آشنایی با انواع سبک های انیمیشن سازی
معرفی ۱۰ تا از معروفترین انواع انیمیشن ها
قبلاً اشاره شده که انواع مختلف انیمیشن برای اهداف خاصی مناسب هستند. همچنین لازم است توجه داشت که هزینه و زمان مورد نیاز برای تولید هر نوع انیمیشن ممکن است متفاوت باشد. لطفاً لیست زیر را مرور کنید تا بتوانید تمرکز خود را بر روی کدام حوزه از انیمیشن گذارید.
۱/ انیمیشن دوبعدی (۲D animation)
احتمالاً نیازی به توضیح بیشتر درباره این نوع انیمیشن نیست. اغلب انیمیشنهای کودکانه که در دوران کودکی تماشا میکردیم، به صورت دوبعدی اجرا میشوند. در بعضی دستهبندیها، ممکن است دو نوع انیمیشن دوبعدی و سنتی را به عنوان یکی از گونههای یکسان مطرح کنند. دلیل این ادغام چیست؟ برای پاسخ به این سوال، بهتر است ابتدا با این دو روش آشنا شویم.
انیمیشنسازی سنتی:
مفهوم سنتی به این معناست که در ساخت این نوع انیمیشنها از روشهای سنتی استفاده میشود. به عبارت دیگر، این انیمیشنها به کمک روشهای سنتی تولید میشوند. این روش به گونهای است که هر فریم به صورت دستی (با استفاده از مداد روی کاغذ) طراحی میشود. به عنوان مثال، انیمیشن اولیه “تام و جری” که بیش از ۷۰ سال پیش ساخته شد، از این روش سنتی بهره برد.
انیمیشنسازی دوبعدی:
مفهوم انیمیشن دوبعدی به این دسته اشاره دارد که در آن، فضا و شخصیتها در یک مختصات دوبعدی قرار دارند و بُعد سوم در آن تجسم نمیشود. اگر چه انیمیشن دوبعدی به عنوان نوعی کهن، در تاریخچهی انیمیشن محسوب میشود، اما انعطاف پذیری این رویکرد به قدری است که همچنان به عنوان یکی از محبوبترین اشکال انیمیشن، به قدرت خود ادامه میدهد.
حال، دلیل اینکه انیمیشنهای دوبعدی و سنتی به نظر میآید به یکدیگر نزدیک هستند چیست؟ این نزدیکی به دلیل این است که انیمیشنهای سنتی در گذشته اغلب به شکل دوبعدی ساخته میشدند. به عبارت دیگر، در گذشته انیمیشنهای سنتی بر اساس تصاویر دوبعدی طراحی و تولید میشدند و این کار فرآیند زمانبری بود. اما خوشبختانه، تکنولوژی پیشرفته به انیماتورها امکانات جدیدی ارائه داده است.
۲/ انیمیشن سهبعدی (۳D animation)
یکی از جذابترین و هیجانانگیزترین اصناف انیمیشن، شاخه سهبعدی آن به حساب میآید. ایجاد چنین دستهای، به مثابه یک انقلاب عظیم در دنیای انیمیشنسازی محسوب میشود. این نوع انیمیشنها به نهایت امکان را به انیماتورها میدهد تا فضاها و شخصیتهایی با تمایل به واقعیت را خلق کرده و بینندهها را در این دنیا جذب کنند؛ علاوه بر این، حتی توانستهاند به صنایعی مانند پزشکی و معماری نیز به مراتب کمک کنند. اما امروزه، انیمیشنهای سهبعدی از کجاها بهرهبرداری میشوند؟
- در تولید انیمیشنهای سینمایی بلند
- در ایجاد ویدئوهای تبلیغاتی مهم و تعاملی
- در انواع مختلفی از بخشهای بازاریابی
باید به این نکته هم اشاره کنیم که انتخاب انیمیشنهای سهبعدی برای ویدئوهای آموزشی و توضیحی به دلیل هزینه و زمان مورد نیاز، به عنوان یک انتخاب کماکان مناسب محسوب نمیشود.
۳/ استاپ موشن (Stop motion)
تاریخچه استاپ موشن به بیش از یک قرن پیش باز میگردد، بنابراین بدون تردید این از اقدیمیترین شکلهای انیمیشن محسوب میشود. اگر کمی در دنیای انیمیشنهای کلاسیک کاوش کنید، بدون شک اثرات استاپ موشن را در بسیاری از آثار خواهید دید. برای ایجاد استاپ موشن، باید در یک توالی خاص و معنادار، تصاویری از اشیاء خاص را به ترتیب عکس بگیرید و سپس این تصاویر را به یکدیگر متصل کنید تا به نظر بیاید که جسمها در حال حرکت هستند.
خصوصیت جذابیت استاپ موشن به خاطر بامزهبودن و جذابیت ظاهری آنهاست. به اضافهاینکه یکی از مزایای آنها این است که برای ساخت آنها به تجهیزات گران قیمتی نیاز نیست، این به این معناست که آنها از جمله روشهای مقرون به صرفه برای ایجاد انیمیشن هستند. به هر هدفی که میخواهید برسید، آیا نیاز دارید یک ویدئوی آموزشی تهیه کنید یا به معرفی یک محصول میپردازید، استاپ موشن به شما این امکان را میدهد که با کمترین هزینه، انیمیشنهای خلاقانه ایجاد کنید و به نمایش بگذارید.
۴/ انیمیشن روتوسکوپی (Rotoscopic animation)
روتوسکوپی، یک روش جذاب در دنیای ساخت انیمیشن، به کار گرفته میشود. در این تکنیک، از یک فیلم زندهاکشن استفاده میشود و شخصیتهای آن با استفاده از ابزارهای ردیابی روتوسکوپی، پیگیری میشوند. به عبارت دیگر، شبیه به انیمیشنهای دوبعدی که در آنها تصاویر روی پنجرههای شیشهای ردیابی میشوند.
“مری پاپینز” از جمله مثالهای محبوب از انیمیشنهای ساختهشده با روتوسکوپی به حساب میآید. این تکنیک عمدتاً در مواردی مورد استفاده قرار میگیرد که شخصیتهای انیمیشنی باید به طبیعیت با محیط تعامل داشته باشند. اساساً ترکیبی از فیلم واقعی با عناصر انیمیشن را بوجود میآورد. انیمیشنهای ساختهشده با روتوسکوپی معمولاً ارزانتر از انیمیشنهای سهبعدی استاندارد هستند و برای تبلیغات یا فیلمهای طولانی بسیار مناسب میباشند.
۵/ موشن کپچر (Motion capture)
احتمالاً تجربه دیدن اثری به نام “آواتار” را دارید. به عنوان یک اثر سینمایی مشهور، این فیلم به عنوان یکی از موفقترین نمونههای انیمیشنهای موشن کپچر شناخته میشود. موشن کپچر، به طور کلی میتواند به عنوان شکلی پیشرفته از انیمیشنهای سهبعدی در نظر گرفته شود. این فناوری به ما امکان میدهد تا انیمیشنهایی با واقعیت بالا را بر اساس صحنهها و حرکات واقعی ایجاد کنیم.
از جمله کاربردهای مهم این تکنیک میتوان به فیلمهای سینمایی طویل و همچنین انیمیشنهای مورد استفاده در صنعت بازیهای ویدئویی اشاره کرد، که در آن به تبدیل حرکات چهره یا جسم انسانها به انیمیشن میپردازیم. در فرآیند ساخت این نوع انیمیشن، فرد مورد نظر (مثلاً یک بازیگر) با لباسی ویژه که Motion Capture Suit نام دارد، پوشیده میشود. این لباس توانایی ثبت و ضبط دقیق حرکات و تعاملات فرد را دارد. سپس با استفاده از ابزارهای دیجیتال و کامپیوتری، حرکات ثبتشده به صورت انیمیشنی با ویژگیها و جزئیات مختلف تبدیل میشوند.
۶/ انیمیشن تایپوگرافی (Typography Animation)
احتمالاً با بررسی عنوان این نوع انیمیشن سازی، میتوانید هدف و کاربردهای آن را حدس بزنید. بله، انیمیشن تایپوگرافی به منظور ایجاد متنهای متحرک به کار میرود. در صورتی که با مفهوم لوگوموشن آشنا هستید، باید بدانید که انیمیشن تایپوگرافی به همان شکل مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع انیمیشن به طور اساسی برای ایجاد تیتراژههای فیلمها به کار میرود.
همچنین کسبوکارها از انیمیشنهای تایپوگرافی میتوانند برای ایجاد ویدئوهای آموزشی، نمایش مدلهای آماری تعاملی، ارائههای مهم و آموزشهای داخلی برای کارکنان خود استفاده نمایند. اگر تمایل دارید که به دنبال راهحلی مقرون به صرفه در زمینه انیمیشنسازی باشید، انیمیشن تایپوگرافی به عنوان یکی از گزینههای بسیار مناسب در این راستا مطرح میشود.
۷/ انمیشن مکانیکی (Mechanical Animation)
استفاده از انیمیشن مکانیکی به خصوص برای تجزیه و تحلیل عملکردها (یعنی تجزیه و تقسیم وظایف به اجزای کوچکتر) و تنظیمات محصولات مکانیکی انجام میشود. برای ایجاد این نوع انیمیشن، نیاز است تمام جزئیات و مکانیسمهای یک دستگاه یا ماشین موردنظر را ترسیم و به صورت متحرک نمایش داد تا یک نمایش آموزنده (که برای مهندسان، کاربران محصول و سایر افراد مرتبط مفید است) ایجاد شود.
این نوع انیمیشن همچنین در زمینههای دیگر صنعت مهندسی نیز کاربرد دارد، زیرا میتوان از آن برای طراحی تنظیمات قبل از توسعه محصولات استفاده کرد. انیمیشن مکانیکی به عنوان یک ابزار نمایش عالی برای محصولات عمل میکند، زیرا قادر است تمام اجزای مختلف این محصول را به صورت عملی و بازتاب دهنده به مخاطبان نمایش دهد.
۸/ موشن گرافیک (Motion Graphics)
شروع تاریخچه ساخت موشن گرافیک به سال ۱۹۶۰ میلادی بازمیگردد و امروزه به یکی از محبوبترین شکلهای انیمیشن تبدیل گشتهاست. بیشترین کاربرد موشن گرافیکها در حوزه بازاریابی محتوا قرار دارد، با این حال از این تکنیک در بخشهای مختلفی از بازاریابی نیز میتوان بهرهبرداری کرد؛ از ویدئوهای آموزشی گرفته تا ویدئوهای برندینگ و حتی سرگرمی.
در واقع میتوان بهعنوان یک واقعیت تلخ بیان کرد که موشن گرافیک بهعنوان یک تکنیک جهانی، توانایی پوشش دادن تقریبی به تمامی ابعاد بازاریابی را دارد. برای ساخت موشنگرافیکها از روشهایی استفاده میشود که در ساخت انیمیشنهای دوبعدی مدرن نیز کاربرد دارند. با این حال، تولید این نوع انیمیشنها بهصورت کلی آسانتر میباشد. دلیل این سادگی عمدتاً به کاهش زمان موردنیاز برای تولید آنها و استفاده از تکنیکهای معمولیتر در طراحیشان مرتبط است.
۹/ کلای موشن (Claymation)
انیمیشن خاکی (یا خاکی انیمیشن) یک نوع از تکنیک استاپ موشن محسوب میشود. واژه “Clay” به معنای خاک رس در زبان انگلیسی به کار میرود. اما چرا این تکنیک به نام خاکی معروف است؟ این نام از آن جهت انتخاب شده است که در فرآیند ساخت این انیمیشنها، شخصیتها از خاک رس ساخته میشوند. پس از ساختن این شخصیتها، از روش استاپ موشن برای عکاسی آنها استفاده میشود. در ادامه این مراحل، تصاویر به دست آمده با استفاده از ابزارهای دیجیتالی به هم متصل میشوند.
این روش منحصر به فرد باعث جذب کودکان شده است و به همین دلیل، در بسیاری از فیلمهای انیمیشنی مخصوص کودکان به کار رفته است. به عنوان مثال، “Chicken Run” یکی از نمونههای شناخته شده از این نوع انیمیشن است. علاوه بر ساخت فیلمهای طولانی، از این تکنیک در تولید ویدئوهای تبلیغاتی خلاقانه نیز میتوان استفاده کرد. اما باید به یاد داشت که ساخت شخصیتها از خاک رس زمانبر است، بنابراین در پروژههایی که به این روش روی میآورید، باید به مدت زمان مورد نیاز توجه داشته باشید.
۱۰/ انیمیشن کات اوت (Cut-Out Animation)
در حوزه انیمشنسازی با تکنیک بکاستاپ موشن، با مجموعهای از انتخابهای متنوع روبهرو خواهید شد، که کاتآوت نیز یکی از این انتخابهاست. اگر قبلاً انیمیشن معروف “South Park” را تماشا کرده باشید، میتوانید حدس بزنید که تولید این نوع انیمیشن چه طور انجام میشود. در تولید کاتآوت، سازندگان از برشهای کاغذی از شخصیتها استفاده میکنند که در محیطهای متحرک قرار میگیرند. در گذشته، تولید کاتآوتها به شیوهای شبیه به نمایش عروسکهای سایه انجام میشد. اما در حال حاضر، این فرآیند آسانتر شده است و از برشهای کاغذی اسکن شده برای این منظور استفاده میشود. انیمیشن کاتآوت برای ایجاد کارتونها، فیلمهای داستانی، فیلمهای آموزشی و توضیحی بسیار مناسب است.
در آخر
در این راهنما، مشاهده کردیم که هر نوع از انیمیشنها وظایف خاص خود را دارند و برای هدف خاصی مناسبتر هستند. علاوه بر این، روشهای ساخت این انیمیشنها نیز چندان یکسان نیستند. با این حال، اگر به عنوان یک انیمیشنساز تواناییهای اساسی این حرفه را فرا گیرید، قادر خواهید بود در چندین حوزه به طور همزمان فعالیت کنید.