. مسیر هواپیما را می توانید در شکل 6 مشاهده کنید. اگر هواپیما در این مرحله به عنوان رادار شناسایی شود ، اطلاعات ارتفاع در دسترس نیست زیرا اتصال ارتباط بی سیم از بین رفته است.

یک نمای کلی از اطلاعات و وقایع در مسیر پرواز PS752 در شکل 7 نشان داده شده است.

20. شواهد نشان می دهد که این هواپیما در حدود ساعت 06:16:11 شلیک شده و در اندازه بزرگ شده است.

21.در ساعت 06:18:23 در منطقه خلج‌آباد در نزدیکی شاهدشهر ، این هواپیما در محل مشخص شده در تصویر با زمین در زمین بازی به زمین خورد. هنگامی که هواپیما زمین را لمس می کند ، یک انفجار رخ می دهد و هواپیما چند قدم بیشتر در طول مسیر فرودگاه به زمین لمس می کند و بقایای قطعات هواپیما ، ملک ، اشیاء ، اشیاء و مسافران را در یک منطقه بزرگ در منطقه مسکونی پارک می گذارد. سرگرمی و ورزش ، باغ ها و زمین های کشاورزی وجود دارد.

22. با تحلیل اثرات مواد منفجره بر روی بدنه ، نتایج بدست آمده تاکنون نشان می دهد که بقیه اثرات مشابه اثرات مورد انتظار انفجار کلاهک موشکی در سیستم دفاع عملیاتی است. تحقیقات و تحلیل های بیشتر در حال انجام است.

23. این هواپیما 176 مسافر داشت که نه نفر از آنها خدمه و مابقی نیز مسافر بودند. در زمان حادثه همه مسافران هواپیما کشته شدند.

24. بسته به اسناد ارائه شده هنگام خرید بلیط بلیط ارائه شده برای عبور از مرز و اطلاعات ارائه شده توسط مقامات مدنی در ایران ، می توانید اطلاعات زیر را در مورد تابعیت مسافر هواپیما بدست آورید:

ج- برخی نتایج و تحلیل

1- در اولین پرتاب موشک ، مسیر و وضعیت هواپیما عادی است و تاکنون هیچ عملیاتی برای پرواز باعث گمراهی سیستم دفاعی نشده است. خرابی سیستم دفاعی با کاربرانی که فراموش کرده اند سمت شمال سیستم را بازسازی کنند ، شروع می شود و با اضافه کردن برخی شرایط ، محدوده اولیه خطاها را اضافه می کند و منجر به هدف گذاری نادرست هواپیما می شود.

2- سازگاری با محل اتصال فیوزهای مجاورت موشک و جهت حرکت هواپیما ، این امکان را دارد که به طور مستقیم فقط به یکی از دو موشک آسیب برساند.

3- همزمان با فعال شدن فیوزهای مجاور اولین موشک ، سیگنال دریافت شده از هواپیما قطع می شود ، بر این اساس ممکن است آسیب هواپیما به دلیل اولین موشک ایجاد شود. البته در مورد حوادث حمل و نقل هوایی بعید به نظر می رسد که عینیت وجود داشته باشد ، بنابراین شما باید منتظر بمانید تا تحقیقات به پایان برسد تا نتیجه نهایی را بگیرید.

د- برخی از نکات

2. یک سری حوادث نشان می دهد که یک سری اتفاقات رخ داده است که نقش مهمی در خطای انسانی دارند. در این مرحله زنجیره ای مؤثر از وقایع منجر به پرتاب اشتباه موشک ها به هواپیما شناسایی شده است ، زنجیره ای از وقایع مهم شناسایی شده است و به محض حذف هر رویداد ، هیچ پرتابی از هواپیما رخ نمی دهد. بررسی اطلاعات جعبه سیاه ممکن است به دلیل تصادفات منجر به پیوندهای جدید شود.

2-این گزارش نتیجه نهایی تحقیق درباره تصادف را نشان نمی دهد و تحقیقات در حال انجام است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا