عمومیگزارشگر کسب و کار

چگونه پنجره دوجداره را تمیز کنیم؟

تمیز کردن پنجره‌ها، از کارهایی است که کمتر کسی از انجام آن لذت می‌برد؛ چون کاری خسته‌کننده و زمان‌بر است. به همین دلیل بسیاری از افراد برای خانه‌ خود از پنجره‌های UPVC استفاده می‌کنند‌. پنجره‌های UPVC علاوه بر اینکه در کاهش آلودگی صوتی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی مفید هستند، شرایط نگهداری و تمیز کردن آسان‌تری نسبت به سایر پنجره‌ها دارند. البته که تمیز کردن پنجره‌های UPVC هم اصول خاصی دارد. برای این کار، ابتدا باید از شرایط آب و هوایی مطلع باشید. تمیز کردن پنجره یو پی ‌وی ‌سی در هوای خیلی سرد یا بارانی کار اشتباهی است. همچنین باید قبل از تمیز کردن پنجره، کثیفی و گرد و خاک را از شیشه‌ها بزدایید.

دردسر‌های تمیز کردن پنجره دوجداره چیست؟

معمولا تمیز کردن پنجره‌ها، یک کار دشوار و طاقت فرساست. با توجه به نحوه‌ی بازشدن این پنجره‌ها در مقایسه با سایر آن ها، (کشویی بودن و ابعاد آن ها ) اگر روش تمیز کردن پنجره‌های دوجداره را بلد نباشیم، موضوع تمیز کردن سخت‌تر و وقت‌گیرتر هم می‌شود.

در تمیز کردن پنجره‌های UPVC به چه نکاتی باید توجه بیشتری کنیم؟

تمیز کردن پنجره UPVC در حفظ و نگهداری شیشه و قاب پنجره تاثیر می‌گذارد. بهتر است در تمیز کردن پنجره‌های دوجداره به نکات زیر توجه کنید:

  • هرگز از اسکاچ برای پاک کردن کثیفی و لکه‌های قاب پنجره استفاده نکنید؛ زیرا این امر به پنجره آسیب می‌زند.
  • از استفاده‌ی هر نوع دستمال یا سیم زبر برای شستشوی قاب و شیشه خودداری کنید.
  • حواستان باشد هنگام تمیز کردن، بیش از حد با دستتان به شیشه و قاب و ستون‌های تقسیم کننده وزن فشار وارد نکنید؛ این کار سبب آسیب به قاب و شیشه‌ی پنجره‌ی یو پی وی سی خواهد شد.
  • در تمیز کردن پنجره‌های دوجداره، تا حد امکان از اسفنج‌های زبر و مواد شوینده‌ی قوی مانند وایتکس استفاده نکنید.
  • اگر در شهرهای کلان که آلودگی و گرد و غبار بیشتر است زندگی می‌کنید، بهتر است هر سه الی چهار ماه یک‌بار، و اگر در مناطق روستایی زندگی می‌کنید سالی دوبار پنجره‌ها را تمیز کنید.
  • آب داخل سطل مخصوص شستشو را هر چند وقت یک‌بار عوض کنید‌ تا مطمئن شوید برای تمیز کردن قاب پنجره، از آب تمیز استفاده می‌کنید.
  • برای تمیز کردن پنجره UPVC با سرکه، اجازه دهید سرکه به مدت ده دقیقه بر روی جسم باقی بماند تا به خوبی عمل کند، سپس با یک پارچه‌ی نرم تمام مایعات اضافی را پاک کنید.
  • برای تمیز کردن لبه و گوشه‌های قاب هم می‌توانید از یک دستمال یا یک اسفنج ضخیم استفاده کنید.
  • اگر روی پنجره کپک وجود دارد، می‌توانید از مقدار بسیار کمی وایتکس استفاده کنید.

در تمیز کردن پنجره‌های UPVC از چه محلولی استفاده کنیم؟

محلول آب گرم و صابون به همراه یک پارچه‌ی نرم بهترین روش برای تمیز کردن قاب پنجره‌های UPVC است. اما حتماً شما هم به تاثیر شگفت‌انگیز سرکه در تمیز کردن پی برده‌اید. اگر محلول آب گرم و صابون برای تمیز کردن پنجره‌ها کافی نبود، می‌توانید از سرکه استفاده کنید. ترکیب سرکه و آب در تمیز کردن پنجره‌های دوجداره، به ویژه اگر روی قاب پنجره چرک یا چربی باشد، بسیار موثر است.

در صورتی که روی پنجره لکه‌ای بود که با هیچ کدام از این روش‌ها تمیز نشد، از محلول‌های تمیزکننده‌ی مخصوص پنجره‌های UPVC  استفاده کنید. برای تمیز کردن گوشه‌های قاب پنجره هم می‌توانید از سرپوش‌های باریک جاروبرقی استفاده کنید.

اگر پنجره‌ی شما ترک برداشته، شکسته یا چندین سال از خرید آن می‌گذرد، وقت آن است که با توجه به ، آن را با یک پنجره‌ی جدید تعویض کنید.

روش‌های تمیز کردن قاب، شیشه و لولای پنجره‌ی UPVC چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، تمیز کردن پنجره UPVC اصول خاصی دارد. برای تمیز کردن پنجره‌ها باید ابتدا از قاب آن شروع کنید و بعد از تمیز کردن قاب، سراغ شیشه‌ پنجره و در آخر لولای آن را تمیز کنید.

  • تمیز کردن قاب پنجره UPVC

تمیز کردن قاب پنجره UPVC بسیار آسان‌تر از آن چیزی‌ست که به نظر می‌رسد. برای این کار باید قاب پنجره را با آب گرم بشویید. یک سطل را پر از آب گرم کنید، سپس یک پارچه‌ی نخی نرم را داخل آب فرو کرده و به آرامی سطوح داخل و خارج قاب پنجره را به طور کامل تمیز کنید. سپس آن را خشک کنید.

برخی افراد برای پاک کردن کامل آلودگی‌ها، از بخارشو استفاده می‌کنند. استفاده از بخارشو گزینه خوبی‌ست، اما ممکن است تیغه یا برس مخصوص بخارشو که برای شستشوی قسمت‌های کوچک یا ریز طراحی شده، زبر باشد و سبب ایجاد خراش بر روی چهارچوب پنجره‌ی UPVC شود‌.

پس از شستشو با محلول آب گرم و صابون، قاب پنجره را با یک پارچه‌ی نمدار بدون پرز خشک کنید.

  • تمیز کردن شیشه‌ی پنجره‌ی UPVC

پس از تمیز و خشک کردن قاب پنجره،  تمیز کردن شیشه‌ها را شروع کنید. برای تمیز کردن شیشه‌های دوجداره بهتر است از محلول آب و سرکه استفاده کنید. این محلول طبیعی بوده و برای سلامت شما ضرری ندارد، همچنین به پنجره‌ی UPVC هم آسیبی نمی‌زند.

برای درست کردن این محلول، دو فنجان آب را با مقدار کمی سرکه مخلوط کرده و شیشه‌ها را با آن تمیز کنید. پس از انجام تمام مراحل، شیشه‌ها، قاب و چهارچوب پنجره‌های UPVC شما کاملاً تمیز و براق می‌شود.

حواستان باشد مقدار زیادی سرکه استفاده نکنید، چون ممکن است پنجره‌ها تا مدت‌ها بوی سرکه بگیرند.

  • تمیز کردن لولای پنجره UPVC

به مرور زمان در لولای پنجره UPVC گرد و خاک جمع می‌شود. برای تمیز کردن لولای پنجره باید گردگیری کنید. برای این کار ابتدا باید پنجره را تا جایی که ممکن است باز کرده و با یک دستمال میکروفایبر، همه کثیفی‌ها و گرد و غبار و خاک را از اطراف و گوشه کنار قاب پاک کنید. می‌توانید از دستمال میکروفایبر یا سرپوش‌های باریک جاروبرقی استفاده کنید و تمام گرد و غبار را پاک کنید.

چه زمانی باید پنجره‌ی UPVC را تمیز کنیم؟

بیشتر افراد فکر می‌کنند روزهای آفتابی بهترین زمان برای تمیز کردن پنجره‌ی UPVC است. اما باید به شما بگوییم که این یک تصور غلط است و اتفاقا باید تمیز کردن شیشه‌ها را در روزهای ابری انجام دهید!

این مسئله بر خلاف باور عموم است، چون با کمک نور خورشید می‌توان خاک روی شیشه را بهتر دید.

اما لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که نور مستقیم خورشید، خیلی سریع پنجره را خشک می‌کند و لکه‌ی آب یا مایع تمیزکننده بر روی شیشه باقی می‌ماند. تمیز کردن شیشه در روز ابری به شما کمک می‌کند تمام لکه‌ها را ببینید. بهترین زمان برای شستشوی پنجره‌های دوجداره در پایان زمستان، قبل از نوروز است.

یکی از وپنجره‌های دوجداره علاوه بر دارا بودن توان بالا در صرفه‌جویی در مصرف انرژی، در مقایسه با پنجره‌های آلومینیومی تک جداره، تا ۳۰ درصد به کاهش اتلاف حرارت نیز کمک می‌کنند. محبوبیت این پنجره‌ها به هیچ عنوان بی‌دلیل نیست.

پنجره‌های دوجداره علاوه بر بازده حرارتی عالی، به کاهش صدا، میعانات و آلودگی نیز کمک می‌کنند.قیمت پنجره دوجداره وین تک نسبتا بیشتر از یک پنجره معمولی است، به همین دلیل است که اگر صاحب پنجره دوجداره هستید، بهتر است به خوبی از آن‌ها مراقبت کرده و عمر مفید و کارکرد آن‌ها را بهبود ببخشید.

سوال اصلی این است: آیا تمیز کردن پنجره دوجداره در مقایسه با شیشه تک جداره به رسیدگی یا مراقبت خاصی نیاز دارد؟ پاسخ این پرسش می‌تواند به شرایط پنجره‌ها و نوع مشکل شما بستگی داشته باشد.

روش‌های تمیز کردن پنجره دوجداره

پنجره‌های دوجداره با استفاده دو قطعه شیشه ساخته می‌شوند که با فاصله حداقل ۱۲ میلی‌متر از یکدیگر قرار گرفته‌اند و فضای بین آن‌ها با هوا پر شده است. این شکاف مهر و موم شده و به عنوان جدا کننده شیشه داخلی و شیشه خارجی عمل می‌کند.

اگر پنجره دوجداره شما همانطور که باید کار کند، هیچ علامت یا آلودگی در فضای داخلی بین دو شیشه مشاهده نخواهید کرد. مهر و موم محکم است و هیچ گرد و غبار، خاک یا رطوبتی نمی‌تواند راه خود را به فضای بین دو شیشه باز کند.

در این حالت، تمیز کردن پنجره دوجداره آسان است. شبیه روش تمیز کردن هر پنجره دیگر:

  • به آرامی دور قاب پنجره را جارو برقی کشیده و یا از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن هرگونه آلودگی و گرد و غبار از روی قاب پنجره استفاده کنید.
  • از محلول چهار قسمت آب گرم و یک قسمت سرکه سفید استفاده کنید (بعضی از افراد دوست دارند از نیز استفاده کنند) و شیشه را با استفاده از یک پارچه نرم بشویید.
  • برای دسترسی به گوشه‌ها از یک مسواک نرم یا چیزی مشابه آن استفاده کنید.
  • برای پاک کردن رگه‌ها، پنجره با روزنامه پاک کنید یا از یک اسکوییجی دارای نوار پاک کننده پنجره استفاده کنید.

مقابله با چگالش بین پنجره‌های دوجداره

اگر مهر و موم بین دو شیشه پنجره دوجداره شکسته شود، یا حتی کمی ترک بردارد، در آن صورت به زودی متوجه کثیف شدن پنجره‌ها می‌شوید. گرد و غبار، خاک، رطوبت، حتی عنکبوت‌ها و تارهای آن‌ها می‌تواند شیشه‌های دوجداره زیبای شما را کمی بهم ریخته و نابسامان کنند.

متاسفانه تمیز کردن قسمت داخلی هر یک از شیشه‌ها با پارچه تقریبا غیرممکن است، مگر اینکه پنجره‌ها را از هم جدا کنید، که نه ایده‌آل است و نه توصیه می‌شود. بنابراین چه کاری می‌توان انجام داد؟

به عنوان اولین قدم برای تمیز کردن پنجره دوجداره، باید با لعاب‌کار خود تماس بگیرید تا نظر آن‌ها را در مورد مشکل بشنوید. آن‌ها ممکن است بتوانند برای رفع مشکل یا تعویض پنجره به شما پیشنهاد خوبی بدهند.

پس از تماس با متخصص، گزینه‌های خانگی مناسبی برای تمیز کردن پنجره دوجداره وجود دارند که هرچند بر یکپارچگی پنجره تاثیر می‌گذارند، اما می‌توانید آن‌ها را نیز به عنوان راه‌حل‌های موقت امتحان کنید:

  • سوراخ‌کردن شیشه برای قرار دادن ماده خشک‌کننده‌ای همچون ژل سیلیکا که رطوبت فضای بین دو شیشه را جذب می‌کند (جاذب‌های رطوبت را می‌توانید از فروشگاه‌های محلی خود تهیه کنید).
  • نخ کشی با استفاده از چیزی همچون جوراب شلواری و تمیز کردن محل
  • حفر چند سوراخ و دمیدن پنکه روی پنجره
  • اگر هر یک از این مسیرها را امتحان کنید، باید بپذیرید که در نهایت قرار است شیشه را تعویض کنید. چرا که با وجود سوراخ‌در شیشه، مزایای حرارتی دوجداره بودن پنجره را از دست خواهید داد.

براق کردن قاب پنجره‌های دوجداره

پس از تمیز کردن شیشه‌ها، باید به سراغ قاب‌های پلاستیکی دور شیشه بروید. تمیز کردن قاب پنجره‌های دوجداره بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. پنجره را باز کنید و از اتصال قلم مو بر روی جاروبرقی استفاده کنید تا گرد و غبار و بقایای آلودگی احتمالی در گوشه‌ها و شکاف‌ها را تمیز کنید.

پس از آن، قاب را با استفاده از اسفنج و آب گرم و صابون پاک کنید. از استفاده از قسمت خشن اسفنج خودداری کنید، زیرا باعث ایجاد خراش بر روی پلاستیک می‌شود. با استفاده از یک پارچه نرم، رول آشپزخانه یا حوله ریزالیاف به خشک کردن قاب ادامه دهید.

 

دکمه بازگشت به بالا