اقتصادیگزارشگر کسب و کار

عوامل تاثیرگذار بر جفت ارز EUR/USD

شاخص جفت EURUSD یکی از جفت ارز یورو دلار اصلی است. این یعنی جفت نامبرده یکی از پرمعامله ترین ارزها در بازار فارکس بوده، اما معامله گران در دنیا تلاش می کنند تا قیمت آتی آن را برای اهدافی فراتر از معامله ی موفق آن در بازار پیش بینی کنند. جهت گیری آتی جفت EURUSD می تواند بازتاب دهنده ی قدرت اقتصادی اروپا و یا آمریکا باشد. علاوه بر این، شاخص یورو و دلار می تواند نشانگر فضای هیجانی کلی بازار بین المللی باشد.

از آنجا که جفت نامبرده به طور گسترده معامله می شود پیش بینی بلند مدت شاخص آن می تواند بسیار سخت باشد. شاخص جفت یورو-دلار متاثر از عواملی مثل تفاوت های نرخ بهره، شاخص تورم، داده های اشتغال، معامله، و جریانات سرمایه است. در عین حال بخش عمده ای از قیمت گذاری بر روی شاخص نامبرده به دلیل ریسک های ایجاد شده توسط “وقایعی” است که پیشاپیش نمی توان آن ها را سنجید. در مقاله ی حاضر می خواهیم به طور جزیی تری به پیش بینی و تحلیل تکنیکال اندیکاتورهای جفت یورو-دلار بپردازیم.

ویژگی های متمایز کننده ی چارت جفت EURUSD

جفت ارز یورو دلار نوعی اندیکاتور است که وضعیت تطبیقی اقتصادهای آمریکا و اروپا را نشان می دهد. در صورتی که اقتصاد آمریکا به صورت تدریجی رشد کند و در اروپا مشکلی پیش آید یورو در برابر دلار ضعیف تر خواهد شد. برعکس اگر نرخ رشد اقتصادی در آمریکا و اروپا نشان دهنده ی عملکرد خوب باشد جفت EURUSD صعود خواهد کرد. حال می خواهیم ویژگی های معاملاتی اصلی این جفت ارزی را در نظر بگیریم:

  • ساعت های معاملاتی اصلی: جفت 5 روز در هفته معامله می شود و در بازه های زمانی اروپا و آمریکا در فعال ترین وضعیت خود قرار دارد. در این زمان بزرگترین حجم معاملاتی ایجاد می شود و می توان حرکات اصلی شاخص EUR USD را در آن دید.
  • نوسانات: مشخصه ی شاخص یورو به دلار نوسانات میانگین است. در طی انتشار اخبار اقتصادی مهم جفت نامبرده قادر است که حتی تا 100 پیپ یا بیشتر یک حرکت قوی داشته باشد. اما به طور کلی در صورتی که به داده های تاریخی نگاهی بیندازید میانگین نوسانات روزانه ی جفت نامبرده حدود 80 پیپ است.
  • اسپرد: اسپرد یکی از مزایای اصلی جفت است. به دلیل قرارداشتن نوسانات جفت در بالاترین سطح ممکن، اسپرد جفت نامبرده در پایین ترین سطح ممکن قرار دارد. در حساب های مرتبط با شبکه ی ECN، اسپرد معمولا کمتر از 1 پیپ است.

Factors affecting the EUR/USD currency pair

دلار در سال 2023: قابلیت پیش بینی بیشتر؟

در دولت جو بایدن شاخص دلار در بازارهای جهانی به میزان کمتری نوسان داشته است. بازارهای مالی جهانی بر این نکته اذعان داشتند که رییس جمهور جدید آمریکا بر روی مسائل داخلی تمرکز کرده و داخل مذاکرات تجاری سازنده شده است. این عوامل سطح تنش را در بازارهای جهانی کاهش داده و بدین ترتیب تقاضا برای دلار به عنوان یک دارایی امن کاهش داد.

همچنین، جو بایدن یک برنامه ی تشویقی اقتصادی گسترده را راه اندازی کرد که به اقتصاد آمریکا کمک کرد تا خود را از ویروس کرونا بازیابی کند اما این به نوبه ی خود باعث افزایش کسری بودجه ی آمریکا شد. در آخرین نشست بانک مرکزی آمریکا، جروم پاول رییس این بانک گفت که تا پایان سال 2023 نرخ بهره افزایش نخواهد یافت و این بر روی شاخص دلار تاثیر گذاشت.

علاوه بر این، چین و کره و تایوان به خوبی با بیماری همه گیر کرونا مقابله کرده و در نهایت به مسیر رشد اقتصادی خود بازگشتند. این بدین معنا است که سرمایه گذاران به سراغ بازارهای پرریسک تر رفته اند. با توجه به آخرین حرکات شاخص دلار در بازار فارکس پیش بینی شاخص های آتی و چگونگی همبستگی شاخص ها می تواند امری پرچالش باشد. به گفته ی تحلیلگران آینده ی بازار نوید بخش به نظر می رسد. هدف بسیاری از معامله گران انجام دادن یک معامله ی خرید بلند مدت است. بازه ی زمانی چنین خریدی را می توان بر اساس میزان محبوبیت جفت ارزی مشخص ساخت.

تحلیل تکنیکال نیز یک بخش مهم در پیش بینی است. تحلیلگران و بنگاه های بزرگ تحلیلی از ابزارهای مختلفی مانند میانگین های حرکتی، اوسیلاتورها، و نقاط پیووت برای ارزیابی داده های قدیمی و مشخص ساختن روندهای آتی استفاده می کنند. این به سرمایه گذاران کمک می کند تا تصمیمات سرمایه گذاری و معاملاتی آگاهانه ای را اتخاذ کنند. پیش بینی 30 روزه ی یورو-دلار به دلیل حرکت ها و سرمایه گذاری های اخیر نوید بخش به نظر می رسد. علیرغم آنکه معامله در بازار فارکس پر از ریسک است یک مقایسه ی کامل از ویژگی های بازار همراه با انجام تحلیل مناسب به معامله گران کمک می کند تا تصمیمات سودآوری بگیرند.

تحلیل تکنیکال شاخص جفت EURUSD

برای انجام یک پیش بینی واقع بینانه از جفت یورو-دلار انجام یک تحلیل تکنیکال عمیق در تایم فریم های لازم ضروری است. بیایید با مطالعه ی جفت ماهیانه ی شروع کنیم. هرچقدر که فضای هیجانی بازار بیشتر افزایش پیدا کند آینده ی جفت EURUSD خوشبینانه تر به نظر خواهد رسید.برای یک تحلیل کلی اما دقیق از اندیکاتورها باید از (با بازه ی زمانی 20، 50، 100، 200)، اوسیلاتورها (، ، ، ، و غیره)، و نقاط پیووت (کلاسیک، فیبوناچی، کاماریلا، وودی، و غیره) استفاده کرد.

این ابزارها به ما کمک می کنند تا روند، سطوح حمایت و مقاومت لازم، و حوزه های بیش خریداری شده و بیش فروخته شده ی احتمالی را مشخص کنیم. استفاده از این نوع تحلیل به شکلی چشمگیر قابلیت های پیش بینی کردن را افزایش می دهد. بعد از رسیدن به سطح 1.6 در طی بحران مالی آپریل سال 2008، یک روند نزولی (خط قرمز) با حرکات اصلاحی واضح تا سال 2015 به وجود آمد. در این زمان جفت EUR USD وارد یک کانال بلند مدت با دامنه ی مرزی پایینی 1.04 و دامنه ی مرزی بالایی حوالی سطح 1.23 شد. این موضوع معامله گران را تشویق کرد و خریدهای وارد شده در بازار با سودآوری همراه بود.

افزون بر این، بعد ار وقایع سیاسی فوریه ی سال 2022 شاخص جفت EUR USD از کانال همراه با شکست مرز پایینی خارج شد و این بر روی بازار و درصد حجم معاملاتی تاثیر گذاشت. در سال 2023 میلادی جفت به کانال معاملاتی بازگشت و یک صعود احتمالی را تا قبل از ماه دسامبر تا حداقل سطح 1.25 نشان داد.

حال می خواهیم نگاهی به چارت قیمتی بیندازیم. چارت قیمتی الگوی جالب از باریک شدن قیمت را درون یک مثلث تا سال 2015 میلادی همراه با یک حرکت نزولی بعدی نشان می دهد. در مرحله ی بعدی شاخص یک روند نزولی را تا سال 2017 میلادی طی کرده است. در حال حاضر می توانید گسترش بیش از پیش قیمت را از درون مثلث در وضعیتی که هر حرکت اصلاحی از حرکت اصلاحی قبلی عمیق تر است مشاهده کنید. این موضوع بار دیگر تایید می کند که احتمال رسیدن به سطح 1.25 با شکست آتی سطح 1.30 در دو سال آتی بسیار بالا است. تمامی این عوامل نشانگر موقعیت های آتی معامله گران و فرصت های اضافی برای معامله ی موفق و سرمایه گذاری در فارکس است.

 پیش بینی هفتگی شاخص جفت یورو-دلار در تاریخ 22 ژانویه 2024

در هفته ی گذشته معامله گران جفت EURUSD در تلاش بودند تا بازه ی حمایت کلیدی روند نزولی میان مدت یعنی بازه ی 1.0887 – 1.0862 را بشکنند. قیمت نتوانست پایین تر از این حوزه به ثبات برسد و روند صعودی ادامه پیدا کرده است. اقدام به خرید در زمانی که الگوی مرتبط ایجاد شود مناسب خواهد بود. اگر بازه ی حمایت اصلی شکل بگیرد قیمت به حوزه ی هدف 2 یا همان بازه ی قیمتی 1.0803 – 1.0786 خواهد رسید و روند معکوس و نزولی خواهد شد. در این حالت می توان بر روی حرکت های اصلاحی اقدام به فروش یورو کرد.

ایده های معاملاتی شاخص جفت در روز جاری

خرید بر اساس الگو در سطح حمایت (В) یا همان دامنه ی قیمتی 1.0887 – 1.0862 مناسب خواهد بود، حد سود: 1.1135، حد ضرر: بر اساس قواعد الگوتجزیه و تحلیل تکنیکال مبتنی بر روش مناطق حاشیه که توسط یک تحلیلگر مستقل، ارائه شده است.برای آگاهی از پیش بینی EUR/USD در سال های آتی، ادامه مطلب را بخوانید!

پیش بینی سه ماهه ی شاخص جفت EURUSD

حال می خواهیم در چارت هفتگی یک تحلیل تکنیکال انجام داده و از اندیکاتور برای گرفتن سیگنال های اضافی استفاده کنیم.همانطور که از چارت بالا می بینید اندیکاتور یک واگرایی قوی را با قیمت در ماه های اخیر نشان داده است. میانگین های حرکتی بالاتر از سطح فعلی قیمت قرار دارد. بنابراین، قیمت احتمالا باید تا سطح 1.17 صعود کند. یک سطح حمایت متمایز در این خصوص می تواند مرز پایینی کانال داخلی قیمتی یعنی سطح 1.05 باشد.

قیمت یورو در سال 2023 چقدر خواهد بود؟

برای پیش بینی شاخص یورو-دلار در 6 ماه آینده می خواهیم از استفاده کرده و یک تحلیل تاریخی قیمت انجام دهیم.بعد از تحلیل کلی پتانسیل های بازار و وضعیت تغییرات بولینگر بندز که وابسته وضعیت بازار است می توانیم نتیجه بگیریم که که در طی 12 ماه آینده شاخص جفت در بازه ی 1.04 تا 1.24 قرار خواهد گرفت. رشد قیمت به سوی مرز بالایی کانال احتمالا با نوسانات بسیار بالا همراه خواهد بود.

