اقتصادی

یوسفی: باید در سیاست‌های غلط آبی تجدید نظر شود

یک عضو کمیسیون عمران مجلس اسلامی گفت: سیاست های آبی کشور در بخش کشاورزی و صنعت نیازمند تغییرات ساسی است.

مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با گزارشگر یک، با اشاره به کاهش منابع آبی در سطح کشور با تاکید بر نیاز مدیریت و مصرف بهینه منابع موجود، بیان کرد: کشور ما در منطقه خشکی قرار گرفته است بنابراین در تامین منابع آبی با محدودیت وجود دارد. آبی موجود را به درستی مدیریت کنیم. تنها یک درصد منابع آب شیرین در سطح کشور وجود دارد که نیاز به شرب، صنعت و کشاورزی را از این محل تامین می کند.

باید از روش های آبیاری نوین در حوزه کشاورزی بهره برد

وی در ادامه با بیان اینکه مصارف آبی کشور شامل شرب، صنعتی، کشاورزی و محیط زیست می شود، اظهار کرد: برای تامین نیاز آبی کشور باید در سیاست های گذشته خود نظر دهید. با توجه به رشد جمعیت و نوع نسبت به کشت کالاهای اساسی مانند گندم و ذرت باید در مسیر مدیریت صحیح منابع آبی گام . در بخش کشاورزی باید به الگوی کشت، جایگزین و روش های آبیاری نوین توجه شود چراکه حدود 75 درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی با آبیاری به روش مصرف سنتی می شود.

انتقال آب از سرشاخه ها و حوزه های بین بخشی غلط است

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، مشخص کرد: انتقال آب از سرشاخه ها و حوزه های بین بخشی به جای حرکت به سمت آبخیزداری و سدسازی می شود تا در پایین دست با تغییرات اکوسیستم شکست. همان طور که در شرق کشور دچار مشکل می شود و در تامین آب برای نگهداشت مرز ساکنان در شرق کشور با مشکل در غرب کشور نیز این اتفاق تکرار می شود و با پدیده های ریزگردها وجود دارد. زای که الاب گ گ یزه و ر ا ا ی ز ز ز از ی یای شکی ج ه ه ای اب از ز ز و ااه اهش آن.

صنایع آب بر باید به کنار دریاها منتقل شوند

وی در ادامه با بیان اینکه سیاست های غلط آبی در صنعت نیز دیده می شود، گفت: ما دو دریا در کشور داریم هم در شمال و هم در جنوب اما صنایع آب بر ما در مرکز کشور تاسیس شده است در حالی که صنایع آب هستند. بر به کنار دریا منتقل شود تا با استفاده از آب شیرین کن ها منابع آبی مورد نیاز خود را از طریق دریا تامین کنند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: امروز محروم ترین استان ها و ضیب بالای رتبه بیکاری در استان های همجوار دریا است. امروز به جای اینکه امکان توسعه به صنایع آب بر نداشته باشد و آنها را به کنار دریاها منتقل کنیم، مجدداً ۲۰ تا فولاد در کویر کشور می سازیم و اکوسیستم آنجا را برهم می زنیم بعد از آن باید آب را هزاران کیلومتر انتقال انتقال دهیم. باید در این سیاست ها مقدار نظر می گیرد.

یوسفی در پایان گفت: در انجام کارهای بزرگی در این دولت گرفته شده و در وزارت نیرو برای تامین آب شرب است اما باید در سیاست های کلان آبی تجدید نظر شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا