سلامت و دانش

۹۸ درصد ایرانیان پرونده الکترونیک سلامت دارند/ ۲ درصد باقی‌مانده به مراکز بهداشتی مراجعه کنند

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت آخرین وضعیت پرونده الکترونیک ایرانیان را تشریح کرد و گفت: تنها دو درصد جمعیت ایرانی در سطح یک ارائه خدمت پرونده الکترونیک سلامت ندارند که آنها هم می‌توانند به واحدهای ارائه خدمات محل سکونت خود مراجعه کرده و پرونده الکترونیک را تشکیل دهند.

دکتر مصطفی رضایی در گفت‌وگو با گزارشگر یک، با اشاره به اینکه ۹۸ درصد جمعیت ایرانی دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند، گفت: مشخصات این افراد در قالب پرونده الکترونیک در سامانه‌های سطح یک وجود دارد و مردم می‌توانند با مراجعه به مراکز ارائه خدمات در قالب این پرونده، خدمت دریافت کنند. اطلاعات مرتبط با سلامت آنها نیز در این پرونده‌ها ثبت می‌شود.

وی درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای دو درصد باقی مانده جمعیت که در سطح یک ارائه خدمت پرونده الکترونیک سلامت ندارند، تصریح کرد: این افراد می‌توانند با مراجعه به واحدهای ارائه خدمات محل سکونت پرونده خود را تشکیل دهند.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره اتصال پرونده‌های پزشکی خانواده از سطح یک به سطح دو نیز توضیح داد: بر اساس بررسی‌هایی که در شبکه‌های بهداشت و درمان داشتیم، ۸۵ درصد شبکه‌های بهداشت و درمان بدون کوچکترین مشکلی می‌توانند اطلاعات خود را به شکل الکترونیک با سطح دو به اشتراک بگذارند و ۱۵ درصد باقی مانده هم به دلیل مشکلات جزئی است که قابل رفع است.

وی افزود: البته اخیرا مرکز مدیریت فناوری و آمار وزارت بهداشت شرایطی فراهم کرده است که مسیر رفت و برگشت ارجاع و پس‌خوراند آن و همچنین مسیر اخذ نوبت تسهیل شود تا در بستر الکترونیک بیماران را ارجاع دهیم و نتیجه را به تیم سلامت برگردانیم.

او تاکید کرد: در دورنمای پرونده الکترونیک سلامت در نظر داریم اطلاعات سامانه‌های سطح یک و دو در جایی تحت عنوان پرونده الکترونیک گردآوری شده و نمایشگر پرونده الکترونیک شکل گیرد تا مردم بتوانند اطلاعات مرتبط با سلامت خود را مشاهده کنند.

رضایی در پایان عنوان کرد: در بحث اتصال سطح یک به سطح دو در قالب نظام ارجاع که از دیرباز چالش اصلی نظام ارائه خدمات سلامت بود نیز اکنون به راحتی می‌توان مبادله اطلاعات انجام داد. زمانی که متخصص اطلاعات را به سطح یک دهد ما این اطلاعات مفید را می‌توانیم در سطح یک به منظور پیگیری بیمار به کار گیریم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا