فرهنگی

یک باستان‌شناس پیشکسوت درگذشت – گزارشگر یک

احمد کبیری ، باستان شناس پیشکسوت در سن 76 سالگی درگذشت.

به گزارش گزارشگر یک ، موزه ملی ایران خبر درگذشت این استاد حفاظت و مرمت را در صفحه رسمی اینستاگرام خود تأیید کرد و نوشت: در 12 ماه مه 1400 ، در روز معلم ، احمد کبیری هندی درگذشت. و به زیارت حضرت حق شتافت. این شخصیت تحصیل کرده در سال 1324 در تهران متولد شد و در دانشگاه تهران در رشته باستان شناسی تحصیل کرد. کبیری ابتدا در سازمان دولتی حفظ آثار باستانی در ایران استخدام شد و سپس در سازمان میراث ملی در زمینه های تحقیقات باستان شناسی ، حفاظت و مرمت اماکن تاریخی و بناهای تاریخی کار کرد. وی عضو هیئت مدیره و رئیس کمیته اسناد و انتشارات ICOMOS ایران بود.

این استاد برجسته نمونه کارهای تحقیق ، کاوش ، حفاظت و مرمت شهر حریره کیش ، معبد آناهیتا کنگاور ، تحقیق و شناسایی اثر تاریخی شاه زند ، دلازین سمنان ، کاروانسرای قصر بهرام ، مطالعه بنای تخت جمشید ، اقامتگاه سلطنتی اصفهان ، فرح آباد ساری و … به عنوان سوغات.

جبرئیل نوکنده ، مدیر موزه ملی ایران در پیامی در سوگ درگذشت احمد کبیری ، در پیام سوگواری درگذشت احمد کبیری گفت که این واقعه ناگوار خسارت جبران ناپذیری به میراث فرهنگی کشور وارد کرد و غم بزرگ برای همکاران و دوستانش. باستان شناسی با رویکرد حفاظت گرا در پژوهش. نام و آثار ارزشمند وی در حافظه تاریخی منطقه به یادگار خواهد ماند.

در پیامی جداگانه ، م Instituteسسه گردشگری میراث فرهنگی و م Instituteسسه ایکوموس ایران نیز درگذشت یک باستان شناس و استاد حفاظت و مرمت آثار تاریخی را ابراز تاسف کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا