سلامت و دانشگزارشگر کسب و کار

نحوه خوابیدن بعد از عمل ابدو

مدت زمان مطالعه 5 دقیقه

آگاهی داشتن از مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی و رعایت آنها علاوه بر اینکه در مهار و کاهش عوارض بعد از عمل نقش بسیار مهمی دارد، در نتیجه ای هم که در نهایت و بعد از بهبودی کامل نمایان می شود، موثر است. داشتن درد تا چند روز بعد از عمل زیبایی شکم امری عادی و طبیعی بوده که می توانید با انجام مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی میزان آن را کاهش دهید. در ادامه به بررسی مراقبت های عمومی و مهم بعد از ابدومینوپلاستی می پردازیم.

نکات مراقبتی بعد از عمل ابدومینوپلاستی

بیمار در ابتدا یک احساس ناراحت کننده را مشابه زمانی که عضلات شکم در اثر انجام فعالیت بدنی شدید، می گیرند را تجربه می کند. وجود یک کبودی خفیف تا متوسط پس از جراحی طبیعی است که البته در بیمارانی که عمل لیپوساکشن بر روی آنها انجام شده، ممکن است این کبودی شدیدتر باشد.

شما می توانید  با بهره گیری از داروهای مسکن تجویز شده ، شدت درد به وجود آمده را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.

  • استفاده از گن بعد از این جراحی تا زمان اعلام شده ، موجب کاهش تورم موجود در ناحیه شکم خواهد شد. همچنین به منظور کنترل تورم سعی کنید مصرف نمک را به حداقل برسانید.
  • همانطور که می دانید یکی از مهم ترین نکات مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی عدم مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکی می باشد. مصرف دخانیات موجب تنگ شدن عروق خونی شده و روند ترمیم بافت ها را به شدت کاهش می دهد ؛ لذا باید استعمال دخانیات را تا یک ماه پس از جراحی ترک نمایید.
  • توصیه می شود از خوابیدن های پیوسته پرهیز نمایید و سعی کنید پیاده روی های ملایم داشته باشید تا از ریسک بروز لخته شدن خون در پاها پیشگیری نمایید. همچنین نیاز است به هنگام خوابیدن و استراحت نمودن به کمک دو بالش پشت کمر خود ، به حالتی که بدن در وضعیت خمیده باشد بخوابید.
  • داروهای خود را سر وقت و به طور کامل مصرف نمایید.
  • داشتن فعالیت های فیزیکی را تا زمان اعلام شده به تعویق بیندازید.
  • مصرف آب میوه های طبیعی مثل آب آناناس می تواند در روند بهبودی زخم ها موثر باشد.
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین ، وارفارین و غیره را تا ۲ هفته اول پس از عمل ترک کنید.
  •  ابدومینوپلاستی در چند روز ابتدایی بعد از عمل ایستادن به صورت کاملا کشیده برای بیمار ناراحت کننده است. بنابراین توصیه آن است که در ۵ روز اول پس از جراحی ،بیماران کمی کمرشان را خم کنند.
  • ترشح خونابه تا چند روز پس از عمل آبدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم طبیعی است.با طی شدن دوران نقاهت، بیمار یک هفته بعد قادر خواهد بود که بدون درد، کاملا کشیده بایستد.
  • توصیه آن است که بیماران تا زمان بهبودی کامل از انجام هرگونه فعالیت سنگین بپرهیزند ،انجام کارهای سبک و معمولی مشکلی ایجاد نمی کند.
  • استحمام کردن ۳ روز پس از انجام عمل آبدومینوپلاستی مجاز است .

نحوه خوابیدن بعد از عمل ابدومینوپلاستی

 

How to sleep after Abdo operation

نکته حائز اهمیت در مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی، نحوه خوابیدن شخص است. از آنجایی که بعد از جراحی ابدومینوپلاستی دو لوله به شکم بیمار برای تخلیه ی مایعات درون شکم وصل است پس نشستن، برخاستن و خوابیدن برای او کار مشکلی است.

عواملی همچون نحوه خوابیدن شخص، سن و وزن بیمار، وضع جسمانی و روحی شخص، میزان رعایت نکات مراقبتی، استراحت کردن و… در مدت زمان بهبودی و نتیجه ی بهتر جراحی تاثیر به سزایی می گذارد و می تواند دوره ی نقاهت بیمار را طولانی تر و یا کوتاه تر کند.

نحوه خوابیدن بعد از این جراحی باید به گونه ای باشد که به شکم تان فشاری وارد نشود. همچنین توصیه می شود که به حالت طاق باز بخوابید، طوری که زانوهایتان کمی خمیده باشد و پشتتان را طوری تنظیم کنید که بدنتان حالت نیمه نشسته داشته باشد.

همچنین باید دقت کنید که هنگام برخاستن و خوابیدن فشاری ناحیه جراحی شده را تهدید نکند. در شب حتما دو طرف خود را با متکا طوری تنظیم کنید که مانع از حرکت کردن شما با طرفین شوند

نکاتی که در نحوه خواب نباید انجام داد

  • به هیچ وجه روی شانه های تان و به پهلو نخوابید.
  • به هیچ وجه به شکم و ناحیه جراحی شده فشار وارد نکنید.
  • به هیچ وجه در محلی نخوابید که امکان وارد شدن ضربه به شما وجود داشته باشد.
  • به صورت کشیده نخوابید.

لازم به ذکر است که خوابیدن کافی بعد از ابدومینوپلاستی به ترمیم بافت ها کمک شایانی می کند؛ اما راه رفتن آرام نیز در منزل توصیه می شود.افراد می توانند بعد از گذشت تقریبا دو ماه زیر نظر پزشک شان به انجام فعالیت های سنگین تر و عادی زندگی برگردند.

رعایت مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی چه اهمیتی دارد؟

اگرچه پروسه جراحی ابدومینوپلاستی یک روند تعریف شده و مشخص دارد، اما وقتی به مرحله انجام می رسد، برای هر فرد مطابق با درخواست و شرایط او، در جزییات متفاوت خواهد بود. به همین دلیل مراقبت های بعد از آن نیز برای هر فرد شامل نکات اختصاصی و ویژه ای است که حتما توسط جراح و تیم درمانی به او گفته و آموزش داده خواهد شد. با این وجود برخی از اصول و موارد عمومی بوده و همه کسانی که این عمل را انجام می دهند باید این موارد را رعایت نمایند.

بیشترین اهمیت رعایت مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی در وهله اول به منظور جلوگیری از بروز عوارض ناگوار مثل عفونت یا باقی ماندن اسکار جای زخم ها است. به دست آمدن بهترین و زیباترین نتیجه از جراحی نیز هدف مهم دیگر از تعیین و تذکر موارد مراقبتی می باشد.

کلام آخرابدومینوپلاستی بهترین روش برای جمع شدن پوست شکم می باشد. پوست این ناحیه به راحتی با ورزش و رژیم غذایی برطرف نمی شود. طبیعی است که بلافاصله بعد از عمل ابدومینوپلاستی حالت نشستن، ایستادن و حتی دراز کشیدن برای فرد سخت می شود بنابراین نحوه خوابیدن بعد از ابدومینوپلاستی نیز باید به شکل خاصی رعایت شود،در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

تاثیر خوابیدن بعد از ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی مزایای بسیاری دارد. این عمل باعث افزایش اعتماد به نفس در فرد می شود چون ناحیه شکمی فرم بهتری می گیرد. اما چون بافت زیادی از این ناحیه حذف می شود، رعایت مراقبت های ضروری بعد از آن بسیار حیاتی است. برای بهبودی سریع به خواب کافی نیاز دارید. در حین خواب بدن به ترمیم بافت زخمی می پردازد. در نهایت نحوه خوابیدن بر کیفیت نتیجه جراحی تاثیر گذار است. دراز کشیدن در وضعیت نامناسب نتیجه جراحی و بهبودی شما را به خطر می اندازد.

نحوه صحیح خوابیدن بعد از ابدومینوپلاستی

دراز کشیدن طاق باز به صورت کاملا افقی باعث کشیدگی شکم می شود و به بخیه ها و جای عمل فشار وارد می کند. بنابراین پزشکان توصیه می کنند که هنگام خواب، بدن کمی رو به بالا خمیده باشد. برای این کار باید از دو بالشت بزرگ و راحت استفاده کنید. حواستان باشد که زاویه ایجاد شده موجب کشش یا جمع شدن پوست در ناحیه شکمی نشود.

برای اینکه از غلت زدن در خواب جلوگیری شود باید از دو بالشت برای کنار پهلوها استفاده کنید تا مانع از حرکت شما شوند. در نهایت این وضعیت به شما امکان استراحت و بهبودی را می دهد و از بروز عوارض احتمالی پیشگیری می کند. حتما جایگاه بالشت ها را تنظیم کنید تا در طول شب جابجا نشوند و برای شما مشکل ایجاد کنند. در صورتی که بتوانید یک بالشت زیر پاهایتان بگذارید تا بدن به شکل V دربیاید.

چه مدت باید شرایط خاص خوابیدن بعد از ابدومینوپلاستی را رعایت کرد؟

مدت زمان رعایت وضعیت خاص خوابیدن کاملا به نوع ابدومینوپلاستی شما بستگی دارد. در بعضی موارد جراح یک برش کامل در ناحیه زیر شکم و بالای لگن ایجاد می کند. هرچه برش بزرگتر باشد مدت زمان بیشتری برای رعایت مراقبت ها نیاز است. در هر صورت سه تا چهار هفته باید در این شرایط استراحت کنید. برای داشتن یک خواب راحت حتما از قرص های مسکن و ضد درد مصرف کنید.

نحوه انجام حرکات روزمره بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

بعد از دراز کشیدن و خوابیدن مهم ترین نکته ای که باید حواستان باشد نحوه ایستادن و نشستن است. هرگونه حرکتی نیازمند توجه به ناحیه جراحی می باشد. برای اینکه دراز بکشید ابتدا زانوهای خود را روی لبه تخت بگذارید بعد به حالت نشسته برگردید. برای برخواستن از تخت می توانید به پهلو برگردید و سپس بلند شوید. وزن خود را بر روی دست ها بیندازید. در هر صورت حالت خمیده بدن را حفظ کنید.

در صورت الزام پوشش گن مخصوص حتما آن را در زمان خواب نیز به تن داشته باشید.

برای اینکه بعد از عمل با این وضعیت آشنا باشید و بدن خود را عادت دهید بهتر است یک هفته قبل از عمل این نکات را در هنگام خوابیدن و بلند شدن رعایت کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا