چه کاری از دست ادبیات برمی‌آید؟!

پیروز قاسمی می گوید: اگر بهترین کتاب نوشته شده است ، اما اگر جامعه به هر دلیلی مایل به استفاده یا قبول آن نیست ، چگونه ادبیات می تواند این کار را انجام دهد؟

این نویسنده و محقق ادبیات کودک از سوالات گزارشگر یک پرسید که چه اتفاقی برای رومینا ، دختر 14 ساله تاشی و قتل پدر افتاد ، نقش ادبیات کودکان در بیان مشکلات جوانان و میزان ادبیات مرتبط با مشکلات کودکان چیست؟ پاسخی بنویسید وی گفت: “بیشتر كشورهای دنیا هنگام بیان مسائل اجتماعی و مواردی از این دست ، درباره نقش كتاب” و “اقتدار اقتدار” صحبت می كنند ، اما وقتی به جامعه و كلمه های کلیدی می رسیم ، ” قتل “،” پدر “،” داس “،” رومینا “و بسیاری از محدودیت های دیگر ذکر شده است ، قلم و زبان حرکت نمی کند و از خودمان نمی پرسیم. این کتاب در جامعه امروز ما چقدر مهم است؟ مهمتر از همه ،” رومی و پدر. آیا این یک کرم کتاب بود؟ “
“وقتی بهترین کتاب ها در 50 سال گذشته نگاشته شده اند ، نویسندگان و مترجمان خردسال ما آثار بزرگی را نوشته اند یا ترجمه کرده اند ، اما جامعه نمی خواهد از آنها استفاده کند یا به هر دلیلی آنها را بپذیرد. ادبیات از قبل چه کاری می تواند انجام دهد؟ ؟ ” پیروزی؟ متأسفانه سیستم فرهنگی ما جامعه ادبی را برای نوشتن آماده نکرد و سیستم آموزشی ما مردم را برای استفاده از کتابها آماده نکرد.
كاسمی گفت: “صحبت در مورد خواندن رمان ها و داستان ها در جامعه ای که اوضاع برای سالها متوقف شده باشد بی فایده است و سهام فرهنگی ، مذهبی ، اجتماعی و تاریخی به روز نشده است.” بعضی اوقات می توانید ببینید که اتفاقات بد اتفاق می افتد ، خیابان ها فرو می ریزند ، ساختمان ها آتش می گیرند ، کشتی ها در حال ترکیدن هستند ، هواپیماها در رسیدن به مقصد خود موفق نمی شوند ، مردم گم می شوند و جوامع انگشت های خود را به یکدیگر نشان می دهند. اصولگرایان آن را “آزادی بی حد و مرز غرب” می نامند ، اصلاح طلبان “انتخابات اعلام شده” را مقصر می دانند ، و نمایندگان و دستگاه قضا از فضای مجازی چشم پوشی می کنند و افرادی مانند پدر رومی که در چنین جامعه ای زندگی می کند دچار مشکل می شوند. چهره طبیعی است. آنها راه حل دیگری به جز قرقره و محور ندارند. اما شک دارم پدر رومی یکبار به کتابخانه رفته است. نیازی به گفتن نیست که خواندن رمان نویسنده خوب می تواند گره او را برطرف کند. همچنین ، عاشقانه های مدرن و شیک صد بار مورد تقدیر قرار می گیرند و من تمایل به خواندن رمان های پاستوریزه توسط نویسندگان نسل خود ندارم. از آنجا که سیستم تمرینی که او را هشت ساعت در روز در مشت نگه می دارد ، به او چه دردناک یاد نمی داد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که آیا ادبیات نقش مهمی در کاهش خشونت خانگی دارد یا خیر. کاهش خشونت ، مأموریت سیستم های آموزش و پرورش و نهادهای حقوقی و قضایی است و ادبیات می تواند به خوش بینانه ترین راه این سیاست ها کمک کند. وقتی ساختار قانونی وجود ندارد ، ادبیات چه کاری می تواند انجام دهد؟

قاسمی گفت: “به طور پیش فرض ، سیاست حقوقی ما ساختار یافته و نتایج آنقدر اندازه گیری نشده است.” آنها برای جلوگیری از گلزنی در جای دیگر ، یک باج پرداخت کردند. ذهن سیاسی و تعداد انگشت شماری از شعارهای شیک و چشم نواز و سخنان تزئین شده بدون ضمانت مدیر. برای چی؟

كاسمی افزود. “اگر کسی از پدرم رومی تحت شرایط عادی سؤال کرد ، نظر شما در مورد آزادی دختران از سراسر جهان چیست؟” صحبت از آزادی دختران کشورش که سیاست های غیر انسانی و وحشیانه غرب را مسخره می کردند و از همه فمینیست های جهان متحیر شده بودند ، بسیار مسخره بود. اما وقتی عمل می شود ، فقط تیز بودن داسی و وزن تبر چشم جامعه ای با کنجکاوی و قضاوت است.
سرانجام ، وی چند روز پیش از پدر و مادرش پرسید که والدین او تحصیل کرده اند و دارای اساتید علوم اجتماعی هستند و زنان جوان را برای مهاجرت آماده می کند ، که نظر روشن و اندیشه ای در مورد مسائل زنان داشتند. دهان من پر از کلمات است و نباید باشد.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا