اقتصادی

شرایط ترانزیت با این وضعیت بهبود نمی‌یابد

انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران با بیان اینکه در حوزه‌های ترانزیت، مدیران سرعت، کیفیت و قیمت مهم است، گفت: تا زمانی که سازمان‌ها قوانین ضد و نقیض و متعدد داشته باشند، شرایط ترانزیت اصلاح نمی‌شود.

جواد سمساریلر در گفت‌وگو با گزارشگر یک با اشاره به استمرار جنگ بین روسیه و روسیه، بیان کرد: از آنجایی که مرزهای دریایی و روسیه بسته بود، جهشی به طرف بازار ایران مشاهده شد، اما با توجه به وضعیت قوانین و مقررات و سازمان‌های موازی موجود. در کشور و همچنین با توجه به این که از مسیرهای ما، مثلاً 6 کیلومتر از مسیر رشت-آستارا، هنوز تکمیل نشده است، این روند بسیار است و باعث می شود از دست دادن فرصت ها می شود. زیاکال یی ه بار ما ی ز ز ا ا ا ا ا ، ، ​​، ای و اس ا ات و ی ی ی ی ت ا ازی ی.

وی بررسیان کرد: مقررات ما برای ترانزیت و لجستیک در کشور با تطابق مطابقت ندارد و با توجه به سازمان‌های مختلف نمی‌توانند کاری کنند که کالا به سهولت از کشور عبور کند. این توقف‌ها هم هزینه را بالا می‌برد، مسیر را گران می‌کند و مشکلاتی را هم دنبال می‌کند. از آنجا که ممکن است حتی کالا را دور بزنند و از طریق بنادر ترکیه به گرجستان و روسیه منتقل شوند، در شرایطی که موقعیت جغرافیایی ما برای این مسیر بهتر است، اما با توجه به مشکلاتی که هنوز رفع نشده اند و با تصمیم گیری مراکز تصمیم گیری نمی شوند. فعلا وضعیت ثابتی وجود ندارد.

انجمن رئیس صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران ادامه داد: از زمان سقوط شوروی، ما همیشه گرفتار همین مسائل بودیم، بنابراین برای بهبود وضعیت ترانزیت کشور، مقررات و روش‌های ما باید تغییر کند. چرا که تا پایان رسیدن به میزان ترنز مورد نظر برسیم، باید بررسی شود و روش‌ها تغییر کند، هر چند این روند با توجه به سازمان‌های تصمیم‌گیری، بسیار مشکل است.

سمساریلر با بیان اینکه کشور ترکیه اکنون به هاب آسیای دور به اروپا تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر هیچ کدام از مسیرهای دریایی و زمینی ترکیه به ما راه نمی‌دهد. بیشتر کالاهای ما از اروپا به دلیل ترک تحریم‌ها با کامیون‌ها و راه‌آهن حمل می‌شد، اما اکنون دیگر حاضر به همکاری با ما می‌شوند و فرصت‌های ما از بین رفتن است.

وی ادامه داد: برخی کالاهایی هم از ایران ترانسیت می‌شود، از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای یا، اما کار لجستیکی اساسی نیست، چون کالاها بر اثر آسیب و بارگیری آسیب می‌بینند. ما با حاشیه دریای خزر ارتباط نداریم، مرزمان با ترکمنستان تقریباً بسته است، به جز غرب دریای خزر که به دلیل توقف‌های بسیار و مشکلات موجود است، آن‌ها هم این شرایط ترانزیتی را نمی‌پذیرند.

انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران با بیان اینکه وزارت راه و کمیته‌های شهرسازی برای توسعه ترانزیت تشکیل داده است، گفت: با وجود این، سازمان‌ها از جمله راه‌آهن، حمل‌ونقل جاده‌ای، کشتیرانی، گمرک و سایر سازمان‌های خود را در این کار دخیل می‌دانند. همه سازمان‌هایی که در ارتباط با حمل‌ونقل و ترانزیت کشور وجود دارند، همه باعث می‌شوند که در ارونوڌ کندی و همه سازمان‌هایی که در ارتباط با حمل‌ونقل هستند و

سمساریلر نظران کرد: تا زمانی که سازمان‌ها یکی نیستند و قوانین شرد می‌شوند و نشان می‌دهند و نقیض و متعرد شسمساریلر نظران می‌کنند: تا زمانی که سازمان‌ها هستند. سازمان‌های موازی با قوانین و دستورالعمل‌های خاص، جلوی سرعت را می‌گیرند، حرکت می‌کنند که در حوزه ترانزیت، سرعت، کیفیت و قیمت مهم است و اگر سرعت و کیفیت وجود نداشته باشد، قیمت بالا می‌رود و ترانزیت هم تنها نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا