آموزش مرحله به مرحله دریافت اینماد برای انواع سایت ها | بهیدو
آموزش دریافت اینماد در 5 قدم ساده راهنمای تصویری
شاید شما هم مثل یکسال پیشِ من، تصور کنید که طراحی وب سایت اصفهان گرفتن اینماد و بقیه نمادهای اعتبار برای سایتتان، ضرورتی ندارد. راستش را بخواهید، روزهای اولی که فروشگاه اینترنتیام را با تبلیغات گوگل به صفحات اول نتایج رسانده بودم، تصور میکردم که باید منتظر حجم زیاد فروش محصولات باشم. اما بعد از چند روز حتی خبری از یک خرید هم نبود!
با نصب و راهاندازی افرونه چت آنلاین، متوجه شدم مشکل کار کجاست. چطور فهمیدم؟ از سؤالات این چنینی که مخاطبان دائما از من میپرسیدند:
- چطور به فروشگاه شما اعتماد کنم؟
- از کجا مطمئن باشم که محصولات به دستم میرسند؟
- نمیشود هزینه محصولات را درب منزل پرداخت کنم؟
تمامی این سؤالات به من ثابت کرد، که مشتریان نمیتوانند به فروشگاه اینترنتیام اعتماد کنند. با توجه به اینکه در ایران اغلب مخاطبان برای اعتماد به سایت و خرید از آن، اول به سراغ بررسی نمادهای آن میروند، در اولین قدم اقدام به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی برای سایت کردم. در این مقاله هم قرار است تمامی داستانِ فرآیندی که برای دریافت لوگوی اینماد سایت طِی کردم را به صورت تصویری در اختیارتان بگذارم. مراحلی که شما هم با آن مواجه خواهید شد. البته بهتر است قبل از شروع این فعالیت، کمی اطلاعات مهم و تکمیلی در اختیارتان قرار دهیم تا در روند آن به مشکل نخورید.
اینماد چیست؟
شما برای فعالیت در فضای اینترنت نیاز به دریافت هیچ نماد و مجوزی ندارید؛ اما اگر قصد جلب اعتماد مشتریانتان را داشته باشید، کم کم به دریافت مجوزهای کسب و کار اینترنتی نیاز پیدا میکنید. ای نماد یک مجوز قانونی و معتبر برای فعالیت در فضای اینترنت است. اینماد از طرف که یک مرکز دولتی است، به کسب و کارها (فقط فروشگاههای اینترنتی) داده میشود.
چرا باید اینماد بگیریم؟
مهم ترین دلیلی که ما را راضی یا شاید مجبور به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی سایت میکند، اهمیت آن در جلب اعتماد مشتری است. علاوه بر این، صاحب هر سایت فروشگاهی، برای اینکه بتواند سیستم تسویه حساب سایت خود را به یک درگاه پرداخت بانکی معتبر مثل درگاه ملت، سامان و… متصل کند، نیاز به داشتن اینماد دارد. اگر جلب اعتماد مشتریان برایتان مهم است مقالۀ اهمیت دریافت بهیدو را مطالعه کنید.
البته جالب است که درگاههای پرداخت واسط مثل زرین پال بدون داشتن اینماد، قابلیت پرداخت بانکی امن را برای سایت شما فعال میکنند؛ اما اغلب کاربران تا مشاهده نکردن اینماد سایت شما، راضی به خرید از آن هم نمیشوند. این دقیقا اتفاقی است که برای سایت من افتاد و حتی با وجود درگاه پرداخت واسط، کاربران به دلیل وجود نداشتن اینماد، حاضر به پرداخت نمیشدند.
یک نکته دیگر: اگر قصد داشته باشید سیستم پرداخت در محل را در سایت خودتان پیاده سازی کنید، به گرفتن اینماد نیاز پیدا خواهید کرد؛ چون در غیر اینصورت شرکت پست با شما همکاری نمیکند.
انواع اینماد کدام است؟ نمادهای ستاره دار و بی ستاره چیست؟
3 نوع اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیک وجود دارد که در ادامه هر کدامشان را برایتان توضیح میدهم:
نماد اعتماد موقت:
این نوع نماد، برای وب سایتها و فروشگاههای اینترنتی با حداقل شرایط لازم صادر میشود. در اصل اینماد موقت یک راهکار موقت برای جلب اعتماد مشتری، تا زمان آماده شدن نمادهای اصلی سایت است.
نماد اعتماد یک ستاره:
در صورتی که تمامی شرایط گفته شده از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک را داشته باشید، بعد از انجام مراحلی که در ادامه میگویم، اینماد یک ستاره برای شما صادر میشود و شما میتوانید از آن در سایتتان استفاده کنید.
نماد اعتماد دو ستاره:
آیا دریافت اینماد برای همه امکان پذیر است؟
خیر! مرکز توسعه تجارت برای ارائه اینماد به اشخاص و وبسایت فروشگاه آنها، یک سری شرایط و قوانین وضع کرده که حتی در صورت نبود یکی از آنها، شما موفق به دریافت نماد اعتبار سایت نمیشوید. در ادامه اشاره مختصری به شرایط دریافت اینماد میکنم:
- در سایت شما باید فروش خدمت یا محصول انجام شود.
- تمامی محصولات و خدمات شما باید دارای قیمت مشخص باشند.
- خریدار باید قبل از خرید، بتواند لیست محصولات یا فاکتور آنها را مشاهده کنده (گزینه سبد خرید)
- شخصی که اقدام به ثبت نام و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی میکند، باید همان فردی باشد که امتیاز دامنه سایت به نام او ثبت شده باشد.
- و در آخر باید صلاحیت فرد درخواست کننده اینماد به دست پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا تأیید شود. دقت کنید که در این مرحله نیاز نیست شما کاری کنید. اداره پلیس نظارت بر اماکن طبق سوابق شما این قسمت را تأیید یا رد میکند.
و یک نکتۀ دیگر: قبلا دریافت نماد اینماد برای آقایان، نیاز به داشتن کارت پایان خدمت یا گواهی اشتغال به تحصیل داشت اما مدت زمانی است که این قانون از شرایط سایت حذف شده است.
آموزش دریافت اینماد (چطور اینماد بگیریم؟)
همین اول کار به شما بگویم که در روند دریافت اینماد سایت، بارها این جمله را با خودتان تکرار میکنید: «واقعا به دردسرش نمیارزه.» اما در مقابل مزیت خاص خودش را بههمراه دارد. اگر تصمیم خودتان را گرفتهاید، نخست باید وارد شوید:
در منوی سایت، از گزینه “کسب و کارها” وارد زیرمنو “ثبت نام و ورود به پنل کاربری” شوید. در صفحه جدید، گزینه “ایجاد حساب کاربری” را انتخاب کنید.
در صفحه باز شده، نوع شخصیت را برابر با “شخصیت حقیقی” انتخاب کنید و پس از آن تمامی اطلاعات خواسته شده را به صورت دقیق تکمیل کنید. در آخر هم دو گزینه انتهای صفحه را تیک بزنید. اینها دو گزینه از شرایط دریافت اینماد هستند که در بخش قبلی به آنها اشاره کردم.
پس از این دکمه “تأیید” را بزنید و لینک ارسال شده به ایمیل خودتان را تأیید کنید. بعد از تأیید حساب، دوباره از طریق منو کسب و کارها و ورود به سامانه، با وارد کردن اطلاعات حساب کاربریتان، وارد سایت شوید.
داشبورد سایت اینماد
پس از ورود به سایت، به طور خودکار وارد داشبورد سایت اینماد (تصویر بالا) میشوید. حالا حالاها با این صفحه کار دارید! گزینه سوم یا همان “تکمیل اطلاعات” را از داشبورد سمت راست انتخاب کنید. پس از آن دکمه “تکمیل فرم اطلاعات” را انتخاب کنید.
در این قسمت از سایت باید اطلاعاتی شخصی خود از جمله نام، کدملی، تلفن همراه و… را وارد کنید.
و در نهایت ایمیل خودتان را ثبت کنید. دقت کنید که تمامی اطلاعات باید به صورت کاملا دقیق و صحیح ثبت شود. همینطور طبق قوانین سایت اینماد، تلفن همراهی که وارد میکنید باید به نام صاحب سایت و کسی که قصد دریافت اینماد را دارد، باشد.
بعد از تکمیل کردن این قسمت و تأیید آن، گزینه بارگذاری مدارک را از داشبورد سمت راست و منو تکمیل اطلاعات انتخاب کنید. در این بخش که تصویر آن را در بالا مشاهده میکنید، تصاویر مدارک خواسته شده (کارت ملی و تصویر صفحه اول شناسنامه خودتان) را ارسال کنید. در ضمن برای ارسال تصاویر، کافی است از آنها با استفاده از تلفن همراهتان عکس بگیرید.
بعد از ارسال مدارک، دوباره در منو سمت راست گزینه “احراز اطلاعات” را انتخاب و شماره تلفن خود را وارد کنید.
طبق این توضیحات، باید برای تأیید شماره تلفن همراه، کدی که به شما داده میشود را به شمارهای که در همین قسمت نوشته شده ارسال کنید. برای تأیید تلفن، در نهایت صفحه بالا برایتان ظاهر میشود.
تا اینجا نزدیک به نیمی از مسیر دریافت نماد الکترونیک را رفتهاید. بعد از تأیید شماره تلفن ثابت و همراه و البته بعد از استراحت، در منو سمت راست به سراغ گزینه “کسب و کار” و سپس افزودن دامنه بروید.
در صفحه باز شده، تمامی اطلاعات درخواستی در قسمت “اطلاعات کسب و کار” را تکمیل کنید. (نوع فعالیت را غیر صنفی انتخاب کنید)
در ادامه همین صفحه و قسمت “اطلاعات تماس کسب و کار”، بعد از وارد کردن تلفن ثابت، پست الکترونیک و ساعت کاری، در بخش “سامانه اعتبار سنجی” گزینه را روی سامانه اعتبارسنجی شهروند قرار دهید. بعد از آن روی دکمه نارنجی رنگ کلیک کنید. با کلیک روی این دکمه به یکی از صفحات شرکت پست وارد میشوید. در این صفحه شما باید هزینهای در حدود 17 هزار تومان پرداخت کنید. این هزینه جهت ارسال یک بسته پستی حاوی دو کد برای تأیید اطلاعات مکانی شما است.
این بسته پستی باید تحویل خود شما یا یکی از بستگان درجه یکتان شود، پس بهتر است آدرس معتبری وارد کنید و در چند روز آینده در دسترس باشید (بسته پستی من در کمتر از 1 هفته به دستم رسید)
با استفاده از نقشه موجود در صفحه، محل کسب و کارتان را تعیین کنید. (اگر کسب و کار شما تنها مجازی است و محل ثابتی ندارد، باید آدرس منزل خود را روی نقشه قرار دهید.)
در نهایت و در قسمت “اطلاعات جهت بررسی فرایند خرید”، یک نام کاربری یا رمز عبور مشاهده میکنید که باید یک اکانت با همین نام کاربری و رمز در سایت خودتان بسازید.
تأییدیه فنی برای دریافت نماد الکترونیکی سایت
قدم بعدی برای دریافت اینماد، تأییدیه فنی است. گزینه تأییدیه فنی را در زیرمنو مدیریت کسب و کار انتخاب کنید:
تکمیل فرم نظرسنجی اینماد
در ادامه یک فرم نظر سنجی (داخل زیرمنو کسب و کار) در اختیار شما قرار میگیرد و باید اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.
چک لیست الزامات نماد اعتماد
بار دیگر به منوی کسب و کار و زیرمنو مدیریت کسب و کار بروید. در صفحه باز شده روی گزینه “وضعیت چک لیست کسب و کار” کلیک کنید. در این قسمت یک چک لیست بلند و بالا برای شما به نمایش در میآید که باید آن را تکمیل کنید. در نهایت، گزینه “ارسال جهت بررسی توسط کارشناس” را انتخاب کنید.
تأیید کارشناس ممکن است بین دو تا چند روز زمان ببرد. در صورتی که نیاز به ایجاد تغییرات دوباره در پنل اینماد و اطلاعات خود یا تغییرات در سایت خودتان داشته باشید، کارشناسان آن را در بخش زیر به شما اطلاع میدهند.
اگر تمامی اطلاعات کسب و کار شما تأیید شود، باید متن تعهدنامه را مطالعه کرده و گزینه تأیید را انتخاب کنید.
برای وارد شدن به صفحه تعهدنامه، از گزینهای که در تصویر بالا مشخص کردم استفاده کنید. بعد از تأیید آن، نوبت به پرداخت هزینه دریافت اینماد میرسد.
هزینه گرفتن اینماد چقدر است؟
تا همین چندوقت پیش، هزینه گرفتن اینماد در نهایت چیزی حدود 30 تا 40 هزار تومان و آن هم برای ارائه خدمات پستی بود. اما به تازگی (حدود 3 یا 4 ماه) به هزینه دریافت اینماد جدا از هزینههای پستی، مبلغ 175 هزار تومان هم اضافه شده است.
یک خبر خوب: پرداخت این هزینه، برای گرفتن نماد دو ساله است در حالی که هزینه 30 تا 40 هزار تومانی سابق، برای نماد یک ساله دریافت میشد. بعد از پرداخت هزینه و تأیید نهایی، حالا اینماد شما آماده است!
تغییر ستاره های اینماد
احتمالا بعد از صادر شدن اینماد برای شما، نمادتان بی ستاره است. در این حالت از گزینههای پایین؛ گزینه تبدیل به یک ستاره را انتخاب کنید. با گذشتن یک وقفه یک تا دو روزه، احتمالا بدون مشکل خاصی نماد شما به نماد یک ستاره تغییر میکند. اگر ssl سایت شما فعال باشد، دوباره از گزینهای که در تصویر مشخص شده، درخواست ارتقاء نماد به دوستاره را اعلام کنید. در ادامه توضیح کوتاهی در مورد نحوه قرار دادن نماد اعتماد در سایت به شما میدهم.
حالا اینماد را در سایت قرار دهید!
در ابتدا با انتخاب گزینه “دریافت کد نماد“، کدی که به شما نمایش داده میشود را کپی کنید. سپس، آن را در قسمت موردنیاز سایت خود، در ویرایشگر متن قرار دهید.
نسبت به سیستم مدیریت محتوای شما، ممکن است انجام این عمل کمی متفاوت باشد اما باید دقت کنید که کدها را در بخش متنی قرار ندهید و آن را به بخش کد اضافه کنید تا تصویر اینماد نمایش داده شود.
یک پیشنهاد: کد اینماد را در صفحه درباره ما قرار دهید. بعد از آن میتوانید یک تصویر از اینماد را دانلود و در فوتر قرار دهید و آن را با استفاده از “لینکهای لنگری” به همان بخشی که اینماد واقعی در صفحه درباره ما وجود دارد لینک کنید.
بهروزرسانی: وضعیت اینماد
در سال 1400 مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای سادهتر شدن روند دریافت نماد اعتماد، از اینماد بدون ستاره برای کسب و کار خرد و تازه تاسیس رونمایی کرد. این نوع از نماد فقط به کسب و کارهای کوچک که تعداد تراکنش های آنها در ماه کمتر از 50 عدد و مجموع مبلغ تراکنش های آنها در ماه کمتر از 50 میلیون تومان باشد تعلق میگیرد. ویژگی این نوع از اعتماد این است که در چند ساعت و نهایتا کمتر از یک روز میتوانید آن را دریافت کنید.
تعرفه اینماد بدون ستاره هم یک سوم تعرفه اینماد ستارهدار است. وقتی که کسب و کار شما از محدودیت تعیین شده برای این نوع از نماد عبور کرد، 10 روز فرصت دارید تا برای تبدیل اینماد بدون ستاره به اینماد ستارهدار اقدام کنید. یعنی اگر تراکنشهای فروشگاه شما در ماه بیشتر از 50 عدد شد، باید نماد ستارهدار بگیرید. پس اگر تازه قصد راهاندازی فروشگاه اینترنتی دارید، گرفتن اینماد به راحتی و در چند ساعت امکانپذیر است.
وقتی که اینماد خودتان را به نوع ستارهدار ارتقا دادید، ابتدا نماد یک ستاره به شما تعلق میگیرد. نماد اعتماد میتواند تا 5 ستاره داشته باشد. هر چه تعداد ستارههای اینماد بیشتر باشد، اعتبار فروشگاه شما هم بیشتر میشود. برای این که تعداد ستارههای اینماد فروشگاه بیشتر شود، باید در سامانه رتبهبندی کسب و کارها ثبت نام کنید. بعد از آن بسته به فعالیت فروشگاه و سوابق آن، اگر شرایط لازم را داشته باشید تعداد ستارههای اینماد شما بیشتر میشود.
جمعبندی آموزش
همانطور که در ابتدای مقاله تفاوت بین دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال هم اشاره کردیم، گرفتن اینماد یکی از حوصله سربرترین فعالیتهایی است که در فرآیند به آن برمیخورید. اعتماد مشتری موضوع بسیار مهمی است، اگر به آن بی توجه باشیم مطمئنا شانس موفقیت را از خودمان گرفته و دو دستی تقدیم رقیبهایمان کردهایم.
در این مقاله، آموزش دریافت اینماد را در اختیار شما گذاشتیم. این را هم اضافه کنم، که فرآیند گرفتن اینماد همواره با تغییراتی همراه است. فعلا خیالتان راحت باشد که ما جدیدترین فرآیند را در اختیارتان گذاشتهایم. اگر از کاربران هستید، پشتیبانان ما نیز حتما توضیحات اولیه را به شما دادهاند. در نهایت اگر سوال یا نظری داشتید، خوشحال میشویم آن را در بخش نظرات برای ما ارسال کنید.