عمومیگزارشگر کسب و کار

ایا قهوه اسپرسو برای بارداری ضرر دارد؟

نوشیدنی‌های پرطرفدار امروزی همانند شکلاتی، قهوه، اسپرسو، نسکافه، کاپوچینو، قهوه لاته و انواع چای مقدار زیادی کافئین دارند. میزان مناسب مصرف این نوشیدنی‌ها به وضعیف شما بستگی دارد.اگر باردار هستید، با حساسیت بیشتری باید نوشیدنی خود را انتخاب و زیر نظر پزشک مصرف کنید. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی مضرات مصرف قهوه در دوران بارداری صحبت کنیم. همراه ما باشید.

تخمین زده شده در سال حدود 298 هزار نفر به سرطان تخمدان مبتلا می شوند که باعث شده پس از سرطان سینه دومین سرطان شایع در بین زنان باشد. تحقیقات به عمل آمده در رابطه با تاثیرات قهوه در خانم‌ها  نشان می دهد کافئین موجود در قهوه باعث می شود تا میزان قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنان کمتر شود.

کافئین چیست؟

کافئین یک ماده‌ی شیمیایی و خوراکی است که خواص بسیاری برای بدن دارد. میزان کافئین موجود در مواد خوراکی و گیاهی متفاوت است. کافئین باعث افزایش متابولیسم بدن و میزان هوشیاری می‌شود. همچنین احساس خستگی را کاهش می‌دهد. به همین دلیل با مصرف کافئین احساس شادی می‎کنید.

قهوه جزو نوشیدنی‌هایی است که درصد کافئین موجود در آن بیشتر از سایر نوشیدنی‌ها است. بر اساس تحقیقات انجام شده، خوردن قهوه در اوایل بارداری می‌تواند باعث سقط جنین شود یا سلامت جنین را به خطر بیندازد. به همین دلیل توصیه می‎شود که در اوایل بارداری قهوه نخورید.

در واقع کافئین موجود در قهوه، فشار خون و ضربان خون را افزایش می‌دهد و ادرارآور است، به همین دلیل آب بدن دفع می‎شود. کم آب شدن بدن، اثرات منفی به‌جا می‌گذارد. بعضی از خانم‌ها به طور کلی به مصرف کافئین حساسیت دارند و مصرف کافئین برای آن‌ها، مشکلاتی از جمله، عصبی شدن، سوء‌هاضمه و اختلال در خواب به‌وجود می‌آورد. اگر کافئین در دوران بارداری به جنین برسد، میزان خون در جفت را کاهش می‌دهد و جنین آسیب می‌بیند.

مصرف 3 فنجان قهوه یا 300 میلی‌گرم قهوه، خطر سقط جنین را افزایش می‎دهد. در واقع مصرف 200 میلی‌گرم یا میزان بیشتری از کافئین، خطر سقط جنین را به همراه دارد.

خوردن قهوه برای بارداری

طبق تحقیقاتی‌که انجام شده، کافئین از بالغ شدن تخمک جلوگیری می‌کند. به همین دلیل است که می‌گویند، خوردن قهوه باعث ناباروری می‎شود. اگر باردار نمی‎شوید یا مشکل ناباروری دارید، به شما توصیه می‌کنیم که از مصرف کافئین پیشگیری کنید.

روش ترک اعتیاد به کافئین در بارداری

کافئین اعتیاد‌آور است. اگر شما جزو افرادی هستید که به‌طور مداوم، ، قهوه و نوشابه می‌خورید، یعنی شما به کافئین اعتیاد دارید. ترک کافئین به سلامتی شما کمک بسیاری می‌کند. البته ترک ناگهانی کافئین باعث بروز سردرد شدید و احساس خستگی می‌شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم که طبق برنامه و زیر نظر پزشک، از مصرف کافئین خود بکاهید. این کار در سلامتی شما و جنین نقش بسیاری دارد.

میزان مجاز مصرف قهوه در بارداری

مطالعات نشان می‌دهد که خانم‌های باردار نباید بیشتر از 200 میلی‌گرم کافئین در طول روز مصرف کنند. مقدار کافئین در انواع قهوه متفاوت است. این مقدار به اندازه یک فنجان متوسط است. برخی متخصصان توصیه می‌کنند که خانم‌های باردار در طول روز تنها 150 تا 300 میلی‌گرم کافئین مصرف کنند.

مصرف کافئین در 3 ماه سوم بارداری، نباید بیش از 280 میلی‌گرم باشد. این نکته را در نظر بگیرید که خوردن قهوه در ماه هشتم بارداری، خطر کم وزن بودن جنین هنگام تولد را دو برابر می‌کند.

خوب است بدانید که قهوه‌ی دم کرده بیشترین کافئین را دارد. در واقع در 250 گرم قهوه، 137 تا 200 میلی‌گرم کافئین وجود دارد. قهوه‌ی فوری کافئین کمتری دارد. در 250 گرم قهوه، تنها 75 میلی‌گرم کافئین وجود دارد. میزان کافئین موجود در یک فنجان چای، 40 تا 45 میلی‌گرم و یک فنجان نوشابه 37 میلی‌گرم است.

برای آن‌که میزان مصرف کافئین خود را محدود کنید و به مرور زمان آن را کاهش دهید، می‌توانید به سراغ قهوه بدون کافئین بروید. علاوه بر قهوه می‌توانید، به سراغ انواع چای بروید. چای سبز و چای سیاه کافئین کمی دارند. قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید تا دچار مشکل نشوید و سلامت جنین به خطر نیفتد.

قهوه و زایمان زودرس

معمولا این سوال برای خانم‌ها پیش می‌آید که آیا خوردن قهوه یا سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار، سبب زایمان زودرس و نقص مادرزادی می‌شود.

مصرف کم کافئین، برای جنین مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر قهوه‌ای با دوز بالا مصرف کنید، مشکلات بسیاری ایجاد می‎شود؛ از جمله زایمان زودرس، سقط جنین و کم بودن وزن نوزاد. برای همین حتما باید محدود کافئین مصرف کنید.

خوردن قهوه در ماه‌های آخر بارداری

در ماه‌های اخیر بارداری، اسکلت جنین کامل رشد کرده است و چشمهایش باز شده است و می‌تواند تغییرات نور را حس کند. در هر هفته 220 گرم به وزن او اضافه می‎شود و ریه‌های او در حال رشد است. مصرف زیاد کافئین در این دوران، عوارض بسیاری از جمله مشکلات قلبی و کاهش وزن جنین به همراه دارد.

خوردن قهوه در دوران شیردهی

همیشه این نگرانی برای مادران وجود دارد که آیا خوردن قهوه در دوران شیردهی، مشکلی به‌وجود می‌آورد. آیا از طریق شیر، کافئین وارد بدن نوزاد می‎شود یا خیر. با خوردن قهوه، مقدار کمی از آن وارد شیر مادر می‌شود. اگر سن کودک، بیش از 3 ماه باشد، آن مقدار کمی از قهوه که وارد شیر مادر شده، مشکلی ایجاد نمی‎کند.

مصرف مجاز قهوه در دوران شیردهی

از یک فنجان قهوه، تنها یک درصد از کافئین موجود در آن، وارد شیر مادر می‌شود. جالب است بدانید که یک ساعت بعد از خوردن قهوه، شیر بالاترین میزان کافئین را دارد. میزان مجاز خوردن قهوه در دوران شیردهی به مادر و فرزند بستگی دارد. اگر فرآیند جذب و دفع قهوه در زمان کمی انجام شود، اثرات منفی قهوه کمتر خواهد بود.

به‌طور کلی، در دوران شیردهی در طول روز، نباید بیش از 300 میلی‌گرم کافئین وارد بدن شود. 300 میلی‌گرم کافئین تقریبا معادل 2 فنجان قهوه است.

طبق تجربه‌های مادران، خوردن محدود قهوه در دوران بارداری و دوران شیردهی، در آرام‌ بودن و قابل کنترل بودن فرزندان تاثیر می‌گذارد.

اگر علاقه‌ی ‌زیادی به خوردن قهوه دارید و تمایل دارید که با اصول خوردن آن آشنا شوید، مقاله‎ی ؟ را مطالعه کنید.

عوارض مصرف کافئین در بارداری

همانطورکه می‌دانید، خوردن زیاد کافئین، اثرات منفی بسیاری به دنبال دارد. طبق نتیجه گزارشی که گروهی از پزشکان ارائه دادند، مصرف به اندازه کافئین هم در بعضی از مادران مشکلاتی ایجاد کرده است. بنابراین مادران باید پیش از مصرف، طبق شناختی که از بیماری‌های خود دارند، تشخیص دهند که چه میزان قهوه برای آن‌ها مناسب است.

 

دکمه بازگشت به بالا