عمومیگزارشگر کسب و کار

چطوری بفهمم زگیل تناسلی دارم

معمولا افرادی که از نظر جنسی فعالیت زیادی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به یکی از انواع ویروس HPV می‌باشند. بر اساس تحقیقات انجام شده احتمال ابتلا به این ویروس در زنان بیشتر از مردان است، اما ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا نشانه ای از این ویروس در بدن زنان ظاهر شود.
این عارضه حاصل یک عفونت ویروسی با نام hpv یا پاپیلومای انسانی است که تنها از طریق برقراری رابطه جنسی و تماس پوست با پوست نواحی مخاطی منتقل می‌شود و  با مصرف صابون قارچ گانودرما براحتی قابل درمان است. زگیل های تناسلی کاملا با زگیل‌هایی که در نواحی دیگر بدن ایجاد می‌شوند متفاوت اند و با دست زدن منتقل نمی‌شوند. تنها راه رابطه جنسی (حتی بدون دخول) است.

زائده‌های زگیل تناسلی در کدام نواحی ایجاد می‌شوند؟

زگیل تناسلی در زنان در یکی از نواحی داخل واژن، دهانه رحم، اطراف مقعد و فرج ایجاد می‌شود. محل ایجاد زگیل‌ها در آقایان روی بیضه، نوک آلت یا اطراف آن و اطراف مقعد می‌باشد. اگر برای خرید صابون گانودرما از قیمت صابون گانودرما برای زگیل تناسلی اطلاع ندارید از مشاورین بیزپلاس سوال بفرمایید. علاوه بر تاثیر این صابون بر روی زگیل تناسلی،  صابون گانودرما برای لک صورت نیز نتایج مثبتی داشته است.

اتفاقی که کمتر شایع است، ایجاد این زائده‌ها در داخل دهان و گلوی افراد است که گاها به دلیل رابطه دهانی (اورال) با فرد آلوده ممکن است ایجاد شود. ویروس hpv یا پاپیلوم انسانی تیپ‌های مختلفی دارد. شایع ترین نوع که بیشتر افراد به آن مبتلا می‌شوند، بروز زائده هایی واضح و قابل مشاهده در اطراف ناحیه تناسلی است. اما نوع دیگری از ویروس زگیل تناسلی وجود دارد که بدون علامت است و یا به شکل لک یا زائده‌های خیلی کوچک نمایان می‌شود. به همین دلیل ممکن است با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته شود و یا خیلی دیر تشخیص داده شود.

پاسخ به این سوال پر تکرار که از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

توصیه می‌کنیم افرادی که شرکای جنسی متعدد داشته اند، در صورت بروز هرگونه لک یا زائده در ناحیه تناسلی خود، برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند. پزشک با پرسیدن سوالاتی در مورد سابقه روابط جنسی، سلامت فرد و غیره مشکل را بررسی می‌کند.

درمورد خانم‌ها، پزشک یک معاینه روتین و ساده انجام می‌دهد و اگر علائم ظاهری زگیل قابل مشاهده نباشد، معاینات داخلی برای بررسی داخل واژن و دهانه رحم صورت می‌گیرد. در صورتیکه پزشک به اچ پی وی یا هر عفونت دیگری مشکوک شود، انجام تست پاپ اسمیر یا آزمایش خون را تجویز می‌کند که در صفحه مربوط به آن می توانید راه‌های تشخیص این عارضه را بطور جامع تر مطالعه کنید.

زگیل تناسلی در سه ناحیه بدن که در زمان برقراری رابطه جنسی درگیر هستند، خود را نشان می‌دهند: ناحیه واژن، مقعد و دهان.

زگیل تناسلی گاهی اوقات به قدری ریز و کوچک است که با چشم به راحتی دیده نمی‌شود و تنها راه تشخیص آن معاینه پزشک است. شکل ظاهری این زگیل‌ها کمی برجسته و شبیه به گل کلم است. زگیل تناسلی بافت نرمی دارد و در برخی مواقع رنگ پوست یا تیره رنگ است.

شدت عارضه، نواحی ابتلا به زگیل تناسلی و علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان کمی متفاوت است.

  • زگیل تناسلی در زنان: زگیل تناسلی در زنان روی دهانه رحم، داخل مقعد یا اطراف دهانه مقعد، قسمت بیرونی و داخلی واژن و دهان بوجود می‌آید. زگیل تناسلی معمولا با علائمی چون خارش، خونریزی، سوزش همراه است.
  • زگیل تناسلی در مردان: زگیل تناسلی در مردان در قسمت کشاله ران، روی ران، داخل مقعد یا اطراف دهانه مقعد، بیضه‌ها، دهان و آلت تناسلی بوجود می‌آید.

نکته مهم در مورد ویروس اچ پی وی این است که رشد و ظاهر شدن زگیل ها می‌تواند از چند هفته تا چند ماه و حتی چند سال طول بکشد. حتی ممکن است فرد به این ویروس آلوده باشد، اما هرگز علامتی نداشته باشد و زگیل نزند. بنابراین نمی‌توان مدت زمان مشخصی برای بروز عفونت زگیل تناسلی مشخص کرد، اما وقتی فرد مبتلا علامت داشته باشد، احتمال انتقال بیماری افزایش می‌یابد.

شکل ظاهری

ضایعات زگیل تناسلی ممکن است به شکل خوشه‌ای یا شبیه به گل کلم باشند و یا در دسته‌های چندتایی ظاهر شوند که در صورت درمان نشدن تعداد آن‌ها هم زیاد شود. اما در مواردی هم می‌توانند آنقدر کوچک و یا رنگ پوست باشند که اصلا با چشم قابل تشخیص و حتی قابل لمس هم نباشند. زگیل های تناسلی معمولا گرد نیستند و اگر هم برآمده باشند، به شکل تخت از روی سطح پوست بالا می‌آیند و رنگ آنها همرنگ پوست یا قهوه ای تیره یا روشن است که به مرور زمان ممکن است تغییر کند.

زگیل تناسلی در کدام نواحی ایجاد می‌شود؟

همانطور که از نامش پیداست زگیل تناسلی روی ناحیه تنایلی زنان و مردان ظاهر می‌شود. زگیل تناسلی نوع خاصی از ویروس پاپیلوم HPV است که به راحتی از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. طبق تحقیقات اخیری که روی این عارضه انجام شده است، مشخص شد که از طریق ارتباط دهانی هم قابل انتقال است. حضور این زگیل در ناحیه تناسلی می‌تواند درد، خارش و سوزش را به همراه داشته باشد.

این ویروس یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین عارضه‌هایی است که امروزه زنان و مردان بسیاری درگیر آن هستند. هرچه روابط جنسی و تعداد شرکای جنسی بیشتر باشد، قطعا احتمال ابتلا به این عارضه افزایش پیدا می‌کند. این بیماری در زنان می‌تواند شکل بسیار خطرناک‌تری داشته باشد. اگر به موقع درمان نشود می‌تواند به سرطان دهانه رحم یا واژن تبدیل شود.

تفاوت زگیل تناسلی با جوش

زگیل تناسلی و جوش هردو عارضه‌های پوستی هستند که از لحاظ ظاهری شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. زگیل تناسلی به دنبال رابطه جنسی ایجاد می‌شود در حالی که جوش هیچ ارتباطی به رابطه جنسی ندارد.

جوش بدن یک برآمدگی ملتهب است که اطراف آن کمی قرمز می‎شود، اما زگیل تناسلی یک ضایعه گوشتی است و هیچگونه التهاب و دردی ندارد. جوش بدن خود به خود از بین خواهد رفت اما زگیل تناسلی را نمی‌توان از بین برد، تنها می‌توان با روش‌های درمانی مختلف علائم زگیل تناسلی را کاهش داد.

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی

زگیل تناسلی و تبخال تناسلی هر دو عضو یک خانواده هستند، اما باز هم با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند. اگر فردی به تبخال تناسلی مبتلا شود، تاول‌های بسیار بزرگی روی دهان و ناحیه تناسلی آن بوجود می‌آید. تبخال تناسلی علاوه بر اینکه قابل درمان بوده، دارای واکسن است و می‌توان با تزریق واکسن از ابتلا به آن جلوگیری کرد. واکسن گارداسیل، از ابتلا به تبخال تناسلی جلوگیری خواهد کرد. این بیماری در بسیاری از مواقع علائم و نشانه خاصی ندارد، فرد می‌تواند در عین بی‌خبری آن را به شریک جنسی خود منتقل کند.

تفاوت زگیل تناسلی با تگ پوستی

اسکین تگ یا تگ پوستی با زگیل تناسلی کاملا مشابه یکدیگر هستند. اسکین تگ به صورت تکی ظاهر می‌شود و حالت خوشه‌ای ندارد. حالت آویزانی دارند و هنگام لمس روی پوست بدن، به دلیل بافت نرمی که دارند حرکت می‌کنند. گاهی اوقات این ضایعات پوستی را با خال و زگیل اشتباه می‌گیرند.

تفاوت زگیل تناسلی با هموروئید

هموروئیدها بالشتک‌های طبیعی و نرمی هستند که به دفع مدفوع در بدن کمک می‌کنند. زمانی که این بالشتک‌ها دچار عارضه شوند، فرد به هموروئید مبتلا می‌شود. هموروئید به راحتی با دارودرمانی، رعایت بهداشت و درمان‌های خانگی درمان می‌شود. هموروئید خطرناک نیست اما زگیل تناسلی در صورت عدم درمان به موقع، می‌تواند تبدیل به سرطان دهانه رحم یا واژن شود.

آیا زگیل تناسلی قابل درمان است؟

برای بهبود علائم زگیل تناسلی مانند سایر عارضه‌های ناحیه تناسلی راه‌های درمانی بسیاری وجود دارد. تمام زگیل‌های تناسلی غیر از نوع ۶ و ۱۱ آن قابل درمان هستند. کسانی که به این دو نوع زگیل مبتلا هستند به هیچ عنوان درمان نمی‌شوند، تنها با مصرف دارو و سایر روش‌های درمانی می‌توانند شکل ظاهری عارضه را برطرف کنند. نباید با روش‌های خانگی و سنتی زگیل تناسلی را برطرف کنید. بهتر است از روش‌های درمانی که پزشکان آن را تایید می‌کنند استفاده کنید.

درمان با لیزر

از این روش درمانی زمانی استفاده می‌شود که تعداد زگیل‌های تناسلی زیاد باشد و هیچ درمانی روی زگیل‌های تناسلی تاثیرگذار نباشد. لیزردرمانی در بیمارستان و با بیهوشی کامل انجام می‌شود.

دارودرمانی

یکی دیگر از روش‌های درمان قطعی، دارودرمانی است. استفاده از دارو و پمادهای موضعی می‌تواند نتیجه خوبی در از بین رفتن زگیل‌ تناسلی داشته باشد. معمولا از این داروها باید دو تا سه بار در هفته استفاده کنید. به دلیل ترکیبات شیمیایی که دارند، استفاده از آن‌ها در زمان بارداری ممنوع است.

کرایوتراپی

در این روش پزشک سعی می‌کند تا در چندین جلسه، زگیل تناسلی را با استفاده از یخ یا نیتروژن مایع خشک کند. این روش در مقایسه با سایر روش‌ها بازده بسیار بالا و هزینه کمی دارد. از این رو یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان زگیل تناسلی است، شاید بعد از جلسه اول کمی احساس خارش و سوزش کنید. این عوارض طبیعی هستند و بعد از مدت زمان کوتاهی بهبود می‌یابند.

نحوه تشخیص ویروس HPV چگونه است؟

در مقاله ای از سایت می‌خوانیم: هیچ آزمایشی برای تشخیص “وضعیت HPV” یک فرد وجود ندارد. همچنین، هیچ آزمایش HPV تایید شده ای برای یافتن HPV در دهان یا گلو وجود ندارد. تست های HPV وجود دارد که می تواند سرطان دهانه رحم را غربالگری کند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی فقط از این آزمایش ها برای غربالگری زنان ۳۰ ساله و بالاتر استفاده می کنند.

تست HPV برای غربالگری مردان، نوجوانان یا زنان زیر ۳۰ سال توصیه نمی شود. اکثر افراد مبتلا به HPV نمی دانند که به این عفونت مبتلا هستند. آنها هرگز علائم یا مشکلات سلامتی را  بروز نمی دهند. برخی از افراد با ابتلا به زگیل تناسلی متوجه می شوند که HPV دارند. زنان ممکن است زمانی که نتیجه غیرطبیعی تست پاپ (در طول غربالگری سرطان دهانه رحم) دریافت کنند، متوجه شوند که به HPV مبتلا هستند. برخی دیگر ممکن است زمانی متوجه شوند که دچار مشکلات جدی تری از HPV مانند سرطان شده باشند.

انواع زگیل تناسلی

بیش از صد نوع مختلف ویروس HPV انسانی تاکنون شناخته شده‌اند اما از این تعداد تنها تعداد انگشت‌شماری قادر به ایجاد زگیل‌های تناسلی هستند. سویه‌های ۶ و ۱۱ ویروس HPV از دلایل به‌وجودآمدن زگیل تناسلی در مردان و زنان هستند و از راه تماس پوستی و غالباً در زمان رابطه جنسی منتقل می‌شوند. شیوع زگیل تناسلی معمولاً در زنان بیشتر است اما در مردان نیز زگیل تناسلی بر روی آلت تناسلی و به‌خصوص به سمت نوک آلت بروز می‌کند. زگیل تناسلی محدود به واژن و آلت تناسلی نیست چراکه هم در مردان و هم زنان بروز آن در ناحیه مقعد نیز محتمل است.

تفاوت زگیل تناسلی با جوش چیست؟

روئیت برجستگی‌های پوستی و گوشتی در ناحیه تناسلی شایع است. گاهی اوقات این برجستگی‌ها مانند جوش‌های پوستی چرکی هستند اما گاهی به شکل تبخال بوده و در بعضی شرایط نیز گوشتی و سفت هستند. هر کدام از این برجستگی‌ها دلایل زمینه‌ای مختلفی دارند و در بیشتر موارد علت زمینه‌ای جدی نیست اما مهم است که تفاوت آن‌ها را بدانیم تا در صورت لزوم به پزشک مراجعه کرده و از گسترش و پیشرفت بیماری پیشگیری کنیم.

زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی (STI) است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. توده‌ها و زائده‌های زگیل تناسلی مسری هستند و غالباً شکل و ظاهر آن‌ها به‌صورت زیر است:

  • کوچک و گوشتی
  • مسطح یا برجسته
  • نرم و انعطاف‌پذیر
  • به‌صورت خوشه‌ای یا به منفرد

در مقابل، جوش‌های ناحیه تناسلی از نظر ظاهری مانند جوش‌های صورت هستند و به دلیل مسدود شدن منافذ فولیکول‌های مو ایجاد می‌شوند. به دلیل رشد باکتری در داخل این منافذ، جوش‌ها حالت چرکی به خود گرفته و معمولاً برجسته و ملتهب هستند. گاهی جوش‌ها عمیق‌تر بوده و به‌صورت زیرپوستی و کیست مانند ظاهر می‌شوند.

در چنین حالتی جوش‌ها ملتهب و دردناک هستند درحالی‌که زگیل تناسلی دردناک نیست اما با خارش و گاهی خونریزی همراه است. گاهی به دام افتادن موها در زیر پوست ناحیه تناسلی و مقعد باعث ایجاد شدن برجستگی‌ها و کیست‌هایی شده که ممکن است با زگیل تناسلی اشتباه گرفته شوند. معمولاً ملتهب، قرمز و چرکی و ظاهر آن‌ها شبیه جوش معمولی است.

دکمه بازگشت به بالا