اقتصادی

ماهیت اتاق بازرگانی را بر هم نزنید!

به دنبال قانون شورای اسلامی برای بازنگری در قانون اتاق بازرگانی ، نمایندگان بخش خصوصی شروع به انتقاد از این لایحه کردند.

به گزارش گزارشگر یک ، ماهیت اتاق بازرگانی ایران با توجه به برنامه ریزی های انجام شده توسط چند عضو شورای اسلامی تغییر خواهد کرد. تعدادی از اعضای شورای اسلامی لایحه ای را با عنوان “اصلاح قانون اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن ، کشاورزی و پیوست های بعدی آن” ارائه دادند. این سازمان غیرانتفاعی موضوع ماده 2 اتاق بازرگانی است و در مارس 1990 با تأیید معدن به یک سازمان غیر دولتی عمومی تغییر یافت.

مشخص نیست که سرنوشت این طرح کجاست ، اما احمدپور فلاح ، مشاور اتاق بازرگانی ایران ، اعتراض بخش خصوصی را نسبت به طرح جدید قانونگذار مطرح کرد.

وی گفت كه انتظار دارد بخش خصوصی در تهیه و بازنگری این پیش نویس قانون به طور مستقل عمل كند ، همانگونه كه پزشكان در پیش نویس قانون وزارت صنعت ، معدن و تجارت دخالت نمی كنند. با وجود جنبه های نظارتی ، او این را می داند و آن را یک گام ضروری می داند.

این فعال اقتصادی پیش نویس اصلاحیه قانون اتاق بازرگانی ایران را بدون مشورت كنگره با كاربران قانون رفتار غیرحرفه ای و نادرست خواند و گفت: اتاق بازرگانی ایران در این طرح قابل مشاهده نیست و تمرکز آن بر زیر پا گذاشتن استقلال این اتاق است. سیستم نظارت بر عملکرد مالی اتاق بازرگانی ایران توسط شرکت حسابرسی مالی انجام می شود و کمیسیون عالی نظارت متشکل از نمایندگان دولت نیز بر فعالیت های اتاق بازرگانی ایران نظارت می کند.

وی خاطرنشان کرد که برخی از مراکز و اتاق های بازرگانی با اصلاحیه اتاق بازرگانی ایران در حال ضعیف شدن هستند. متأسفانه ، این طرح پاسخگوی این نیازها نیست.

به گفته پورفلاح ، اصلاح قانون اتاق بازرگانی ایران برای اصلاح موارد سهمیه بندی ، انتخابات ، نحوه حضور مجلس نمایندگان در جلسات ماهانه و موارد مشابه ضروری است. با این حال ما به این مسائل توجه نکردیم. از طرف دیگر ، باید در مورد تعداد نمایندگان دولت نمایندگان ایرانی و چگونگی وجود آنها بازبینی می شد.

وی بر حضور پررنگ اتاق بازرگانی ایران در مجامع بین المللی تأکید کرد و گفت که “در قانون اتاق بازرگانی ایران افزایش توانایی شرکت در مجامع بین المللی ضروری است.” امروز بدون این اصل نمی توان مسیر توسعه را طی کرد. بنابراین ، حتی در متن اصلاحات ذکر شده ، باید به مکان اتاق استراحت توجه شود ، اما به جز معرفی متن اصلاح شده ، هیچ علاقه ای به این مسائل وجود نداشت. در همین حال ، تهیه صندلی برای اتاق استراحت خانه ضروری بود که از آن نیز غفلت شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا