اقتصادیعمومیگزارشگر کسب و کار

پیری پوست و تاثیر محیط زیست؛ چگونه می‌توانیم از پوستمان محافظت کنیم؟

هوای آلوده چگونه به پوست آسیب میرساند؟

کرم روز لاکچری کوین: نشان می‌دهند آلودگی هوا مانند اشعه‌های مضر خورشید، به پوست ما آسیب می‌زند. آلاینده‌‎های هوا باعث ‎پیری زودرس پوست ، آکنه ، ، آلرژی ، تیره شدن پوست و آسیب‌های دیگر می‌شوند.

آلودگی هوا سد طبیعی و محافظ پوست را از بین می‌برد و تولید کلاژن را مختل می‌کند. از بین رفتن کلاژن، باعث چروک شدن پوست می‌شود.

محققان آلمانی در تحقیقی که 24 سال طول کشید، تاثیر آلودگی هوا بر پوست افراد مختلف را بررسی کردند. یکی از یافته‌های حاصل از این تحقیق نشان داد لک و چروک پوست افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند، بیشتر است.

آلودگی هوا قاتل نامرئی پوست

کرم شب لاکچری کوین: آلاینده‌های هوا 20 برابر از منافذ پوست کوچکترند! پس وقتی با پوست ما در تماس باشند، به لایه‌های عمیق آن نفوذ می‌کنند. این آلاینده‌ها بعد از نفوذ به پوست، آن را خشک و ملتهب می‌کنند، پوست را شل می‌‎کنند و منافذ پوست را مسدود می‌کنند. در نتیجه پوست به سختی می‌تواند تنفس کند و شادابی و سلامت آن دچار اختلال می‌شود.

 تأثیرات دیگر آلودگی هوا بر پوست

تماس طولانی پوست ما با هوای آلوده باعث بیماری‌‎ها و آسیب‌های پوستی متفاوتی می‌شود:

  • کهیر
  • پیری پوست
  • لک‌های تیره
  • منافذ باز (پوست پرتقالی)
  • پوست کدر و خشک
  • از بین رفتن یکنواختی رنگ پوست
  • آکنه، و ریز
  • اگزما (آماس پوست)
  • تیره شدن رنگ پوست یا هایپرپیگمانته شدن آن (Hyperpigmentation)
  • سرطان پوست
  • (این بیماری باعث ایجاد لکه‌‎های نقره‌ای یا قرمز ضخیم بر پوست می‌شود.)

کرم لاکچری کوین اصل :البته، پوست ما برای مقابله با تاثیر آلودگی هوا بر پوست، سازوکار دفاعی دارد و با ترشح چربی، لایه‌ای محافظ در برابر آن می‌سازد. اما، با توجه به میزان زیاد آلودگی هوا، این مکانیسم به‎ تنهایی کافی نیست. پس خود ما هم باید از پوست‎مان در مقابل آلودگی‌ها مراقبت کنیم.

خوشبختانه، با کارهای کوچک و ساده می‌توانیم از اثرات بد آلودگی هوا جلوگیری کنیم.

پوست ما به چربی نیاز دارد تا نرم بماند و سد محافظ آن حفظ شود. این سد، رطوبت پوست ما را نگه می‌دارد و آلاینده‌های محیطی را خارج می‌کند.

چگونه از پوستمان در برابر آلایندههای هوا محافظت کنیم؟

تا اینجا دانستیم، افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می‌‎کنند، نسبت به دیگران، بیشتر در معرض آسیب‌های پوستی هستند. در ادامه، 13 راهکار ارائه می‌دهیم تا از تاثیر آلودگی بر پوست جلوگیری کنیم.

1) سیگار نکشید

اثر سیگار کشیدن بر پوست ما مثل آلودگی هواست. (نه فقط برای فردی که سیگار می‌کشد، بلکه برای افرادی هم که در معرض دود آن هستند.) دود سیگار باعث ایجاد چین و چروک‌ می‌شود.

سیگار کشیدن با آسیب به کلاژن و الاستین (فیبرهایی که موجب حفظ طراوت و انعطاف پوست می‌شوند) باعث پیری زودرس و کدر و شل شدن پوست می‌شود.

2) آب بنوشید

تمام سلول‌های بدن ما به آب نیاز دارند. پوست، خیلی سریع از کم ‎آبی آسیب می‌بیند. اگر پوست شما کم‎ آب شود، نمی‌تواند در برابر آلودگی هوا و اشعه‌‎های مضر از خود محافظت کند.

3) قبل از خواب، صورت خود را در دو مرحله پاکسازی کنید

بیشتر ما از مواد آرایشی استفاده می‌‎کنیم. پس، اول باید با صورت خود را پاک کنیم. بعد، از شوینده‌‎های صورت استفاده کنیم تا منافذ پوست به‌طور کامل پاک شود.

شستشوی صورت در دو مرحله، تأثیر آلودگی هوا بر پوست ما را به‌‎طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌‎دهد.

4) یک پاککنندۀ مناسب انتخاب کنید

هوای آلوده پوست را خشک می‌کند. بدتر اینکه، آلاینده‌‎های هوا به پوست خشک، راحت‌تر نفوذ می‌کنند. پس، باید برای مراقبت از پوست‎مان، آن را مرطوب نگه داریم.

به همین‌خاطر باید یک خوب را انتخاب کنیم که در کنار پاکسازی پوست، رطوبت پوست‎مان را نگه دارد و چربی‌های طبیعی آن را هم از بین نبرد. اگر بعد از شستن صورت خود، احساس خشکی و کشیدگی دارید، این پاک‌کننده صورت، مناسب شما نیست. پس در اولین فرصت آن را عوض کنید.

5) غذاهای حاوی آنتیاکسیدان و روغن سالم بخورید

برای حفظ سلامت پوست و کاهش تاثیر آلودگی هوا بر پوست می‌توانید سیر، ، بادمجان، بروکلی، آووکادو، غلات کامل، ماهی و تخم‌‎مرغ بخورید. این مواد غذایی خوشمزه به ترمیم پوست و بهبود بافت‌‎های آن کمک می‌کنند.

6) از تونر غافل نشوید

هوای آلوده، پوست را اسیدی می‌کند. اسیدی شدن پوست، موجب خشکی، قرمزی و کشیدگی آن می‌شود. پس، لازم است از پاک‌کننده‌ای استفاده کنید که این اثر را خنثی کند.

یکی از بهترین راه‌ها برای متعادل کردن اسیدیته (pH) پوست استفاده از است. تونر آلودگی و گرد و غبار صورت را پاک می‌کند. کافی است یک بار در روز از آن استفاده کنید تا مطمئن شوید اثری از آلاینده‌های اسیدی در پوست‎تان نیست.

7) پوست را از درون، رطوبت رسانی کنید

در بطری آبی که هر روز کنارتان است، چند تکه هندوانه، سیب سبز، لیمو‎ترش، پرتقال، زنجبیل، دارچین، خیار یا نعناع بیندازید و بنوشید. در این صورت، به دلیل وجود میوه‎ رطوبت بیشتری به پوست شما می‌‎رسد.

8) از کرم مرطوب کننده کمک بگیرید

رادیکال‌های آزاد معلق در هوا به پوست شما آسیب می‌زنند. شاید ندانید که استفاده از یکی از راه‌‎های دیگر مراقبت از پوست در هوای آلوده است.

یک کرم‎ مرطوب کننده خوب، هم رطوبت پوست را تأمین می‌‎کند و هم با تشکیل یک لایه بر سطح پوست از نفوذ رادیکال‌های آزاد و سایر آلاینده‌ها جلوگیری می‌کند.

9) شبها، از ماسک صورت استفاده کنید

استفاده از ماسک‌‎های صورت، می‌تواند مواد مغذی از دست‌رفته را به پوست برگرداند.

مثلاً، ماسک آووکادو سرشار از انواع ویتامین و آنتی‌اکسیدان است. ماسک زردچوبه پوست را صاف و یکدست می‌‎کند. ماسک سیب‌زمینی هم سیاهی دور چشم را رفع می‌‎کند.

10) کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

هرچه بر اهمیت این نکته تأکید کنیم، باز هم کم است. استفاده از خیلی مهم است.اشعه ‎های فرابنفش خورشید نه فقط به پوست آسیب‌ می‎زنند، بلکه تاثیر آلودگی هوا بر پوست را تشدید می‎کنند. کرم ضد آفتاب علاوه بر اشعه‎های مضر، در برابر آلودگی هوا و رادیکال‎های آزاد از پوست محافظت می‎کند.

همچنین، قرار گرفتن در معرض اشعۀ ماورا بنفش (UV) باعث می‌شود. برای حفظ سلامت خود از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

11) ویتامین C بخورید

ویتامین سی بهترین ماده برای مقابله با رادیکال‌های آزاد است. استفاده از غذاهای حاوی Vitamin C آسیب‎ آلاینده‌‎ها را به‌طور قابل‌‎توجهی کم می‌کند.
اگر رژیم غذایی شما به‌‎اندازۀ کافی ویتامین C ندارد، از مکمل‌های آن استفاده کنید.

در کنار مواد غذایی حاوی ویتامین ث، استفاده از برای صورت، تاثیر آلودگی هوا بر پوست را کاهش می‌دهد. این محصول لایه بردار، روشن‌ کننده پوست و رطوبت رسان است و از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست هم جلوگیری می‌کند.

12) یکی، دو بار در هفته لایهبرداری کنید

لایه‌ برداری یکی از مهم‌‎ترین راه‌ها برای مراقبت از پوست در هوای آلوده است. اگر به‌طور مرتب پوست‌تان را لایه‌برداری کنید، آلودگی‌ها و باکتری‌ها روی هم انباشته نمی‌شوند.

همچنین محصولات مراقبت از پوست وقتی بعد از لایه‌‎برداری استفاده می‌شوند، جذب بهتری دارند و مؤثرتر عمل می‌‎کنند.

13) به صورت خود روغن بزنید

روغن‌‎های صورت مثل یک سد عمل می‌کنند و مانع از نفوذ آلاینده‌‎ها به پوست می‌شوند.

پس از شستن صورت، استفاده از یک روغن صورت مناسب به دو دلیل مهم است: رطوبت‌ رسانی عمقی پوست و محافظت از پوست در برابر آلاینده‌های هوا.

تجربه شما

آیا شما هم تا به‌حال تاثیر آلودگی هوا بر پوست خود را حس کرده‌اید؟ برای ما و مخاطبان دیگر بنویسید برای مقابله با اثرات منفی آلاینده‌ها چه می‌کنید و اگر پرسشی در این زمینه دارید در قسمت نظرات مطرح کنید تا پاسخگوی شما عزیزان باشیم

دکمه بازگشت به بالا