عمومیگزارشگر کسب و کار

انواع کلید حرارتی

منبع اصلی انرژی برای کار با ابزارهایی که هر روز استفاده می کنیم، برق است. علاوه بر تجهیزاتی که مستقیماً به کمک تجهیزاتی مانند جعبه های پلاستیکی و جعبه های توزیع استفاده می کنیم، در آموزش های صنعتی نیز از جریان های الکتریکی پر انرژی استفاده می شود. با توجه به اینکه اکثر دستگاه هایی که از برق استفاده می کنند باید مقدار مشخصی جریان از آن دریافت کنند، کاهش یا افزایش جریان می تواند باعث آسیب الکتریکی شود. بنابراین، ما به دستگاه هایی نیاز داریم که نه تنها بتوانند انواع تغییرات زیادی را که در جریان الکتریکی رخ می دهد تشخیص دهند، بلکه در صورت لزوم جریان را قطع و ترکیب کنند. این باعث افزایش سرعت فرآیند می شود. در این مقاله بیشتر در مورد نحوه عملکرد ابزار حرارتی و مزایای استفاده از آن صحبت خواهیم کرد.

سوئیچ حرارتی چیست؟

کلید های حرارتی آمپرال یکی از قطعات محافظ در سیستم الکتریکی است. این کلیدها حاوی فیوزهای مینیاتوری و غیرفلزی هستند. با استفاده از این قطعه می توانید همزمان موتور را از اتصال کوتاه و اضافه بار محافظت کنید. این کلیدها می توانند در صورت اضافه بار جریان، موتور الکتریکی را از منبع ورودی جدا کنند.

مدار شکن حرارتی در بازار با نام MPCB نیز شناخته می شود. این اصطلاح به معنی کلید محافظ موتور است.

انواع کلیدهای حرارتی

مبدل های حرارتی تک فاز یا سه فاز بر اساس ظرفیت، کارایی و برندشان به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که نمونه های زیادی از هر دسته وجود دارد که در زیر به برخی از انواع آن اشاره شده است.

کلید حرارتی اشنایدر

کلید حرارتی LS

سوئیچ حرارتی زیمنس

سوئیچ احتراق هیوندای

ساختار سوئیچ حرارتی

کلید حرارتی از دو فلز مختلف تشکیل شده است. این فلزات دارای ضرایب انبساط متفاوتی هستند. این دو فلز به طور کامل به یک سطح جوش داده می شوند.

عنصر دو فلزی یک عنصر دو فلزی است که به دلیل افزایش دما به سمت فلزی با ضریب انبساط کمتر خم می شود. پس از سرد شدن، غیر فلزات به شکل اولیه خود باز می گردند. معمولاً تماس الکتریکی در یک طرف یا طرف دیگر این تیغه برقرار می شود. اگر دمای جریان عبوری از این تیغه از حد معینی بیشتر شود، تیغه گرم شده و انبساط رخ می دهد. کلیدهای حرارتی دستگاه های حساس به دما هستند که بر اساس عناصر دو فلزی ساخته می شوند.

در صنعت برق این کلیدها نوعی رله کنترل بار هستند که به صورت سری در مدار قرار می گیرند. این باعث افزایش حفاظت موتور در برابر اضافه بار می شود.

مبدل حرارتی چگونه کار می کند؟

روش کار مبدل حرارتی به این صورت است که با عبور جریان الکتریکی، دمای مبدل افزایش می یابد. بسته به خواص فلزی که برای ساخت قفل استفاده می شود، هر دو فلز زمانی که دما از حد معینی فراتر رود، منبسط می شوند. اما از آنجایی که ضرایب انبساط متفاوتی دارند، قفل با سرعت کمتری به سمت فلز خم می شود. این باعث قطع برق می شود. این اسلاید با کمک یک دسته یا مستقیماً مخاطبین را قطع می کند.

اگر به نحوه عملکرد کلید حرارتی دقت کنید، می بینید که دو آهنربا در بالا و پایین تیغه ها وجود دارد. استفاده از این آهنرباها برای جلوگیری از جرقه و سوختگی در محل اتصال است.

رله اضافه بار را می توان بین 1.05 تا 10 برابر جریان نامی موتور تنظیم کرد. کلید حرارتی سه فاز دارای سه پل جریان ورودی است.

قسمت های مختلف مبدل حرارتی

مبدل های حرارتی از نظر عملکرد ساختار نسبتاً ساده ای دارند. مواد اصلی مورد استفاده در تولید این محصولات عبارتند از:

کلیدهای حرارتی را قطع و وصل کنید

یک آزمایش کلیدی برای آزمایش سلامتی شما

ترمینال اتصال کابل موتور

پایانه های اتصال برق ورودی

پیچ تنظیم جریان

اطلاعات فنی کلید حرارتی

هنگام انتخاب کلید حرارتی، باید داده های فنی خاصی را در نظر بگیرید و با عملکرد کلید حرارتی آشنا شوید. بهترین کلیدهای حرارتی به طور همزمان دارای ویژگی های زیر هستند:

کلید حرارتی دارای دکمه های خاموش کننده 0 و 1 می باشد.

محدوده جریان مجاز قابل تنظیم است. این محصولات دارای کلیدهای چرخشی هستند که می توان آنها را روی جریان صحیح تنظیم کرد. این عدد معمولاً 10 درصد بیشتر از رتبه فعلی است.

چراغ با دمای بالا دارای دکمه تست است که برای تست سلامت محصول استفاده می شود.

لوازم جانبی را می توان به آن اضافه کرد.

کاربردهای اصلی تست حرارتی است

کلیدزنی مدار موتور اولین کاربرد کلیدهای حرارتی است. جدای از این کاربرد، حفاظت قابل تنظیم در برابر اضافه بار مغناطیسی و حرارتی از دیگر کاربردهای کلیدهای حرارتی است. این قطعات از موتور الکتریکی در برابر انواع خطاهای الکتریکی محافظت می کنند.

یکی دیگر از کاربردهای کلید حرارتی ایجاد تاخیر حرارتی برای روشن شدن موتور برای گرم شدن موتور به دلیل اضافه بار است.

تفاوت کلیدهای حرارتی و غیرفلزی

کلیدهای حرارتی و غیرفلزی از نظر کاربرد و عملکرد بسیار شبیه به هم هستند. عملکرد هر دو محصول محافظت از موتور الکتریکی در برابر جریان اضافی است. اما تفاوت هایی در ساختار این دو محصول وجود دارد که باعث می شود ضریب ایمنی کلید حرارتی بالاتر از محصولات غیرفلزی باشد. بنابراین، گزینه بهتری در نظر گرفته می شود.

دکمه بازگشت به بالا