اجتماع

یوزپلنگ ایرانی در اسارت آینده‌ای دارد؟

یکی از کارشناسان حیات وحش گفت که بعید به نظر می رسد این پروژه پرورش در یوزپلنگ در ایران توقیف شود و حذف یوزپلنگ های نر بالغ سالم از طبیعت اشتباه بود.

به گزارش گزارشگر یک در اوایل آوریل سال جاری ، یوزپلنگ نر 11 ساله “فیروز” از منطقه توران زنده و به یک محیط اسیر واقع در سایت توران منتقل شد تا با یوزپلنگ ماده “ایران” جفت شود. این خبر با واکنشی روبرو شد و برخی از کارشناسان گفتند که چنین اقدامی می تواند چند یوزپلنگ باقی مانده در طبیعت را تهدید کند.

امیر محیط زیست منطقه ای امیر عبدوس سمنان با انتشار ویدئویی از این حادثه توضیح داد: طی 9 ماه گذشته ما به طور طبیعی نتوانسته ایم وارد حصار ایران (یوزپلنگ های ماده در خرابه های توران) شویم. – بنابراین تصمیم بر این شد که “فیروز” احیا شود و او را تشویق کنیم تا با “ایران” جفت شود.

عبدوس همچنین گفت که سال گذشته 25 یوزپلنگ در منطقه توران فیلمبرداری شده است.

مصاحبه با نوید زمانی-کارشناس حیات وحش-گزارشگر یک وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان یوزپلنگ ها را با بازگرداندن آنها به اسارت در طبیعت از نابودی نجات داد؟ “مشکل اصلاح نژاد اسیر در آفریقای جنوبی حل شده و می توان با استفاده از این روش تعداد یوزپلنگ های آفریقایی را افزایش داد ، اما شرایط کشور ما از جمله امکانات و دارایی باید در نظر گرفته شود. شرایط و شرایط یوزپلنگ ها. “

وی ادامه داد: “بودجه و امکانات ایران برای پرورش یوزپلنگ در اسارت محدود است.” از طرف دیگر یوزپلنگ ایرانی در آستانه انقراض است و وضعیت آن با یوزپلنگ آفریقایی قابل مقایسه نیست. در خوش بینانه ترین حالت ، تعداد یوزپلنگ در ایران می تواند 50 عدد باشد. بنابراین ما می خواهیم در اسارت تولید مثل کنیم و باید مراقب باشیم که یوزپلنگ های نر بالغ به یک باره در مناطقی مانند توران ، یک زیستگاه حساس خلاص نشویم.

کارشناسان حیات وحش خاطرنشان کردند که احتمال موفقیت یک پروژه تولید مثل اسیر در ایران کم است. “تولید مثل یوزپلنگ در اسارت کار دشواری است و حتی اگر در این زمینه موفق باشید ، می توانید یوزپلنگ متولد شده را در اسارت بگیرید. طبیعت.” عملکرد بسیار کم است اما جدا شدن یوزپلنگ های نر بالغ سالم از طبیعت به دلیل شرایط حساس یوزپلنگ ها در کشور ما درست نیست.

وی در پاسخ به سوال گزارشگر یک ، با “ایران” یوزپلنگ ماده جوان در اسارت چه باید کرد؟ و آیا باید بتوانید زندگی را بدون بازی ادامه دهید؟ وی گفت: “در حال حاضر می توان از لقاح مصنوعی برای” استفاده كرد. جدا كردن یوزپلنگ از طبیعت تمام رفتار یوزپلنگ را تغییر می دهد ، از جمله رفتار تولید مثل. در كشورهای پیشرفته ، محیط اسیر بیشتر تحت شرایط طبیعی شبیه سازی می شود تا این تغییر رفتار به حداقل برسد. این کار را در ایران انجام دهید؟

به گفته وی ، احتمال تولید مثل یوزپلنگ از طریق تلقیح مصنوعی کم است اما با توجه به شرایط موجود می توان گفت که احتمال تولید مثل در اسارت همراه با زنده ماندن یوزپلنگ در طبیعت بسیار کم است.

وی گفت: در حال حاضر هیچ آمار دقیقی از تعداد یوزپلنگ های وحشی وجود ندارد ، اما اولین قدم در مدیریت حیات وحش نظارت بر جمعیت است. در مرحله اول ، شما باید مرکز خود را بر روی تخمین تعداد جمعیت یوزپلنگ در ایران متمرکز کنید و سپس برای محافظت از آن برنامه ریزی کنید. بنابراین لازم است که با استفاده از نظر کارشناسان خبره ، در اسرع وقت بر تعداد اشیا with با دوربین نظارت کنید.

زمانی می گوید: “پس از نظارت بر جمعیت ، می توانیم نحوه محافظت از یوزپلنگ را برنامه ریزی كنیم.” رفتار خودسرانه بدون اطلاعات کامل درست نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا