اقتصادیگزارشگر کسب و کار

مهارت ها و مدارک مورد نیاز برای استخدام به عنوان حسابدار در شرکت های حسابداری

فرقی نمی‌کند که چه کسب و کاری را داشته باشید! شما به‌هر حال برای انجام گزارش‌ها، تجزیه و تحلیل‌های آماری و ارتباط با مشتریان به حسابدار حرفه‌ای نیاز دارید. البته به‌دلیل حساسیت بالایی که این شغل دارد، استخدام حسابدار باید با دقت کافی انجام شود. یک حسابدار زمانی می‌تواند برای یک کسب و کار موفقیت بیافریند که مهارت و تجربه کافی داشته باشد و بتواند در حیطه کار خود به‌روز باشد. علاوه‌بر این یک حسابدار باید دارای مدارک معتبر از مراکز دانشگاهی باشد و از نظر مهارت ارتباطی با مردم گفت‌وگوهای موثری داشته باشد.

معرفی شغل حسابداری

حسابدار متصدی انجام کلیه امور مالی، مالیاتی، گزارش‌های متفاوت حسابرسی و اقتصادی است. علاوه‌بر این حسابدار یک شرکت باید علم تحلیل و بررسی نتایج داده‌ها را داشته باشد و گزارش آن‌ها را به مدیر تسلیم کند. در برخی شرکت‌های بزرگ، سرپرست حسابداری، کارهای حسابداران را رصد می‌کند. حسابدار شرکت باید فعالیت‌های حسابداری را به‌صورت ماهانه و سالانه تنظیم کرده و آمار کلیه حساب‌های بانکی و کارت‌های اعتباری را داشته باشد.

انواع مهارت‌های حسابدار

مطمعناً مهم‌ترین عامل در موفقیت شغلی یک حسابدار یادگیری مهارت‌های این رشته است. حسابدار برای پیشرفت کار خود باید بتواند مهارت‌های علمی، ارتباطات اجتماعی و کار با نرم افزارهای حسابداری را فرا گیرد و آن‌ها را به بهترین شکل استفاده کند. انجام این مهارت‌ها به برنامه‌ریزی و نظم کار حسابداران کمک کرده و بازده کار آن‌ها را بالا می‌برد. از جمله مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای یک حسابدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داشتن مدرک معتبر دانشگاهی

شما هرچقدر هم که در زمینه امور حسابداری تبحر داشته باشید، برای اثبات علم خود نیازمند مدرکی از دانشگاه معتبر هستید. معدل و نمره بالا در دروس تخصصی این رشته نیز نشانگر مهارت بالای یک حسابدار دارد. البته داشتن مدارک غیردانشگاهی در کنار مدرک دانشگاهی مدیران را ترغیب به استخدام حسابداران می‌کند. شرکت در دوره‌های حسابداری و تجربه کاری نیز از عوامل دیگر لازم برای استخدام حسابدار به‌شمار می‌روند.

رازداری 

با توجه به اینکه حسابدار، به همه امور مالی، سود و زیان یک شرکت تسلط کامل دارد، به‌نظر می‌رسد که انتخاب او باید از نظر ویژگی‌های انسانی نیز بررسی شود. حسابدار با اخلاق و درستکار روحیه همدردی زیادی دارد و می‌تواند به همه افراد موجود در شرکت یاری رساند. علاوه‌بر این به‌دلیل داشتن وجنات اخلاقی، حسابدار رازدار نمی‌تواند آدم غیرقابل اعتمادی باشد. سابقه کمک رسانی به مردم یا شرکت در گروه‌های خیریه می‌تواند نقش مهمی در اعتبار و رازداری یک حسابدار داشته باشد.

تسلط به نرم افزارهای حسابداری

علم حسابداری امروزه از فضای سنتی حساب کردن با چرتکه فاصله گرفته و چهره‌ای جدید به خود گرفته است. نرم افزارهای حسابداری در کمترین زمان ممکن، تعداد زیادی از اعداد را تحلیل کرده و نتایج را به‌صورت میانگین، نمودار و گزارش‌هایی ارائه می‌دهند. در این نرم افزارها می‌توان برآورد دقیقی از سود و زیان شرکت را به‌دست آورد و تمهیداتی را برای آینده کسب و کار درنظر گرفت. نکته مهم در مورد نرم افزارهای حسابداری، حافظه بالای آن‌هاست که می‌توان داده‌های انبوهی را برای سال‌ها در آن‌ها نگهداری کرد. این اطلاعات قابل اسم گذاری و ویرایش‌ هستند. همچنین در این نرم افزارها، ابزارهای خاصی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها کلیه حساب‌های شرکت، کارکنان و سرمایه‌داران را پایش کرد. از جمله اصلی‌ترین این نرم‌ افزارها می‌توان به نرم افزارهای آفیس اشاره کرد که داده‌ها را به‌صورت جدول و نمودار نمایش می‌دهند.

آگاهی نسبت به قوانین و آیین نامه‌ها 

همانطور که می‌دانید قوانین حسابداری هرساله تغییر می‌کنند و آگاهی از این تغییرات می‌تواند یک شرکت را در جهت پیشبرد اهداف خود یاری دهد. قوانین جدید مالیاتی، حقوق و دستمزد، احکام کارگزینی و بیمه تامین اجتماعی همگی از جمله مواردی هستند که هرساله آیین‌نامه‌های جدیدی برای آن‌ها وجود دارد. آگاهی حسابدار از این قوانین، باعث می‌شود که شرکت آسیب‌های مالی کمتری داشته باشد و بتواند حقوق همه کارکنان را به‌موقع پرداخت کند.

تجزیه و تحلیل نتایج و نمودارها

داده‌های خام به‌خودی خود گُنگ هستند و حتماً باید فردی بتواند اطلاعات آن‌ها را استخراج کند؛ این کار با هوشمندی حسابدار قابل انجام است. حسابدار باید بتواند در زمینه تجزیه و تحلیل معاملات تجاری و بررسی اسناد مالی گزارش‌هایی را تسلیم کند؛ این موضوع برای دعاوی دادگاه بسیار مهم است. درصورت فن بیان کافی و تجزیه صادقانه داده‌ها در بسیاری از مواقع حکم دادگاه موافق با شرکت موردنظر است.

داشتن فن بیان مناسب

حسابداری موفق است که توانایی تعامل با مدیر و همکاران دیگر را داشته باشد، معتمد و با اعتماد به‌نفس باشد و از هیچ فرصتی برای انجام کار تیمی دریغ نکند. یکی دیگر از نشانه‌های حسابدار ماهر، خلاق بودن است. یک حسابدار باید بتواند در بحرانی‌ترین شرایط مالی یک شرکت، تصمیماتی هوشمندانه اتخاذ کند. این راهکارها برای زمان‌های پیشرفت مالی نیز مفید است تا یک شرکت بتواند با شرکت‌های دیگر به رقابت بپردازد. ارتباط کلامی مناسب با سایر اعضای یک شرکت نیز می‌تواند از ویژگی‌های دیگر یک حسابدار خوب باشد. مسئله داشتن هوش تجاری نیز در دنیای کسب و کار امروز برای یک حسابدار اهمیت زیادی دارد. یک حسابدار باید با تعاملات مناسب برای مذاکره با شرکت‌های دیگر، احتمال همکاری را بالا ببرد.

نظم و مدیریت زمان

یک حسابدار باید بتواند مسئولیت‌هایی که دارد را در زمان درست انجام دهد. بهترین راه برای نظم داشتن استفاده از چک لیست‌ها، یادآورهای تلفن همراه و سالنامه برای یادداشت اعمال روزهای مختلف است. این برنامه ریزی باید منعطف باشد تا درصورت بروز مشکلات یا اتفاقات غیرمنتظره نظم آن بهم نریزد. یک حسابدار باید بتواند زمان خود را مدیریت کند و کارهای مهم را در اسرع وقت انجام دهد.

مدارک مورد نیاز برای استخدام

اصلی‌ترین مدرک مورد نیاز برای استخدام حسابدار، داشتن مدرک لیسانس یا فوق لیسانس از دانشگاه‌‌های معتبر است. همچنین ارائه تجربه کاری و مدارک هویتی اصل از بدیهیات استخدام در شرکت‌های حسابداری است. علاوه‌بر این مدارک و گواهی‌های شرکت در وبینار، سمینار و کلیه نشست‌های علمی مرتبط با رشته باعث افزایش شانس استخدام شما می‌شوند. این مدارک معمولاً برای استخدام‌های حسابداری شرکت‌‌های مختلف، به‌کار گرفته می‌شود. سخن پایانی معیارهای زیادی برای تشخیص حسابدار کاربلد وجود دارد که در سه حوزه مهارت‌های فردی، شخصیتی و علمی هستند. این ویژگی‌ها در افراد دارای هوش تجاری بالا دیده می‌شوند و با به‌ کارگیری آن‌ها درصد سوددهی یک شرکت بسیار بالا می‌رود. یک حسابدار ماهر گزارش‌های مالی را به ‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که سود و زیان کاملاً روشن بوده و بتوان به‌ کمک آن گزارش‌های مشکوک و مغایر با قوانین را به‌خوبی شناسایی کرد. علاوه‌بر این یک حسابدار، رابط صمیمی با مشتریان دارد، سعی می‌کند آپدیت باشد و همه امور محول شده از شرکت را به‌درستی انجام دهد. به‌دلیل فشار کاری بالا، یک حسابدار باید تاب و تحمل بالایی نیز داشته باشد.

منبع: https://blog.faradars.org/رایان-محاسبان-در-استخدام/

دکمه بازگشت به بالا