عمومی

مقایسه کارت گرافیک یکپارچه از مجزا

کارت گرافیک یکپارچه: این کارت گرافیک به صورت مجتمع یا on-board روی مادربرد نصب می شود. در واقع به دلیل اینکه با پردازنده اصلی تولید می شود یک قطعه جداگانه محسوب نمی شود. البته در سال های گذشته کارت گرافیک کلا به صورت مجزا روی مادربرد نصب می شد و در پردازش تصویر نقشی نداشت. کم کم شرکتهای سازنده مادربرد برای رقابت با یکدیگر و حذف کارت تصویر برای صرفه جویی در هزینه مشتری و رقابت در بازار آن را روی مادربرد قرار دادند.
کارت گرافیک جداگانه: این نوع گرافیک به صورت جداگانه روی سیستم شما نصب می شوند، این توسعه دهنده ها معمولا برای کسانی استفاده می شوند که به بازیهای کامپیوتری، ویرایش ویدئو، کارهای گرافیکی و استخراج ارزهای دیجیتال مشغول هستند.

از مهمترین ویژگی این گرافیک ها می توان به قابلیت ارتقا به کارت های قویتر و قدرت بالا در مقایسه با گرافیک مجتمع اشاره کرد. اگر مدام کارهای گرافیکی و سنگین انجام می دهید، پیشنهاد می کنم حتما از این نوع کارت توسعه گرافیکی استفاده کنید.

اقدامات لازم در تهیه یک کارت گرافیک خوب

از آنجایی که روز به روز پردازنده های گرافیکی مجتمع قدرت پردازشی بیشتری می یابند، تهیه بعضی کارت های گرافیک نظیر GT 610، HD 5450، HD 6450 و دیگر کارت های رده پایین عملاً هدر دادن پول است، چرا که رجحان آن چنانی نسبت به پردازنده گرافیکی مجتمع ندارند.
از این رو داشتن یک پردازنده مرکزی نظیر i3، i5، i7 و مشابه، شما را از خرید چنین کارت های مستقل ضعیف و قدیمی بی احتیاج می نماید. برای این کاربری APU های AMD بسیار مناسب و خوش قیمت هستند اما متاسفانه قیمت آن ها در داخل کشور به هیچ عنوان منطقی نیست و خرید کارت گرافیک مجزا توجیه بیشتری دارد.
در سیستم های مخصوص گیمینگ برای تمام بازیها و تمام تنظیمات و حتی گاهی اوقات قویترین کارت های گرافیکی، همیشه نیازی به استفاده از قویترین پردازنده های بازار نیست. پیشنهاد بهترین کارت گرافیک های این ماه همین مقاله APU-های AMD در پایینترین رده برای سیستمهای مناسب بازی با گرافیک مجتمع توصیه شده اند و به تدریج که بودجه افزایش پیدا میکند.
از پردازنده های Core i3 در کنار کارتهای گرافیک رده پایین و رده میانی مثل GTX 1050 Ti و GTX 1060 بهره گیری شده است تا بهترین ترکیب قطعات با ارائه ی بهترین نرخ فریم در بازی های جدید به دست آید.
سیستم رده بالا هم حداقل با مدلهای Core i5 توصیه شده اند و کارتهای گرافیکی GTX 1070 و GTX 1080 را در بر گرفته اند. سرانجام در مقاله ی پایانی هم پردازنده های Core i7 در کنار پرچمدارهای فعلی گرافیک دنیا یعنی GTX 1080 Ti به عنوان گزینه های منتخب برای بازی معرفی شده اند.

عوامل موثر در خرید کارت گرافیک

میزان مصرف انرژی و حرارت تولیدی: یکی دیگر از مشخصات مهم و تاثیر گذار پردازنده های گرافیکی توان حرارتی یا TDP است. این مقدار بر اساس وات بیان میشود و افزون بر نشان دادن حداکثر توان مصرفی پردازنده گرافیکی، میزان حرارت تولید شده را نیز نشان می دهد.
TDP از لیتوگرافی، فناوری ساخت، تعداد ترانزیستورهای بکار رفته در تراشه و معماری آن تاثیر می پذیرد. از این رو TDP پایینتر به معنای خنک تر بودن و مصرف کمتر انرژی است. نسل های جدید معمولاً نسبت به نسل های پیشین توان حرارتی کمتری دارند و از این رو پردازنده های گرافیکی جدید، بهره وری بالاتری از انرژی دارند و خنکتر و کم مصرف تر هستند.
با توجه به TDP کارت گرافیک و مصرف دیگر اجزای کامپیوتر، می بایست از کافی بودن توان منبع تغذیه مطمئن شد. حداقل پاوری که بتواند یک کارت گرافیک را تغذیه کند ۳۵۰ وات است.

آیا کارت گرافیک برای لپ تاپ ضروری است؟

هر رایانه رومیزی و لپ تاپ به نوعی به GPU واحد پردازش گرافیک احتیاج دارد. بدون GPU، هیچ راهی برای خروج یک تصویر به صفحه نمایش شما وجود ندارد.

آیا کامپیوتر بدون کارت گرافیک کار می کند؟

شما همیشه می توانید کامپیوتر را بدون کارت گرافیک راه اندازی کنید. پردازنده گرافیکی فقط به یک درگاه PCI-E مادربرد گیر می کند و هیچ قدم دیگری به آن متصل نیست. ولی، اگر واقعاً می خواهید بعد از ساخت رایانه شخصی از آن استفاده کنید، اگر GPU واقعی اضافه نکنید باید پردازنده ای با گرافیک یکپارچه داشته باشید.

منبع:  https://mimalls.ir

دکمه بازگشت به بالا