اقتصادی

ال‌جی و سامسونگ یادشان رفته در زمان تحریم ایران چه کردند؟!

از ابتدای سال جاری ، گزارش های ضد و نقیضی در مورد ممنوعیت بازگشت یا واردات لوازم خانگی کره ای منتشر شده است.

به گزارش گزارشگر یک ، دو شرکت کره جنوبی ، ال جی و سامسونگ که در صنعت لوازم خانگی سرمایه گذاری کرده بودند ، دو سال پیش با تشدید تحریم های آمریکا ایران را ترک کردند. اکنون در ایران مارک های این دو شرکت به Gplus و Sam تغییر یافته است و این قطعات از کشورهای دیگری به غیر از کره وارد ایران می شوند. این مسئولیت کره ای ها بارها انتقاد مقامات مختلف را برانگیخته است. زوج معاون دادستان کل کشور اوایل سال جاری ، او تأکید کرد که فرش قرمز برای شرکت های خارجی دیگر هرگز مجاز نخواهد بود.

در این شرایط ، تولیدکنندگان مدتی شرایط سختی را برای بازگشت این کشورها به صنعت لوازم خانگی خواستار شده اند. تولیدکنندگان در ماه های اخیر تأکید کرده اند که بازگشت خارجی به صنعت باید تنها در مورد محصولات ، قطعات و تجهیزات غیر داخلی به روز باشد و واردات محصولات نهایی برای دوره زیر ممنوع شود: حداقل 4 سال ؛ این به این دلیل است که تولیدکنندگان هنوز برای رشد و ورود قوی تر به بازارهای صادراتی به حمایت نیاز دارند.

به عنوان اقدام بعدی ، رئیس جمهور نامه ای را به وزارت تجارت ، صنعت و انرژی (صمت) و وزارت راهبرد و دارایی ارسال کرد و اعلام کرد که واردات لوازم خانگی کره ای همچنان به دستور مقام معظم رهبری ممنوع است.

بنابراین ، با توجه به قطعنامه اولیه کنفرانس هماهنگی سه جانبه در سال 1397 و تمدید آن ، ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان سال 1400 ادامه خواهد داشت و سپس انتظار می رود قطعنامه و ممنوعیت جدیدی ادامه یابد.

اگرچه دولت در سالهای اخیر از پرداخت 7 میلیارد دلار بدهی به ایران خودداری کرده است ، برخی رسانه ها در اواسط ماه سپتامبر ادعا کردند که آمریکا به کره جنوبی و شرکت های کره جنوبی اجازه داده است تا بخشی از بدهی ایران را آزاد کنند. واردات کالا به ایران البته در مجوز آمده است که شرکت های جدید نمی توانند محصولات را به ایران صادر کنند و شرکت های ال جی و سامسونگ موجود باید محصولات خود را به ایران صادر کنند. این موضوع همچنین نگرانی تولیدکنندگان را برانگیخت و درنهایت منجر به ممنوعیت واردات از کره جنوبی شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا