عمومیگزارشگر کسب و کار

چرا ادویه ها به هم می چسبند؟

جعبه های متنوع با ادویه ، کیسه های باز با ادویه ، بسته های جدیدی که با ادویه های قدیمی مخلوط شده است … اگر در آشپزخانه خود کمد دارید ، همه اینها را به طور دوره ای از آن بیرون بریزید ، وقت آن است که ادویه ها را در جای مناسب قرار دهید.

آیا می توان نمک و فلفل را روی میز گذاشت؟ چگونه طعم و رایحه ادویه های معطر را حفظ کنیم؟ ما اشتباهات رایج را در ذخیره ادویه جمع آوری کرده ایم و به شما می گوییم که چگونه از آنها محافظت کنید.

نگهداری ادویه جات کاملا بی دردسر هستند و معمولاً برای مدت طولانی ذخیره می شوند. با این حال ، سه عامل وجود دارد که می تواند عطر و طعم حتی بهترین  ادویه ها را از بین ببرد: رطوبت ، دما و نور. بیایید نگاهی دقیق تر به آنها بیندازیم و بفهمیم که چگونه ادویه ها را در آشپزخانه نگهداری کنیم تا خراب نشوند.

نور خورشید یا نور مصنوعی مهم نیست ، هر گونه نوری برای ادویه جات مناسب نیست. چاشنی ها رنگ و بوی خود را از دست می دهند ، به این معنی که ظروف شما از نظر طعم و ظاهر کمتر معطر می شوند. بنابراین قانون طلایی برای نگهداری ادویه جات عبارت است از: هرچه نور کم باشد ، بهتر است.

ادویه ها در مرطوب به هم پیوسته می چسبند ، طعم خود را از دست می دهند و از همه مهمتر ، می توانند محل تولید کپک و میکروارگانیسم های مضر باشند. هرچه ریزتر خرد شود ، رطوبت سریعتر به ادویه ها می رسد. بنابراین آنها را از آب دور نگه دارید و بسته بندی های مهر و موم شده را ترجیح دهید.

با بی بی عطار طعم ها را با ما به یاد ماندنی کنید

درجه حرارت.

تغییرات دما بدترین تأثیر را در کیفیت ادویه ها دارند. به همین دلیل توصیه می شود آنها را از اجاق گاز دور نگه دارید. تقریباً تمام ادویه ها در دمای اتاق عالی عمل می کنند. در یخچال ، بیشتر ادویه ها به دلیل رطوبت و سرما به سرعت عطر و طعم خود را از دست می دهند. منطقی است که فقط سبزیجات و ریشه های تازه در آنجا نگهداری شوند ، اما بیشتر از 5 روز نباشد. برای نگهداری طولانی مدت ، معمولاً سبزیجات منجمد می شوند.

توصیه می شود زعفران گران  را از ادویه های آسیاب شده جدا نگهداری کنید. باید آن را در یک مکان تاریک و خنک نگهداری کنید ، دقیقاً در یک ظرف ضد هوا (ترجیحاً شیشه ای). ماندگاری زعفران تقریباً شش ماه است. با این حال ، بعد از این زمان ، خراب نمی شود ، اما شروع به از دست دادن عطر و طعم می کند. فلفل قرمز نیز در سرما احساس خوبی دارد ، اما دوباره به شرط مرطوب نشدن. با وجود ماندگاری زیاد بیشتر چاشنی ها ، باید از رایج ترین خطاهای نگهداری جلوگیری کنید.

هفت اشتباه رایج در نگهداری ادویه

  1. ادویه ها را در کیسه های باز بگذارید

ما اغلب ادویه ها را به این ترتیب ذخیره می کنیم: کیسه های باز را در یک جعبه یا کشوی مخصوص قرار می دهیم. در بهترین حالت ، لبه باز کیسه را چند بار تا می کنید. متخصصان توصیه می کنند ادویه ها را در ظروف مهر و موم شده جداگانه بریزید تا با گذشت زمان رایحه آنها از بین نرود.

  1. ادویه ها را نزدیک اجاق گاز یا روی میز قرار ندهید

کسانی که آشپزی می کنند اغلب ترجیح می دهند شیشه های ادویه جات نزدیک آنها باشد. بنابراین ، آنها را اغلب روی میز ناهار خوری می گذارند یا کنار اجاق گاز می گذارند. در اینجا ، دو اصل ذخیره سازی همزمان نقض می شود – دما و نور.


  1. از مجموعه های تزئینی برای نگهداری ادویه استفاده نکنید

ظروف شیشه ای زیبا ، “چرخ و فلک” روی میز و سایر مجموعه های تزئینی برای نگهداری ادویه جات گزینه ای زیبا اما غیر عملی است. یادتان هست که ادویه تاریکی را دوست دارد؟ و نگهداری طولانی مدت در یک ظرف شفاف در معرض نور می تواند باعث از بین رفتن رنگ ، عطر و طعم چاشنی های مورد علاقه شما شود. این مجموعه ها بهتر است منحصراً برای اهداف تزئینی استفاده شوند.


  1. ادویه جات را در ظرف های سوراخ دار نگهداری نکنید

شیشه های دارای سوراخ مناسب استفاده هستند ، اما برای نگهداری طولانی مدت ادویه جات مناسب نیستند.  ادویه ها به سرعت عطر و طعم خود را از دست می دهند. با این حال ، اگر شکر نمک و فلفل مورد علاقه شما روی میز قرار دارد ،  آنها سریعتر از زمانی که برای خراب شدن وقت دارند به مصرف می رسند.


  1. ادویه را مستقیماً از ظرف ادویه به ظرف غذا اضافه نکنید

ریختن ادویه ها ، از جمله نمک ، در ظرف پخت و پز مستقیم از شیشه به چند دلیل ایمن نیست.(مثل حالت نمکپاشی و ضروف ادویه سوراخ دار یا فلفل ساب  و ….) اول ، شما می توانید به طور تصادفی بیش از آنچه نیاز دارید اضافه کنید. ثانیا ، بخار ظرف گرم با ادویه مستقیم داخل ظرف می رود ، خنک می شود و به آب تبدیل می شود.رطوبت  دشمن اصلی ادویه جات. توده های بهم چسبیده ادویه در ظرف ادویه تشکیل می شوند ، طعم و عطر خود را از دست می دهند.

  1. ادویه را با دستان خود لمس نکنید

افزودن ادویه جات با “2 انگشت اشاره و شست” نیز بهترین گزینه نیست. کوچکترین ذرات سبوم از انگشتان ، قطرات رطوبت ، گرد و غبار و باکتری های مشترک – همه اینها می توانند در ظرفی با ادویه جات وارد شوند. بنابراین بهتر است از یک قاشق چای خوری خشک استفاده کنید.


  1. تاریخ انقضا ادویه را بررسی کنید

حدودا یک بار در سال تاریخ انقضا ادویه های خود را مرور کنید: تاریخ انقضا ، عطر ، ظاهر و کیفیت را بررسی کنید. بهتر است از شر موارد منقضی شده خلاص شوید ، زیرا آنها می توانند طعم غیر قابل پیش بینی در غذا داشته باشند. اگر تاریخ انقضا نگذشته باشد ، اما ادویه هنوز معطر نمی شود ، می توانید آن را کمی بیشتر به ظرف اضافه کنید. و در آینده سعی کنید چاشنی را به درستی ذخیره کنید.

چگونه یک ظرف مناسب برای ذخیره ادویه خود انتخاب کنیم

وقتی نوبت به ذخیره سازی کوتاه مدت و استفاده روزمره می رسد ، در صورت تمایل از ظروف مورد علاقه خود استفاده کنید. آنها را تقریباً پر کنید ، آنها را در یک مکان خشک و تاریک نگه دارید تا ادویه خراب نشود.

اما اگر ما در مورد ادویه هایی صحبت می کنیم که سالها در کابینت آشپزخانه باقی می مانند ، اما هر از گاهی استفاده می شوند ، پس باید از ظرف صحیح برای نگهداری استفاده کنیم.

یک شیشه مات و مهر و موم ساخته شده از شیشه یا چینی ایده آل است

از ظرف شیشه ای شفاف نیز می توان با قرار دادن آنها در یک کابینت آشپزخانه بسته یا یک جعبه مخصوص استفاده کرد. شیشه باید یک درب داشته باشد که کاملا محکم باشد و در حالت ایده آل با یک گیره مخصوص در جای خود قرار گیرد.

خوب است اگر دو نوع سوراخ در درب وجود داشته باشد: کوچک – برای پاشیدن ظرف آماده و بزرگ – که به شما امکان می دهد ادویه را به آرامی درون یک قاشق بریزید.

از ظروف فلزی برای نگهداری  ادویه قیمه اجتناب کنید: آنها خیلی زود گرم می شوند و حتی مجاورت کوتاه مدت با دیگ در حال جوش می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد شود.دمنوش های گیاهان دارویی فقط در صورت نگهداری در جای خشک و برای مدت کوتاه خوب هستند.

از ظروف چوبی نیز می توان برای نگهداری چاشنی استفاده کرد. نکته اصلی این است که اطمینان حاصل کنید که آنها با یک لاک الکل بوی قوی پوشانده نشده اند.

مرتب نگه داشتن کابینت ادویه جات راحت تر خواهد بود اگر شیشه های ذخیره سازی یکسان را انتخاب کنید ، آنها را با دقت برچسب بزنید و بر اساس دفعات استفاده مرتب کنید. برای صرفه جویی در فضا ، می توانید یک سازمان دهنده آویز خریداری کرده و آن را در قسمتچرا ادویه‌ها به هم می‌چسبند؟

ادویه‌ها مواد گیاهی هستند که حالت پودر دارند و در سراسر جهان به منظور عطر و طعم‌دهی به مواد غذایی اضافه می‌شوند. در حال حاضر ادویه‌جات گوناگونی با رایحه، رنگ و خواص دارویی متنوع در بازار محصولات خشکبار وجود دارد که به عنوان چاشنی مصرف می‌شوند.

حال یکی از مشکلات رایج و مرسوم ادویه‌ها این است که به هم می‌چسبند و اغلب افراد این سوال را در ذهن دارند که دلیل اصلی این موضوع چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید بیان کرد که ادویه‌جات پودرهایی هستند از خشک کردن گیاهان و آسیاب آن‌ها تهیه می‌شوند؛ از این‌رو زمانی که رطوبت داشته باشند با مشکل چسبندگی مواجه خواهند شد.

در اینجا قصد داریم تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با علت چسبندگی ادویه‌ها، شرایط نگهداری و نکات خرید این محصولات در اختیارتان قرار دهیم؛ بنابراین توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

علت چسبندگی ادویه‌جات

ادویه‌ها از محصولات پرمصرف و کاربردی برای عطر و طعم‌دهی به مواد غذایی به‌حساب می‌آیند که از آسیاب گیاهان مختلف به‌دست می‌آیند. مدت زمان ماندگاری ادویه‌جات گوناگون نظیر ، فلفل سیاه و قرمز، ، ، زعفران و … در مقایسه با دیگر چاشنی‌های پرکاربرد چون آبلیمو و رب بسیار طولانی‌تر است اما گاهی اوقات ادویه‌ها به دلایلی با مشکلاتی چون چسبندگی، کاهش عطر و طعم، کپک و … مواجه می‌شوند.

به‌طور کلی کلیه ادویه‌های پرمصرف موجود در بازار خشکبار و ادویه‌جات کشور که به صورت کامل آسیاب و پودر می‌شوند، تقریبا از مدت زمان ماندگاری یکسانی برخوردار هستند؛ زیرا این محصولات پس از خشک شدن و کاهش رطوبت به صورت پودر در‌می‌آیند. از آنجایی‌که فاکتورهایی چون رطوبت، دما و نور بر روی کیفیت و میزان ماندگاری ادویه‌ها تاثیرگذار هستند؛ بنابراین فروشندگان و مصرف کنندگان باید در نگهداری ادویه‌ها دقت لازم را به خرج دهند.

حال چسبندگی ادویه‌ها یکی از مشکلات مرسوم است که در اثر مرطوب شدن ادویه‌‌جات اتفاق می‌افتد و سبب تغییر شکل ظاهری و کاهش کیفیت (عطر و طعم) محصول خواهد شد؛ بنابراین ادویه‌ها پس از آسیاب باید در هوای خشک و خنک نگهداری شوند تا حالت خمیری و چسبندگی به خود نگیرند و فاسد نشوند.

این نکته را در نظر بگیرید که بعضی از ادویه‌ها چون سیر، پاپریکا، پودر گوجه، موسیر پیاز و … در زمان خشک شدن، به صورت کامل رطوبت خود را از دست نمی‌دهند؛ در نتیجه حالت چسبندگی و گلوله‌ای به خود می‌گیرند که برخی از سودجویان فعال در زمینه عرضه ادویه‌جات برای جلوگیری از چسبندگی به ادویه‌ها افزودنی‌هایی چون آرد، نشاسته و … اضافه می‌کنند؛ از این رو چنانچه به دنبال تهیه و خرید ادویه‌جات مختلف هستید، توصیه می‌کنیم به این موضوع توجه کنید و حتی‌الامکان از طریق مراکز معتبر به خرید ادویه اقدام کنید.

بهترین شرایط نگهداری از ادویه‌ها

ادویه‌های پودر شده معمولا به وسیله دستگاه خشک‌کن یا اشعه گاما در کارخانه‌ها، ضدعفونی و بسته‌بندی می‌شوند که این موضوع باعث طولانی شدن مدت زمان ماندگاری ادویه‌جات خواهد شد اما این محصولات با توجه به ماهیتی که دارند، همواره در معرض نفوذ رطوبت هستند؛ بنابراین چنانچه ادویه‌ها در مکان گرم و مرطوب نگهداری شوند، امکان کپک زدن، تغییر رنگ، بو و مزه، خراب شدن و چسبندگی آن‌ها وجود خواهد داشت که فروشندگان و مصرف کنندگان باید در نگهداری این محصولات دقت داشته باشند.

به‌طور کلی برای جلوگیری از چسبندگی ادویه‌ها به هم و فاسد شدن آن‌ها باید ادویه‌‌جات را در هوای خشک و خنک نگهداری کرد. از سایر نکات مهم نگهداری ادویه‌جات، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نگهداری از ادویه‌هایی چون زردچوبه، فلفل، پودر سیر، دارچین، ادویه کاری و … در ظرف‌های غیرقابل ‌نفوذ به هوا، نور و رطوبت
  • استفاده نکردن از قاشق‌های خیس یا آغشته به مواد غذایی برای برداشتن ادویه
  • خودداری از قرار دادن ادویه‌ها در یخچال، نزدیک اجاق گاز یا روی میز
  • نگهداری از ادویه‌های مختلف به صورت جدا از هم

نکات مهم در هنگام خرید ادویهجات

افرادی که قصد خرید ادویه‌های مختلف از بازار محصولات گیاهی و خشکبار را دارند، باید در هنگام خرید ادویه‌جات به نکات مهم زیر توجه کنند: اشکان قمی *

ادویه‌ها مواد غذایی هستند که بر‌خلاف بسیاری از خوراکی‌های امروزی کمتر در کارخانه‌ها تولید می شوند همچنین فرآیند تولید آنها نیز موضوع پیچیده ای نیست. در این مطلب به نکاتی در مورد ادویه و همچنین نحوه نگهداری از آنها صحبت خواهیم کرد. معمولا ادویه‌ها در کارخانه‌ها تولید نمی‌شوند و فرآیند خاصی هم برای تولید آنها به‌کار نمی‌رود. یعنی پرمصرف‌ترین ادویه‌ها مانند فلفل، زردچوبه، خردل یا دارچین به‌صورت کامل به کارخانه و خط تولید انتقال می یابند و عملیات آسیاب کردن روی آنها صورت می‌گیرد… سپس ادویه‌های پودرشده به‌وسیله اشعه گاما یا روش‌های دیگر در کارخانه، ضدعفونی و بسته‌بندی می شوند. البته بد نیست بدانید بیشتر ادویه‌های مصرفی در کشور ما جزو محصولات وارداتی هستند و از کشورهایی مانند هند، سریلانکا یا بنگلادش وارد ایران می‌شوند. معمولاً ادویه‌ها جزو سرسخت‌ترین چاشنی‌های غذایی در برابر فساد هستند و مدت زمان ماندگاری طولانی‌تری هم نسبت به سایر چاشنی‌های غذایی مانند رب و آبلیمو دارند.تمام ادویه‌های پرمصرف موجود در بازار ایران که به‌صورت کامل یا پودرشده در دسترس هستند، تقریباً مدت زمان ماندگاری یکسانی دارند. یعنی به‌دلیل خشک بودن ادویه‌ها و پایین بودن رطوبتشان، مدت زمان ماندگاری آنها خیلی طولانی و حدود ۲ سال است.اگر ادویه‌ها را در جای گرم و مرطوب نگه دارید، امکان خراب شدن، کپک زدن یا تغییر رنگ، بو و مزه آنها وجود خواهد داشت. گاهی ادویه‌ها در صورت قرارگرفتن در معرض رطوبت، حالت خمیری و چسبندگی به خود می گیرند که این حالت می تواند نشان دهنده خراب بودن ادویه باشد. اگر ادویه در معرض رطوبت یا گرمای شدید قرار بگیرد ممکن است احتمال رشد میکروب در آنها بالا برود و حالت لزجی یا چسبندگی پیدا کند. ضمن اینکه اگر شما از قاشق‌های خیس یا آغشته به مواد غذایی برای برداشتن ادویه از ظرف مخصوصش استفاده کنید، شرایط مناسبی برای رشد و تکثیر میکروب‌ها و فساد ادویه‌ها فراهم خواهید کرد. به‌نظر می‌رسد باید فرهنگ مصرف تغذیه‌ای را به سمت مصرف مواد غذایی بسته‌بندی شده سوق داد چرا که اولین نشانه آن کنترل و نظارت مسؤولان ذیربط است نشان استاندارد و سیب سلامت اولین نشانه‌ای سالم بودن یک محصول است و می توان با اطمینان خاطر آن را مصرف کرد. در دنیایی زندگی می‌کنیم که مواد غذایی در کشورهایی خاص پرورش داده می شوند و برای پیمودن مراحل فرآوری گهگاهی به کشورهای دیگری ارسال می شوند و سپس محصول نهایی به بازارهای سرتاسر جهان فرستاده می‌شوند تنها عاملی که این امر را میسر کرده است، تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته و حیرت انگیز بسته‌بندی مواد‌غذایی است. اگر شرایط محیطی مناسب باشد، مواد غذایی برای مدت زمان بیشتری تازگی و طراوت خود را حفظ می‌کنند. اگر مواد غذایی به‌درستی بسته‌بندی شوند، مصرف‌کننده‌ای که در انتهای زنجیره غذایی قرار گرفته، حس می‌کند فرآورده‌های غذایی، میوه و سبزیجاتی که مصرف می‌کند کاملاً تازه هستند.ظاهر و بافت تازه و با طراوت مواد غذایی یک مسأله است و آلوده نبودن آن یک مسأله دیگر است. حتی اگر قرار باشد مواد‌غذایی پرورش یافته برای فرآوری شدن مسافت بسیار اندکی را بپیمایند، احتمال آلوده شدن آن‌ها در یک مدت زمان کوتاه هم وجود دارد. حال اگر قرار باشد مواد غذایی به نقاط دوردست ارسال شده یا برای مدت زمانی طولانی انبار شوند، بیشتر در معرض خطر آلودگی خواهند بود. برای همین است که بسته‌بندی درست و مناسب مواد غذایی اهمیتی حیاتی و ضروری دارد. یک بسته‌بندی که به بهترین شکل از تماس با عوامل محیطی و آلوده کننده حفظ شده باشد، تفاوت میان یک مشتری راضی و سالم و یک مشتری بیمار را رقم می‌زند. آلودگی می‌تواند مشکلاتی جدی و مرگبار به‌همراه آورد و برند شما را به قهقرا بکشاند. انواع ادویه ها در سایت spicejungle موجود شد

*مدیر‌عامل شرکت اشکان مهر ایرانیان (هرول)

 

  • توجه به اطلاعات درج شده بر روی ادویه‌های بسته‌بندی کارخانه‌ها از قبیل نام برند، مجوزهای بهداشتی، پروانه ساخت، تاریخ تولید و مصرف، مهر استاندارد و …
  • توجه به مشخصات ظاهری (حالت پودر و بدون چسبندگی)، خالص بودن محصول، رنگ، عطر و مزه ادویه‌های فله
  • خرید ادویه‌جات از مراکز معتبر عرضه و فروش محصولات گیاهی
  • خرید ادویه با توجه به میزان مصرف

داخلی درب قرار دهید.

 

دکمه بازگشت به بالا