عمومیگزارشگر کسب و کار

از برج خنک کننده در ساختمان های تجاری چه استفاده می شود؟

برج خنک کننده یک مبدل حرارتی ویژه است که در آن هوا و آب به  منظور کاهش دمای آب در تماس مستقیم با یکدیگر قرار می گیرند با وقوع این امر حجم کمی از آب تبخیر می شود وباعث کاهش دمای آب در حال گردش از طریق برج می شود. یک برج خنک کننده هیبریدی برای از بین بردن گرما از یک ساختمان یا تاسیسات با پاشش آب به پایین برج برای تبادل گرما در داخل ساختمان طراحی شده است هوا از کناره های برج وارد می شود و از میان آب در حال سقوط عبور می کند.

با عبور هوا از آب تبادل گرما انجام می شود و مقداری از آب تبخیر می شود این گرما و آب تبخیر شده به شکل ابر ریز از بالای برج خارج می شود آب خنک شده در پایین برج جمع می شود و برای استفاده مجدد به داخل ساختمان پمپ می شود.

برج حنک کننده

آبی که در یک فرآیند صنعتی یا در یک کندانسور تهویه هوا گرم می شود از طریق لوله ها به برج خنک کننده منتقل می شود آب از طریق نازلها به داخل ارسال می شود و تا آنجا که ممکن است سطح آب برای حداکثر تماس  با هوا قرار می گیرد هنگامی که آب از برج خنک کننده عبور می کند ، در معرض هوا قرار می گیرد ، که توسط فن موتور الکتریکی از طریق برج کشیده می شود.

وقتی آب و هوا به هم می رسند مقداری کمی آب تبخیر می شود و یک عمل خنک کننده ایجاد می کند. سپس آب خنک شده مجددا به کندانسور یا تجهیزات فرآوری شده در محل جذب گرما پمپ می شود . سپس دوباره به برج خنک کننده پمپ می شود تا بار دیگر خنک شود.

برج خنک کننده برای چه مواردی استفاده می شود؟

برج های خنک کننده در درجه اول برای سرمایش ، تهویه و تهویه مطبوع و مصارف صنعتی استفاده می شوند برج های خنک کننده عملکرد مقرون به صرفه و کم مصرف را برای سیستم های نیازمند به خنک کننده فراهم می کنند.

از برج های خنک کننده برای پالایشگاه های نفت نیروگاه های پتروشیمی ، کارخانه های مواد غذایی و سایر تاسیسات صنعتی استفاده می شود.

برج خنک کننده چیلر

برج خنک کننده یک سیستم خنک کننده است که آب گرم داخل چیلر را خنک می کند و مستقیما نیاز های خنک کننده ساختمان را برآورده می کند .

کار یک برج خنک کننده گرفتن گرما از یک فرآیند و دفع آن به بیرون که از راه تبخیر صورت می گیرد در چیلر های آب خنک که از برج خنک کننده برای خنک کردن آب گرم شده در کندانسور استفاده می شود.

دستگاه تصفیه آب

برای اینکه در زمانی که برج خنک کننده مدور گرما را از راه تبخیر دفع می کند ، رسوباتی باقی نماند و باعث کاهش عملکرد برج خنک کننده نشود باید همراه خرید برج خنک کننده یک دستگاه سختی گیر یا تصویه آب نیز تهیه شود.

چیلرها گرما را از مکانی که نیاز به کنترل آب و هوا دارد ماننده سیستم تقسیم سنتی یا واحد بسته بندی انتقال می دهند اما برای این کار به جای هوا از آب استفاده می کنند . دو نوع چیلر وجود دارد

انواع چیلر

1- چیلر آب خنک

2- چیلر هوا خنک

روند کار چیلر آب خنک همراه با برج خنک کننده

فرایند خنک سازی با ورود آب به اواپراتور شروع می شود در آنجا گرما از آب به مبرد منتقل می شود.

سپس آب سرد شده از طریق منبع اولیه به مخزن آب ارسال می شود و در آنجا توسط پمپ آب به فضاهای مختلف توزیع می شود از آنجا که گرما مطابق قانون دوم ترمودینامیک از گرم به سرد منتقل می شود آب سرد گرمای محیط تهویه مطبوع را در هواگیر جذب می کند سپس یک فن هوای خنک شده را وارد فضا می کند .

و بعد آب گرم به چیلر برگردانده می شود تا یک بار دیگر خنک شود .

در این بین گرمای جذب شده توسط مبرد در اواپرتور نیاز به انتقال دارد تا مبرد بتواند گرمای بیشتری را جذب کند .

مبرد کم فشار با دمای بالا از اواپراتور به کمپرسور می رود که باعث افزایش فشار می شود و بعد از آن که مبرد وارد کندانسور می شود .

چیلر های آب خنک از آب برای جذب گرمای مبرد داخل لوله ها استفاده می کند سپس آب به برج خنک کننده پمپ می شود تا گرمای آن گرفته شود پس از متراکم شدن ، مبرد از طریق یک شیر انبساط عبور می کند تا فشار (و دما) را قبل از بازگشت به اواپراتور جایی که روند سیکل تبرید دوباره شروع می شود کاهش دهد.

نحوه عملکرد برج خنک کننده

چیلر های آب خنک همراه با برج خنک کننده در کجا استفاده می شوند چیلر ها کاربردهای مختلفی دارند و بعضی اوقات به سیستم های اسپلیت یا واحد بسته بندی سنتی ترجیح داده می شوند زیرا آب گرما را بهتر از هوا هدایت می کند.

به همین دلیل است که چیلرهای خنک کننده با آب در عملکرد خود سازگارتر و کارامدتر هستند و طول عمر بالاتری نسبت به چیلر هوا خنک دارند چیلرهای آب خنک با تاسیسات بزرگتر متداول تر هستند (در صورت وجود آب کافی) مانند فرودگاه ها ، بیمارستان ها ، هتل ها ، مراکز خرید ، ساختمان های تجاری و برای مصارف صنعتی استفاده می شود .

در اکثر کارخانجات کوچک و بزرگ و در ساختمان های مسکونی و تجاری بزرگ یکی از مهم ترین و اساسی ترین دستگاه های موجود برج خنک کننده علاوه بر آب به منظور خنک کردن سیالات دیگر در تهویه مطبوع و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

برای انتخاب صحیح ظرفیت برج خنک کننده چیلر چه مواردی موثر است

  • ظرفیت سرمایشی چیلر
  • نوع چیلر (جذبی یا تراکمی)
  • نرخ جریان سیال (دبی)
  • دماهای ورود و خروج
  • ترکیب سیستم
  • آپشن های کنترلی
  • شرایط اقلیمی محل قرار گیری
  • امکان سنجی تامین آب مصرفی (آب جبرانی)
  • دمای ورودی خروجی استاندارد کندانسور
  • میزان آب در گردش کندانسور
  • سختی آب در گردش
  • ارتفاع محل نصب برج خنک کننده

ترکیب  برج خنک کننده و چیلر به عمل کرد بهتر چیلر و حداقل استفاده از قابلیت چیلر و کاهش مصرف برق کمک می کند . و هر دو برای سسیستم خنک کاری مرکزی لازم هستند چه برای استفاده در ساختمان و چه در مصارف صنعتی برج خنک کننده دیک راه حل ارزان برای از بین بردن گرمای مبرد در کندانسور است.

چیلر های آب خنک گرمای موجود در ساختمان های تجاری مسکونی و یا صنعتی باشد توسط برج خنک کننده خنک می کند . و آب گرم شده در کندانسور را دریافت کرده و خنک می کند و دوباره بهکاربرد برج خنک کننده در تهویه مکان های مسکونی یا تجاری همانطور که از نام برج خنک کننده هم پیداست؛ این دستگاه برای خنک و مطبوع کردن مکان های مختلف، بخصوص کارخانه ها استفاده می شود تا از آسیب به دستگاه های گران قیمت پیشگیری نماید. قیمت برج خنک کننده مکعبی ، همانند سایر دستگاه‌ های صنعتی وابسته به پارامترها و شاخصه‌ های متعددی می‌ باشد. هدف از خرید برج خنک کننده، استفاده از آب خنک جهت استفاده در فرآیند تولید است.

از طرفی از این کولینگ تاورها بعنوان تهویه محیط هم استفاده می کنند که این روز ها هم، در مکان های مسکونی و هم تجاری پرطرفدار است؛ بنابراین در این مقاله در مورد کاربرد برج خنک کننده به عنوان تهویه توضیحات کاملی را ارائه خواهیم داد.

برج خنک کننده چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف دقیق را در مورد ارائه دهیم، باید بگوییم که کولینگ تاورها در واقع یک نوع مبدل حرارتی هستند. زمانی که در محیطی قرار بگیرند که به خاطر عوامل مختلفی از جمله کار کردن دستگاه های بزرگ گرما تولید می‌شود، آنها این گرما را می گیرند و محیط را خنک می کنند.

به خاطر همین است که شما می توانید از آنها در مکان های مختلف از جمله در صنایع متفاوت یا حتی در منازل مسکونی و تجاری تان استفاده کنید. سوال مهمی که وجود دارد، این است که کاربرد برج خنک کننده به عنوان تهویه چیست.

آیا برج خنک کننده به عنوان تهویه هم عمل میکند؟

از برج خنک کننده به عنوان تهویه مطبوع هم استفاده می کنند. در واقع یک نوع انتقال دهنده انرژی محسوب می شوند و وظیفه آنها چیزی نیست جز فراهم کردن آب سرد برای دستگاه هایی که داخل کارخانجات وجود دارند که به خاطر عملکرد خیلی سنگین، حرارتشان افزایش پیدا می کند.

کولینگ تاور دمای آبی که حاصل از دیگ های بخار است را پایین می‌آورد.

کاربرد برج خنک کننده به عنوان تهویه چیست؟

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم؛ برج خنک کننده برای تهویه هم استفاده می ‌شود اما اینکه بخواهیم راجع به استفاده از کولینگ تاور ها در مکان ‌های مسکونی یا تجاری صحبت کنیم و بگوییم کاربرد برج خنک کننده به عنوان تهویه در این مکان ها چیست، باید بگوییم که یکی از کاربرد های مهم و گسترده آنها این است که داخل ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند.

فرقی ندارد که آپارتمان تان کوچک یا بزرگ باشد؛ حتی به غیر از ساختمان‌ های مسکونی داخل مکان های تجاری مثلاً اداره جات، بانک و مراکز خرید یا حتی باشگاه ها هم از آنها استفاده می کنند.

در واقع آنها محسوب می شوند و کارشان این است که هوا را تهویه کنند و هوای خنک به وجود بیاورند. آنها گرمایی که از محیط می گیرند را به خودشان جذب می کنند و دمای هوا را مطبوع تحویل می دهند.

در مورد کاربرد برج خنک کننده به عنوان تهویه هم باید گفت که برج خنک کننده در قسمت کندانسور آب سرد تولید می کند و باعث می‌شود تا دمای آبی که به خاطر فعالیت دستگاه های دیگر افزایش پیدا کرده است، جبران شود و در نتیجه هوای خنک و مطبوعی داشته باشید.

آیا برج خنک کننده انواع متفاوتی دارد؟

بله. حال که با کاربرد برج خنک کننده به عنوان تهویه آشنا شدید، باید بگوییم که کولینگ تاور ها به چند دسته تقسیم می شوند. به طور کلی این کولینگ تاور ها در انواع مختلفی در دسترس قرار می گیرند که یکی از پرکاربردترین آنها برچ خنک کننده خشک است که در آن هیچ تماس مستقیمی بین سیال یا همان آب و هوا به وجود نمی آید و همه چیز در یک سیستم فصلی اتفاق می ‌افتد و یک فن هم داخل دستگاه قرار می‌گیرد که حرارت را خیلی خوب منتقل می کند.

نوع دیگری از برج خنک کننده هم مرطوب است که محبوبیت زیادی دارد. علت هم قیمت مناسب آن می باشد که با این کولینگ تاور ها سطح رطوبت افزایش پیدا کرده و دما کم می شود.

در نهایت برج خنک کننده مرطوب مدار باز و مرطوب مداربسته هم وجود دارند که هرکدام عملکرد مخصوص به خودشان را دارند و آنها در تماس مستقیم با آب؛ هوا را خنک می کنند و باعث کاهش دما می شوند. البته دسته بندی کولینگ تاور ها بر اساس کاری که انجام می ‌دهند هم متفاوت است.

کاربرد برج خنک کننده به عنوان تهویه یکی از مهم ترین کاربرد هایی است که کولینگ تاور ها دارند و شما میتوانید از آنها در ساختمان های مسکونی و تجاری تان استفاده کنید که ما در می توانیم بهترین نوع از این کولینگ تاورها را در اختیارتان قرار دهیم.

 

دکمه بازگشت به بالا