اقتصادی

۶۵ درصد مشاغل پول‌ساز مالیات نمی‌دهند

مالیات به عنوان یک بحث راهبردی، زیرساختی و پویا که نقش اساسی در اجرای طرح های توسعه در اکثر کشورهای توسعه یافته دارد، مهم ترین منبع تامین مالی درآمدهای عمومی و یکی از موثرترین ابزارهای اقتصادی برای سیاست های مالی و هدایت اقتصادی است. اهداف کلان اقتصادی

به گزارش گزارشگر یک، روزنامه «فرهیختگان» در ادامه نوشت: به گفته اقتصاددانان برای دستیابی به اهداف کلان و تداوم فعالیت دولت و نیز وجود نظام مالیاتی مطلوب و کارآمد به نظام مالیاتی مؤثر نیاز است. یک سیستم مالیاتی، آموزش و سلامت بهینه و کارآمد که سیاست های اقتصادی اعم از توزیع و مالی را اجرا می کند و اقتصاد را به سمت اهداف کلان اقتصادی مانند ثبات اقتصاد، ایجاد شغل، بهبود رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی، ریشه کنی فقر و بی عدالتی سوق می دهد. و در حال توسعه؛ در نهایت، توزیع درآمد بین طبقات مختلف جامعه و بخش‌های اقتصادی. اما آنچه آمارهای عمومی مالیاتی ایران نشان می دهد این است که بیشتر درآمدهای دولت نصیب افرادی می شود که در بخش های تولیدی اقتصاد کار می کنند یا از دولت و بخش خصوصی حقوق می گیرند. در این میان، مالیات هایی که توسط افرادی که در بازارهای غیرمولد، مشاغل آزاد و مشاغل پولساز تجارت می کنند، پرداخت می شود، فراموش شده است. مردمی که ثروت های کلانی جمع کرده اند و بدون هیچ دغدغه ای از پرداخت مالیات فرار کرده اند. در گزارش حاضر به ملاقات پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده رفتیم که برخلاف همه همکلاسی هایی که در بخش دولتی از حقوقشان کسر می شود، در ادارات و موارد مشابه قوانین مالیاتی دولت را رعایت نکردند. بر اساس گزارش هیئت حسابرسی و بازرسی، 65 درصد از 155 هزار و 572 پزشک، وکیل و مشاور خانواده فرار مالیاتی هستند. این در حالی است که پرداخت کنندگان بخش دولتی و خصوصی تنها 23 میلیارد تن مالیات در هشت ماهه اول سال پرداخت کرده اند.

دو سال پیش پزشکان کارتخوان نصب نکردند

مدیرکل تنظیم مقررات و نظارت سازمان امور مالیاتی روز دوشنبه 4 شهریور 93 از پزشکانی که هنوز دستگاه کارتخوان خود را ثبت نام نکرده اند خواست تا 15 شهریورماه نسبت به ثبت نام اقدام کنند. علی رستم پور به بخش اخبار رسانه ملی گفت: شرایط ثبت نام کارتخوان از 21 مرداد 98 به 15 شهریور 98 تغییر کرد. شهریور ماه است و از اوایل آنلاین 98 اعمال و احصا می شود.» مدیر نظارت بر تنظیم مقررات گفت: «تغییر زمان ثبت نام دستگاه های کارتخوان در دفترخانه به دلیل ابهامات فنی و زیرساختی برای ارتباط با سامانه مالیاتی و همچنین ابهامات زیرساختی است. آموزش نحوه استفاده از دستگاه های کارت خوان زمان تغییر کرده است.» رستم پور با بیان اینکه پزشکان تخصص های خاص خود را دارند و انتظار اطلاعات مالی و حسابرسی ندارند، گفت: شرایط برای اتصال به سیستم مالیاتی مهیا نیست. برای کار. . » رئیس سازمان امور مالیاتی مسئول تنظیم و نظارت بر برون سپاری سازمان امور مالیاتی گفت: از اول مهرماه کلیه درمانگاه ها و درمانگاه ها باید دو نشان مالیاتی و بارکد را بر روی فیش خود درج کنند.

اکنون حدود 27 ماه از مهلت سازمان مالیاتی می گذرد، با بررسی میدانی خبرنگار «فرهیختگان» مشخص شد که بسیاری از پزشکان بخش خصوصی و مطب این قانون را دور زده و با ارائه نکردن دستگاه کارتخوان از مشتریان خود می خواهند: برای بازدید و سایر خدمات با کارت، پرداخت با کارت یا نقدی یا با برنامه تلفن همراه ما پرداخت کنید.

65 درصد از شرکت هایی که پول در می آورند مالیات نمی پردازند

پس از اخطارهای مختلف مراجع مالیاتی مبنی بر الزام سایر اقشار اعم از وکلا و مشاوران خانواده علاوه بر حرفه پزشکی برای ثبت نام در سامانه مالیاتی و اخذ کد رهگیری مالیاتی، قانون بودجه سال 1388 بند (ک) تبصره 6 این قانون. قانون، او مجبور به پرداخت مالیات بود.

پس از آن، سازمان مالیاتی همه مراکز پزشکی را به منظور اجرای بند (ک) تبصره (6) قانون بودجه سال 2009 در دستورالعمل 20 می 2009 تعیین کرد. مؤسسات غیردولتی اعم از دولتی، خصوصی و دولتی وابسته، نظامی، موسسات خیریه و مؤسسات دولتی موظف به اجرای بند (ک) تبصره (6) قانون فوق هستند.

اما تکالیف این قانون تأثیر قابل توجهی بر فعالیت پزشکان شاغل در بخش خصوصی و درمانگاه ها نداشته و در قانون بودجه سال 1399 قانونگذار بار دیگر این صنف را موظف به استفاده از پایانه های فروشگاهی کرده است. این تکلیف قانونی در «بند (ز)» قانون بودجه سال 1399 آمده است. بر اساس این ماده قانونی «کلیه صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، دارویی و دامپزشکی دارای مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام سلامت ایران، سازمان نظام‌های دامپزشکی ایران و سازمان دامپزشکی و وکلا. هر شخصی که به مشاغل حقوقی اعم از مشاوره حقوقی و خانواده اشتغال دارد، باید در محدوده آئین‌نامه (21) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب (169) کشور از پایانه فروشگاه استفاده کند. 1987 و اصلاحات و الحاقات بعدی.

ابلاغ این قانون مالیاتی نشان می دهد که تا پایان سال 1399 در مجموع 155572 نفر مرتبط با رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی منهای بند (ز) قانون بودجه سال 1399 از حسابرسی هیأت حسابرسی و بازرسی وجود داشته اند. . از میان پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده شاغل در بخش خصوصی، 54 هزار و 490 نفر در سامانه مالیاتی ثبت نام کردند و کد رهگیری دریافت کردند و 101 هزار و 82 نفر حتی آن را بررسی نکردند. حسابرس در گزارش های کسر بودجه ذکر شده به معنای پرداخت مالیات نیست، ثبت نام در سامانه به معنای پرداخت مالیات نیست، ممکن است افرادی باشند که در این طبقات کد رهگیری دریافت کرده اند اما به دلایلی از پرداخت مالیات اجتناب می کنند. به عبارت دیگر، بر اساس گزارش هیأت حسابرسی و بازرسی، 65 درصد مشاغلی که کسب درآمد می کنند فرار مالیاتی هستند.

80 درصد نرخ فرار مالیاتی محلی

بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور، از مجموع 101 هزار و 82 نفر که در سامانه مالیاتی ثبت نام نکرده اند، 24 هزار و 247 نفر در شهر تهران هستند و طبق گزارش های مختلف، یکی از پردرآمدترین نقاط تهران است. پارس با 7560 نفر، اصفهان با 6178 نفر، خراسان رجبی با 6080 نفر، مازندران با 5100 نفر، آذربایجان شرقی با 4667 نفر، البرز با 4166 نفر و خوزستان با 3555 نفر رتبه های دوم تا هشتم را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور تا پایان سال 1399 سهم و نسبت پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده فعال در بخش خصوصی، میانگین کشوری 65 درصد بوده است. بعد از این چربی؛ در استان کهگیلویه و بویراحمد سه کارمند صنفی مذکور با 87.7 درصد در رتبه دوم فرار مالیاتی قرار گرفتند. در رتبه دوم ایلام 76.8 درصد، بوشهر 73.9 درصد، قزوین 73 درصد، زنجان 72.7 درصد، یزد 72.1 درصد، چهارمحال و بختیاری 72 درصد، هرمزگان 71.5 درصد و کرمان 70.4 درصد است. بالاترین فرار مالیاتی از این سه طبقه. نرخ فرار مالیاتی تهران 67.2 درصد کمتر از استان ذکر شده اما بالاتر از میانگین کشوری 65 درصد است. این در حالی است که در شهر تهران درآمد مشاغل مذکور چندین برابر با مشاغل همسالان خود در سایر مناطق از جمله در مناطق فقیرتر قابل مقایسه است.

39000 پزشک، فرار مالیاتی

بر اساس آمار دیوان محاسبات کشور به استناد سازمان امور مالیاتی، تا پایان سال 1399 از 85711 پزشک، پیراپزشک، داروساز و دامپزشک شاغل در بخش خصوصی، 46505 نفر در اداره مالیات ثبت نام کرده اند و بیش از 39000 نفر ثبت نام کرده اند. نه در این گزارش تنها آمار جداگانه ای از سوابق فرار مالیاتی وکلا، مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده که طبق بند 6 بند ز تبصره قانون بودجه و نظام پزشکی ملزم به استفاده از سامانه پایانه مالیاتی هستند، ارائه شده است. حرفه 1399، بدون سند محاسبات ذکر شده به دلیل عدم اطلاع از عملکرد مالیاتی این طبقات می باشد.

وکیلی که در نظام مالیاتی ثبت نام نکرده است از آن دسته وکلایی است که می گوید به غیر از وکالت مشغول فعالیت است. زیرا قانون وکلا را ملزم به دریافت کد رهگیری از سازمان امور مالیاتی در سال گذشته کرده است و ادامه کار و اجرای قانون بدون پرداخت مالیات غیرممکن است. البته مبلغی که در حال حاضر پرداخت می شود توسط خود وکلا گزارش می شود و با وجود اینکه کیفیت و میزان مالیات پرداختی وکلا بحث برانگیز است، تاکید کرد: هرکسی که بخواهد در این صنف مشغول به کار شود، موظف به اخذ آن است. کد رهگیری سازمان مالیاتی

پرداخت کنندگان حقوق و دستمزد امسال تنها 230 میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند.

برای درک اهمیت فرار مالیاتی در مراقبت های بهداشتی کافی است فقط وکلا و مشاوران خانواده شاغل در بخش خصوصی و دفاتر خصوصی را بشناسید. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور در ماه های دی تا مرداد ماه سال جاری (بدون مالیات)، 19 هزار و 235 میلیارد تن مالیات مشمول مالیات شده است. بر اساس این گزارش، حدود 750 میلیارد تومان معادل 39 درصد از این مبلغ مربوط به مالیات بر کالا و خدمات و حدود 700 میلیارد تومان معادل 36.2 درصد از کل درآمد مالیاتی کشور است. ثبت شده یا در همان شرکت. 20.3 درصد از کل درآمد مالیاتی کشور معادل 39 میلیارد تومان مربوط به مالیات بر درآمد است. این پایه مالیاتی دولتی شامل حقوق کارمندان بخش دولتی، حقوق کارمندان بخش خصوصی، مشاغل، املاک و مستغلات و سایر درآمدها است. بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، مجموع مالیات پرداختی مقامات دولتی و شایستگان خصوصی در این بازه زمانی از دی تا مردادماه سال جاری، 23 هزار و 243 میلیارد تومان معادل 12.1 درصد از کل مالیات بوده است. معادل درآمد مالیاتی دولت و مالیات بر دارایی 2.6 و بالاتر از دلالان، معامله گران ارز، طلا، سهام، خودرو و سایر دلالان. بر این اساس، کمترین میزان درآمد مالیاتی دولت کمتر از 8.8 میلیارد تومان معادل مالیات بر ثروت است که پایه مالیاتی است یا 4.6 درصد از کل درآمد مالیاتی.

65 درصد از شرکت هایی که پول در می آورند مالیات نمی پردازند

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا