نگذاریم صنعت قطعه سازی مانند صنعت برق شود

مهرداد آلان عضو هیئت رئیسه انجمن قطعه سازان همگن  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی گزارشگر یک در خصوص افزایش قیمت خودرو و تاثیر آن بر خودرو سازی و قطعه سازی گفت: به لحاظ روانی وقتی واژه افزایش قیمت استفاده می‌شود انتظار این است که طرف مقابل سود کند، اما در بحث افزایش قیمت برای خودروسازان این واژه مناسب نیست ما نمی‌خواهیم واژه درمانی کنیم واقعیت این است که ما افزایش قیمت ندادیم بلکه با نرخ شناور تورم قیمت‌ها را اصلاح کردیم، چون حیات خودروسازی و قطعه سازی به خطر افتاده بود.

وی افزود: در جلسه انجمن که با حضور مدیران عامل سایپا و ایران خودرو برگزار شد آقای توسلی آنلاین مدیرعامل سایپا اذعان کردند که این افزایش می‌تواند به صورت موقت مشکل ما را حل کند این افزایش قیمت کوتاه مدت شاید برای خودروساز مناسب باشد ولی در بلندمدت نه برای مردم و نه خودرو ساز خوب نیست. وقتی افزایش قیمت صورت میگیرد خریداران صبر می‌کنند، زیرا احتمال می‌دهند کاهش قیمت صورت بگیرد پس خرید وتقاضا کم می‌شود و از طرف دیگر خودرو ساز باز عقب می‌افتد.

عضو هیئت رئیسه انجمن قطعه سازان همگن ادامه داد: از منظر قطعه سازان آنها مجبور هستند به خودرو ساز فشار بیاورند تا افزایش قیمت داشته باشد قطعه‌ای که امروز به خودروساز می‌دهند به نرخ پارسال محاسبه می‌شود. ئر قیمت سال گذشته متوسط سود ما ۸ درصد بوده است حالا با توجه به تورم ۴۰ درصدی امسال عملا سود قطعه ساز از بین رفته از طرفی خودروساز به قطعه ساز پولی پرداخت نکرده پس برای جبران کسری نقدینگی مجبور است با بهره ۳۵ تا ۴۰ درصدی از بانک وام بگیرد تا کارخانه را زنده نگه دارد .

وی ادامه داد: از طرفی ۴۰ درصد هزینه مالی ایجاد شده و از طرف دیگر ۱۰ درصد سود از بین رفته و قطعه ساز تا الان ۵۰ درصد عقب افتاده است و مقصر اصلی آن شرایط تورمی است که ما که حاصل بریز و بپاش‌های دولت است که تولیدی‌ها را نابود می‌کند و در آخر می‌گوید ده درصد به شما سود می‌دهم و نرخ بانک را درست می‌کنم تا زنده بمانی در واقع این کار‌ها را جهت حیات بنگاه اقتصادی انجام می‌دهد نه ارتقاء رشد آن.

آلان با اشاره به بحران‌هایی که قطعه سازان در سال‌های اخیر پشت سر گذاشتند گفت: قطعه سازان چند بار بحران‌های بزرگی را پشت سر گذاشتند، کمپین خودرو صفر نخریم، تحریم‌های ترامپ آمد و موارد بسیار دیگر، اما این قشر که از آدم‌های فرهیخته و اقتصاد دانی تشکیل شده است توانسته تمام آنها را پشت سر بگذارد و به هر نحوی که شده به حیات خود ادامه دهد.

 وی ادامه داد: سرمایه یک قطعه ساز دارایی انبار آن است. قطعه سازان امروز به لحاظ اندوخته مالی و دارائی انبار وضعیت خوبی ندارند. دولت سال گذشته نتوانست به مقدار مناسب به قطعه سازان ارز بدهد و اصطلاحا آنقدری داد که تعطیل نشوند در نتیجه سخت گیری‌های ارزی باعث شد که انبار‌ها خالی شود و ما اصطلاحا از انبار پیش خور کردیم.

آلان افزود: نکته بعدی اینکه وضعیت نقدینگی ما به شدت نابسامان است خودروساز‌ها که پول نمی‌دهند بازار قطعات نیز مملو از کالا‌های چینی است از طریق بورس هم نمی‌توانیم نقدینگی جذب کنیم پس به ناچار باید سراغ بانک‌ها برویم و با نرخ ۴۰ درصد باید وام بانکی بگیریم، اما مشکل آنجاست که می‌گویند ۵ برابر حد میانگین رسوب حساب بیشتر وام نمی‌دهیم، این یعنی چه؟ من پولی در حسابم نبوده که بخواهم میانگین رسوب آن وام بگیرم می‌گویند پول را بلوکه کنید چند ماه بماند سقف شما بالا برود بعد ب شما وام می‌دهیم.

وی ادامه داد: برخی قطعه سازان با این وضعیت رفتند از خارجی‌ها به صورت اعتباری مواد اولیه گرفتند به طور مثال کمپانی چینی، کره و یا هندی گفتند که ما یک میلیون دلار اعتبار می‌دهیم کالا را به شما می‌دهیم هر زمان که پول از خودرو ساز گرفتی به من برگردان؛ خیلی از قطعه سازان این کار را کردند، اما یک دفعه قیمت ارز تا بیست درصد افزایش پیدا کرد و قطعه ساز باید به جای یک میلیون دلار با احتساب هزینه‌ها و سود بانکی یک میلیون ۵۰۰ هزار دلار به شرکت خارجی بر می‌گرداند همین اتفاق سبب شد که بسیاری از قطعه سازان زمین بخورند.

وی افزود: با این وضعیت قطعه سازی امید خودروسازان این است که قطعه ساز بتواند قطعه آنها را تامین کند می‌توان گفت این روز‌ها آخرین جانی است که قطعه سازان دارند و اگ این را هم از دست بدهیم دیگر با وضعیت زیان انباشتگی که خودروسازان دارند عملا ضربه مهلکی به صنعت خودروسازی وارد خواهد آمد. از طرفی چینی‌ها دارند دامپینگ می‌کنند و سیاستگذاران ما باید به این موضوع توجه کنند اینکه چین به ما می‌گوید نفت بدهید من به جای پول کالا و مواد اولیه به شما می‌دهم این یک دامپینگ خطرناک است و شاید از لحاظ سیاسی چاره‌ای نداشته باشیم و فعلا باید با این روش جلو برویم، اما باید پروتکل و قراردادی بنویسیم که صنایع ما اسیب نبیند در این قسمت دستگاه وزارت خارجه و صمت ما منفعل عمل کردند؛ اگر صنعت خودروسازی و قطعه سازی ما آسیب ببیند دیگر نمی‌توانیم آنرا احیا کنیم مثل صنعت برق.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا