عمومیگزارشگر کسب و کار

ابزار دقیق چیست؟

ابزار دقیق چیست؟

هایپر صنعت فامکو، سال هاست فعالیت خود را در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با برندهای مطرح و روز دنیا آغاز نموده که با دانش فنی و اخذ تجارب متعدد، بزرگترین و مطرح ترین تامین کننده تجهیزات ابزار دقیق در این صنف قرار گرفته است و همواره بهترین محصولات از به نام ترین برندهای داخلی و خارجی را مطابق با نیاز مصرف در ایران ارائه می نماید.

هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده انواع تجهیزات ابزار دقیق از جمله تجهیزات اندازه گیری سطح، تجهیزات اندازه گیری فشار، تجهیزات اندازه گیری دما، تجهیزات اندازه گیری فلو، تجهیزات کالیبراسیون، تجهیزات آنالایزر سیالات، تجهیزات اندازه گیری پرتابل برای پارامترهای فیزیکی، شیمیایی، برق و الکترونیک و غیره در انواع برندها می باشد.

ابزار دقیق یک زیرساخت برای سیستم کنترل و اتوماسیون شامل ابزاری مانند فلومتر، فلوکنترلر، کنترلر فشار، پمپ، دتکتورگازیف ژنراتور، راکتور آزمایشگاهی و غیره می باشد. که با کمک این ابزار امکان اندازه گیری، انتقال، نمایش، ثبت و کنترل پارامترهای مهم فیزیکی همچون دما، فشار، فلو، سطح مایعات و غیره در پروسه های صنعتی به شکلی دقیق فراهم شده است.

ابزار دقيق را می توان به دو صورت دسته بندی كرد، يكی از نظر نوع عملکرد این ابزار؛ برای مثال ابزاری که عمل کنترل دما یا فشار و رطوبت و یا سطح را بر عهده دارند به كنترلر مشهورند و به همین ترتیب ابزار نمایش این مقادیر که به ایندیکیتور یا نمایشگر معروفند و ابزار انتقال اطلاعات مقادیر به صورت سیگنال های استاندارد که ترانسميتر یا منتقل کننده نامیده می شوند.

ابزار دقیق را همچنين می توان از نظر پارامتری كه این ابزار بايستی عملياتی بر روی آن انجام دهد دسته بندی کرد. برای مثال بخش های ابزار دقیق مربوط به دما نظیر کنترلر دما، ترانسمیتر دما و ترمومتر یا نمایشگر دما، ابزار اندازه گیری و کنترل دقیق فشار، فلومتر یا سنجش جریان سیالات و انتقال مقادیر فلو یا کنترل فلو، ابزار سطح سنجی یا اندازه گیری سطح مواد درون مخازن و کنترل دقیق آنها و ابزار سرعت سنجی، ابزار رطوبت سنجی و غیره.

مهمترین تجهیزات ابزار دقیق کدام ها هستند؟

بسته به نیازهای صنعتی، ابزار دقیق شامل: سنسور، ترانسمیتر، کنترلر‌، ولو، اکچویتور، ترانسدیوسر، رکوردر و نمایشگر و بعضی از دستگاههای اندازه‌گیری می‌‎شوند.

ترانسمیتر Transmitter

ترانسمیترها به طور کلی سنسورهایی هستند که می‌توانند کمیت‌های مختلف مانند سطح، فشار، دما و یا هر متغیر دیگری را اندازه گیری کرده و یک سیگنال الکتریکی قابل درک برای بخش کنترل تولید کنند. ترانسمیترها بیشتر جهت اندازه گیری پیوسته مقادیر کاربرد دارند. این موضوع بدین معنی است که مثلا اگر شما یک مخزن داشته باشید، می‌توانید با استفاده از یک ترانسمیتر سطح، به طور دقیق بدانید که دقیقا ارتفاع ماده درون مخزن چقدر است.

ترانسمیترها هم متغیر موردنظر را اندازه گیری می‌کنند و هم یک خروجی استاندارد الکتریکی مانند جریان 4 الی 20 میلی آمپری ارائه می‌کنند. این خروجی سپس در نمایشگر، سیستم های PLC و یا سایر ابزار های کنترلی تفسیر و از آن استفاده می‌شود.

کنترل کننده ها
بخش دوم ابزار دقیق بخش کنترل می باشد در ابتدای شروع صنعت که کنترل بصورت امروزی نبود کنترل بوسیله عوامل انسانی انجام می شد سپس با پیشرفت علم سیستم کنترل اتوماتیک با بوجود آمدن ادوات نیوماتیکی (بادی) وارد مرحله جدیدی شد. بعد از مدتی با اختراع ترانزیستور استفاده از کارتهای الکترونیکی برای کنترل آغاز شد با بوجود آمدن این قطعات کنترلیاستفاده از عوامل انسانی برای کنترل کمتر می شد. در ادامه پیشرفت علم کامپیوترهای صنعتی با نام plc وارد صنعت شدند
بوسیله این plc ها واحدها به آسانی کنترل می شدند و تغییرات نیز به آسانی در واحدها انجام می گرفت.
امروزه کنترل کنندهای جدیدتری بنام سیستم کنترل کننده توزیع پذیر(DCS) و کنترل کننده های فازی (FCD) وظیفه کنترل را در واحدهای صنعتی بر عهده دارند.

سنسورها

در تعریف کلی سنسور به هر وسیله ای که قادر به اندازه گیری و تبدیل کمیت های فیزیکی به الکتریکی باشد گفته می شود، وظیفه یک سنسور دما اندازه گیری مقدار دما و تبدیل آن به سیگنال الکتریکی می باشد،دما یکی از پرمصرف ترین پارامترهای  مورد استفاده دز اتوماسیون صنعتی و ابزاردقیق می باشد.

مشخصات سیستم های اندازه گیری

مشخصات اساسی یک سیستم اندازه گیری عبارتند از:

 ۱- صحت

صحت به معنی تطابق مقدار اندازه گیری شده با مقدار واقعی کمیت مورد اندازه گیری است. صحت در اندازه گیری ها را معمولاً برحسب درصد خطا در تمام محدوده اندازه گیری مشخص می کنند.

 ۲- خطی بودن

مفهوم خطی بودن برای پاسخ خروجی حس کننده به کار برده می شود و بدان معنا است که نسبت تغییرات کمیت ورودی به تغییرات سیگنال خروجی، یک مقدار ثابتی خواهد بود و منحنی خروجی حسگر نسبت به ورودی آن به شکل یک خط مستقیم است.

 ٣- پسماند

پسماند به معنی تفاوت مقدار اندازه گیری هنگامی که ورودی از جهت های مختلف به مقدار اصلی خود نزدیک شود است. یعنی در صورتیکه مقدار خروجی به ازای یک ورودی ثابت تابعی از جهت رو به افزایش یا رو به کاهش ورودی باشد، مبدل دارای هیسترزیس است.

نمایندگی یونیتی در زمینهٔ مهندسی برق و تولید تجهیزات الکتریکی، الکترونیکی، تولید، توزیع و انتقال انرژی الکتریکی فعالیت می کند. با مراجعه به سايت ما می‌توانيد به راحتی و با اطمینان از اصالت کالا، خرید تجهیزات ابزار دقیق مورد نظر خود را انجام دهید.

مرجع مقاله: بابا ادیسون

دکمه بازگشت به بالا