عمومیگزارشگر کسب و کار

اصول طراحی هاردباکس

جعبه های سخت یا هاردباکس ها یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین گزینه های بسته بندی دردسترس در بازار هستند. انها از مقواهای ضخیم و با کیفتی ساخته شده اند که دارای ساختار محکمی هستند که از محصول داخل جعبه محافظت میکنند. جعبه های هارد باکس یا سخت معمولا برای بسته بندی های اقلام لوکسی همچون طلا و جواهر، لوازم آرایشی و لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده می شوند. همچنین انها برای بسته بندی مواد غذایی، نوشیدنی و جعبه های هدایای سازمانی  محبوب هستند. در این مقاله، به ویژگی ها، فرایند ساخت و مزایای هاردباکس ها می پردازیم.

ویژگی های جعبه های سخت یا هاردباکس

هاردباکس ها از مقوای با چگالی بالا با ضخامت نیم میلیمتر و یا بیشتر ساخته می شوند. این ضخامت باعث یکپارچگی در ساختار جعبه می شود که ان را محکم و قادر به تحمل فشار و ضربه می کند. جعبه های سفت و سخت در اشکال، اندازه ها و مدل های مختلف موجود هستند و می توانند مطابق با نیازهای مشتری سفارشی شوند. آنها می توانند با لایه های نازک فیلم و فویل، لمینیت و کوتد شوند تا لایه محافظی در برابر آب و چربی ایجاد کنند. همچنین این جعبه ها را می توان در طرح ها و بافت ها و رنگهای مختلف چاپ کرد تا از لحاظ بصری برای ببینده و مصرف کننده جذاب باشد.

فرایند تولید جعبه هاردباکس به صورت کامل در زیر شرح داده شده است:

طراحی: ابتدا باید از جعبه هاردباکس مورد نظر یک طرح کامل داشت. طرح جعبه هاردباکس را می توانید یا خودتان ارائه دهید و یا به طراحان بانی چاپ بسپارید تا برایتان طراحی جعبه هاردباکس مورد نظرتان را انجام دهند. الگوی جعبه، گرافیک، نام تجاری و هر اثر هنری که مد نظرتان باشد در این مرحله تعیین می شود.

انتخاب سایز: مرحله دوم انتخاب سایز جعبه هاردباکس است. ابتدا باید مشخص کنید قرار است چه محصولی داخل جعبه قرار بگیرد و براساس سایز و اندازه محصول مورد نظر، سایز جعبه هاردباکس را مشخص کنید.

انتخاب مدل هاردباکس: در مرحله بعد، مدل هاردباکس را از بین تعداد زیاد هاردباکس موجود در سایت بانی چاپ می توانید انتخاب کنید. این مدل از بین هاردباکس های سفارشی، آماده و یا جعبه های طلا و جواهر می تواند انتخاب شود. مثلا هاردباکس دو تکه و یا هاردباکس روبان دار از دسته هاردباکس سفارشی را به عنوان مدل جعبه هاردباکس خود می توانید انتخاب کنید.

انتخاب مواد اولیه: انتخاب جنس هاردباکس از مراحل مهم سفارش جعبه هاردباکس است. با در نظر گرفتن عواملی مانند ضخامت، دوام و نوع محصولی که قرار است در داخل جعبه هاردباکس قرار گیرد باید جنس مناسب برای جعبه خود را انتخاب کنید. در صورت نیاز برای بسته بندی محصول خود، مواد اضافی مانند آستر یا بالشتک را نیز می توانید انتخاب کنید. انواع مقوای نازک، ضخامت متوسط و کاملا ضخیم را می توان برای جعبه های هاردباکس استفاده کرد اما در جعبه هاردباکس های خیلی بزرگ و یا سنگین حتما باید از ام دی اف استفاده کرد.

تعداد: تعداد سفارش هاردباکس می تواند متغییر باشد. حداقل تعداد برای سفارش جعبه هاردباکس 100 عدد است. اما برای مقرون به صرفه بودن، توصیه ما انتخاب هزار عدد جعبه هاردباکس است.

قالب روکش: بر اساس نوع روکش انتخابی که می تواند شامل: چرم، تحریر، پارچه، کرافت و … باشد قالب روکش طراحی  و سپس دای کات می شود تا برروی مقوا یا جعبه قرار گیرد.

قالب مقوا: یک قالب هم برای مقوای هاردباکس ساخته می شود و با استفاده از دستگاه به دقت مقوا برش داده می شود. سپس با دستگاه گوشه می زنیم. یعنی با استفاده از یک چسب قوی، گوشه ها را به هم میچسبانیم. لبه ها را با دقت تراز کرده و آنها را روی هم محکم میکنیم تا از اتصال مناسب و یکپارچگی ساختار جعبه اطمینان حاصل کنیم. از فشار یا گیره برای نگه داشتن قسمت های چسبانده شده در کنار هم استفاده کرده تا چسب خشک و سفت شود. به این کار اسکلت کردن جعبه می گویند.

نصب روکش بر روی مقوا: روکش را چسب زده و زیر دستگاه قرار میدهیم و اسکلت را به روکش وصل می کنیم.

اضافه کردن سایر ویژگی ها: سایر تکه ها، همانند روبان، فوم و… را در این مرحله به جعبه هاردباکس اضافه می کنیم و جعبه هاردباکس در این مرحله کامل و آماده است.

کنترل و بازرسی کیفی: بازرسی کامل هر جعبه جهت بررسی هرگونه نقص، ناهماهنگی، یا خطای چاپ انجام می شود. در این مرحله بررسی می شود که ابعاد جعبه، ساختار و سایر ویژگی ها مطابق طرح اولیه درست باشد. تعداد جعبه ها بر اساس سفارش شمارش می شود و سپس به وسیله واحد ارسال و هماهنگی با مشتری از طریق های مختلف ارسال می گردد.
و در نهایت بسته بندی و توزیع: پس از اینکه جعبه ها بررسی های کنترل کیفیت را گذراندند، آنها را به صورت ایمن برای ذخیره سازی، حمل و نقل یا توزیع بسته بندی می کنیم. از برچسب و علامت گذاری مناسب بر روی بسته بندی استفاده می شود تا محتویات آن مشخص شود. توجه به این نکته مهم است که فرآیند تولید ممکن است بسته به تجهیزات خاص، مواد و تکنیک های مورد استفاده توسط تولید کنندگان متفاوت باشد. علاوه بر این، تولید در مقیاس بزرگ ممکن است شامل اتوماسیون و ماشین آلات تخصصی برای ساده کردن فرآیند باشد.

نحوه ساخت و تولید هاردباکس

فرایند ساخت و تولید جعبه های سفت و سخت و یا انواع شامل چندین مرحله از جمله، طراحی، چاپ، برش و مونتاژ است.

اولین مرحله طراحی است که در ان ابعاد، شکل و مدل جعبه مشخص می شوداین کار را می توان با استفاده از نرم افزارهای مخصوص طراحی و یا با اتودهای دستی انجام داد و این بستگی به ترجیح سازنده و طراح دارد.

بعد از نهایی شدن طرح،  این طرح با استفاده از دستگاه چاپ با وضوح بالا برروی یک ورق مقوایی چاپ می شود. دستگاه چاپ می تواند انواع رنگ، طرح و بافت را روی مقوا چاپ کند.

بعد از این مرحله، ورق مقوایی وارد دستگاه دای کات ( برش) می شود که مقوا را به شکل و اندازه دلخواه برش می دهد. دستگاه دای کات میتواند انواع طرح ها و اشکال پیچیده را با دقت برش دهد.

مرحله بعدی تا کردن است. زمانی که مقوا به شکل جعبه بریده شد آن را در امتداد خط چین ها تا می زنند تا کناره های جعبه را تشکیل دهد. این خطوط در طول فرایند چاپ، روی مقوا چاپ می شوند تا شکل نهایی جعبه را مشخص کنند.

سپس جعبه با استفاده از چسب به هم چسبانده می شود تا اتصال قوی و مطمئنی ایجاد کند. این چسب بر روی زبانه ها و فلپ های جعبه اعمال می شود.

مرحله نهایی در فرایند تولید بازرسی است تا از مطابقت با استانداردهای لازم اطمینان پیدا شود. این فرایند شامل پیدا کردن عیوب مانند چاپ اشتباه، پاره گی و یا خط چین ها و  تاهای ناهموار است. برای اطمینان از کیفیت جعبه به طور کامل بررسی می شود و برای مشتری ارسال می گردد.

به طور خلاصه، فرایند تولید جعبه های مقوایی سفت و سخت یا جعبه های هاردباکس  شامل طراحی، چاپ، برش، تا کردن، چسباندن و بازرسی است. هر مرحله برای ساخت جعبه ای با کیفیت، بادوام و جذاب که نیازهای مشتری را براورده می کند لازم و ضروری است. با مواد با کیفیت، تجربه و تخصص مناسب و حرفه ای، تولید کننده ها می توانند جعبه های هاردباکس سفارشی ایجاد کنند که محافظت عالی از محصولات داخل ان را به خوبی برعهده داشته باشند و تصویر مثبتی از برند ایجاد کنند. جهت مشاهده انواع (ارزان و فوری) کلیک نمایید.

فرایند جز به جز ساخت جعبه هاردباکس

برش مقوا:

اولین مرحله برای ساخت یک جعبه هاردباکس برش مقوا است. این نوع مقوا، مقوای ضخیم و محکمی است که برای ساخت دیواره و کفه جعبه استفاده می شود. این مقوا با استفاده از دستگاه برش به اندازه دقیق و مورد نیاز جعبه برش داده می شود.

بسته بندی با کاغذ:

زمانی که مقوا به اندازه مورد نیاز برش داده شد آن را با کاغذ می پوشانند. کاغذ به اندازه لازم برش داده می شود و با دستگاه به دور مقوا پیچیده می شود. کاغذ بسته به سلیقه و انتخاب مشتری می تواند هر رنگ یا طرحی داشته باشد. این کاغذ با چسب مرغوب به مقوا چسبانده می شود. این چسب تضمین می کند که کاغذ زمان طولانی به مقوا چسبیده باشد.

ایجاد پایه و دیواره:

زمانی که کاغذ به مقوا چسبید، دیواره ها و پایه جعبه ایجاد می شود. دیواره ها با تا کردن مقوا ایجاد می شود. پایه نیز با بریدن و تا کردن یک تکه دیگر از مقوا ایجاد می شود.

افزودن در:

اگر جعبه نیاز به در داشته باشد به طور جداگانه همانند فرایند ایجاد پایه تولید و درست می شود. درب با استفاده از لولا و یا قرار دادن محکم آن بر روی جعبه ایجاد می شود.

کارهای پایانی:

پس از تکمیل جعبه می توان کارهای پایانی را بر روی جعبه انجام داد. این می تواند شامل اضافه کردن روبان، عناصر تزیینی به درب، اضافه کردن یک لوگو یا سایر عناصر یک برند به بیرون جعبه و یا افزودن یک لایه همانند فوم به داخل جعبه برای محافظت بیشتر از محصول است.

بررسی بسته و بسته بندی:

مرحله آخر بررسی کیفیت جعبه و اطمینان از مطابقت آن با مشخصات سفارش داده مشتری است. هنگامی که جعبه بازرسی کیفیت را پشت سر گذاشت، بسته بندی شده و برای مشتری ارسال می شود.

جهت مشاهده انواع کلیک نمایید.

 

دکمه بازگشت به بالا