عمومی

۲۴ سال توفانی آقای ۲۵

مرگ 45 ساله پایان طوفان برای ورزشکاران چپ پا بود ، که در زندگی شخصی و شغلی خود طوفان های زیادی را متحمل شدند. کرونا و مرگ آخرین آنها بود.

پاییز 1375 خورشید است. فوتبال ایران احیا می شود. شاگردان قدیمی محمد مایلی نسل جدید فوتبال ایران هستند. این یک نسل شگفت انگیز و به یاد ماندنی برای فوتبال ایران و قاره کهن است. در آن زمان خبری از شینجی کاگاوا از ژاپن یا پارک جیسونگ از کره نبود.

امارات میزبان جام ملت های آسیا است و ایران در مرحله گروهی با عراق ، تایلند و عربستان سعودی است. تیم ملی در مقدماتی بازی کرد. تیم ملی توسط محمد مایلی کهن به همراه دستیارانش مجید جهانپور و ناصر فریادشیران هدایت می شد. این درست پس از سالها شکست مستمر و تلخ است. تیم ملی ایران با بازی علی پاوین در بازی های آسیایی 1990 پکن به مقام قهرمانی آسیا دست یافت ، اما این قهرمانی آغاز سقوط آن بود. ابتدا او در جام ملت های آسیا ژاپن ناکام ماند و در مقدماتی جام جهانی 1994 ، ایالات متحده به جایی نرسید. این دو شکست بزرگ ، به ویژه مقابل جام جهانی ، دوره جدیدی را برای فوتبال ایران رقم زد. علی پروین چندین سال فوتبال را ترک کرد و مربی مربی کروات در فوتبال ایران پیدا شد.

امیر عابدینی رئیس وقت فدراسیون فوتبال پس از علی پاوین تیم ملی را به استن كوی سپرد اما در بازی های آسیایی 1994 نتوانست كار خاصی انجام دهد. رقیبی که دروازه بانش در بحرین مقابل علی دایی پاره شد ، برنده شاهزاده فوتبال ایران را پاره کرد و ماهها در خانه نگه داشت.

عابدینی فدراسیون فوتبال را ترک کرد و استانکو نیز تیم ملی را ترک کرد. این دو بار دیگر در تخت جمشید به هم رسیدند. سرمربی کروات برخلاف تیم ملی در بین سرخپوشان سابقه بسیار خوبی دارد. استانکو که جایگزین یورگن گید شد ، در اولین سال نیمکت نشینی جوانان زیادی را به نیمکت فرستاد. جوانان تاریخ ساز ، از جمله مهدی مهدویکیا و مهرداد میناوند.

هدایت تیم ملی به محمد مایلی کهن سپرده شد. انتخابی جام ملت های آسیا اولین چالش من بود. گمانه زنی ها در مورد انتخاب مربیان ملی با محوریت نامه هایی مانند ناصر حجازی ، فیروز کریمی ، محمود یاوری و چندین مربی مشهور خارجی ، اما مایلی کهن و مجید جهانپور ، دستیار سایر تیم های ملی جوانان ، به عنوان نماینده ملی معرفی شدند. مربی ورزشی. مایلی کهن پیش از این هرگز مربی باشگاه و تیم ملی نبوده و این صدای منتقدان بود. عمان سرانجام نتوانست از موانع بالا عبور کند و تیم ملی با عملکرد قابل قبولی به دیدار امارات رفت.

اولین مسابقه جام ملت ها بسیار ناامید کننده بود. عراق حریف سختی بود و تیم ملی را با نتیجه 2-1 شکست داد. با این حال دیدار برابر تایلند داستان دیگری داشت و نقطه عطفی در تاریخ این تیم و البته سرنوشت بازیکنان بسیاری بود. تیم ملی 3-1 حریف را شکست داد. نعیم سعدوی ، مهرداد میناوند و علی دایی گلزنان ایرانی در آن دیدار بودند. مسابقه ای که موتور تیم ملی را روشن کرد. پیروزی 3 بر صفر عربستان و شکست تاریخی 6 بر 2 کره در همین مسابقات ادامه یافت. مانع پیروزی تیم ملی داور مصری بود ، نه تیم حریف ، در مرحله نیمه نهایی مقابل عربستان. سوت او سرانجام نلو وینگادا را به فینال رساند و تیم ملی به مصاف کویت رفت و سومین عنوان قهرمانی خود در آسیا را دوباره به دست آورد ، درست مثل سال 1988 ، اما این تازه آغاز بود.

برگردیم به 9 دسامبر 1996. به دیدار ایران و تایلند. مایلی سایرس که اولین مسابقه خود را به عراق واگذار کرد ، در مسابقه دوم تیم ملی را عصبانی کرد. وی مجتبی محرمی ، نعیم سعدوی و مهرداد میناوند را جایگزین اکبر یوسفی ، سیروس دین محمدی و مهدی مهدویکیا کرد. محرمی رهبر این تیم در این زمینه شد و سعداوی و میناوند راه رسیدن به اهدافشان را هموار کردند. این آغاز مسیر مهرداد میناوند در تیم ملی بود. راهی که او را به جام جهانی ، فوتبال اروپا ، مسابقات قهرمانی اتریش و لیگ قهرمانان رساند. بازیکنان هم سن و سال مهرداد میناوند یک روز درخشان را برای فوتبال ایران رقم زدند. در سطح اول فوتبال باشگاهی اروپا در برابر ستارگانی چون دیوید بکهام ، پل اسکولز ، رایان گیگز ، بوفون ، دل پیرو و زیدان و سر الکس فرگوسن و یوونتوس تورین ، منچستر یونایتد یا در “بازی قرن” فرانسه بازی کرده است. 1998 اولین پیروزی تاریخ تیم ملی جام جهانی ایالات متحده در جام جهانی نیز توسط این نسل بدست آمد. نسلی که تیم ملی را در مدت 20 سال به جام جهانی هدایت کرد.

طی 24 سال گذشته ، مهرداد میناوند به عنوان اولین بازیکن “مرگ” در این تیم انتخاب شده است. کرونا سال گذشته فداکاری های زیادی انجام داده است که یکی از آنها در چند سال گذشته بازیکن تیم ملی ایران و پرسپولیس بوده است. بازیکنی که در 20 سالگی ستاره شد و در 30 سالگی کفش هایش را شکست. او پس از عبور از تهران با فوتبال ایران تماس گرفت و در ایران با 25 بار مشهور سپاهان و راه آهن برای پرسپولیس بازی کرد ، اما اوج فوتبال در اتریش را داشت. مرگ 45 ساله پایان طوفان برای ورزشکاران چپ پا بود ، که در زندگی شخصی و شغلی خود طوفان های زیادی را متحمل شدند. کرونا و مرگ آخرین آنها بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا