عمومیگزارشگر کسب و کار

نحوه عملکرد کنتور برق

تمامی سیستم های برقی از انواع فرعی کنتور برق (مکانیکی، دیجیتال، خانگی، صنعتی، تک فاز، سه فاز) برای محاسبه مصرف انرژی بر حسب کیلووات ساعت استفاده می کنند. این محصولات با توجه به محل استفاده به نمونه های مختلفی تقسیم می شوند و روش محاسبه متفاوت است.این اولین و ساده ترین نمونه از نوع کنتور برق است. در این مدل مصرف با استفاده از نمودار درون دستگاه محاسبه شده و عدد کنتور فعلی از عدد کنتور قبلی کم می شود. این محصول قابلیت محاسبه میزان مصرف را دارد.

عملکرد دستگاه به شرح زیر است:

کویل های داخل دستگاه به صفحه گردان متصل می شوند.

هر دو سر این سیم پیچ به ورودی و خروجی فاز متصل است.

هنگامی که جریان به سیم پیچ اعمال می شود، یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود.

با ایجاد این فیلد صفحه نمایش داخل دستگاه می چرخد ​​بنابراین شمارنده کنتور برق نیز حرکت می کند.

کنتور برق تک فاز برای مصارف خانگی استفاده می شود در حالی که کنتور برق سه فاز باید برای مصارف صنعتی استفاده شود. اگر به برق 3 فاز ورودی به ساختمان دقت کنید خط 3 فاز و یک صفر از گوشی وارد ساختمان می شود که به آن 3 فاز نیز می گویند اما در ساختمان مصرف کننده 3 فاز وجود ندارد به جز در موارد نادری که مالک ترجیح می دهد از مصرف سه فازی استفاده کند.

برق ساختمان ها معمولا برق تک فاز است و درست است که برق سه فاز وارد ساختمان می شود اما از خطوط سه فاز به تنهایی استفاده نمی کنیم، هر خط فاز علاوه بر خط صفر به مصرف کننده متصل است.

برق تک فاز همانطور که می دانید اختلاف ولتاژ یک فاز با نول 230 ولت است اما اختلاف ولتاژ یک فاز با فاز دیگر 380 ولت است. مصرف کننده های برق صنعتی با ولتاژ 380 ولت تامین می شوند که به این معنی است که برای روشن کردن مصرف کننده به هر سه فاز نیاز داریم.

در بسیاری از موارد علاوه بر سه فاز به صفر نیز نیاز داریم. در کنتورهای خانگی سیم‌ها از خود کنتور عبور می‌کنند، اما در کنتور برق صنعتی به دلیل بزرگ بودن سیم‌ها، سیم‌ها به کنتور متصل نمی‌شوند و برای نمایش از همان روش تابلو توزیع استفاده می‌شود. اندازه گیری.

کنتورهای برق خانگی تولید شده برای ساختمان ها تک فاز و سه فاز می باشد. این مدل های کنتور به عنوان کنتورهای فعال در دسته بندی شناخته می شوند.

معمولاً از کنتورهای تک فاز برای مصارف خانگی استفاده می شود، اما گاهی اوقات برق سه فاز به داخل ساختمان کشیده می شود که در این حالت از سیم های سه فاز و سیم نول استفاده می شود که به آنها سه فاز می گویند. لطفا توجه داشته باشید که برق 3 فاز برای مصارف خانگی استفاده نمی شود مگر اینکه مالک ترجیح دهد از برق 3 فاز با کنتور 3 فاز استفاده کند.

شایان ذکر است ولتاژدر نظر گرفته شده برای کابل یک فاز و کابل نول 230 ولت و اختلاف ولتاژ کابل فاز با فاز دیگر تقریباً 380 ولت است. در واقع مصرف کنندگانی که با برق 380 ولت تغذیه می شوند برای برق صنعتی هستند.

بنابراین برای راه اندازی کنتور خانگی به سه فاز نیاز است که باید در کنار آن از یک صفر نیز استفاده شود. در کنتورهای خانگی سیم فاز و نول از خود کنتور عبور داده می شود زیرا ابعاد سیم مناسب و زیاد نیست.

کنتورهای تکفاز مکانیکی از ولتاژ 220 ولت استفاده می کنند و از نظر مولفه جریان نامی به سه دسته کنتورهای 5 آمپر، 15 آمپر و 25 آمپر تقسیم می شوند. کنتورهای مکانیکی سه فاز که به کنتورهای بدون تقاضا نیز معروف هستند از ولتاژ 220 تا 280 استفاده می کنند و جریان نامی آنها بین 40 تا 100 آمپر خواهد بود.

کنتورهایی که دارای ولتاژ 220 تا 380، با جریان اسمی 100-100 کار می کنند و دارای آمپر 5 آمپر هستند، در دسته کنتورهای تقاضای مکانیکی سه فاز قرار می گیرند.

برای دانایی از دیجیتال لازم است بدانیم که دارای ولتاژ 220 تا 320 هستند، از نظر ساختاری که سازنده آنها برای این نوع کنتورها در نظر گرفته است، از 5 تا 100 آمپر استفاده می کنند و حالت عملکرد آنها پالسی خواهد بود.

کنتورهای برق که قابلیت اندازه گیری مصرف انرژی اکتیو و راکتیو به صورت همزمان را دارند و در دو حالت تقاضا و غیرتقاضا قابل ساخت هستند، کنتورهای برق دیجیتال سه فاز هستند.

این کنتورها دارای ولتاژ 2×230 تا 400 بوده و جریان نامی آنها بستکنتور برق به طور کلی دستگاهی که میزان انرژی الکتریکی را اندازه گیری می کند کنتور برق نامیده می شود. لازم به ذکر است که این مقدار اندازه گیری شده بر حسب کیلووات در ساعت بیان می شود. قدرت سنج بر اساس نیروی الکترومغناطیسی عملکردی دارد و با عبور جریان الکتریکی از سیم پیچ، میدانی در اطراف آن ایجاد می شود.

واحد اندازه گیری متر کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) است که معمولاً برابر با مقدار انرژی است. در یک بار، این یک کیلووات در یک ساعت یا 3600000 ژول خواهد بود. ناگفته نماند که در بسیاری از شرکت ها از واحد مگاژول استفاده می کنند، حتی اگر توان راکتیو بر حسب کیلووات ساعت اندازه گیری شود.

بر اساس طراحی، کنتور برق در دو دسته دیجیتال و مکانیکی تولید می شود و نوع مکانیکی آن همانند مدل های قدیمی و معمولی می باشد. به طور کلی، برق سنج مکانیکی، دوباره به سه دسته مختلف با توان و ولتاژ متفاوت تقسیم می شود. به طور کلی با توجه به محل استفاده از این کنتورها به مدل های مختلفی دسته بندی می شوند که روش اندازه گیری هر کدام متفاوت است.

عموماً از کنتورهای برق تک فاز برای مصارف خانگی استفاده می شود، در حالی که از کنتورهای برق سه فاز برای مصارف صنعتی استفاده می شود. کنتورهای برق خانگی سیم‌ها را از خود عبور می‌دهند، اما مدل‌های صنعتی این کار را نمی‌کنند و سیم‌ها هرگز به کنتور متصل نمی‌شوند. زیرا ابعاد و اندازه کابل ها بزرگ است و برای اندازه گیری جریان و نمایش آن از روش تابلو برق استفاده می شود.

همانطور که قبلاً گفتیم کنتورهای برق بر اساس انرژی الکترومغناطیسی کار می کنند و کاربرد اصلی آنها محاسبه انرژی الکتریکی مصرفی یا اندازه گیری همان میزان برق مصرفی کاربران در مناطق مختلف (کاربران تجاری، خانگی و صنعتی) است.هر چه میزان اندازه گیری دقیق تر باشد، افراد معقول تری می توانند حق پرداخت داشته باشند. یکی دیگر از مزایای اندازه گیری دقیق این است که کارشناسان تصمیمات و محاسبات بهتری می گیرند.

نمایندگی فروش انواع کنتور برق با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت

پاور متر انرژی الکتریکی اندازه گیری شده را بر حسب کیلووات ژول نشان می دهد اما این مقدار با کنتورهای مکانیکی و دیجیتالی متفاوت است اما اندازه گیری بیشتر با کنتورهای دیجیتال انجام می شود.

می توانید از کنتورهای برق تجاری، مسکونی، اداری و … با شماره های مختلف استفاده کنید. در این صورت میزان دبی اندازه گیری شده به درستی محاسبه می شود و مبلغ یا کارمزد پرداختی نیز یکسان می باشد.

همانطور که مشخص است، سرمایه برق یکی از ابتدایی ترین تجهیزات برقی است که در هر خانه یا کارگاهی برای انواع مصارف استفاده می شود، اعم از برق تک فاز یا سه فاز، به همین دلیل انتخاب خوبی برای خرید است. کنتورهای برق آنلاین تاثیر قابل توجهی بر هزینه کل خواهد داشت.

انواع کنتورها شامل کنتورهای مکانیکی، دیجیتال، خانگی، صنعتی، تک فاز، سه فاز و … می باشد و این محصولات بر اساس مکان و محل استفاده می باشند. در انواع مختلف و روش محاسبه هر کدام متفاوت است. به عنوان مثال کنتورهای سه فاز بیشتر از کنتورهای تک فاز و صنعتی استفاده می شود.

دکمه بازگشت به بالا