عمومیگزارشگر کسب و کار

علت محبوبیت دیزل ژنراتور ها نسبت به ژنراتور های گاز

انواع موتور  ژنراتور کدامند؟

موتور ژنراتور سه نوع هستند: دیزلی ،گاز سوز ، بنزینی ، همه این موتور ژنراتورها  تعمیر و نگهداری تقریبا مشابهی دارند تا بتوان از آنها در طولانی‌ مدت  استفاده کرد. اقدامات احتیاطی نیز باید برای کاهش خطرات ناشی از عملکرد آن‌ها در نظر گرفته شود.  البته هنگام انتخاب انواع موتور  ژنراتور صنعتی، به طور کلی سه گزینه از لحاظ سوخت مصرفی وجود دارد: ژنراتور گازوئیلی یا بنزینی یا  گازی. اما چگونه یک مورد مناسب را برای خود انتخاب می‌کنید؟

The reason why diesel generators are more popular than gas generators

بیایید نگاهی به مشخصات انواع موتور  ژنراتورها  بیندازیم.

1- موتور ژنراتور گازی:

هر موتور ژنراتور گازی از 4 قسمت تشکیل شده است  1- موتور احتراقی با سوخت گاز 2- ژنراتور مولد برق 3- شاسی نگهدارنده سیستم  4- تابلوی فرمان و قدرت که در این بین مهم ترین بخش آن موتور احتراقی با سوخت گاز طبیعی یا همان  CNG   می باشد. موتورهای گاز سوز به علت دسترسی آسان به سوخت گاز در مناطق مختلف کشور و همچنین آلودگی محیطی کمتر و هزینه های تامین سوخت کمتر دارای محبوبیت بیشتری نسبت به می باشد . استفاده از گاز در ژنراتورهای گاز سوز متغییر است و عامل های مختلف  از جمله توان ژنراتور ،بار وارد شده به ژنراتور و راندمان بستگی دارد .همانطور که می دانیم سوخت دیزلی یک انتخاب سنتی برای نیروی اماده به کار صنعتی و تجاری است اما به هیچ وجه تنها انتخاب نیست.

موتور ژنراتور های گاز سوز یک وسیله کار آمد برای تولید برق است و تقریبا همانند دیگر ژنراتورها کار می کند و تنها تفاوت میان آنها نوع سوخت مصرفی می باشد.

ازجمله مزایای استفاده از ژنراتورهای گاز سوز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سوخت پاک تر و ارزان تر از دیگر سوخت های فسیلی
  • به علت در دسترس بودن گاز طبیعی در نقاط مختلف استفاده از ژنراتورهای گاز سوز کاربردی تر است.

در کنار مزایایی که ذکر شد ژنراتور گاز سوز دارای معایبی نیز می باشد از جمله :

  • یکی از مزایای ژنراتورهای گاز سوز در دسترس بودن از طریق خطوط لوله و در محل بودن برای استفاده می باشد. اما همین مزیت جز معایبش نیز می باشد چون در صورت وقوع فجایع و حوادث ممکن است جریان گاز قطع گردد که در این مورد موتورهای دیزلی منبع مورد اعتمادی هستن
  • هزینه های مربوط به سرویس نگهداری این دستگاه ها زیاد می باشد و نسبت به دیزل ژنراتورها به تعداد دفعات بیشتری سرویس نگهداری و تعویض قطعات نیازمند است.
  • همچنین هزینه بیشتری برای راه اندازی دارند.

2- دیزل ژنراتور (موتور ژنراتور گازوئیلی ) :

دیزل ژنراتور ها نیز مانند ژنراتورهای گازی شامل چهار  قسمت است .1- موتور دیزلی   2- ژنراتور   3- شاسی نگهدارنده سیستم   4-  تابلو فرمان  دارند و  سوخت آن ها   گازوئیل می باشد.اما بیشتر دستگاه با دو قسمت موتور و ژنراتور شناخته شده است. یکی از مزایای  استفاده کردن از دیزل ژنراتور ها  تضمین وجود داشتن برق در تمامی شرایط می باشد ، در موسسات مهم و بزرگ که قطعی برق فاجعه می باشد از دیزل ژنراتور جهت تامین برق استفاده می نمایند.

از جمله مزایای دیزل ژنراتور ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ارزان بودن دیزل ژنراتور نسبت به ژنراتور های گاز سوز
  • قابلیت اعتماد بالا و کارایی بالاتر دیزل ژنراتور ها
  • اشتعال پذیری کمتر  دیزل ژنراتور نسبت به ژنراتورهای گاز سوز

3- موتور ژنراتور بنزینی :

موتورهای بنزینی درون سوز هستن که در آن از چرخه موتور  برای تولید برق استفاده می‌شود. فرق اصلی آن با دیگر موتورها استفاده از جرقه شمع برای اشتعال است. به‌طور کلی موتورهای درون‌سوز بر مبنای دفعات توان در هر دور چرخش موتور به دو دسته کلی موتورهای دو زمانه و موتورهای چهار زمانه تقسیم می‌شوند. موتورهای دوزمانه از لحاظ ساختاری ساده‌ترند اما موتوهای چهارزمانه کارایی بیشتری دارند. از معایب این دستگاه می توان به خطر اشتعال پذیر بالای دستگاه به خاطر  نوع سوخت (بنزین ) اشاره نمود.

مشخصات دیزل ژنراتور صنعتی

انواع دیزل ژنراتور برای رفع نیازهای کسب و کارهای کوچک و همچنین در صنایع طراحی شده اند.  دیزل ژنراتور صنعتی یک محصول پرکاربرد است که برق آماده مصرف و مقرون به صرفه را در دسترس میلیون‌ها شرکت، کارخانه ها و کسب و کار کوچک و حتی مصارف خانگی  قرار می‌دهد. کاهش هزینه برق پشتیبان و نصب آسان ژنراتورها این روزها به یک امر عادی تبدیل شده است.  کسب و کارها وقتی در طول قطع برق تعطیل می‌شوند ضرر می‌کنند. با در نظر گرفتن تأثیر از دست دادن درآمد قابل توجه، سرمایه‌گذاری در خرید یک دیزل ژنراتور آماده به کار قانع کننده است. موتورهای دیزلی از گرمای تراکمی به جای جرقه زدن برای سوزاندن سوخت استفاده می‌کنند و راندمان حرارتی بیشتری نسبت به انواع دیگر موتورهای احتراق داخلی دارند.

این باعث می‌شود که دیزل ژنراتورها ماشین‌های بسیار کارآمدی را به خصوص برای استفاده مداوم و سنگین انجام دهند.  به عنوان یک قاعده کلی، دیزل ژنراتور صنعتی برای هر کیلووات ساعت تولید ۰.۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند که برابر با ۲۵ درصد بازده است. با این حال، کارایی هر دیزل ژنراتور صنعتی به موقعیت و نحوه استفاده و توان آن دستگاه بستگی دارد.  دیزل ژنراتور ها  معمولاً دارای دوام بسیار بالایی هستند، زیرا نسبت به مدل‌های بنزینی کمتر دچار سایش و خرابی می‌شوند.

مزایای استفاده از دیزل ژنراتور صنعتی

از این نظر می‌تواند بسیار کارآمد باشد که سوخت کمتری نسبت به موتور بنزینی مصرف می‌کند که می‌تواند به معنای هزینه کمتر در طول زمان باشد. گازوئیل همچنین نسبت به بنزین کمتر فرار است که استفاده از آن را ایمن‌تر می‌کند. و از آنجایی که یک موتور دیزل خنک‌تر از یک دستگاه با بنزین کار می‌کند، تعمیر و نگهداری آن راحتر  است.  دیزل ژنراتورها در انواع و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. که این دستگاه ها در  مدل‌هایی  از ۶ کیلو ولت آمپر  تا ۲۰۰۰ کیلو ولت آمپر یا حتی بزرگتر طراحی شده اند.

چه اندازه دیزل ژنراتور نیاز دارم؟

برای تعیین اندازه مناسب، باید موارد زیر را در نظر بگیرید

  • برق مورد نیاز وسایل یا ماشین‌هایی که می‌خواهید از نظر وات کار کنید، هم برای راه‌اندازی و هم برای استفاده مداوم.
  •  این که آیا قصد دارید چندین قطعه از تجهیزات را همزمان با برق ژنراتور، روشن کنید. اگر چنین است، برای رسیدن به مجموع باید الزامات هر کدام را جمع آوری کنید.
  •  تبدیل وات مورد نیاز به kVA که این کار با تقسیم kW مورد نیاز بر ضریب توان خروجی ژنراتور (معمولاً ۰.۸) انجام می‌شود.

تعمیر و نگهداری انواع دیزل ژنراتور صنعتی

سرویس و نگهداری از یک دیزل  ژنراتور معمولا شامل بازرسی عمومی است. بازرسی‌ ها شامل بررسی نشتی، ارزیابی سطح روغن و مایع خنک کننده، نگاهی به تسمه‌ها و شیلنگ‌ها و بررسی پایانه‌ها و کابل‌های باتری بررسی فیلتر ها و غیره  است.

موارد استفاده از دیزل ژنراتور چیست؟

به طور کلی، در دو حالت مورد استفاده قرار می‌گیرند:

حالت اضطراری

شاید این سوال پیش بیاید که کاربرد دیزل ژنراتور برق اضطراری چیست. در بعضی از مکان ها مانند بانک‌ها، فرودگاه ها، مراکز درمانی، ساختمان های تجاری و… که وجود جریان برق دائم مهم است و قطع آن موجب بروز خسارت می شود. برای تامین برق اضطراری این مراکز و سازمان‌ها می‌توان از دیزل‌ ژنراتور استفاده کرد.

منبع اصلی برق

به طور پیوسته در جاهای که منبع اصلی برق وجود نداشته باشد، دیزل ژنراتور نقش منبع اصلی برق را دارد و به صورت پیوسته استفاده می شود. از این حالت در مناطق زیر استفاده می شود:

  • پروژه های عمرانی
  • صنایع کشتیرانی
  • خطوط انتقال گاز
  • استخراج معادن
  • صنایع نفت و گاز

کاربرد دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتورها یکی از دستگاه‌های پرکاربرد در صنایع و همچنین ساختمان‌های اداری و مسکونی جهت تامین برق در شرایط اضطراری هستند. این دستگاه‌ها که امروزه با تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ای نظیر ژنراتور با ولتاژ بالا تولید می‌شوند، کاربردهای بسیار متنوعی دارند. از آنجایی که موتورهای دیزلی به راحتی می‌توانند به نسبت ظرفیتشان، جریان برق را برای مدت مشخصی تامین کنند، اکثرا به منظور جبران قطعی برق در واحدهای مسکونی، اداری و مکان‌هایی که قطعی برق برای آنها ضرر و زیان بسیاری به همراه دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. دیزل ژنراتور یا موتور دیزلی در انواع مختلف خود، در صنایع گوناگونی کاربرد دارند. برخی از کاربردهای این وسیله عبارت است از:

تامین برق برای ساختمان ها و واحد ها

اولین و مهم‌ترین کاربرد دیزل ژنراتور و موتور برق دیزلی، تامین برق ساختمان‌ها و واحدهای مختلف موجود در ادارات، سازمان‌ها یا شرکت‌هایی است که قطعی برق در آن‌ها می‌تواند ضرر و زیان فراوانی داشته باشد.

کاربرد خانگی

در کاربردهای خانگی معمولاً ژنراتور در زمانی که برق می رود، برق واحدهای مسکونی را برای مدت معینی با توجه به ظرفیتی که دارد، تامین می‌کند.

بیمارستان ‌‌ها

بیمارستان‌ها از جمله ساختمان‌هایی هستند که تامین برق اضطراری برای آن‌ها ضروری است. تمامی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به یک یا چند مولد برق تجهیز شده‌اند تا در مواقع اضطراری و وقوع حوادث غیرمترقبه مثل سیل یا زلزله بتوانند برق مورد نیاز را تامین کرده و به بیماران خدمت رسانی کنند.

واحد های اداری و صنعتی

در واحدهای اداری و صنعتی معمولاً از دیزل ژنراتور برای تامین برق دستگاه‌ها و وسایل مهم از جمله موارد زیر استفاده می شود:

  • فناوری اطلاعات: در واحدهای فناوری اطلاعات دستگاه‌های بسیار حیاتی نصب هستند که قطعی برق آن‌ها، آسیب‌های جبران ناپذیری به مصرف کنندگان شبکه‌های اینترنتی می زند. یکی از مهمترین دستگاه‌هایی که نیاز به تامین برق مداوم دارند، سرورها هستند که معمولا به یک مولد برق متصل می‌باشند تا در صورت قطع برق، از کار نیفتند.
  • صنایع غذایی:سالم نگه‌داشتن مواد غذایی از مهمترین نیازهای واحدهایی است که در صنایع غذایی کار می‌کنند. به همین علت تامین برق یخچال و فریزرهای نگهدارنده مواد غذایی فاسد شدنی با دیزل ژنراتورها، اهمیت زیادی دارد.
  • کشاورزی: تامین برق بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات از جمله تراکتور، پمپ آبیاری و خرمن کوبی در کشاورزی توسط موتورهای دیزلی انجام می گیرد.

اما کاربرد دیزل ژنراتور و موتور دیزلی فقط به تامین برق در مواقع اضطراری محدود نمی‌شود، از دیگر کاربردهای این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد موتور دیزلی در وسایل نقلیه

یکی از کاربرد‌های این دستگاه، بکارگیری آن در زمینه حمل و نقل جاده‌ای است. باید بدانید که در ماشین‌های حمل و نقل سنگین مانند کامیون از موتور دیزلی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که در برخی کشورها در ماشین‌های نقلیه سبک نیز برای استفاده عموم مردم از دیزل در ماشین‌ها استفاده می‌شود که نسبت به بقیه ماشین‌ها محبوب‌تر هستند.

یکی دیگر از کاربردهای دیزل ژنراتور، استفاده از آن در صنعت هوایی می‌باشد؛ زیرا مهندسان به این نتیجه رسیده‌اند که هواپیماها با موتور دیزلی به صرفه‌تر از هواپیماهایی می باشند که با بنزین کار می کنند. با این حساب در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌شود. قابل ذکر است که، موتورهای دیزلی امروزه در صنایع دریایی، دریاها و اقیانوس‌ها نیز بکار می‌روند، زیرا در آب سرعت بالایی دارند که برای کشتی‌های غول پیکر در وسط اقیانوس‌ها همانند برگ برنده است؛ به این خاطر که  قدرت بالای آن‌ها به کشتی‌ها کمک می‌کند تا با سرعت در دریا به پیش بروند.

کاربرد موتور دیزل در صنایع معادن

یکی از مهم‌ترین کاربردهای دیزل ژنراتور در صنایع معادن برای استخراج منابع طبیعی نظیر طلا، نقره یا حتی نفت از زیر زمین است. از موتور دیزلی برای روشن نگه داشتن دریل و حفاری معادن استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد موتور دیزلی در همین بخش صنایع و معادن است

دکمه بازگشت به بالا