شاعری که معتقد بود برخی اشتباهی الان به دنیا آمده‌اند

ابوالقاسم حسینجانی، شاعر «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم» که امروز (پنجشنبه، ۱۹ آبان ماه) از دنیا رفت می‌گفت: خیلی‌ها متعلق به چهارصد ـ پانصد سال پیش هستند اما اشتباهی الان به دنیا آمده‌اند. اینها حرف‌هایی می‌زنند که به درد امروز نمی‌خورند.

به گزارش گزارشگر یک، اباقاس یای شار ، ن و و ج ۱۲ ه اه ر ر از ب ا ا ار پ ا اگی اگی شاگی شاگی

علیرضا قزوه، شاعر به گزارشگر یک گفت: هنوز زمان مراسم تشییع و خاکسپاری این شاعر مشخص است

به بهانه درگذشت این شاعر، بخش‌هایی از مصاحبه‌هایی از او که در شنا منتشر می‌شود

این شاعر در گفت‌وگویی با گزارشگر یک به تیتر «عاشورا را به «قمه» و «قیمه» خلاصه نکنیم، درباره عاشورا و شعر آیینی گفته بود: عاشورا را یک رخداد بسیار متفاوت و بی‌نظیر در سطح جهان است. عاشورا یک حرکت جهانی و انسانی است و برای همیشه انسان، جهان و زمان حرف دارد. امام ی ه ا ا ا ا ا ا ا ا ا سان اَن اَقی اَار وار و ا ا ا ا ص ص ک ک و و ی ی شاش ک ای حتی به جا آوردن حج!

حسینجانی با اشاره به ناتمام ماندن حج امام حسین(ع) و حرکت او به سمت کربلا، یادآور شد: وقتی قطار از ریل خارج شده باشد، حتی واجبات و مستحبات نمی‌تواند انسان را به مقصد برساند، خوب عاشورا می‌خواهد جلو تحریف را بگیرد. و به رسیدن برسد.

او مذهب را زمینه و شیوه حرکت دانست و توضیح داد: عاشورا نشان داد اگر قرار است مردم در یک زندگی سیاه به سر ببرند، حتی با مرگ سرخ باید جلوی زندگی سیاه را بگیریم و همان طور که «شهادت» مرگ سرخی است که برای درمان. زندگی سیاه مردمان جهان و زمان آمده است. انسانی که در مسیر حق قرار دارد و فقیر حقیر و محروم نیست و تفکر می‌کند همیشه در حال رشد و شکوفایی باشد که بتواند عاشورا رشد و شکوفایی انسان را در جهان و زمان ممکن می‌کند.

حسینجانی «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم» را یک فراخوان دانست و بررسی کرد: «جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم» یعنی زمینه رفتن به کربلا به عنوان مقصد هستی وجود دارد و لازمه این رفتن جمع شدن و دست دادن به دست است. همراهی و همپایی است و به تنهایی نمی‌توانیم کربلایی کنیم.

او با بیان اینکه کربلا زمین نیست، بلکه زمینه است، متذکر شد: خداوند به فرشتگان درباره آفرینش آدم فرمود «إِنِّی‌َّ أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُون» اگر قرار باشد الگوی آفرینش شود، حرکت را به جهان یاد بگو و عاشورا یک الگوی تولیدکننده باشد. . امروز باید ببینیم کجای جغرافیای کربلا و کجای تاریخ عاشورا قرار گرفته‌ایم.

برخی از نوحه‌خوانی‌ها، کسب و کار شده‌اند

حسینجانی رسالت شعر را در نهایت شعور و رسالت عاشورا را در نهایت آگاه‌بخشی و ر‌بخشی دانست و بیان کرد: تمام حرکت‌های انسانی اگر اصیل باشد و آزادی‌بخش و رهایی بخش باشد و تمام حرکت‌هایی باشد که احساس می‌کنند. این که تحریف جای تعریف را بگیر.

او با بیان این‌که «متاسفانه به جای تعریف عاشورا تحریف عاشورا می‌کنیم» گفت: امروز عاشورا گرفتار همان شد که برای آن شکل گرفت، زیرا عاشورا می‌خواست بدعت‌ها و تحریف‌ها را بگیریم، اما بدعت و تحریف شد.

حسینجانی غم و ماتم شعرهای عاشورایی را تسلی‌بخش دانست و اضافه کرد: برخی نوحه‌خوانی‌ها به کسب و کار تبدیل می‌شوند و عده‌ای نان معروف را می‌خورند که این درد بالاتر از ماتم عاشوراست اما معرفت باید جای معروفیت را بگیرد.

دهه محرم فرصتی برای سکوت

او عاشورا و دهه محرم را فرصت سکوت دانست و اظهار کرد: اباعبدالله(ع) در روز عاشورا سخنان پایه‌ای و ریشه‌های و اصیل می‌زد، اما یزیدیان برای این‌که صدای امام به گوش مردم را نمی‌دهند هلهله می‌کردند. امروز نیز شلوغسازی‌ و هیاهوسالری می‌کنیم و آرامش نداریم عاوشورا به دوو بخی شوشورا به دو بخشیا.

این شاعر عاشورای حسینی را از جنس آرامش و منطق و اعتقاد و جانبازی و عشق و ولایتمداری و وفاداری دانست و بیان کرد: عاشورای یزیدی از جنس حب دنیا و پولپرستی و خرید رای و خارج از میدان با ظالمانه ترین روش هاست هر روز. می‌توان عاشورا باشد.

او بزرگداشت امام حسین(ع) را به تحلیل دانست نه ظاهرسازی و اظهار کرد:و نباید عاشورا را مه داید عاشورا را!

اوان ای گ آگ تایخ رای ک م ه ک ا ا ا ا ه،:: ‌ ‌ آگاهی تاه تاز یای تاه در واقع شور حسینی باید به شعور حسینی تبدیل شود، زیرا شور در روزمرگی‌ها و جوزدگی‌ها ایجاد می‌شود و اگر می‌خواهم ریشه‌دار شود و رشد کند باید بدانیم که حسین عزت را در مقابل ذلت و مرگ را در مقابل زندگی و حق را در مقابل باطل و ظلم بدانیم. را در مقابل عدل قرار داد.

لزوم گفتمان سازی «هیهات منا الذله»

حسینجانی با تاکید بر لزوم گفتمان‌سازی «هیهات منا الذله» گفت: همایش‌ها، نشست‌ها و میزگردهای دانشجویی درباره عاشورا و به دور از شلوغ‌سازی‌ها و شلوغ کاری‌ها باید برگزار شود تا گفتمان حسینی بر جامعه حاکم شود، زیرا اگر نور ظلم را انجام دهیم، به آن بپردازیم. ظلمت تبدیل می شود و اگر متوجه مظلوم می شود، جهالت جای آن را می گیرد.

او درباره شعر مقاومت و بیداری اسلامی نیز گفته بود: انسان قابل تغییر است و بیداری اسلامی نیز گفته بود: انسان قابل تغییر است و بیداری هییکیم. اساه ه ه س س ج ی ی ی ی وات ی م ی ای آز آز سود ه آزای و و و ه های چرا خداوند این موضوع را در نهاد انسانها قرار داده است. اسان م آز آزاد و اس ز از ز ز آز ای ی ج سود و و اجای و آز اگی و آز د و و و ش ش ش ش ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا . اما آزاده نباشد و از آزادی در جنبه منفی استفاده کند. اما انسان آزاده از خود در جهت امور مثبت نیز بهره می‌برد؛ یعنی علاوه بر این که خودش را می‌دهد، جامعه و مردم را آزاد می‌کند. این یعنی آزادگی و شعر نیز در این زمینه کمک بسزایی می‌کند. حرکت‌های اقتصادی و جهادی هم نوعی پایداری است که می‌شود. این که بتوانیم روی پای خود بایستیم و خود را حفظ کنیم، نوعی نگاه پایدار است.

او درباره این‌که چگونه می‌توانم در اشعار بیداری اسلامی با سیاست‌زدگی نشد، توضیح داد: نیاز است به جای شعر ظاهری و جوزده، کارهایی انجام دهند که مخاطب و شاعر و نویسنده ما را باور کنند. به عنوان مثال، من صحبتی داشتم مبنی بر این که پروا نکن. پرواز کن. این خود ادبیات مقاومت است؛ تشکیل انقلابی که در مصر، ایمن و … رخ داد. بیداری اسلامی همان پرواز است. مهم نیست کجا هستیم مهم این است که به کجا می‌رویم. جهت گیری مهم است. با جهت گیری به مقصد رسید

یای ه د ا ا یی قش قش جه جه اد یثاد یث ات ر اد ق ت ، ،: ه ظ ، جه جهاجه جهای . جهاد فکری و فرهنگی در واقع زمینه‌ساز بهتر است تا جهاد نظامی. شاید ما ناچار بجنگیم؛ اما جنگ برای ما اصل نیست. انسان آفریده شده تا در صلح و آرامش زندگی کند. اما اگر بخواهند این صلح و آشتی را به خطر بیندازند، انسان‌هایی باید باشند که با همیت خود در مقابل آن آدم‌های خودرأی بایستند، این به نام جهاد است و ایثار یعنی دوری از خودخواهی و خودمحوری، ایثار یعنی در حدی که می‌شود. دیگران هم زیر بار ظلم نباشند. ه ط ثال شهیان ه م یای که ی ا ا ا ر ر ا د و و د د ز از ز ی ی ای یات ات جات.

شاعرانی که اشتباهی الان به دنیا آمده اند

ابوالقاسم حسین‌جانی همچنین درباره وجود ادبیات زیرزمینی گفته است: ما باید صادقانه و شفاف کنیم اما اگر کسی بخواهد دیگری را دور بزند به خود جریان سرکشی به وجود می‌آید. اگ خاهی فضا را گ و و که ه ه جه جه ا ا ا ش جز ا افای ا ا اس رای ی م ال ال قی قی. پس نمی‌توانم جلوی این‌ها را بگیرم. ما قانون‌هایی را طرح می‌کنیم که خیلی شفاف نیست و نیاز به انسان و جهان و زمان را تامی دارد. این قانون به خودی خود سر از خرید درمی‌آورد. پس این کارها را می پذیرند.

او ادامه داد: هیچ کس حیات خلوت ندارد. یعنی جهان آنقدر کوچک شده است که به کف دستی تبدیل می شود. من بر معاصر تاکید دارم. ما نمی‌توانیم زمان و جهان را شناختم، با جهان معاصر نشویم و زندگی کنیم. در واقع خیلی‌ها متعلق به چهارصد ـ پانصد سال پیش هستند اما اشتباهی الان به دنیا آم. اینها حرف‌هایی می‌زنند که امروز به درد می‌خورند. خی ها از چیزه ای، و و کان ه کان کالا افاه ی و و و یگان ی ی. بابای د ه ب ز ازاگ ی و و ی که ج ه ه ه ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا اس اف فاه گاک چان ، آن ساز.

این شاعر با بیان این‌که چیزهایی را که در وبلاگ و اینترنت می‌خوانیم را منفی نمی‌داند، گفت: پیشنهادی که به مدیران فرهنگی کلان داده‌ام می‌دهد که برای بررسی و بررسی این کارها اتاق فکر می‌کنند چرا که باید این استعدادها را کشف کرد. من ادبیاتی که به صورت اینترنتی منتشر می شود را به چالش بکشد و تهدید کند. ممکن است این گونه باشد اما بیش‌تر جنبه فرصت را دارد. اینترنت توسعه فراگیر فضای مجازی است و از نظر انسانی و پیشرفت تاشتن چیز کاملاً اینترنتی ن بای بای یارا را ی و و و ر ا ا ا ا که که که ر ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا . ما اگ و ای شک رافه یچ یچاه وار با آ ی ا ام ال شاش ب شی اشی اینها را باید یکی از تبیین و مدیریت کرد.

«محراب، چشمه آرامش»، «جغرافیای رازها»، «حسین احیاگر آدم»، «آزادسازی انسان و جهان در اندیشه‌های راهبردی پیامبر(ص)»، «دور بهار را سیم خاردار نمی‌شود»، «بوی بهبود اوضاع جهان می‌شنوم». و «اگر شهادت نبود» از جمله کتابهای حسینجانی‌ست.

او در مقطعی از زندگی نیز به انجام فعالیت‌های سیاسی مردم داشت که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به نمایندگی انزلی در اولین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا