شعارزدگی بلای جان مجلس – گزارشگر یک

این مجلس به طور کلی تلاش می کند تا منافع ملی را تضمین کند و مشکلات مردم را حل کند. وظیفه مجلس احقاق حقوق دولت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. یعنی تحقق حقوقی مانند برابری قومی ، مصونیت ملی ، منع تحقیق ، آزادی بیان ، منع سانسور ، آزادی تشکل ، آزادی تشکل ، حقوق کار ، حقوق مسکن ، دادخواست و منع شکنجه. ایران در فصل 3 تحت عنوان حقوق دولت به آنها اشاره می کند.

مردم برای محافظت از حقوق خود نمایندگانی را انتخاب می کنند. عملکرد مجمع طی 42 سال گذشته نشان می دهد که بخش زیادی از نیازهای مردم برآورده نشده است. بنابراین امروز جامعه با انباشت خواسته های مردم ، نارضایتی گسترده و شکاف بین دولت و دولت روبرو است. بنابراین اصولاً چنین مجلسی نمی تواند مجری اراده دولت باشد. در دهه های اخیر ، هر چقدر قانونگذار تصویب کند ، اختیارات و کارایی مجلس کاهش یافته و مردم از نتیجه مجلس در جهت تقاضا ، کاهش و حل مشکلات اطلاع ندارند و اساساً امیدوار به تصویب مجلس هستند. وجود ندارد

دلیل افت جایگاه و اختیارات مجلس را باید در عوامل مختلف جستجو کرد. از جمله این عوامل ، سازوکارهای انتخاباتی از جمله لابی گری و نقش نهادهای تأثیرگذار ، عدم تمایل نخبگان برای شرکت در بازی انتخاباتی و محدودیت های ایجاد شده ، مانع ورود افراد خلاق به کنگره با برنامه ریزی شده است. بنابراین ، وقتی از اولین شورای به شورای جدید می رویم ، یادگیری درباره سلیقه ها و افکار کاهش می یابد و کنگره نماینده همه سلیقه ها و افکار نیست.

در اولین کنگره شاهد رهبران عالی رتبه ، مرحوم هاشمی رفسنجانی ، محمد خاتمی ، مهندس بازرگان ، شهید باهنر ، عسگر اولادی ، ناطق نوری ، پرورش و ده ها شخصیت دیگر با سلیقه های مختلف در رأی های متناقض در کنار یکدیگر بودیم. . آنها یک مجلس قوی تشکیل دادند و مشکلات کشور را در نظر گرفتند. با افزایش عمر کنگره ، تنوع سلیقه نیز افزایش می یابد.

علاوه بر این ، عوامل دیگری مانند عدم رعایت مصوبات مجلس ، دخالت عوامل و نهادهای خارج از پارلمان ، ایجاد نمایندگی های پارلمانی و موازی ، تصمیم گیری به نمایندگی از پارلمان در امور سیاست داخلی و خارجی و مشارکت پارلمان در امور پیش پا افتاده و بی فایده وجود دارد. علاوه بر این ، شعار ، زمان بندی و اهتمام نماینده مجلس درمورد موضوعات پیش پا افتاده منطقه ای و منطقه ای برای رأی گیری مجدد ، در واقع نوعی جنبش ملتهب و پوپولیستی ، ضعف علمی و فکری درباره برنامه ها و قانونگذاری ، استفاده از نخبگان و اندیشمندان در برنامه ریزی ها و امور مرتبط است. لایحه Not Not یکی از عناصری است که موقعیت پارلمان را تضعیف کرده و از بالا به پایین نزول کرده است. امروز ما پارلمانی مانند یکی از آنها ، در کنار سایر نهادهای دولتی و نه رأس کشور داریم.

* عضو حزب موتلف و قانونگذار سابق

۲۷۲۱۵

دکمه بازگشت به بالا