تعیین عرصه و حریم سه محوطه باستانی خوزستان در حال انجام است

گزارشگر یک/خوزستان اداره کل میراث فرهنگی خوزستان از انجام مطالعات سه محوطه باستانی در این استان برای تعیین عرصه و حریم و همچنین کاوش و لایه‌نگاری در تپه «آسیه‌آباد» اهواز و به‌روزرسانی نقشه محوطه تاریخی «جندی‌شاپور« دزفول خبر داد.

براساس اعتبارات استانی سال ۱۴۰۲ اقدامات لازم برای تعیین عرصه و حریم و کاوش در پنج محوطه باستانی استان انجام شده است.

اداره کل میراث فرهنگی خوزستان نیز به گزارشگر یک اعلام کرد: مطالعات عرصه و حریم سه محوطه باستانی در معرض خطر براساس اولویت‌بندی‌های انجام‌ شده پس از دریافت مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی و با اعتبارات استانی انجام شده است.

محوطه تاریخی «حمیدیه» از جمله محوطه‌های بسیار ارزشمند و دارای قدمت دوران اوایل اسلامی در ضلع شرقی شهرستان حمیدیه است که شهرسازی به سمت این محوطه درحال گسترش بود. از این‌رو، به‌منظور جلوگیری از گسترش شهری به این اثر تاریخی، مطالعات تعیین عرصه و حریم آن انجام شد.

محوطه «بتوند» شهرستان مسجدسلیمان دیگر محوطه‌ای است که مطالعات تعیین عرصه و حریم آن انجام شده و سومین مطالعات که انجام آن نیز ضروری بود مربوط به تعیین عرصه و حریم محوطه «دستوا» در شوشتر است تا از تعرض کشاورزان به این محوطه جلوگیری شود.

همچنین کاوش در تپه تاریخی اسلامی «آسیه‌آباد» به‌منظور لایه‌نگاری انجام شده و این در حالی است که تاکنون در این محوطه هیچ‌گونه کاوش و لایه‌نگاری انجام نشده بود و برای اولین بار در این محوطه باحضور یک هیات باستان‌شناس کاوش در آن به‌منظور مشخص کردن قدمت و سبقه تاریخی آن اجرا شد.

از سوی دیگر، اداره‌کل میراث ‌فرهنگی خوزستان برای انجام مراحل تعیین عرصه و حریم محوطه «لور» اندیمشک در سال جاری منابع مالی لازم را در اختیار نداشت که این اقدام به سال آینده موکول شده است.

به‌روزرسانی نقشه عرصه و حریم محوطه «جندی‌شاپور» دزفول از دیگر اقدامات در حال انجام است تا با عقد قرارداد با شرکت‌های مرتبط، نقشه این محوطه برابر با استاندارد مورد نظر، تهیه شود.

نیز، از شهر تاریخی هرمز اردشیر در اهواز جز تپه کوهساران و آسیه‌آباد تقرییا چیزی باقی نمانده و خرابه‌های شهر قدیم هرمزاردشیر مربوط به دوره ساسانیان است که در محدوده کنونی اهواز واقع شده است. این اثر در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا