اقتصادیعمومیگزارشگر کسب و کار

آیا روش‌های تزریق پوستی برای درمان ریزش مو موثر هستند؟

مزوتراپی برای درمان ریزش مو

قیمت پکیج ریزش مو: طبق بررسی های پزشکان متخصص ، نتیجه و عوارض مزوتراپی در افراد مختلف متفاوت است. به طورمثال درمان کم پشتی، ریزش مو سکه ای و آلوپسی ژنتیکی، ریزش های موضعی از طریق روش مزوتراپی برای عده ای با نتایج مثبت همراه است و برای عده ای دیگر نتیجه ای ندارد. علل عمده ی ریزش مو در افراد مختلف کمبود مواد مغذی مناسب، کاهش جریان خون به پوست سر و عدم تعادل هورمونی در اطراف فولیکولهای مو و تولید بیش ازحد هورمون آندروژن است.

 پکیج درمان پسوریازیس: برای درمان کم پشتی و ریزش مو از طریق روش درمانی مزوتراپی، محلول مزوتراپی که حاوی ترکیبات خاص حاوی مواد شیمیایی، مواد معدنی، آمینو اسیدها، ویتامینها، اسیدنوکلئیک ها و کوآنزیم هاست، با دز و درصد خاص که متناسب با نیازها بیمار تنظیم شده، به پوست سر تزریق میشود. این روش درمانی به تدریج سطح هورمونها را متعادل میسازد، که همین مسئله موجب تقویت و رشد موهای جدید، سالم، ضخیم تر و قوی تر خواهد گشت.
یک نکته مهم :
خرید پکیج درمان زود انزالی: چنانچه علت ریزش مو هورمونی باشد، مزوتراپی یک روش کمکی مؤثر در کنار سایر روشهای کاشت و ترمیم موست. ولی در صورتی که عامل ریزش مو گرفتن رژیمهای غیراصولی و طولانی مدت یا عمل های جراحی مثل جراحی روده باشد (که جذب خوراکی را مختل و سبب کمبود ویتامین شده باشد)، روشها مزوتراپی برای تزریق ویتامینهای مورد نیاز برای رشد مجدد موها و جلوگیری از ریزش موها بسیار توصیه میگردد.

مزوتراپی مو برای پرپشت شدن موها :

برای عمل مزوتراپی مو، از دو تکنیک فیزیکی و شیمیایی در کنار هم استفاده میشود. به این منظور ابتدا یک پماد موضعی بی حس کننده به پوست سر مالیده میشود و بعد از ۴۵ دقیقه به وسیله ی یک سرنگ در پوست سر سوراخی ریز ایجاد میکنند. این سوراخ ریز حکم محرک را دارد چون پوست در پاسخ به آن و برای ترمیم خودش شروع به تولید کلاژن و الاستین میکند و همین امر سبب تأمین کلاژن مورد نیاز پوست میشود. از طرفی نیز محلولی که براساس شرایط نیاز بیمار از طریق سوزن به پوست سر تزریق شده است، ازجمله ترکیبی از آمینواسیدها، مواد معدنی، ویتامینها، کوآنزیم ها و اسیدهای نوکلئیک است.همچنین اگر گردش خون بیمار ضعیف باشد از یک ماده ی گشادکننده عروق مثل کومارین هم استفاده میشود و درصورتی که پوست سر بیمار ملتهب شود از داروهای ضدالتهاب برای کاهش التهاب پوست سر استفاده میشود. برای گرفتن نتیجه ی مثبت از عمل مزوتراپی برای درمان کم پشتی و ریزش مو حداقل به ۶ تا ۸ جلسه مزوتراپی در طول یک دوره ی ۴ تا ۶ ماهه نیاز است.

با وجود اینکه مزوتراپی برای درمان کم پشتی و ریزش مو یک روش غیرتهاجمی و کم خطر است اما در برخی موارد آلرژی زاست به همین دلیل بهتر است پیش از انجام هر کاری با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید و یک تست آلرژی هم انجام دهید. از سوی دیگر اگر باردار هستید، در دوران شیردهی به سر میبرید یا از داروهای رقیق کننده ی خون استفاده میکنید یا سابقه ی لخته شدن خون دارید از مزوتراپی صرفنظر کنید.

ازمزایای مزوتراپی برای درمان کم پشتی و ریزش مو تهاجمی نبودن، بدون درد بودن، ریسک پایین و قیمت ارزانتر روش مزوتراپی نسبت به سایر اعمال جراحی ترمیمی است. از سوی دیگر برخلاف سایر روشهای ترمیم و کاشت مو نیازی به استراحت و مراقبتهای بعد از عمل نیست و بلافاصله میتوانید کار و فعالیتهای روزانه را از سر بگیرید. زمان لازم برای مشاهده ی نتیجه ی عمل چندان طولانی نیست و بعد از حدود یک ماه میتوانید نتیجه ی مزوتراپی را مشاهده کنید.

مزوتراپی چیست؟

(Mesotherapy) به دلیل نقش موثر احتمالی در درمان ریزش موی آندروژنیک (androgenic alopecia) این روزها در رسانه‌ها و فضای مجازی به محبوبیت رسیده است. با این همه به دلیل کمبود مدارک در مورد موفقیت این روش، این موضوع به مسئله‌ای بحث بر انگیز تبدیل شده است. در این مقاله با نگاهی انتقادی و دقیق تاثیرات مزوتراپی در تقویت رشد مو را بررسی خواهیم کرد.

روش مزوتراپی تکنیکی است که در آن داروها مستقیم به داخل پوست تزریق می‌شوند. این روش برای اولین بار توسط پزشکی فرانسوی به نام دکتر میشل پیستور (Michel Pistor) برای بیماران تجویز شد. او برای بار نخست داروی پروکائین (procaine) را به صورت درون وریدی برای یک بیمار مبتلا به آسم تجویز کرد و متوجه شد که تا حدود زیادی مشکلات بیمار بر طرف شده است.

بعد از این مشاهده، او تحقیقات بیش‌تری را در این مورد آغاز کرد و متوجه شد که تزریق پروکائین در سطح پوست نتایج بی‌شماری دارد. از آن‌جایی که در این روش داروها به لایه‌ی مزودرم (mesoderm) پوست تزریق می‌شوند، در سال 1976 این روش درمانی با نام مزوتراپی به صورت رسمی معرفی شد و این لغت برای اولین بار وارد واژگان پزشکی شد. روش مزوتراپی بعد از آن برای درمان اختلالات زیادی همچون دردهای مفصلی، اگزما و وزوز گوش استفاده شد.

این روزها روش مزوتراپی توانسته است توجه بسیاری را به خود جلب کند، از این روش در بسیاری از درمان‌های زیبایی هم‌چون درمان cellulite(به بیرون زدگی چربی از بافت همبند که بیشتر در نواحی باسن، شکم و اندام تحتانی رخ داده و تحت تأثیر عوامل هورمونی و ژنتیکی می‌باشد) جوان‌سازی پوست و body contouring(هنگامی که فرد پس از روش‌هایی موفق به کاهش وزن شود معمولاً پوست بدن شل و افتاده می شود، در این روش با جراحی پلاستیک پوست اضافه حذف می‌شود)استفاده می‌شود

. علاوه بر این به تازگی برخی از سایت‌های خبری و رسانه‌های غیر علمی از موفقیت این روش در درمان ریزش مو سخن می‌گویند. این روزها در کشور هند بسیاری از کلینیک‌های پوست، مو و زیبایی – که اکثراً فاقد مجوزهای کافی بوده و به صورت غیرحرفه‌ای عمل می‌کنند – با صرف هزینه‌های گزاف تبلیغات خود را در مجله‌های پزشکی منتشر می‌کند و ادعا می‌کنند که مزوتراپی درمانی موثر برای ریزش موی آندروژنیک است و به این طریق تعداد زیادی از بیماران نیازمند درمان را جذب می‌کنند.

مزوتراپی و درمان ریزش مو:

متخصصین پوست و مو همواره در حال تحقیق به منظور بررسی موثر بودن این گونه درمان‌ها هستند. با این همه باید با نگاهی انتقادی و اجمالی به بررسی این ادعا پرداخت که آیا مزوتراپی در درمان ریزش مو موثر است یا خیر؟

طبق بررسی‌های صورت گرفته مدرک مستند و داده‌های کافی در مورد جنبه‌های مختلف مزوتراپی وجود ندارد. بعد از بررسی مجله‌های استاندارد پزشکی مشخص شد که اطلاعات زیادی در مورد مکانیسم این روش درمانی، جنبه‌های فارماکوکینتیک (pharmacokinetics) و فارماکودینامیک (pharmacodynamics) آن در اختیار مخاطب قرار نمی‌گیرد.

طبق اطلاعات بروشورهای کمپانی‌های سازنده‌ی مواد استفاده شده در مزوتراپی، این مواد ترکیبی از عصاره‌های گیاهی، عوامل هوموپاتیک (homoeopathic agents)، وازودیلاتاتورها یا داروهای گشاد کننده رگ (vasodilators)، فیناستراید (finasteride)، ماینوکسیدیل (minoxidil) و انواع ویتامین‌ها هستند که در طی 2 الی 4 هفته توسط دستگاه مخصوصی به لایه‌ی میانی پوست یا مزودرم تزریق می‌شوند.

از میان این مواد تنها فیناستراید و ماینوکسیدیل هستند که از نظر علمی ثابت شده که در فرایند ریزش مو اختلال ایجاد می‌کنند و جهت درمان ریزش مو اندروژنیک از آن ها استفاده می شود.. مکانیسم عمل و میزان تاثیر باقی مواد اما نه تنها ثابت نشده است، بلکه حتی جای شک و تردید بسیاری در میزان تاثیر آن‌ها بر روی توقف فرایند ریزش مو وجود دارد.

آیا شواهد علمی مبنی بر موثر بودن روش مزوتراپی وجود دارد؟

نکته قابل توجه دیگر این است که اگر کلید واژه‌های مزوتراپی و ریزش مو را در منابع علمی جستجو کنیم تنها 2 نتیجه حاصل می‌شود، در صورتی که بعد جستجوی این واژه‌ها در گوگل چیزی بیش از دویست هزار مطلب به دست خواهد آمد. جالب‌تر اینکه با نگاهی به آن 2 مطلب حاصل از جستجو در منابع علمی، متوجه می‌شویم که این دو به عوارض جانبی مزوتراپی در درمان ریزش مو پرداخته اند.

یکی از این مقاله‌ها مربوط به فردی است که بعد از استفاده از روش مزوتراپی برای تقویت رشد مو دچار ریزش مو شده است. در مقاله‌ی دیگر در پوست فردی که مزوتراپی انجام داده است، تعداد زیادی دمل یا آبسه ایجاد شده که در نهایت به این معناست که این روش درمانی اثرات سو زیادی داشته است.

لازم است که به این نکته اشاره کنیم که سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا (FDA) استفاده از روش مزوتراپی را برای مصارف پزشکی تایید نکرده است. از طرفی دیگر مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها (CDC) تنها در صورت استفاده از مواد مورد تایید سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا، استفاده از آخرین تکنیک‌های زیبایی، پوست و مو، اجرا توسط پزشک متخصص در مطب‌های مجوز دار و انجام روش با نهایت دقت و رعایت اصول ایمنی، روش مزوتراپی را توصیه می‌کند.

در کشور سنگاپور روش مزوتراپی در لیست B  درمان‌های زیبایی قرار دارد، آن دسته از روش‌های درمانی که مدارک کمی دال بر موثر بودن آن‌ها وجود دارد و به نظر کارشناسان پزشکی تایید شده نیستند در این لیست قرار داده می‌شوند.

نتیجه گیری

با نگاهی به این داده‌ها، جایگاه مزوتراپی در درمان ریزش مو را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • داده‌های مربوط به ایمن بودن و موثر بودن مزوتراپی در درمان ریزش مو توسط مراجع قانونی درمانی به تایید نرسیده است.
  • ارزیابی داده‌های مربوط به اساس فارماکولوژی استفاده شده در این روش به اندازه کافی صورت نگرفته است. مشخص نیست که چه میزان از ترکیب داروهای گیاهی و سایر داروهای مدرن در موثر بودن این روش موثر خواهند بود.
  • روش درمانی مزوتراپی نباید به صورت گسترده در مجلات پزشکی تبلیغ شود. چرا که بعد از استفاده‌ی زیاد مردم از این روش، احتمال رخ دادن خطاهای پزشکی و در نتیجه افزایش شکایات وجود خواهد داشت
دکمه بازگشت به بالا