حرکت های اصلاحی کوتاه مدت جایگزین ایمپالس-تکانه های صعودی خواهد شد و بعد از آن حرکت صعودی افزایش خواهد یافت. این را می توان در چارت یورودلار در بازه ی می-نوامبر 2022 مشاهده کرد، همان زمانی که قیمت از مرز پایینی کانال عبور کرد و نزولی شد و در نهایت تا پایان سال به کانال بازگشت. منتظر حداقل یک حرکت اصلاحی در ماه آگوست (سپتامبر) 2023 باشید. تارگت احتمالی روند داخلی صعودی سطح 1.25 دلار است. این سطح مرز بالایی کانال معاملاتی چند ساله است.

پیش بینی ماهیانه شاخص جفت EURUSD در سال 2023-2024

بر اساس پیش بینی بالا در خصوص جفت EURUSD برای هر یک از ماه های بازه ی زمانی 2023-2024 یک بازه ی قیمتی تخمین زده ام. جدول پایین نشان دهنده ی نقاط کف و اوج آتی بازه ی نامبرده بر اساس چارت پیش بینی جفت یورو-دلار است.

ماه EURUSD قیمت
کف $ اوج $
آکوست 2023 1.15 1.20
سپتامبر 2023 1.19 1.21
اکتبر 2023 1.16 1.21
نوامبر 2023 1.17 1.22
دسامبر 2023 1.19 1.24
ژانویه 2024 1.17 1.22
فوریه 2024 1.19 1.23
مارس 2024 1.21 1.25
اپریل 2024 1.24 1.30
می 2024 1.27 1.31
ژوئن 2024 1.24 1.28
جولای 2024 1.22 1.26
آگوست 2024 1.19 1.26
سپتامبر 2024 1.17 1.21
اکتبر 2024 1.18 1.22
نوامبر 2024 1.14 1.20
دسامبر 2024 1.14 1.18

برنامه ی معاملاتی بلند مدت شاخص جفت EURUSD

به هنگام معامله در بازار فارکس ابزارهای متعددی وجود دارند که معامله گران از آن ها برای تحلیل بازار و اتخاذ تصمیمات معاملاتی استفاده می کنند:

  1. چارت ها و تحلیل های تکنیکال: از چارت های قیمتی ای استفاده کنید که بتوانید بر روی آن اندیکاتورهای مختلفی برای تحلیل بازار نصب کنید. تحلیل تکنیکال به شما کمک می کند تا سطوح حمایت و مقاومت را شناسایی کنید و سیگنال های ورود به بازار و خروج از آن را بشناسید.
  2. : اخبار اقتصادی و وقایع ژئوپلیتیک را همراه با اندیکاتورهای کلان اقتصادی کشورهایی که ارزهایشان معامله می شود را دنبال کنید. تحلیل فاندمنتال به شما اجازه می دهد تا روند های بلند مدت را بشناسید.
  3. اندیکاتورها: اندیکاتورهای مختلف تکنیکال در در دسترس هستند: میانگین های حرکتی، استوکستیک ها، آر اس آی، مک دی، و سایرین. این اندیکاتورها کمک به شناسایی بازه های بیش خریداری شده و بیش فروخته شده و معکوس شدن های احتمالی روند می کنند.
  4. الگوهای تحلیل تکنیکال: مطالعه ی مثل زیگ زاگ ها، مثلث ها، و سایر ترکیبات چارتی. لین موارد می تواننند نقش سیگنال های ورود و خروج را داشته و کمک کنند سطوح حدضرر شناسایی شوند.
  5. . نگاهی به وقایع تقویم اقتصادی داشته باشید تا بدین ترتیب نسبت اخبار آتی ای که می توانند بر روی نرخ بهره تاثیر بگذارند آگاهی داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا