سلامت و دانشگزارشگر کسب و کار

چند دندان را کامپوزیت میکنند؟

یکی از مواردی که در اولین نگاه‌ ‌می‌تواند توجه هر فردی را به خود جلب نماید و موجب افزایش اعتماد به نفس و زیبایی فرد شود داشتن لبخندی زیبا و جذاب است. با استفاده از طرح لبخند‌ ‌می‌توان لبخندی دلنشین داشت. در طرح لبخند تنها هدف صاف و یکدست کردن دندان‌ها نیست و باید یک هارمونی خاصی میان ظاهر دندان‌ها و اجزای صورت وجود داشته باشد. ازاین‌رو‌ ‌می‌توان گفت طرح لبخند به جز صاف بودن شامل فرم، شکل، اندازه، رنگ دندان و ظاهر لثه نیز خواهد شد. اما سوالی که در ذهن خیلی از افراد وجود دارد این است که طرح لبخند شامل چند دندان است؟ این طرح شامل چه خدماتی است و چگونه انجام‌ ‌می‌شود؟

تفاوت پر کردن دندان با آمالگام و کامپوزیت

دندان‌هایی که دچار پوسیدگی می‌شوند از طریق پر کردن به حالت اولیه باز می‌گردند. اما یکی از سوالاتی که همواره ذهن افراد را موقع مراجعه به دندانپزشکی درگیر می‌کند، مربوط به نوع ماده مورد استفاده جهت ترمیم و پر کردن دندان است. در پاسخ به این سوال اول باید دانست که آمالگام چیست ؟ آمالگام دندانی که به علت شکل ظاهری‌اش گاهی اوقات «فیلر نقره» نامیده می‌شود، مخلوطی از جیوه، نقره، مس، قلع و روی است که برای پر‌کردن حفره‌های درون دندان بکار می‌رود. وزن آنها تقریباً نصف وزن (۵۰٪) جیوه است.

برای پر کردن و ترمیم دندان‌های پوسیده اغلب از دو ماده اعم از کامپوزیت یا آمالگام استفاده می‌کنند. اغلب افراد با ماده کامپوزیت آشنایی دارند اما آمالگام نیز یک ماده پر کننده دندان است که تفاوت‌های زیادی با کامپوزیت دارد.

طرح لبخند دندان یا طراحی لبخند چیست؟

اصلاح طرح لبخند یک پروسه درمانی است و فقط به انجام یک کار دندان‌پزشکی محدود نمی‌شود. در این فرآیند متخصص طراحی لبخند با بررسی فرم صورت و دندان‌‌های فرد و همچنین نحوه قرارگیری اجزای صورت طراحی اولیه را برای لبخند طراحی‌ ‌می‌کند و مشخص‌ ‌می‌شود که چه اقداماتی برای طرح لبخند دندان نیاز است که انجام شود.

شاید بپرسید کامپوزیت چیست؟ یکی از روش های درمانی طرح لبخند است. در طرح لبخند همیشه تغییرات به منظور رفع عیوب و ایرادات انجام نمی‌شود و گاهی اوقات ممکن است که دندان عیبی نداشته باشد اما فرم آن هماهنگی چندانی با فرم لب و صورت نداشته باشد. در برخی مواقع تنها نیاز است که اصلاحاتی در لثه صورت گیرد که به آن اصلاح لبخند لثه‌ای‌ ‌می‌گویند. امروزه اکثر دندان‌پزشکان برای آنکه این مراحل با دقت کامل و اصولی انجام شوند از نرم افزارهای خاصی استفاده‌ ‌می‌کنند که به آن طراحی لبخند دیجیتال‌ ‌می‌گویند.

برای داشتن لبخندی زیبا چه تعداد دندان‌‌هایی باید کامپوزیت شوند؟

خیلی از افراد در مورد اینکه چه تعداد از دندان‌‌های‌شان باید کامپوزیت شود تردید دارند. آن‌ها به دنبال داشتن لبخندی زیبا، روشن و هالیوودی هستند. اما واقعا برای دست یافتن به چنین لبخندی نیاز است چه تعداد دندان در طرح لبخند کامپوزیت شوند. تعداد دندان‌‌هایی که باید اصلاح شوند کاملا وابسته به گستردگی لبخند و همچنین مشکلاتی است که با کامپوزیت‌ ‌می‌خواهند رفع شوند. به بیانی دیگر گستردگی لبخند در واقع همان تعداد دندان‌‌هایی است که هنگام لبخند زدن نمایان خواهند شد.

توجه داشته باشید که تنها نباید دندان‌‌هایی که از روبرو هنگام لبخند زدن نمایان هستند را در نظر بگیرید، باید به لبخند خود به غیر از روبرو از زاویه نیم رخ چهره نیز توجه کنید تا در نهایت بتوانید به خوبی تصمیم گیری کنید که چه تعداد دندان شما به کامپوزیت نیاز دارند. تعداد دندان‌‌هایی که در طرح لبخند باید کامپوزیت شوند در افراد مختلف متفاوت است و این تعداد برای یک شخص ‌می‌تواند ۸ واحد و برای شخص دیگر ۱۰ واحد باشد.

طرح لبخند معمولا برای فک بالا انجام‌ ‌می‌شود، زیرا در اکثر افراد هنگام لبخند زدن و صحبت کردن دندان‌‌های فک پایین‌شان خیلی نمایان نمی‌شود و یا بسیار جزئی است. ازاین‌رو بیشتر از سفید کردن با بلیچینگ دندان به جای کامپوزیت برای فک پایین استفاده‌ ‌می‌شود.

گاهی اوقات کامپوزیت جهت برطرف کردن مشکلات جزئی دندان‌ها مثل کجی و فاصله میان دندان‌ها انجام‌ ‌می‌شود، یا به عبارتی پر کردن دندان با کامپوزیت اتفاق میفتد که در این مورد نیز برای کامپوزیت باید به تعداد دندان‌‌هایی که حین لبخند زدن مشخص هستند توجه نمود. بنابراین‌ ‌می‌توان گفت همه چیز به تصمیم فرد بستگی دارد که چه تعداد دندان باید کامپوزیت شوند.

طراحی لبخند دندان شامل چه مراحلی است؟

طرح لبخند دارای مراحلی به شرح زیر است.

  •       معاینه

در این مرحله دندان‌پزشک دهان و دندان‌‌های بیمار را به‌طور دقیق معاینه‌ ‌می‌کند تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل نماید.

  •       درمان لثه

در‌صورتی‌که فرد به بیماری‌‌های لثه مبتلا باشد باید ابتدا تمامی بیماری‌‌های لثه درمان شوند تا از بروز هر نوع مشکلی در آینده جلوگیری شود.

  •       از بین بردن مشکلات دندان‌ها

هر گونه مشکلات و معایبی که در دندان‌ها وجود داشته باشد مانند ترک، پوسیدگی و لب پریدگی باید قبل از طراحی لبخند به طور کامل برطرف شوند.

  •       مرتب کردن چینش و قرارگیری دندان‌ها

گاهی اوقات دندان‌‌های فرد ممکن است به هم ریخته و نامرتب باشد، در این صورت باید از روش‌‌های درمانی مانند ارتودنسی برای رفع این مشکلات استفاده شود.

  •       اصلاح رنگ بد دندان

در نهایت برای اصلاح فرم و رنگ بد دندان‌ها از روش‌‌هایی مانند بلیچینگ، باندینگ، کامپوزیت و لمینت استفاده‌ ‌می‌شود.

چه افرادی‌ ‌می‌توانند طرح لبخند انجام دهند؟

  • افرادی دارای دندان‌‌های نامنظم و بی‌نظم هستند.
  • افرادی که دارای دندان‌‌هایی با رنگ زشت هستند.
  • افرادی که دندان‌‌های شکسته دارند.
  • افرادی که دندان‌‌های بلند دارند.
  • افرادی که دندان‌‌های کوتاه و کوچک دارند.
  • افرادی که دندان‌‌هایشان روی هم قرار نمی‌گیرد.

طول عمر کامپوزیت‌‌های دندانی که در طرح لبخند استفاده‌ ‌می‌شود چقدر است؟

اگر دندان‌پزشک از مواد کامپوزیتی درجه یک و مقاوم استفاده کند و بیمار به خوبی از کامپوزیت مراقبت و نگهداری کند روکش‌‌های کامپوزیتی‌ ‌می‌توانند حتی تا ده سال عمر کنند. کامپوزیت‌ها به طور میانگین حدود ۵ الی ۷ سال ماندگاری دارند. درصورتی‌که فرد مراقبت‌‌های پس از کامپوزیت و بهداشت و دهان و دندان را به خوبی رعایت کند‌ ‌می‌تواند مدت زمان طولانی‌تری از مزایای کامپوزیت‌ها و طرح لبخند بهره‌مند شود.

مزایای طرح لبخند

  • اصلاح الگوی لبخند
  • اصلاح ناهنجاری‌‌های دندان
  • بهبود یافتن مشکلات ظاهری دندان‌ها با استفاده از کامپوزیت
  • بهبود یافتن بد رنگی و شکستگی دندان
  • ترمیم سریع دندان‌ها
  • مقاومت در مقابل فشار فراوان هنگام جویدن
  • ایجاد رنگ دندان‌ها متناسب با نظر متقاضی

هزینه اصلاح طرح لبخند

هزینه طرح لبخند را نمی‌توان به‌طور‌دقیق اعلام کرد و موضوعی نسبی است. فاکتورهای مختلفی این هزینه‌ها را تحت تاثیر قرار‌ ‌می‌دهد و از جمله آن‌ها‌ ‌می‌توان به میزان تغییرات مورد نیاز، مهارت دندان‌پزشک، نوع تجهیزات و متریال، روش انتخابی و غیره اشاره نمود. به عنوان مثال گاهی اوقات در اصلاح طرح لبخند بیمار به ایمپلنت نیاز دارد که موجب‌ ‌می‌شود این هزینه‌ها خیلی افزایش یابد. اما درصورتی‌که فرد تنها به بلیچینگ و کامپوزیت نیاز داشته باشد هزینه‌ها به مراتب خیلی کمتر خواهد بود. علاوه بر موارد ذکر شده، هزینه هر یک از روش‌ها نیز با یکدیگر متغیر است و هزینه طراحی لبخند دندان‌‌های عقب و جلو یکسان نیست.

جمع بندی

طرح لبخند یکی از بهترین روش‌‌های زیبا سازی دندان‌ها است که‌ ‌می‌تواند تاثیر بسزایی در جذابیت چهره داشته باشد. با استفاده از این روش‌ ‌می‌توان عیوب ظاهری دندان‌ها را برطرف نمود و لبخندی جذاب و متناسب با سایر اجزاء صورت به وجود آورد. طرح لبخند نیز در کنار تمامی مزایایی که دارد‌ ‌می‌تواند عوارضی نیز داشته باشد. بنابراین به شما پیشنهاد‌ ‌می‌کنیم اگر‌ ‌می‌خواهید برای طرح لبخند دندان‌‌های خود اقدام نمایید . در این صورت می‌توانید بهترین نتایج با کمترین عوارض ممکن را داشته باشید.

سوالات متداول

منظور از اصلاح طرح لبخند هالیوودی چیست؟

منظور از طرح لبخند هالیوودی لبخندی است که در آن دندان‌ها کاملا زیبا، خوش‌فرم و شفاف هستند. به عبارتی دیگر دندان‌‌هایی که حین خندیدن دارای زیبایی خیره کننده‌ای هستند. با توجه به اینکه خیلی از بازیگران هالیوود در برابر دوربین لبخند به لب دارند، این طرح به لبخند هالیوودی مشهور شده است.

آیا تعداد دندان در هر واحد لمینت یا کامپوزیت با یکدیگر فرق دارند؟

خیر تعداد دندان در هر واحد لمینت و کامپوزیتی کاملا یکسان است.

طرح لبخند شامل چند دندان است؟

معمولا ۸ یا ۱۰ دندان است، اما این تعداد در افراد مختلف‌ ‌می‌تواند متفاوت باشد.

هر واحد کامپوزیت چند دندان است؟

هر واحد کامپوزیت در واقع یک دندان است و هر انسانی دارای ۳۲ واحد دندان است.

قیمت اصلاح طرح لبخند چقدر است؟

هزینه‌‌های طرح لبخند با توجه به نوع خدمات مورد نیاز، نوع متریال، مهارت و تخصص دندان‌پزشک متفاوت است.

دکمه بازگشت به بالا