عمومیگزارشگر کسب و کار

بهترین چیدمان مبل برای خانه کوچک

مبل‌ها مظلوم‌ترین اثاثیه موجود در خانه کوچک ما هستند و وقتی دیگر خیلی روی آن‌ها لم می‌دهیم، صدایشان در می‌آید. البته من در ماه‌های اخیر تمام تلاشم را کردم که وزنم را کم کنم تا بتوانم باری از دوش دوستانم بر دارم. ما روی آن‌ها می‌نشینیم و غذا می‌خوریم، موقع تماشای فیلم و سریال روی آن‌ها لم می‌دهیم، برای پذیرایی از مهمان‌ها از آن‌ها کمک می‌گیریم، وقتی دوستانمان می‌آیند تبدیل به محل بازی می‌شوند و وقتی لامپی می‌سوزد هم چهارپایه می‌شوند.

The best sofa arrangement for a small house

نمی‌خواهم با تشریح کاربردهای مختلف مبل در خانه، سرتان را درد بیاورم. منظورم از حرف‌های بالا این بود که این اثاثیه در پذیرایی‌های کوچک نقش مهمی دارند و به همین دلیل باید حواستان به نحوه چیدمان مبل در خانه ‌های کوچک باشد تا در کنار اضافه‌کاری‌ها، بتوانند کارکرد اصلی خود یعنی زیبا کردن فضا را هم داشته باشند.

اگر آشپزخانه شما جزیره دارد، این ایده را امتحان کنید

معمولاً در پذیرایی‌های کوچک، آشپزخانه بخشی از پذیرایی است و اگر بخواهید مدرن باشید، احتمالاً با کمک یک جزیره آن را کمی از فضای پذیرایی تفکیک می‌کنید. چنین ایده‌ای به شما کمک می‌کند که یک‌دست مبل نهایتاً ۵ نفره بخرید و از خرید مبل ال صرف‌نظر کنید.

همچنین در نظر گرفتن آشپزخانه و پذیرایی به عنوان یک مستطیل باعث می‌شود که عریض‌ترین دیوار پذیرایی تبدیل به گزینه‌ای مناسب برای ایجاد دیوار شاخص شود. بعد می‌توانید با خیال راحت تلویزیون و وسایل دکوری مختلف را به این دیوار اضافه کنید: در چنین چیدمانی، می‌توانید فضای پشت مبل را هم به یا محلی برای قراردادن گلدان‌ها تبدیل کنید:

اگر مبل ال دارید، این ایده را امتحان کنید

مبل ال چوبی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تفکیک فضا در پذیرایی‌های کوچک است. البته این مبل کمی دست شما را در چیدمان مبل در خانه ‌های کوچک می‌بندد و باعث می‌شود گزینه‌های زیادی برای ایجاد تنوع نداشته باشید.  می‌توانید مبل ال را با یک رنگ خاص بخرید تا نقطه کانونی دکوراسیون پذیرایی باشد. بعد آن را جلوی تلویزیون یا شومینه قرار دهید و پهن کردن یک فرش در جلوی آن، به تفکیک بیشتر فضا کمک کنید.

یکی دیگر از معایب مبل ال، عدم هماهنگی بصری آن با جزیره است. چون اگر مثل پذیرایی بالا مبل ال پشت به آشپزخانه باشد، قرار دادن جزیره در پشت آن فضا را خفه می‌کند. تنها در صورت داشتن چنین چیدمانی، خریدن مبل ال برای خانه‌ای که آشپزخانه اوپن یا جزیره دار دارد مجاز می‌شود:

جایی برای شلختگی در پذیرایی‌های کوچک نیست

اگر یک فضای مربعی و کوچک برای پذیرایی خود در اختیار دارید، بهتر است به نظم و تقارن پایبند باشید و حتی اگر همه مبل‌ها را یک‌شکل و اندازه نمی‌خرید، حداقل آن‌ها را دقیقاً روبروی یکدیگر و حول یک نقطه کانونی مثل میز پذیرایی بچینید. البته چنین چیدمانی برای فضاهای گفتگو محور مناسب‌تر است تا فضاهایی که یخ سکوت را فقط صدای تلویزیون می‌شکند.

چسباندن مبل به دیوارها اصلاً ایده خوبی نیست

احتمالاً با دیدن و خواندن ایده‌های بالا هم متوجه شدید که در آن‌ها خبری از چسباندن مبل به دیوار نیست. ازآنجایی‌که این موضوع اهمیت زیادی دارد، تصمیم گرفتم تا یک ایده مجزا را به آن اختصاص بدهم.

چسباندن مبل‌ها به دیوار، فضای کوچک پذیرایی را کوچک‌تر نشان می‌دهد و یک فضای مرده فاقد کارایی در وسط ایجاد می‌کند. با قراردادن یک کاناپه زیبا و طرح‌دار در وسط مثل خانه زیر، می‌توانید توجهات را به آن جلب کنید و این فضای مرده را از بین ببرید. مثلاً به چیدمان مبل در خانه‌ های کوچک زیر توجه کنید:

مبل‌ها را با اندازه‌های متفاوت بخرید

یکی دیگر از فوت‌های کوزه‌گری چیدمان مبل در خانه‌ های کوچک، لایه‌بندی نور (نور اصلی و موضعی مثل آباژور) و انتخاب مبل‌ها با ارتفاع‌های متفاوت برای ایجاد خطای دید است. مثلاً در خانه‌های زیر این ایده رعایت شده و باعث شده تا ناچار بودن صاحبخانه به چسباندن یکی از مبل‌ها به دیوار، کمتر به چشم بیاید:

یا در پذیرایی زیر هیچ‌چیزی با دیگری هم اندازه نیست. حتی شیشه‌های دکوری میز پذیرایی:

خریدن مبلمان بزرگ و حجیم، ممنوع!

برای چیدمان مبل در خانه ‌های کوچک، بهتر است سراغ مبل‌های بزرگ و حجیم نروید و تا جایی که می‌توانید آن‌ها را جمع‌وجور، سبک و با پایه‌های بلند و باریک انتخاب کنید تا فضا خفه نشود. درصورتی‌که رنگ آن‌ها روشن انتخاب کنید، فضای پذیرایی شما بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. البته می‌توانید در چیدمان مبل در خانه های کوچک خود خلاقیت به خرج بدهید و یکی از مبل‌های تکی را با رنگ تیره و متمایز بخرید تا تبدیل به نقطه کانونی شود.

مثلاً تأثیر مبلمان جمع‌وجور و دارای رنگ‌های متمایز را در خانه‌های زیر ببینید:

پذیرایی‌های باریک را زیاد شلوغ نکنید

اگر یک پذیرایی باریک و کوچک با پنجره در اختیار دارید، به احتمال زیاد دستتان بیشتر از همیشه بسته است. برای چیدمان مبل در خانه ‌های کوچک با پذیرایی باریک، بهتر است حداقل تعداد مبل را با حداقل ابعاد ممکن بخرید و آن‌ها را طوری بچینید که سد راه نور و رفت‌وآمد نشوند. برای این که در زمان نشستن روی مبل‌ها هم حس زل زدن به دیوار به شما دست ندهد، سعی کنید دیوار روبروی کاناپه را تبدیل به دیوار شاخص کنید:

اگر هم راه‌های زیادی برای ورود نور وجود دارد، می‌توانید چنین فضایی را هم گفتگو محور کنید:

گاهی اوقات در چیدمان مبل در خانه‌ های کوچک می‌توانید قید خرید مبل را بزنید تا دیگر نگران چیدمان آن نباشید. البته شاید این ایده در نگاه اول مسخره به نظر برسد؛ اما اگر به خلاقیت صاحبان خانه‌های زیر برای تبدیل فضاهای دم پنجره به مبلمان نگاه کنید، نظرتان احتمالاً عوض می‌شود:

یک میز وسط چندمنظوره به مبلمان اضافه کنید

همان‌طور که در مقدمه مقاله گفتم، مبلمان در خانه‌های کوچک کاربردهای مختلفی دارند و بهتر است میز وسط آن‌ها هم چندمنظوره باشد تا با کاربردهای مختلف مبلمان هماهنگ شود و هنگام تغییر چیدمان مبل در خانه ‌های کوچک، بتوانید از آن‌ها هم حداکثر استفاده را ببرید. مثلاً به میز وسط پذیرایی‌های زیر دقت کنید که هم نقش زیرپایی و هم میز پذیرایی را بر عهده دارند:

گاهی اوقات هم مثل خانه ما مجبور می‌شوید از پذیرایی برای چند منظور مختلف دیگر مثل سرگرمی و کار هم استفاده کنید. در چنین حالتی، تنها یک فضای مربعی کوچک در اختیار خواهید داشت که نمی‌توان آن را با مدل‌های مختلف چید، مگر این که از ایده‌های خلاقانه این مقاله برای چیدمان مبل در خانه‌ های کوچک کمک بگیرید و با صرف‌نظرکردن از خرید کاناپه‌های سه‌نفره و دونفره حجیم، مبلمانتان را متفاوت بچینید.

زندگی در آپارتمان های کوچک که امروزی باعث شده که انسان از فضایی که در اختبار دارد، حداکثر استفاده را کند. از نظری بسیاری از افراد زندگی در این قبیل فضاها محکوم به حذف بسیاری از لوازم و تجهیزات مورد نیاز است ، اما افرادی که تجربه و دانش در رابطه با دکوراسیون داخلی دارند، اصلا اینطور فکر نمی کنند. از نظر این افراد در صورتی که در انتخاب و چیدمان لوازم دقت کنیم، فضایی دلچسب ، راحت و آرامش بخش خواهیم داشت. ما نیز برای اینکه در این زمینه در کنار شما باشیم، محتوای این مقاله را به چیدمان مبل فضای کوچک مربعی و مستطیلی اختصاص داده ایم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید باشد.

انواع چیدمان مبل فضای کوچک

۱. چیدمان مبل فضای کوچک مربعی یا مستطیلی با استفاده از مبل های ال

یکی از بهترین مدل چیدمان مبل فضاهای کوچک مربعی و مستطیلی مبل های ال هستند این مبل های به دلیل نداشتن دسته فضای کمتری اشغال می کنند. علاوه بر این مدل خاص این نوع مبل ها این امکان را فراهم می کند که به اشکال مختلف چیده شوند. به گونه ای که نه تنها فضای بسیار کمتری در مقایسه با سایر انواع مبل ها اشغال می کنند، بلکه برای تعداد افراد بیشتری نیز قابل استفاده باشند.

۲. استفاده از نیم ست های راحتی برای فضای کوچک

معمولا مبل‌ های نیم ست ۵ نفره برای فضاهای کوچک بسیار مناسب هستند. نیم ست ها از کاناپه ۳ نفره به همراه دو مبل تک نفره یا از دو کاناپه ۲ نفره و ۳ نفره تشکیل می شوند. در انتخاب نیم ست نیز باید فضایی که در اختیار است، مد نظر قرار گیرد. معمولا در فضای کوچک، کاناپه ۳ نفره روبروی تلویزیون قرار داده می شود. مبل های تک نفره نیز روبروی هم قرار می گیرند. معمولا مبل کلاسیک و استیل در مقایسه با مبل راحتی فضای بیشتری اشغال می کنند. به همین دلیل استفاده از مبل های راحتی برای فضاهای کوچک مناسب تر است.

مطالعه بیشتر : چنانچه تمایل به دارید، از مدل‌های متنوع موجود در ویترا مبل دیدن کنید.

۳. چیدمان گرد مبلمان مناسب برای فضاهای کوچک

چیدن مبلمان به صورت ردیفی در کنار دیوار، در فضاهای کوچک چندان مناسب نیست. در صورتی که عرض فضا کافی باشد، به عبارتی در فضاهای مربعی چیدمان گرد باعث می شوند که افراد راحت تر با یکدیگر ارتباط داشته باشند. این نحوه چیدمان زیبایی خاصی نیز به فضا می بخشد.

۴. استفاده از مبل های تکی بدون دسته در فضا های کوچک

از آنجایی که مبل تک نفره فاقد دسته هستند، در هر جهتی امکان چیدن دارند. علاوه بر این با توجه به اینکه این مبل ها فاقد دسته هستند، فضای کمتری اشغال کرده و مانعی در رفت و آمد ایجاد نمی کنند. بهتر است مبل های تکی به صورت گرد در اطراف میز وسط چیده شوند. میز وسط می تواند به عنوان نقطه کانونی باشد.

بیشتر بدانید : چنانچه تمایل دارید درباره اصول بیشتر بدانید، شما را به مطالعه این مقاله در وب سایت دعوت میکنم 

۵. استفاده از نیمکت به جای مبل های تک نفره

در صورتی که مبلمان متشکل از دو کاناپه بزرگ ۲ و ۳ نفره است، بهتر است به جای استفاده از مبل های تک نفره در کنار آنها از نیمکت های کوچک در کنار آن استفاده شود.

۶. در فضاهای مربعی و مستطیلی کوچک مبل ها در اطراف نقطه کانونی چیده شوند ! 

چیدمان مبل فضای کوچک مربعی یا مسطتیلی بهتر است در اطراف شومینه یا تلویزیون باشد. در واقع شومینه یا تلویزیون به عنوان نقطه کانونی عمل کرده و مبلما در اطراف آن چیده می شوند. معمولا کاناپه های ۲ و ۳ نفره مقابل هم در کناره های تلویزیون یا شومینه قرار داده می شوند.نقطه قابل ذکر این است که در طراحی دکوراسیون فضای داخلی منزل لزومی ندارد که همیشه نقطه کانونی تلویزیون یا شومینه باشد.

گاهی میز قهوه خوری یا مرکز اتاق به عنوان نقطه کانونی انتخاب شده و مبل ها در اطراف آن چیده می شوند. قرار دادن مبل های تکی یا صندلی در جلوی نقطه کانونی در طراحی دکوراسیون فصای داخلی باعث برجسته شدن آن می شود. به این ترتیب اگر از مهمان خود دعوت کنید که روی آن بنشیند، ناخودآگاه به عنوان کانون توجه قرار می گیرد. پیشنهاد می شود درباره بخوانید.

۷. استفاده از سه قطعه مبل در فضای کوچک مربعی

یکی از بهترین مدل های چیدمان مبل فضای کوچک مربعی استفاده از سه قطعه مبل است. برای این اتاق باید بزرگترین مبل در یک جهت از اتاق قرار داده شود. در دو طرف این مبل قرار گرفته و در مقابل آن ۲ یا ۳ میز تکی کوچک قرار داده می شود. در فضای وسط نیز جا برای میز باریکی است.

۸. چیدمان مبل سه قطعه ای در فضای کوچک مستطیلی

در صورتی که فضای پذیرایی یا نشیمن مستطیلی کوچک است، بهتر است، کاناپه های ۲ یا ۳ نفره روبه روی هم قرار داده شوند. در سمت راست آنها دو صندلی تک نفره و در سمت چپ نیز مبل بک نفره قرار داده شود. این نحوه چیدمان با قرینه سازی به جذابیت فضا می افزاید. در قسمت مرکز مبل ها از مبل های مستطیل و باریک استفاده می شود که فضای کمتری اشغال کند. کنار مبل های دو نفره نیز می توان از میز عسلی کوچک استفاده کرد. از انواع گروه مبلمان ویترا دیدن فرمایید.

۹. چیدمان مبل ۷ نفره در فضای کوچک مستطیلی شکل

در شرایطی که اتاق پذیرایی یا نشیمن خانه مستطیلی است، توصیه می شود که از ۲ تکه کاناپه ۲ یا ۳ نفره استفاده شود. کاناپه ها روبروی هم قرار داده شوند. دو مبل تک نفره در سمت راست و سمت چپ قرار گیرند. از میزهای کوچک در یک سمت از مبل های بزرگ استفاده شود و میزی بزرگ در قسمت وسط مبل ها قرار گیرد. این گونه چیدمان قرینه مبل ها باعث ایجاد نظم خاصی در فضای داخل اتاق پذیرایی خواهد شد. برای از جدیدترین محصولات ویترا دیدن فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا