اقتصادی

یارانه برق از فردا عادلانه می‌شود

مصوبه دولت در خصوص اجرای بند “ی” ثبت 8 قانون بودجه سال 1400 درباره آیین نامه تعرفه برق از فردا اول بهمن اجرا می شود که بر اساس آن یارانه انرژی برق از این پس عادلانه و هدفمند خواهد بود.

به گزارش گزارشگر یک، یارانه برق بر اساس میزان مصرف مصرف می‌شد و مشترکانی که انرژی بیشتری مصرف می‌کردند از یارانه‌ها بیشتر می‌شد، اما از این پس، انرژی الکتریکی را که در آن الگوی مصرف مصرف می‌شد، مصرف می‌کرد. که بیشتر از الگوی مصرف می‌کنند به صورت پلکانی کاهش می‌یابد.

بر اساس این آیین نامه که با هدف ترغیب پرمصرف ها برای مصرف بهینه و در الگوی برق اجرا می شود، تعرفه مشترکی که در الگوی برقی انرژی مصرف می شود با یارانه کامل و بدون تغییر محاسبه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، پنجم دیماه هیئت وزیران با استناد به حکم مندرج در بند (ی) قانون (8) قانون بودجه سال 1400 کل کشور، میزان محاسبه مصرف برق مصرفی مشترکان را تعیین و اجرای آن از اول بهمن را به وزارت نیرو صادر کرده است. است.

طبق این آیین نامه، مشترکانی که زیر الگوی مصرف برای هر منطقه برق مصرفی تعیین می شود، هیچ افزایش قیمتی ندارد و همچنان برق را به قیمت یاران های استفاده می کنند; اما مشترکانی که بیشتر از الگوی برق مصرف می کنند به صورت پلکانی و بیش از سطح 1.5، 2 و بیش از دو برابر الگو، یارانه کاهش یافته و حذف می شود.

گفتنی است، در حال حاضر بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، بیش از 75 درصد مشترکان این صنعت تا سقف الگو، مصرف برق مصرفی و مابقی مصرف کنندگان بالاتر از الگوی سقف از این انرژی مهم استفاده می کنند، که تعداد بسیار معدودی از این مشترکان با بیتوجهی است. به میزان استفاده از انرژی کلیدی برق، بیش از 2 تا چند مورد استفاده از انرژی کلیدی برق،

البته در این آئین نامه تغییرات انجام شده در یک سیستم تعرفه گذاری برق نسبت به مصرف مشترکان کم مصرف می شود، به طوری که اگر مشترکان در 4 ماه گرم سال مصرف خود را زیر الگوی مصرف منطقه خود قرار دهید و نسبت به دوره مشابه سال قبل کمتر. مصرف برق، از مصرف مدیریت مصرف بهره مند می شوند.

بر اساس این گزارش، برای نمونه ای از مشترکی که امسال 300 کیلووات ساعت در ماه در فصل گرم برق مصرف کرده و سال آتی در زمان مشابه 20 کیلووات ساعت برق مصرف می شود و در نتیجه 10 کیلووات ساعت کمتر از الگوی مصرف برق مصرف می شود. یک مبلغ کممصرفی برابر با نرخ هزینه تامین برق برای هر کیلووات ساعت صرفه جویی بهره مند خواهد شد، و به عنوان مثال که این میزان مصرف در ایام پیک مصرف برق کشور به میزان 2 برابر افزایش میابد و حتی امکان رایگان شدن قبض برق مصرفی این مصرف مشترک وجود دارد. .

طبق اعلام وزارت نیرو، همه مشترکان برق می توانند با پیش بینی و انتخاب پله مصرف خود کمتر از مصرف سال گذشته، 5 درصد تخفیف در کل مبلغ مصرف خود دریافت کنند.

لازم به ذکر است، الگوی مصرف در ماه های غیر گرم سال برای کل 200 کیلووات ساعت در ماه بوده و در فصل گرم برابر با 300 کیلووات ساعت در مناطق عادی و برای مناطق گرمسیر با توجه به میزان دمای هوا و پایداری گرما و میزان مصرف در کشور. برابر مناطق مشخص شده است.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا