اقتصادی

یک ترکیب سه‌گانه در بازار مسکن

آمدن مهرداد بذرپاش به وزارت راه و شهرسازی امیدواری‌هایی در خصوص تحرک یافتن صنعت ساختمان و ثبات قیمت‌ها ایجاد شده است و این در حالی است که در سال ابتدایی جاری ترکیب سه‌گانه‌ای تورم، قیمت و کاهش ساخت و ساز، بازار مسکن را در معرض نوسانات و رکود قرار می‌دهد. ترمی قرار داده است.

به گزارش گزارشگر یک، رشد ۶.۸ درصدی قیمت مسکن شهر تهران فقط در عرض یک ماه از انتظارات تورمی و هجوم سرمایه‌ها به اشین باشارات ح درست قبل از آمدن وزیر جدید راه و شهرسازی که می‌گوید برای ساخت چهار میلیون خانه، بودجه‌ای معادل دو برابر بودجه سلگشم است.

س ق اس ـ ا ا اق و فقی ه ه زی زی زی ز ز پ م ه ه ه ه ه د ی ای دار فاع و ا ز ز از ااش آاش آاش آاش او طی حدود ۱۶ ماه گذشته تلاشهایی برای اجرای بزرگترین پروژه دولت سیزدهم تحت طرح نهضت ملی مسکن انجام داد. با این حال انتظار درخواستان و بررسی آن‌طور که باید و شاید بتوان نتیجه گرفت فقط ۱۹۲ هزار واحد به مرحله فونداسیون رسیده است.

از طرف دیگر تورم 44 درصدی بر روی قیمت مصالح ساختمانی و تعیین قیمت تمام شده ساخت مسکن تاثیر گذاشت. در روزهای اخیر قیمت سیمان در بورس کالا با یک بخشنامه از طرف انجمن سیمان ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد. مدیران سیمانی و مقامات وزارت صمت معتقدند که این موضوع بسیار تاثیری در بازار سیمان ایجاد نکرده است اما تجربه نشان می دهد که از مواقع نوسانات قیمتی با یک بخشنامه آغاز شده است. قیمت یونولیت هم از حدود ۷۰ هزار تومان به ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

ج عام که م ا انارات و، ز ز از یهایه ارار ماه ه ب ب ب ازار. در این ماه حدود 8000 فقره قرارداد خرید و فروش آپارتمان در تهران منعقد شد که به نسبت آنلاین امسال 47.8 درصد افزایش یافت و 9.6 درصد نسبت به آبان پارسال حکایت داشت. قیمت متوسط ​​هم به ۴۶.۷ میلیون تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل و مدر مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۸ف ۸ادازای رسید.

بذرپاش در شرایط وزارت راه و شهرسازی را تحویل می دهد که انتظار می رود با افزایش مسکن، قیمت ها کنترل شود. این در حالی است که چندین بار دیگر از بخش مسکن به رشد قیمت خانه انجام شده است.

همه وزارتخانه ها به بذرپاش کمک کنند

بیت الله ستاریان ـ کارشناس بازار مسکن درباره محل نوسانات بازار مسکن به گزارش گزارشگر یک گفت: شاید بیش از ۱۰ درصد از موضوع مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی نباشد و نباید فکر کرد اگر این وزارتخانه را تغییر دادیم، مشکل رفع مشکل می‌شود. ساختارهای اقتصاد تولید سالیانه یک میلیون خانه باید باشد. وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صمت و حتی وزارت خارجه با موضوع مسکن مرتبط هستند.

وی با بیان این‌که بیش از 95 درصد تولید مسکن در اختیار بخش‌های ویژه قرار دارد، اضافه می‌شود: انتظار می‌رود شرایطی را داشته باشیم که 95 درصد مسکن کشور را در اختیار وزارتخانه و شهرسازی قرار دهد. موضوعی تحت عنوان نهضت ملی مسکن ساخته شده و می‌خواهیم چهار میلیون مسکن در چهار سال بسازیم. چند میلیون نفر با این تصور می‌شوند که دولت می‌خواهد برایشان خانه بسازد. چیزی که دولت می‌گذرد و قانون می‌گذارد و نمی‌تواند بیش از 5 درصد تولید مسکن را انتخاب کند.

تورم را دریابیم، قیمت مسکن کنترل می‌شود

همچنین مهدی روانشادنیا ـ کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با گزارشگر یک اظهار کرد: مردم عادی تحولات بازار ارز را از تورم آتی تلقی می‌کنند و در چنین مواقعی به خرید کالاهایی می‌پردازند که می‌توانند از سرمایه‌گذاری محافظت کنند. بر این اساس نوسانات قیمتی که از مهرماه آغاز شد، تغییراتی در انتظارات تورمی به وجود آمد که به سوق یافتن سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن انجام شد و در آبان ماه بروز پیدا کرد. بدیهی است که تاوقتی روند نرخ ارز و تورم افزایشی باشد رد قیمت در بازارهای موازی مثل طلا و مسکن نیز ادامه می‌یابد.

روانشادنیا گفت: افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی باعث شد تا با یک رکود عجیب در ساخت و ساز مقابله کند. ما سالیانه به ۸۰۰ تا یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز داریم. در حالی که کمتر از نصف این تعداد تولید می شود. پروانه‌هایی در سال جاری اجرا می‌شوند که به طرح نهضت ملی مسکن می‌پردازند، اما این پروژه نیز در بخش‌هایی انجام می‌شود. در واقع پروانه صادر می‌شود اما پایان کار کم است.

ی با ای واح ناز ب ازار م ب یج ی ی ات فز ایط این پیشنهاد به عاملی برای رشد قیمت‌ها تبدیل می‌شود.

وضعیت روانشادنیا پروژه نهضت ملی درباره مسکن کرد: در بیش از یک سال گذشته توجهات به تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی معطوف شد اما خروجی قابل توجهی مشاهده نشد. این سرخوردگی به تشدید تورم های بعدی انجام می شود. مدیریت این پروژه تصمیم گیری مجددا به بازار مراجعه کنند و با هر سطح توانی اقدام به خرید کنند.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به انجام 80 مورد در آبان ماه 1011 در شهر تهران گفت: مقایسه این عدد با دو سال اخیر نشان می‌دهد که تعداد آنها پایین نیست و یک عدد نرم‌افزار را نشان می‌دهد. ما در چند ماه‌ها 2000 عدد و 800 عدد دیگر را داریم که گسیل برخی از سرمایه‌های بادم بانک است.

ی راهکاهای ث ب ​​ز ازار ک ر ا ر و و فز از خاخ و س از و ز ز ز ز ز ز ز ز م ا ا ی ز ه ه ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا . ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز از در درونی مسکن نیز راهی جز تولید وجود ندارد. این تولید در تناسب با قرار گرفتن در حال حاضر، بخش عمده‌ای از واحدهای کوچک متراژ شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا