عمومیگزارشگر کسب و کار

هر آنچه در مورد فناوری و تکنولوژی جی پی اس باید بدانید

ردیاب‌های جی‌پی‌اس به لطف توانایی آن‌ها در ارائه اطلاعات مکان واقعی و نظارت بر جنبه‌های مختلف و استفاده از آنها در اکثر وسایل نقلیه در طول سال‌ها در میان مردم کشورمان ایران بسیار محبوب شده اند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، فناوری که در تکنولوژی جی پی اس موجو است می‌تواند بسیار پیچیده باشد و درک تمام جزئیات فنی مربوط به آن برای تمام مردم کمی دشوار است. در این مقاله، هر آنچه را که باید در مورد فناوری ردیاب‌های GPS و نحوه عملکرد آن‌ها بدانید، بررسی می‌کنیم و شما را در این زمینه آگاه می‌کنیم.

فناوری GPS

GPS (سیستم موقعیت یاب جهانی) یک سیستم ناوبری مبتنی بر ماهواره‌های موجود است که در دهه 1970 توسعه یافت. این سیستم از شبکه ای از ماهواره های موجود در فضا استفاده می کند که به دور زمین می چرخند تا اطلاعات مکان و زمان را در اختیار گیرنده های GPS قرار دهند. این گیرنده ها از اطلاعات دریافتی از ماهواره ها برای تعیین موقعیت دقیق خود در سطح زمین استفاده می کنند.

گیرنده های GPS با اندازه گیری زمان لازم برای رسیدن سیگنال موقعیت مکانی از ماهواره به گیرنده کار می کنند. از آنجایی که سیگنال با سرعت نور حرکت می کند، گیرنده می تواند فاصله تا ماهواره را بر اساس مدت زمان رسیدن سیگنال محاسبه کند. با دریافت سیگنال از چندین ماهواره، گیرنده می تواند از فرآیندی به نام سه لایه برای تعیین مکان دقیق خود استفاده کند. یعنی در تکنولوژی ردیاب از سه ماهواره استفاده می‌شود که موقعیت دقیق مکانی ماژول جی پی اس مشخص شود.

ردیاب های جی پی اس در سیستم موقعیت یابی

ردیاب دستگاهی است که از فناوری GPS برای ردیابی موقعیت مکانی وسیله نقلیه یا سایر دارایی‌ها در زمان واقعی استفاده می‌کند. این دستگاه ها را می توان در انواع وسایل نقلیه مختلف از جمله اتومبیل، کامیون و موتور سیکلت نصب کرد و اطلاعات دقیق موقعیت مکانی را در اختیار کاربر قرار داد.

ردیاب‌های GPS معمولاً از دو جزء اصلی تشکیل شده‌اند: ماژول GPS و ماژول GSM. این دو ماژول به دستگاه کمک می‌کنند که ردیاب موقعیت مکانی خود را به دست آورد و همچنین موقعیت مکانی خود را با استفاده از سیم کارت برای ردیاب ارسال کند.

انواع ردیاب جی پی اس

انواع مختلفی از ردیاب در بازار ایران موجود است که هر کدام مجموعه ای از ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را دارند. در اینجا برخی از رایج ترین انواع ردیاب آورده شده است:

ردیاب‌های سیمی

ردیاب‌های جی‌پی‌اس برای نصب دائمی در خودرو طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها معمولاً به سیستم برق خودرو متصل می‌شوند و تا زمانی که باتری خودرو فعال است، می‌توانند اطلاعات موقعیت مکانی را در زمان واقعی ارائه دهند.البته برخی از آنها دارای باتری داخلی هم هستند که در صورت قطع باتری خودرو باز هم قابلیت کار کردن را دارند.

ردیاب آهنربایی

ردیاب‌های مگنتی با باتری به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل حمل باشند و می‌توانند در انواع وسایل نقلیه و دارایی‌های مختلف استفاده شوند. این دستگاه ها معمولاً چند هفته یا چند ماه عمر باتری دارند و این ردیاب‌ها با استفاده از کابل شارژ یو اس بی شارژ می‌شوند و باتری آنها دستگاه را روشن نگه می ‌دارد.

ردیاب دیاگی

ردیاب های دیاگی برای وصل شدن به پورت OBD وسیله نقلیه طراحی شده اند. این پورت معمولا در نزدیکی فرمان قرار دارد و اطلاعات ارزشمندی را از کامپیوتر خودرو ه می‌گیرد و مکانیک ها برای تشخیص مشکلات خودرو از آن استفاده می کنند. این مدل ردیاب، موقعیت مکانی خودرو و اطلاعات ارزشمندی از بازی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

دکمه بازگشت به بالا