عمومیگزارشگر کسب و کار

چه زمانی باید برای سرویس داکت اسپلیت سقفی اقدام نماییم؟

چرا سرویس داکت اسپلیت سقفی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

بسیاری از دستگاه‌ها مانند داکت اسپلیت سقفی و دریچه هوا  برای داشتن عملکرد بهتر نیاز به سرویس دوره‌‌‌ای دارند. معمولا رسیدگی به این سیستم در شروع فصل گرما و سرما صورت می‌گیرد که تاثیر زیادی روی کاهش مصرف برق آن دارد. یعمی دقیقا زمانی که قصد دارید داکت اسپلیت را از حالت سرمایشی به گرمایشی یا برعکس تغییر حالت دهید.

به خاطر داشته باشید که سرویس به موقع داکت اسپلیت سقفی روی طول عمر مفید آن تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل نباید از سرویس به موقع دستگاه توسط ابزارکده غافل شوید. همچنین در نظر داشته باشید که بی توجهی به این کار موجب بروز اختلالاتی در عملکرد آن می‌شود.

سرویس داکت اسپلیت سقفی شامل چه اقداماتی می‌شود؟

از مهم‌ترین اقدامات مربوط به سرویس داکت اسپلیت سقفی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

سرویس پنل داخلی

سرویس بلوور داکت

سرویس سنسور‌ها داکت

سرویس فین‌ها یا کویل داکت

شستشوی فیلترها داکت

بررسی مسیر خروجی آب (لوله درین)

سرویس پنل خارجی

آیا واقعاً لازم است هر سال برای سرویس داکت اسپلیت سقفی اقدام نماییم؟

ممکن است بپرسید که آیا تعمیر و نگهداری سالانه تهویه مطبوع ضروری است یا خیر؟ در ادامه چند نکته در این رابطه را برای شما عنوان کرده‌ایم؛

_وقتی کولر گازی خیلی کثیف است، قطعات به درستی کار نمی‌کنند و میزان خنک کردن خانه شما را کاهش می‌دهد. سرویس و تمیز کردن مرتب آن لازم است.

_هنگام بررسی اینکه آیا کولر گازی نیاز به سرویس دارد، شایان ذکر است که سرویس منظم همچنین عمر سیستم AC را افزایش می‌دهد،

_هنگامی که یک سیستم در تلاش است تا کار کند، از قدرت بیشتری استفاده می‌کند و این موضوع باعث بالا رفتن مصرف انرژی خواهدشد.

_علاوه بر صرفه جویی در هزینه در قبوض انرژی، تحقیقات ثابت کرده است که کولرهایی که سرویس منظم ندارند، تعمیرات گرانتری خواهندداشت.

_واحدهای تهویه مطبوع می‌توانند کیفیت هوای داخل خانه شما را بهبود بخشند؛ زیرا دود، بو و ذرات ریز را فیلتر می‌کنند، بنابراین شما و خانواده تان کمتر از آلرژی، مشکلات تنفسی، مشکلات پوستی و غیره رنج می‌برید.

آیا نگهداری سالانه کولر گازی ضروری است؟ بله! تعمیر و نگهداری منظم به این معنی است که متخصص تعمیرات کوچک را تشخیص می‌دهد و قبل از اینکه این مسائل به نگرانی‌های بزرگ‌تر و گران‌تر تبدیل شوند، آنها را حل خواهدکرد. سیستم داکت اسپلیت در روزهای گرم شما را خنک و راحت نگه می‌دارد و در صورت خرابی آن، احساس تحریک‌پذیری بیشتر می‌کنید و سطح ناراحتی‌تان افزایش می‌یابد.

5 نکته در مورد نحوه سرویس تهویه مطبوع

در اینجا چند مرحله آسان برای تمیز کردن و سرویس تهویه مطبوع آورده شده است که جنبه عمومی دارند.

فیلترهای خود را به طور منظم بررسی و تمیز کنید.

شما می‌توانید فیلترها را خودتان تعویض کنید و اینکه هر چند وقت یکبار باید کولر گازی تمیز شود، بستگی به استفاده شما دارد. اگر آلرژی دارید، در مکانی حاوی گرد و خاکی زندگی می‌کنید یا حیوانات خانگی دارید، احتمالاً لازم باشد که هر چند ماه یکبار فیلترها را تعویض کنید. در غیر این صورت می‌توانید هر 4 تا 6 ماه یکبار آن را تعویض کرده و برای خرید نوع فیلتر مناسب، دفترچه راهنما را بررسی کنید.

واحد بیرونی را تمیز کنید و زباله‌ها، برگ‌ها و غیره را حذف کنید.

دریچه‌های داخل آن را تمیز کنید. عدم تمیز کردن یکی از دلایل اصلی کاهش کارایی AC است. در هر صورت، بهترین گام شما این است از متخصصان کمک بگیرید؛ زیرا آنها تجربه، مهارت و دانش لازم را دارند تا آن را به درستی انجام دهند.

هزینه سرویس داکت اسپلیت

تعدادی از عوامل بر این موضوع تأثیر می‌گذارد و برخی از آن عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

شرکت خدماتی که برای رفتن به آن انتخاب می‌کنید.

نوع سیستم تهویه مطبوع شما، تعداد واحدهای آن اگر تهویه مطبوع اسپلیت باشد.

چه تعداد جزء برای تعمیر کردن وجود دارد، هر چه کار طولانی‌تر باشد، هزینه سرویس بیشتر می‌شود.

چقدر خوب تمیز و نگهداری می‌شود – سیستمی که به خوبی و به طور منظم از آن مراقبت شده باشد، احتمالاً هزینه سرویس کمتری نسبت به سیستم تهویه مطبوع خواهد داشت.

هزینه تعمیر و نگهداری برق خانگی نیز تحت تأثیر این است که آیا قطعات به تعویض و تعمیرات جزئی نیاز دارند یا خیر.

هر چند وقت یکبار باید کولر گازی اسپلیت سیستم سرویس شود؟

هنگامی که به طور خاص به بررسی این موضوع می‌پردازیم که هر چند وقت یکبار باید یک سیستم تهویه مطبوع سیستم اسپلیت را سرویس کنید، پاسخ هنوز یک بار در سال است. به هرحال، اگر اسپلیت به درستی کار نمی‌کند و به خوبی خنک نمی‌شود، بنابراین انرژی بیشتری مصرف خواهدکرد و در نتیجه زودتر خراب می‌شود. در کنار تمامی مطالب گفته شده، نباید اهمیت انواع دریچه داکت اسپلیت را دست کم گرفت! زیرا برخی از آنها به عملکرد بهتر سیستم کمک کرده و نیاز به سرویس و تعمیرات را کاهش می‌دهند.

مراحل سرویس داکت اسپلیت

در این قسمت از مقاله قصد داریم مراحل سرویس داکت اسپلیت را مورد بررسی قرار دهیم:

زمان سرویس داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها از جمله سیستم های مطبوع هوا به حساب می آیند که دارای قابلیت سرمایشی ـ گرمایشی هستند، یعنی هم در فصل تابستان کارایی دارند و هم در فصل زمستان. به همین منظور بهتر است سرویس این دستگاه به صورت دوره ای هر ۶ ماه یکبار انجام شود که بهترین زمان آن، قبل از ورود به فصل گرما و سرما می باشد زیرا این کار باعث بهبود عملکرد و افزایش طول عمر دستگاه می‌شود.

برطرف کردن گرد و غبار

به وسیله فیلترها و پنل داکت اسپلیت، آلودگی های موجود در محیط اطراف و داخل دستگاه گرفته می شود و در عوض هوای پاکیزه و خالی از گردوغبار به داخل ساختمان هدایت می شود. این روند متداول باعث می شود که به مرور زمان چنین قطعاتی دچار گردوغبار و کثیفی شوند و در نتیجه شاهد بروز اختلالاتی نظیر تولید صدا، افت یا افزایش دما و پخش بوی نامطبوع در محیط توسط دستگاه می شویم. بنابراین سرویس کار، با برطرف کردن این نوع کثیفی ها از تمام قطعات دستگاه مثل فیلترها، پنل ها، پره ها، کویل ها و … مانع از بروز چنین مشکلاتی می شود.

شستشو و تمیز کردن فن

تمیز کردن و شستشوی فن داکت اسپلیت نیز یکی دیگر از نکاتی است که حین سرویس باید در نظر گرفته شود زیرا اگر رسوبات متصل به فن برطرف نشود، پس از مدتی قدرت دور فن از بین رفته و دچار آسیب می شود. از جمله اختلالاتی که توسط فنِ معیوب بوجود می آید کم شدن پرتاب باد دستگاه، ایجاد سروصدا و یخ زدن بخش خروجی باد سرد دستگاه می باشد.

شستشو و تمیز کردن اتاقک داخلی

دستگاه داکت اسپلیت به دلیل دو کاره بودن (سرمایشی و گرمایشی) بیشتر از دیگر وسایل و لوازم، مورد استفاده مصرف کنندگان قرار می گیرد. همین موضوع باعث شده تا این دستگاه زودتر و بیشتر از بقیه وسایل در معرض رسوبات و کثیفی ها قرار بگیرد که در نهایت منجر به افت عملکرد دستگاه می شود. یکی از این قسمت هایی که در اثر استفاده مداوم، دچار جرم زیادی می شود اتاقک داخلی داکت اسپلیت می باشد که سرویس کار باید با رعایت نکات ایمنی، این اتاقک را به خوبی شستشو دهد.

شستشو و تمیز کردن یونیت داخلی و خارجی

همانطور که مستحضر هستید یونیت داخلی داکت اسپلیت، داخل سقف کاذب بکار می رود که در معرض گردوغبار و ورود حیوانات موذی مثل سوسک قرار دارد؛ از طرفی یونیت خارجی دستگاه نیز در محیطی خارج از ساختمان قرار می گیرد که آن هم در معرض گرد و خاک و آلودگی هوا قرار دارد.

بنابراین شما به مرور زمان شاهد وجود لاشه حیوانات، کثیفی و بسته شدنِ منافذ هوا در دستگاه خواهید شد که این امر علاوه بر تولید بوی نامطبوع، باعث فشار بیش از حد به دستگاه، کاهش راندمان کار و افزایش مصرف برق می شود. به این ترتیب برای رفع این مشکل و کارایی بهتر دستگاه، لازم است این دو یونیت را شستشو داد که به منظور این کار ابتدا باید برق دستگاه را قطع کرد، سپس قاپ روی آن را باز کرد و با مواد شوینده و فشار آب بالا آنها را شستشو داد.

تعمیر داکت اسپلیت به دلیل روشن نشدن

گاهی اوقات، چه در فصل گرم سال و چه در فصل سرما، داکت اسپلیت روشن نمی‌شود. روشن نشدن داکت اسپلیت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد برای عیب یابی و رفع این مشکل لازم است که موارد زیر را بررسی کنید تا علت آن را پیدا کنید.

قطع برق: قبل از هرچیز، با یک فازمتر از وصل بودن برق داکت اسپلیت مطمئن شوید.در صورت سالم بودن برق، به بررسی موارد بعدی جهت تعمیر داکت اسپلیت بپردازید.

قطعی سیم داکت اسپیلت: اتصالات بین کلید فن، موتور، ترموستات و همچنین سیم های رابط را چک کنید، در صورت خرابی و فرسودگی هر کدام اقدام به تعویض آنها برای رفع علت روشن نشدن داکت اسپلیت کنید.

خرابی کلید اصلی: بعد از برسی قسمت های داخلی داکت اسپلیت، حالا لازم است که کلید اصلی اسپلیت را به کمک یک ولت متر بررسی کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

سوختن موتور داکت اسپلیت: یکی از مهمترین قطعات داکت اسپلیت موتور آن است، که در صورت سوختن و یا نیم سوز شدن آن، داکت اسپلیت به طور کامل از کار می‌افتد و روشن نمی‌شود. در صورت سوختن موتور داکت اسپلیت، باید آن را تعویض کنید ولی نیم سوز شدن آن با تعمیر برطرف می‌شود.

سوختن کمپرسور داکت اسپلیت: از دیگر مواردی که علت روشن نشدن داکت اسپلیت می‌باشد، سوختن کمپرسور آن است که تعویض آن نیاز به کمک گرفتن از یک فرد متخصص در امر تعمیر داکت اسپلیت است. بهتر است با انجام سرویس های دوره ای از خراب شدن آن جلوگیری کرد، زیرا این قطعه بسیار گران است.

دکمه بازگشت به بالا