سلامت و دانشگزارشگر کسب و کار

همه چیز درباره شستشوی گوش

انواع درمان‌های موم گوش از جمله قطره گوش یا قطره گوش، گوش‌گیر، گوش‌گیر خانگی و موم را بررسی کنید. این روش در کنار فواید می تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد.

جرم گوش یکی از شایع ترین دلایل مراجعه افراد به متخصص گوش و حلق و بینی است که به دلیل مسدود شدن مجرای گوش و کاهش شنوایی یا حتی درد یا التهاب است.

آیا تا به حال احساس خارش و سوزش ناگهانی در گوش خود کرده اید، صدای خش خش بلند و بلندی را شنیده اید یا احساس کرده اید جسم خارجی در گوش شما وجود دارد؟ این موارد علائم عفونت یا انسداد گوش هستند. گوش مرکز مهمی برای دریافت صداها و حفظ تعادل بدن است. موم زرد رنگ یا مایع چسبنده در گوش همه افراد توسط غدد موجود در کانال گوش تولید می شود. موم به طور طبیعی با به دام انداختن آلودگی ها، کاهش سرعت رشد باکتری ها و میکروب ها در گوش و تمیز نگه داشتن مجرای گوش خارجی از گوش محافظت می کند.

جرم گوش زمانی اتفاق می‌افتد که بخواهیم جرم گوش را با گوش پاک‌کن، گیره‌های کاغذ، سنجاق و اجسام خارجی پاک کنیم. در این حالت جرم گوش در عمق مجرای گوش رسوب می کند. در این مدت، پزشکان شستن گوش های خود را توصیه می کنند. روش های مختلفی برای تمیز کردن گوش وجود دارد. برخی از این موارد عبارتند از قطره یا داروی گوش، شستشوی گوش با مکش، روش‌های تمیز کردن گوش خانگی و کیت‌های شستشو.

چگونه گوش ها را بشویم؟

آناتومی گوش انسان از سه قسمت تشکیل شده است: گوش خارجی (از مجرای گوش تا پرده گوش)، گوش میانی (شیپور استاش و استخوانچه ها) و گوش داخلی (حلزون گوش و کانال های نیم دایره ای برای شنوایی). (برای حفظ تعادل) حتی زمانی که گوش های خود را به درستی تمیز می کنید، جرم گوش ممکن است به دلیل ترشح بیش از حد غدد ترشح کننده موم در گوش خارجی باقی بماند.

اگر علائمی مانند گوش درد، صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)، کاهش شنوایی در گوش آسیب دیده، سرگیجه و سرفه دارید، ممکن است دچار گرفتگی گوش شده باشید و بهتر است قبل از بروز عفونت، گوش های خود را بشویید. یا کم شنوایی شدید مهم است به خاطر داشته باشید که این علائم ممکن است نشان دهنده بیماری دیگری مانند یک بیماری باشد و بهتر است قبل از شستن گوش با پزشک مشورت کنید.

پیچیده ترین شکل شستن گوش زمانی است که توسط پزشک انجام شود. این به این دلیل است که درام گوش به راحتی با کوچکترین ضربه آسیب می بیند. همچنین اگر سابقه جراحی یا پارگی پرده گوش دارید، برای جلوگیری از ورود عفونت و عفونت به گوش خود، گوش های خود را نشویید.

اگر متوجه شدید که تمیز کردن گوش نیاز به دقت و مهارت دارد، حتما به یک متخصص گوش و حلق و بینی یا یک پزشک عمومی مجرب مراجعه کنید. همچنین قبل از شستن گوش ها، مشورت با پزشک و یا تماس تلفنی با متخصص گوش و حلق و بینی برای بهترین مشاوره فراموش نشود. برای اطلاعات بیشتر در این مقاله به علائم، بایدها و نبایدها و روش های ایمن گوش پاکسازی می پردازیم.

روش های شستن گوش:

شستشوی گوش توسط پزشک با دستگاه ساکشن

شستشو با قطره گوش (نحوه گذاشتن قطره گوش)

گوش ها را با آب و سرنگ بشویید

نحوه شستن گوش در خانه

استفاده از شمع گوش برای تمیز کردن جرم گوش

1. گوش ها را با سوزن استریل بشویید

تمیز کردن گوش با دستگاه ساکشن روشی کاربردی و موثر برای از بین بردن جرم گوش، ایمن و بدون درد است. استفاده از گوش گیر آسان و بسیار موثر است. اما تمیز کردن گوش با دستگاه مانند هر روش پزشکی دیگری دارای مزایا و معایبی است. شایع ترین عوارض جانبی وزوز گوش و کاهش شنوایی موقت است که در اثر خنک شدن مجرای گوش در اثر مکش ایجاد می شود.

ساکشن گوش تکنیک موثری است که توسط متخصصین گوش و حلق و بینی برای از بین بردن جرم گوش و احتقان استفاده می شود. پزشکان ابتدا کانال گوش را با استفاده از آندوسکوپی بررسی می کنند تا علت انسداد را پیدا کنند. سپس موم با استفاده از اتوسکوپ، یک دستگاه جاروبرقی کوچک که به آرامی مکش لازم برای حرکت و برداشتن موم را ایجاد می کند، تخلیه می شود. از آنجایی که موم اضافی از گوش خارج می شود، بیماران اغلب پس از ساکشن صداهای بلند می شنوند. این وضعیت وجود دارد و موقتی است تا زمانی که غدد موجود در کانال گوش دوباره شروع به تولید موم کنند.

مزایای شستشوی گوش و میکرو ساکشن چیست؟

این کار در مدت زمان کوتاهی انجام می شود و به پزشک این امکان را می دهد که مجرای گوش را در حین تمیز کردن ببیند و توده گوش را با دقت بیشتری خارج کند. علاوه بر این، میکرو ساکشن گوش ها را در معرض رطوبت قرار نمی دهد که تا حد زیادی از عفونت جلوگیری می کند.

شستن گوش با میکرو ساکشن چه عوارض و خطراتی دارد؟

سرگیجه، سرفه، ترشح از چشم، ضربه به گوش هنگام حرکت بیمار و در برخی موارد اختلالات صدا به دلیل برداشتن جرم گوش. فرد احساس می کند که شدت صدا به شدت افزایش یافته است

اگرچه تمیز کردن گوش با ساکشن راه خوبی برای خارج کردن گوش است، اما خرید تجهیزات آن برای بیمارستان ها گران است و استفاده از آن مستلزم حضور متخصص گوش و حلق و بینی است.

2. قطره گوش (نحوه دادن قطره گوش)

یکی دیگر از روش های آزموده شده برای شستشوی گوش، قطره های شستشوی گوش است. با پیشرفت علم و تکنولوژی قطره های مختلفی بر حسب سن و علت وزوز ایجاد شده است. اما سوال اینجاست که بهترین قطره گوش چیست؟ بسته به نوع التهاب، درد و عفونت (ویروسی، باکتریایی و قارچی) در گوش، قطره های مختلفی استفاده و تجویز می شود:

قطره عفونت باکتریایی: کلرامفنیکل – قطره سیپلکس یا سیپروفلوکساسین – گلیسیرین فنیک.

قطره برای التهاب و گوش درد: قطره بتامتازون یا بتازونیت – قطره Lamigex – قطره الکل بوریک – قطره Etodalar

قطره ضد قارچ: قطره کلوتریمازول – گلیسیرین فنیک

نحوه استفاده از قطره گوش در کودکان زیر دوازده سال

کودکان و نوجوانان کانال های گوش کوچک تری نسبت به بزرگسالان دارند. بنابراین بهتر است گوش شسته شود. یک حوله یا پارچه تمیز را روی زمین قرار دهید و کودک را در کنار گوش سالم قرار دهید. یک نفر باید سر و بدن کودک را ثابت نگه دارد، دیگری باید مقدار تجویز شده گوششویه را در گوش کودک بگذارد و پس از ریختن قطره، کودک باید چند دقیقه در همان حالت بماند.

می توان پرسید چرا قطره وارد گوش نمی شود؟ قبل از ریختن قطره در گوش کودک، پینا را به سمت بیرون و پایین بکشید تا پرده گوش و مجرای گوش افقی باشند.

چگونه از قطره گوش در بزرگسالان استفاده کنیم؟

مانند استفاده از قطره گوش برای کودکان عمل کنید. با این تفاوت که نیازی به دو نفر دیگر نیست و فقط یک نفر می تواند قطره را داخل گوش شما بریزد و مجرای گوش را در حالت افقی نگه دارد. در صورت لزوم می توانید این کار را برای گوش دیگر نیز انجام دهید.

چه افرادی نباید از قطره گوش استفاده کنند؟

افرادی که آسیب پرده گوش دارند نباید از قطره برای شستن گوش خود استفاده کنند. زیرا باعث ورود مواد شیمیایی به گوش میانی، عفونت و التهاب می شود. در واقع یک مشکل دو مشکل می شود! در صورت وجود پارگی یا آسیب به پرده گوش حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید یا از مشاوره تلفنی برای شستن گوش استفاده کنید.

3. گوش را با آب و سرنگ شستشو دهید

یکی از روش های ایمن و مقرون به صرفه برای تمیز کردن گوش، شستن گوش در منزل با آب و سرنگ است. وزن کلی گوشی سنگین است. قبل از استفاده از سرنگ، جرم گوش را با تزریق قطره گوش یا روغن گیاهی نرم کنید.

پس از یک یا دو روز، زمانی که موم نرم شد، از سرنگ پر از آب تمیز و نسبتا گرم (که در داروخانه موجود است) استفاده کنید. سر خود را خم کنید و گوش های خود را به سمت بالا بکشید تا مجرای گوش خود را صاف کنید. یک حوله روی شانه های خود قرار دهید تا آب از گوش هایتان خارج شود. برخی از افراد ممکن است یک حوضچه زیر گوش خود برای جمع آوری آب قرار دهند.

سرنگ را به سمت بالا و پشت گوش در گوش قرار دهید. این موقعیت به جداسازی پرده گوش کمک می کند. سپس به آرامی روی سرنگ ضربه بزنید تا آب وارد گوش شود. اگر فرد احساس درد یا فشار کرد، نباید ادامه دهد. پس از شستن، سر خود را به پهلو بچرخانید تا آب آن خارج شود. در نهایت گوش خود را با حوله خشک کنید.

نکات کلیدی شستن گوش با آب و سرنگ

گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید این فرآیند را پنج بار تکرار کنید تا نتیجه بگیرید. اما اگر لاله گوش ناپدید نشد و آب آن تخلیه نشد، اقدام نکنید و با پزشک خود مشورت کنید. البته پزشکان شستن گوش را برای افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند یا جراحی گوش انجام داده اند توصیه نمی کنند. آنها همچنین می توانند ترتیبی بدهند که شخصی گوش ها را در خانه تمیز کند.

کلید استفاده از گوش شویه سرنگی استفاده از آب در دمای اتاق است. آب خیلی سرد می تواند باعث سرگیجه شود و به دلیل تحریک تارهای صوتی باعث حرکات سریع چشم از پهلو به پهلو شود. آب داغ همچنین می تواند گوش را بسوزاند.

4. گوش ها را در خانه بشویید

اگر لوله یا سوراخ در گوش خود ندارید، این اقدامات خودمراقبتی می تواند به حذف جرم گوش اضافی که مجرای گوش شما را مسدود می کند، کمک کند.

گوش را با قطره و حمام آب گرم بشویید

با قرار دادن چند قطره روغن بچه، روغن معدنی، گلیسیرین یا پراکسید هیدروژن در گوش، جرم گوش را بسوزانید. از آنجایی که جرم گوش در آب حل می شود، می توانید از آب گرم زیر دوش برای پاک کردن جرم گوش استفاده کنید. سر خود را به یک سمت کج کنید و آب را داخل گوش خود بریزید، سپس سر خود را به سمت دیگر کج کنید تا آب همراه با موم خارج شود.

پس از دوش آب گرم، از یک دستمال مرطوب برای پاک کردن جرم گوش استفاده کنید. اگر متوجه شدید که گوش های شما هنوز مسدود است، به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید که می تواند گوش های شما را با دستگاه تمیز کند.

گوش های خود را با قطره های پراکسید هیدروژن بشویید

محلول پراکسید هیدروژن یک سرمنولیتیک (محلول حل کننده جرم گوش) است که جرم گوش را نرم، حل کرده و شستشو می دهد.

5. استفاده از شمع گوش برای تمیز کردن جرم گوش

شمع گوش، یا مخروط گوش، یک درمان جایگزین است که برخی از افراد برای تخلیه زباله ها و جرم گوش از آن استفاده می کنند. نام‌های دیگر شمع‌های گوش عبارتند از: «مخروط گوش»، «حرارت درمانی گوش» و «شمع درمانی یا مخروط درمانی». شمع گوش معمولاً حدود 25 سانتی متر طول دارد و شکل توخالی و مخروطی دارد. مواد مورد استفاده برای ساخت شمع گوش پارچه آغشته به مخلوطی از مواد، اغلب پارافین و موم زنبور عسل است.

برای شستن گوش با شمع گوش، فرد به پهلو دراز می کشد و شمع را در گوش قرار می دهد. یک مربع یا دایره از کاغذ، فویل یا پوشش پلاستیکی در بالای شمع به عنوان درپوش قرار داده می شود تا موم داغ روی صورت، گردن یا موهای شما نریزد. هنگامی که شمع و درب در جای خود قرار می گیرند، شمع به مدت 10 تا 20 دقیقه می سوزد. گرمای شمع موم و سایر ناخالصی ها را از گوش خارج می کند.

مزایای استفاده از شمع گوش

موم باکتریایی و سایر مواد زائد را از کانال گوش خارج کنید

بهبود یا افزایش شنوایی

درمان سینوزیت

تسکین گلو درد

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

سردرد و میگرن

کاهش سرگیجه

خطرات استفاده از شمع گوش

سوزش چشم ها، گردن، پرده گوش، گوش میانی یا مجرای گوش ناشی از موم یا خاکستر

آسیب پرده گوش

بستن گوش با موم شمع

خونریزی

عفونت دوم را دریافت کنید

کم شنوایی موقت را تجربه کنید

اوتیت خارجی (چشم شناگر)

آسیب به گوش میانی

در چه شرایطی گوش باید شسته شود؟

ناشنوایی، سرگیجه، گوش درد، سرفه و شنیدن صدای زنگ یا سوت بلند یا در موارد شدید خارش و درد از علائم عفونت گوش است. افزایش توده گوش یکی از شایع ترین علل انسداد گوش است که پزشکان آن را مشاهده می کنند. استفاده منظم از گوش پاک کن، اشیاء خارجی و ذرات بافتی برای تمیز کردن مجرای گوش می تواند پرده گوش را از بین ببرد. اما باعث ایجاد موم باقی مانده در پایین گوش می شود که منجر به بیماری های گوش می شود. از جمله، می تواند منجر به کاهش شنوایی و عفونت ریه شود.

از دست دادن تعادل و مشکل در راه رفتن، سرگیجه و چرخش، کاهش ناگهانی شنوایی و استفراغ و تب بالا نیز از علائمی هستند که می توانند در اثر عفونت گوش و عفونت گوش ایجاد شوند. باید به متخصص مراجعه کنید. پزشک می تواند انسداد یا انسداد گوش را بررسی کند و با نگاه کردن به گوش با اتوسکوپی علائم شما را تشخیص دهد.

در صورت داشتن علائم، آیا باید گوش های خود را بشویید؟

اگر جرم گوش بیش از حد ایجاد شود، می تواند سفت شده و جرم گوش را تشکیل دهد. مسدود شدن گوش ها می تواند دردناک باشد و شنوایی را تحت تاثیر قرار دهد. علائمی که نشان می دهد زمان مراجعه به متخصص گوش پاکسازی فرا رسیده است عبارتند از:

کم شنوایی شدید

خارش در گوش

احساس درد یا صدای سوت در گوش

افرادی که کانال‌های گوش بسیار باریک، خمیده یا تغییر یافته در اثر جراحی دارند، به یک متخصص برای تمیز کردن مرتب گوش‌هایشان نیاز دارند. شستن گوش می تواند راهی موثر برای تمیز کردن گوش برای افرادی باشد که در یک یا هر دو گوش سنگینی یا گرفتگی دارند.

شستشوی گوش برای چه کسانی مناسب است؟

طبق گفته بنیاد جراحی سر و گردن آکادمی آمریکایی گوش و حلق و بینی، تا زمانی که گوش به درستی کار می کند، افراد نباید سعی کنند موم را خارج کنند و آن را به حال خود رها کنند. برای اکثر افراد، موم گوش مشکلی ندارد و نیازی به برداشتن ندارد.

برای شستشوی گوش میتوانید به بهترین شنوایی سنجی شیراز مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا