عمومیگزارشگر کسب و کار

آشنایی با انواع داربست مدولار

داربست مدولار به انواع داربست هایی مثلثی،چکشی و به صورت کلی انواع داربست های زیر بتن گفته می شود. اجزای این داربست ها از قبل طراحی شده است و تنها باید آن ها را به هم متصل کرد. در ادامه این مقاله با انواع داربست مدولار بیشتر آشنا می شوید.

داربست مدولار یکی از محبوب‌ترین انواع داربست فلزی است که شاهد گسترش روزافزون کاربرد آن در پروژه‌های مختلف هستیم. کاربرد این داربست تنها به ساختمان‌سازی محدود نمی‌شود و همه‌کاره بودن آن باعث شده که در صنعت (به خصوص نفت و پتروشیمی) نیز کاربرد داشته باشد. اگر شما هم قصد دارید از این داربست استفاده کنید ولی اطلاعات چندانی در مورد آن ندارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

داربست مدولار چیست؟

داربست مدولار نوعی داربست فلزی است که با استفاده از اجزای پیش‌ساخته نصب می‌شود. همانند داربست فلزی سنتی، این نوع داربست هم باهای فلزی موسوم به لوله ۵ (قطر ۵ سانتیمتر) ساخته می‌شود، اما فواصل محل اتصال لوله‌های افقی به عمودی آن از قبل تعیین شده و به همین دلیل به آن داربست مدولار می‌گویند. برای نصب این نوع داربست، داربست بند فقط قطعات مختلف این داربست را با استفاده از ساده‌ترین ابزارها مثل آچار یا چکش سر هم می‌کند.

داربست مدولار با نام ، مثلثی و اسکافولد هم شناخته می‌شود که به دلیل حمل‌ونقل راحت، سرعت نصب و ایمنی بالا محبوبیت زیادی پیدا کرده است و علاوه بر کار نما، از آن برای زیرسازی سقف‌های دال بتنی، پل‌ها و سایر پروژه‌های بتنی عظیم استفاده می‌شود.

با انواع داربست مدولار آشنا شوید

دسته‌بندی انواع داربست مدولار، بر اساس نحوه نصب و سوار شدن فریم‌های آن‌ها روی یکدیگر انجام می‌شود. بر همین اساس، انواع داربست مدولار به ۲ دسته مثلثی و چکشی تقسیم می‌شوند.

مطلب مرتبط

داربست مدولار مثلثی

همانطور که از نام آن مشخص است، فریم‌های داربست مدولار مثلثی به شکل مثلث طراحی شده اند. عرض این مثلث معمولاً ثابت و ۱۲۰ سانتیمتر است؛ درحالی‌که ممکن است ارتفاع آن بین ۵۰، ۷۵ و ۱۰۰ سانت متغیر باشد. فریم‌های داربست مثلثی به صورت نری و مادگی مونتاژ می‌شوند و مربع و مستطیل‌هایی با طول و عرض ثابت به وجود می‌آورند.

عضو مورب فریم‌های داربست مثلثی باعث می‌شود که توان باربری این داربست بالا برود. این عضو همانند یک بادبند عمل کرده و از سقوط و جا‌به‌جا شدن داربست جلوگیری می‌کند. بسته به ارتفاع و ابعاد فریم، داربست مدولار مثلثی می‌تواند نیرویی برابر ۳ تا ۱۴ هزار کیلوگرم بر مترمربع را تحمل کند. برای نصب این داربست نیازی به استفاده از کارگران داربست بند ماهر و آچارهای مختلف نیست و با کمک چند کارگر ساده، می‌توانید حجم زیادی از این داربست را در زمان کمی نصب کنید. مهم‌ترین نکته در برپایی داربست مثلثی این است که پایه‌های آن باید در خاک فرو برود.

داربست مدولار چکشی

همانند داربست مثلثی، داربست مدولار چکشی نیز از یک سری فریم مستطیلی یا مربعی با ابعاد ثابت تشکیل شده است. برخلاف داربست مثلثی، این نوع داربست فاقد لوله‌های مورب است؛ اما اتصال لوله‌های آن با استفاده از مغزی و پین باعث می‌شود که استحکام و ایمنی لازم را داشته باشد. زیر پایه‌ها و در بالاترین ارتفاع داربست چکشی، از جک‌های قابل رگلاژ استفاده می‌شود که این جک‌ها تنظیم ارتفاع داربست را تسهیل می‌کنند.

داربست مدولار چکشی دارای ۲ نوع ستاره‌ای و فنجانی است.

مطلب مرتبط

داربست مدولار چکشی (ستاره‌ای)

پایه‌های عمودی داربست مدولار چکشی در ابعاد ۱، ۱.۵، ۲.۵ و ۳ متر تولید می‌شود که بسته به نوع پروژه و میزان بار محاسبه شده، از یکی از آن‌ها استفاده می‌شود. پایه‌ها و لوله‌های افقی این نوع داربست نیز همانند سایر انواع با استفاده از یک سری قطعات قفل مانند به یکدیگر متصل می‌شوند. قفل‌های داربست چکشی ستاره‌ای از جنس فولاد است و قطعات افقی با استفاده از یک پین و ضربه چکش درون این قفل‌ها قرار می‌گیرد.

ایمنی و وزن این نوع داربست از سایر انواع داربست مدولار کمتر است و به همین دلیل از آن بیشتر برای کفراژبندی سقف‌های بتنی استفاده می‌شود.

داربست مدولار چکشی (کاسه‌ای)

مهم‌ترین تفاوت داربست مدولار چکشی با ستاره‌ای این است که قفل‌های متصل کننده لوله‌های افقی به عمودی در آن، از چدن ساخته شده و شکلی شبیه به کاسه یا فنجان دارد. پس از باز شدن این قفل، پین‌های انتهایی لوله‌های افقی (ترنزم و لجر) درون آن قرار می‌گیرد و سپس با استفاده از ضربه چکش، قفل بسته می‌شود. همچنین تنوع ارتفاع پایه‌های داربست چکشی کاسه‌ای از نوع ستاره‌ای بیشتر است و آن‌ها را در ابعاد ۰.۶، ۱.۲، ۱.۸، ۲.۴ و ۳ متر تولید می‌کنند.

مهم‌ترین مزیت این داربست قابلیت توسعه آن در پلان و ارتفاع است که باعث می‌شود برای کفراژبندی دال‌های بتنی با دهانه عریض و ارتفاع بلند، ایدئال باشد.

تفاوت داربست مدولار و داربست سنتی چیست؟

داربست مدولار برتری های زیادی نسبت به داربست سنتی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

  • وزن داربست مدولار از داربست سنتی کمتر است و این موضوع، حمل‌ونقل آن را آسان می‌کند.
  • اسکافولد مثلثی سریع‌تر و راحت‌تر نصب می‌شود.
  • ارتفاع و عرض داربست مدولار به‌راحتی قابل تنظیم است و این موضوع باعث می‌شود که به مهاربندی نیازی نداشته باشد.
  • اسکافولد مثلثی ایمنی بالاتری دارد؛ چون فواصل پایه‌های عمودی و لوله‌های افقی آن از پیش تعیین شده است و تراکم بالایی دارد.

شاید تنها نقطه‌ضعف داربست مدولار در برابر داربست سنتی اشغال زیاد فضا توسط آن باشد که کار در اطراف و زیر این نوع داربست را سخت می‌کند.

خرید و سفارش:

تفاوت جک سقفی و داربست مدولار چیست؟

تا ارتفاع نهایتاً ۵.۵ متری به کار می‌روند و میزان تحمل بار آن‌ها ۱.۵ تن به ازای هر ۸۰ سانتیمتر است. درحالی‌که می توان از داربست مدولار در هر ارتفاعی استفاده کرد. همچنین حداکثر بار قابل‌تحمل این داربست بیشتر و ۳ تن در هر ۱۲۰ سانتیمتر است.

مهم‌ترین مزایای استفاده از داربست مدولار چیست؟

در صورت استفاده از داربست مدولار، می‌توانید از مزایای زیر بهره مند شوید:

  • افزایش سرعت پروژه
  • امکان استفاده در بخش‌های مختلف سازه از نما گرفته تا فضاهای داخلی به منظور نصب تأسیسات و نازک‌کاری
  • افزایش ایمنی کار در ارتفاع
  • نصب و جمع‌آوری سریع و ساده
  • عمر مفید بالا
  • تحمل بار زیاد و تناسب آن برای انواع کارهای سبک و سنگین

قابلیت توسعه سریع و بی‌دردسربه مقاطع فولادی شبکه ای در هم تنیده گفته می شود. انواع به منظور ساخت سازه های بتنی برای تحمل بار استفاده می شوند.

امروزه به منظور اجرای سازه های بتنی با قالب های فلزی از مقاطع مختلف لوله ای فولادی به منظور مهار و تحمل بار استفاده می شود که نامیده می شوند. این مقاطع لوله ای تراکم مورد نیاز برای اجرای سیستم مطلوب قالب بندی، آرماتوربندی، سایر تجهیزات و بتن ریزی را فراهم می آورند. انواع در اجرای سازه بتنی مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد.تصویر ۱

آشنایی با داربست های مدولار 

کارفرمایان و پیمانکاران به منظور اجرای سازه های بتنی از استفاده می کنند که برای مطلوب سازی تراکم لازم در کوتاهترین زمان ممکن از مقاطع مختلف لوله های فولادی به نام جهت اجرای آرماتوربندی، قالب بندی، نصب تجهیزات مختلف استفاده می شود تا پروژه برای بتن ریزی آماده شود. داربستهای مدولار به صورت اسکیپ های مربعی، مستطیلی(چکشی) و مثلثی(امگا) به عنوان شبکه فولادی مقاوم، نقش مهمی در تحمل وزن اجزای مختلف و بتن ایفا خواهند کرد. تصویر ۲

انواع داربست مدولار

مقاطع فولادی شبکه ای که برای اجرای سازه های بتنی و تحمل بار مورد استفاده قرار می گیرند، در 2 نوع کلی به بازار عرضه شده اند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:

-1 داربست مدولار اسکیپ مربعی یا مستطیلی(چکشی(

داربست های اسکیپ مربعی یا مستطیلی از پایه های افقی مقاوم برخودار می باشند که در اندازه های مختلف ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند. سرجک های قابل تنظیمی برای این داربست ها استفاده می شود که در مواقعی که قسمت های ابتدایی و انتهایی پایه روی هم قرار گرفته اند توسط این سرجک ها به یکدیگر متصل شوند. نصب و اجرای این نوع داربست ها بسیار آسان خواهد بود و با یک چکش و چند عدد پین به راحتی به یکدیگر متصل می شوند.

-2(اسکافلد یا امگا(

این نوع شبکه های فولادی از فریم های مثلثی شکل تشکیل می شوند که به صورت اجزای نر و ماده به یکدیگر متصل شده و برای اجرای دال، تیر و پل های بتنی مورد استفاده قرار می گیرند. فریم های این نوع داربست در 3 طول 0.5، 0.75 و 1 متری و عرض 1.2 متری تولید و به بازار عرضه شده اند که قرار دادن سرجک های قابل تنظیم برای هر کد ارتفاعی قابل تنظیم هستند. سرعت اجرای این نوع داربست ها بسیار بالاست و به کارگر ماهر و آچار جهت اجرای داربست نیازی نیست. این داربست ها از وزن بسیار پایینی برخوردارند که به راحتی قابل حمل می باشند. استفاده از برای ارتفاع های زیاد و سطوح غیر مسطح کاربرد دارند.

راهنمای خرید داربست مدولار

اگر قصد را دارید، کارخانه های بسیاری در زمینه تولید و فعالیت دارند که متفاوتی در بازار دارد که با توجه به نوع مقاطع فولادی و انواع داربست،  متغیر می باشد.  …

, , , , , , , , , , , , , , , ,

دکمه بازگشت به بالا