اجتماعگزارشگر کسب و کار

مزایا تجارت الکترونیک برای صاحبان کسب و کار

بررسی اهمیت تجارت الکترونیک و 8 مورد از برترین مزایای تجارت الکترونیک

مزایای تجارت الکترونیک یکی از دلایلی است که بسیاری از کسب و کارها به تجارت الکترونیک به عنوان منبع اصلی درآمد روی آورده اند. مهم نیست که شما در حال گسترش کسب و کار غیر مجازی خود هستید یا تازه شروع به کار کرده اید، فروش از طریق تجارت الکترونیک مزایای بسیاری برای یک استراتژی بلند مدت در راستای جلب مشتری دارد. سال گذشته‌، 81 درصد از مصرف کنندگان تصمیم گرفتند تا 5 سال آینده از فروشنده‌های مستقیم مانند Amazon‌، خریداری کنند. این فروشنده‌ها بستر کسب و کار خود را کجا نهاده اند؟

در طول یک دهه گذشته نیز، مصرف کنندگان دائماً روش خرید محصولات مورد نیار خود را تغییر داده اند و صاحبان کسب و کار در به‌روزرسانی خود مطابق با تقاضای بازار تلاش میکنند. خریداران به راحتی از طریق سایت‌های آنلاین، بازارها، برنامه‌های کاربردی تلفن همراه‌، فروشگاه‌های غیر مجازی و سایت‌های اجتماعی جستجو، مقایسه و خرید می‌کنند. در این مقاله به بررسی اهمیت تجارت الکترونیک و 8 مورد از برترین مزایای تجارت الکترونیک می پردازیم.

تجارت الکترونیک چیست؟

قبل از اینکه بخواهید به بحث تجارت الکترونیکی ورود کنید، باید بدانید که این مبحث شامل چه مواردی است.تجارت الکترونیک شامل هر معامله تجاری است که مستلزم انتقال اطلاعات از طریق اینترنت است. به همین دلیل توضیحات گسترده ای دارد، تجارت الکترونیک می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد. می‌تواند شامل یک وب سایت اختصاصی، برنامه کاربردی تلفن همراه، بازارهایی مانند آمازون و eBay و بستر رسانه‌های اجتماعی مانند Facebook Marketplace‌، تبلیغات فروشگاهی در اینستاگرام و پین‌های قابل خرید Pinterest باشد.

در حالی که روش‌های بسیاری برای فروش به مصرف کنندگان از طریق اینترنت وجود دارد، مهمترین مزیت خرده فروشی آنلاین این است که می‌توانید در هر زمان و هر مکان، فروش داشته باشید. شما از زمان و مکان خرید مشتری مطلع می‌شوید. مهم نیست که مشتری در چه موقعیتی محصولات شما را خریداری می‌کند و یا حتی از برنامه شما در یک فروشگاه غیر مجازی استفاده می‌کند، مهم سفارش و تکمیل خرید مشتری به صورت آنلاین است.

8 مورد از مزایای برتر تجارت الکترونیک

1. ورود سریع به بازار

برخلاف خرده فروشی سنتی، فروشگاه تجارت الکترونیک شما فقط با چند کلیک می‌تواند راه اندازی شود و شروع به فعالیت کند (البته اگر به دنبال یک فروشگاه الکترونیکی ابتدایی هستید). بسترهای تجارت الکترونیک مانند Shopify، BigCommerce و Squarespace، از مدل‌های پیش فرض برای ساخت فروشگاه اینترنتی خود استفاده کرده اند. آن‌ها از سرور میزبان، انطباق PCI‌، نگهداری از بستر و دیگر موارد مراقبت می‌کنند. بازارهایی مانند آمازون یا eBay قبل از شروع فروش تنها به ایجاد حساب کاربری از سوی مشتری نیاز دارند.

در طی چند سال گذشته، بسترهای تجارت الکترونیکی مبتنی بر SaaS، ایجاد سایت‌های جذاب و قابل اعتماد را با حداقل تلاش، برای صاحبان کسب و کار به امری سهل و ساده تبدیل کرده اند. برای داشتن یک وب سایت حرفه ای فقط یک بعد از ظهر زمان کافی است، و دیگر نیازی به دانش عمیق فنی یا تجارت الکترونیکی ندارید. حتی قبل از اینکه به منابع داخلی یا یک آژانس دیجیتالی نیاز پیدا کنید، می‌توانید سایت خود را به سطح بعدی برسانید.

با راه حل‌های تجارت الکترونیک می‌توانید به سرعت از مرزها خارج شوید، به ویژه اگر قبلاً شبکه اجتماعی ایجاد کرده و دنبال کننده اجتماعی داشته باشید. می‌توانید به سرعت سایت را راه اندازی و اجرا کنید و سپس سایت جدید خود را از طریق ترافیک، هدایت کنید.

2. کاهش هزینه

در بسیاری از موارد، ورود به حوزه تجارت الکترونیکی با کاهش هزینه همراه است. چگونه:

  • تجارت الکترونیک و بازارهای آزاد برای ثبت نام یا قیمت‌های پایین تر از 20 دلار در ماه رایگان هستند
  • بازارهای آزاد برای ثبت نام رایگان هستند و برای اقلام فروخته شده درصد کمی پرداخت می‌کنند

از حمل و نقل قطره ای (فرایند انتقال محصول به مصرف کننده نهایی) بدون سرمایه گذاری زیاد استفاده کنید

  • رسانه‌های اجتماعی، جستجوی ارگانیک و Google Adwords روش‌های مقرون به صرفه ای برای بازاریابی شغل شما مفید هستند
  • کسب و کار خود را برای حذف هزینه‌های اضافی مانند حقوق و دستمزد، اداره و مدیریت کنید

هنگامی که برای اولین بار کسب و کار خود را شروع می‌کنید، مزایای تجارت الکترونیک به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید بسیاری از سرمایه گذاری‌های بزرگی که خرده فروشی‌های سنتی متحمل شوند را حذف کنید. مانند موجودی یا حقوق و دستمزد یک فروشگاه غیر مجازی. با یک فروشگاه آنلاین، می‌توانید با رشد فروش، کسب و کار خود را به‌طور پیوسته گسترش دهید.

3. خریداران آنلاین روبه افزایشند

استفاده از کانال‌های مختلف خریدهای دیجیتالی، همچنان رو به افزایش است. 87 درصد خریداران برای خرید، شروع به جستجو محصولات مورد نظر خود، در کانال های دیجیتالی می‌کنند ، که این رقم در سال گذشته تنها 71 درصد بوده است. حتی اگر خریداران، محصول مورد نظر خود را در یک فروشگاه غیر مجازی خریداری کنند، به احتمال زیاد از قبل آن را در فضای مجازی جستجو کرده اند.

خریداران به دلایل مختلف به جستجو محصول مورد نظر در فضای مجازی می‌پردازند، دلایلی مانند مقایسه قیمت‌ها، مقایسه برند‌ها، اطلاع از نظرات خریداران قبلی، بررسی میزان موجودی‌ها و موارد دیگر. تنها راه اطمینان از خریداران بالقوه محصولات شما، حضور پر رنگ در فضای مجازی می‌باشد. حتی اگرخریداران به دنبال ساعات کاری فروشگاه و یا آدرس آن باشند، دسترسی به اطلاعات موردنظر از طریق فضای مجازی بسیار اهمیت دارد.

4. بینش داده‌های مشتریان

یکی از مزایای تجارت الکترونیک که شاید تا به حال به آن فکر نکرده باشید، سادگی در جمع آوری، اندازه گیری و عملکرد داده‌های مشتریان است. اگر می‌خواهید بیش از پیش روی تجربیات مشتریان متمرکز شوید، باید اطلاعات مصرف کننده خود را در اختیار داشته باشید.

فروش آنلاین امکان جمع آوری داده‌های دست اول را از طریق ردیابی تعاملات مشتریان، فراهم می‌کند. مثل همیشه، مهم است که درباره راه‌های اخلاقی برای جمع آوری و عمل به داده‌های مشتریان، فکر کنید. قوانینی برای حفظ حریم خصوصی مانند GDPR وجود دارد که باید به آن‌ها فکر کنید. و اگر اطلاعات حساس را جمع می‌کنید، بهتر است از آن نیز محافظت کنید.

5. به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنید

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، فروش تجارت الکترونیک می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. هر کانال مخاطب منحصر به فرد خود را دارد که فروشندگان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. یک سایت آنلاین می‌تواند امکان دستیابی به مشتریان بین المللی را برای فروشندگان فراهم کند. سایت‌های اجتماعی می‌توانند به آمار جمعیتی جدید برسند.

بازارهایی مانند آمازون در عین فراهم آوری وسیع ترین مخاطب، می‌توانند در یافتن بازارهای هدف متمرکز (بازار نیچه)، نیز به شما کمک کنند. بازارهایی مانند‌Etsy ،Newegg و Poshmark برای آن دسته از مخاطبان که به دنبال محصولاتی خاص هستند، ارائه خدمت می‌کنند. بهترین بخش این است که شما همچنین می‌توانید از ترکیبی از روش‌های تعاملی آنلاین برای دسترسی یکجا به انواع مخاطبین، استفاده کنید.

برخلاف فروشگاه‌های غیر مجازی‌، کانال‌های آنلاین تنها محدود به کسانی که از نظر فیزیکی امکان مراجعه و خرید حضوری در فروشگاه را دارند، نمی‌شود. اگر فروشنده تازه وارد به عرصه فروشندگی هستید یا از فروشندگان قدیمی، می‌توانید مخاطبین جدیدی را از طریق کانال آنلاین، به دست آورید که تا قبل از آن نمی‌توانستید.

6. استراتژی محتوای بازاریابی

حضور آنلاین به شما امکان ارائه اطلاعات بیشتری درباره محصولات و خدمات خود به مشتریان را میدهد. یک سایت اختصاصی، برای فروشندگان، فضایی برای ارائه محتوای اصلی به مشتریان را فراهم می‌کند. محتوای اصلی محصولات شامل توصیف جزئیات محصول، مقایسه محصول، موجودی محصول در فروشگاه یا انبار و قیمت گذاری است. این اطلاعات به مشتری کمک می‌کند تا برای خرید از طریق فروشگاه و یا صورت آنلاین، انتخاب در تصمیم گیری داشته باشند.

سایت تجارت الکترونیک شما همچنین می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد کسب و کار و نحوه استفاده از محصولات شما را نمایش دهد. صفحات وب و بازاریابی از طریق ارسال ایمیل می‌توانند به داستان برند شما و نحوه تولید محصولات شما نیز اختصاص یابند. پست‌ها و فیلم‌های وبلاگ نیز می‌توانند مطالب مفیدی پیرامون استفاده از محصولات یا خدمات شما را ارائه دهند. در مورد چگونگی افزایش فروش آنلاین از طریق استراتژی محتوای بازاریابی بیشتر مطالعه کنید.

به عنوان مثال، شرکت‌های مواد غذایی در وب سایت خود دستور العمل طبخ غذاها و نکاتی برای مصرف کنندگان ارائه می‌دهند. این نوع محتوا ضمن ارائه تجربیات کلی و مثبت مشتریان، پیشینه‌ی مثبتی را نیز برای برند شما ایجاد می‌کند. در یک بازار رقابتی، این نوع از ارائه اطلاعات، شما را از دیگر فروشندگان متمایز می‌کند.

7. خدمات بازارهای هدف متمرکز (بازار نیچه)

یکی دیگر از مزایای تجارت الکترونیک این است که ارائه خدمت به بازارهای هدف متمرکز را آسان تر می‌کند. در واقع پیدا کردن فروشنده برای این نوع از بازار کار سختی است. با این حال، سهولت و وسعت اینترنت این جستجو را آسانتر می‌کند. اگر در بازار هدف متمرکز فعالیت می‌کنید، با توزیع محصولات خود به شیوه آنلاین، راحت تر خواهید بود. در واقع کسب و کار خود را برای تعداد زیادی از مصرف کنندگان ارائه خواهید کرد.

8. با مشتریانی که مایل به خرید هستند ملاقات کنید

خریداران فقط محصولات مورد نظر خود را از طریق فضای آنلاین، جستجو نمی‌کنند، بلکه خریدهای خود را نیز از این طریق انجام می‌دهند. تجارت الکترونیک باعث می‌شود خریدار، بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی، دکمه خرید را آسانتر از قبل بفشارد. خریداران می‌توانند از طریق تبلیغات اینستاگرامی، برنامه های کاربردی قابل نصب بر روی تلفن همراه اختصاصی هر فروشگاه و راه‌های دیگر، خرید خود را انجام دهند. تجارت الکترونیک همچنین به فروشندگان این امکان را می‌دهد تا نقاط اصطکاک را حذف کرده و خرید محصولات را برای خریداران تسهیل بخشند.

در فضایی بفروشید که مشتریان شما حضور دارند. اگر مشتریان شما در فضای آنلاین حضور پررنگ تری دارند، پس باید به صورت آنلاین فعالیت و فروش کنید. تجارت الکترونیک اجازه می‌دهد تا انتظارات خرید مشتریان خود را برآورده کنید.

تجارت الکترونیک در واقع انجام مبادلات تجاری با ابزارهای الکترونیکی چون تلفن، تلوزیون، کامپیوتر و اینترنت است. تجارت الکترونیک مانند هر تکنولوژی دیجیتالی دیگر که نیازمند مصرف کننده در بازار خرید خود است به تدریج رو به تکامل گام برداشته است. این بازار در حال تغییر و پیشرفت برای کسب و کارها فرصت بزرگی به وجود آورده تا ارتباطش با مشتری را بهبود و بازارش را در دنیای آنلاین گسترش دهد.

محبوبیت روز به روز دستگاههای تلفن همراه نیز تجارت و بازار خاص خود را پیدا کرده است. استفاده روز افزون افراد از شبکه‌های اجتماعی آن را به وسیله‌ای محرک برای تجارت الکترونیک تبدیل کرده است. پیشتر همین جا در مهرارقام در مورد تجارت الکترونیک، توسعه تجارت الکترونیک و پیش‌نیازهای تجارت الکترونیک در ایران صحبت کردیم و اکنون نوبت به آن رسیده مزایا و معایب تجارت الکترونیک را برشماریم. با مهرارقام همراه شوید.

مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان

سهولت: کاربر با انتخاب نام محصول مورد نظرش در مورتورهای جست‌وجو به راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

فروشگاههای واقعی تمام کالاها در ویترین و داخل مغازه قرار نمی‌گیرد و مشتری مجبور به انتخاب در گزینه‌های محدود است. اما در فروشگاههای آنلاین دیگر جنس داخل انبار وجود ندارد بلکه تمام محصولات برای کاربران قابل مشاهده است.

مقایسه آسان: ارائه تمام مشخصات و ویژگیهای کالا در تجارت الکترونیک کار کاربران در مقایسه دو یا چند کالا با یکدیگر را آسان می‌کند. همین امر مشتری را دوباره به آن بازار فروش بازمی‌گرداند.

مواجهه با نظرات دیگران: شرکتها به دلیل وجود رقابت شدید در بازار تجارت الکترونیک از کاربران خود می‌خواهند نسبت به نوع کالایی که خریداری می‌کنند پیشنهاد و انتقادات خود را بیان کنند. حال کاربران جدیدی که می‌خواهند آن کالا را خریداری کنند می‌توانند از نظرات دیگران پیش از خرید کالا استفاده کنند.

بنهای تخفیف: از آنجایی که تجارت الکترونیک نمی‌خواهد از بازارهای سنتی عقب مانده یا چیزی کم داشته باشد برای همین از بنهای تخفیف برای جذب و نگهداری مشتری و فروش کالاهای خود استفاده می‌کند. برندهای مختلف با ارائه بهترین قیمت موجود در بنهای تخفیف سعی بر برد در رقابت تجارت الکترونیک هستند.

معایب تجارت الکترونیک برای مشتریان

امنیت و حریم خصوصی: کاربران پیش از انجام هر نوع فعالیتی در مرحله نخست باید گواهی امنیتی وبسایت را بررسی کنند و نگران به سرقت رفتن اطلاعات شخصی خود باشند.

کیفیت: کاربران باید پیش از خرید حتما گزینه‌های پس از خرید مثل پس گرفتن کالا، خدمات پس از فروش و… را بررسی کنند. ممکن است پس از لمس کالا، دقیقا همان چیزی نباشد که مورد نظر مشتری بود.

هزینه‌های پنهان: برخی موارد کالایی که خریداری می‌شود شامل هزینه‌هایی است که در مرحله نخست ذکر نشده است. هزینه‌های اضافی چون حمل و نقل، جا به جایی، بارگیری و… که معمولا روی فرم پرداخت کالا وجود دارد.

تاخیر دریافت کالا: یکی از نکات قوت تجارت الکترونیک سرعت دریافت کالا سریعتر از زمان مورد انتظار است. اما در برخی از موارد باید انتظار تاخیر را هم داشت. تغییر و تحولات جوی، جغرافیایی و مکانی هرگز از پیش خبر نمی‌‌دهند.

اینترنت: استفاده از اینترنتهای رایگان احتمال ربوده شدن اطلاعات کاربران را بالا می‌برد. اگر امکان استفاده از اینترنت شخصی وجود ندارند کاربران باید هوشیار عمل کرده یا قید خرید آنلاین را بزنند.

نبود تعامل شخصی: با وجود این که قوانین و مقررات هر کسب و‌ کاری در تجارت الکترونیک برای مطالعه‌ در دسترس قرار گرفته است اما مطالب بسیاری وجود دارد که باید مطالعه شده و ممکن است مسائل قانونی برای گیج‌کننده باشد. در مورد سفارشهای بزرگ یا مهم نیز کسی وجود ندارد که در مورد پرسش‌ها یا نگرانیهای بتوان رو در رو با او صحبت کرد.

مزایای تجارت الکترونیک برای کسب و‌ کارها

نگهداشتن مشتری: معمولا کسب و کارها نگرانند مشتریان خود را از دست دهند برای همین همیشه در پی راهی برای نگهداشتن او هستند. در تجارت الکترونیک دیگر کسب و کارهای آنلاین نباید دغدغه‌ای در این مورد داشته باشند زیرا از سراسر دنیا می‌توانند مشتریان خود را داشته باشند.

افزایش فروش: کسب ‌و‌کارهای آنلاین، نیازی به اداره فروشگاه ندارند و می‌توانند فروش آنلاین با سود بالا داشته باشد. آنها می‌توانند به روشهای مختلفی پول را از مشتری دریافت کرده تا خرید را برای مشتری سریعتر و راحتتر کنند. این کسب و ‌کارها با در دسترس بودن به صورت بین‌المللی می‌توانند محصولات بیشتری را به فروش برسانند.

دسترسی در هر زمان و مکانی: دیگر شرایط جغرافیایی یا مکانی نمی‌تواند برای مشتریان محدودیت ایجاد کند زیرا در تجارت الکترونیک کاربران می‌توانند در 365 روز سال 24 ساعته برای مشتریان در دسترس باشند. درهای فروشگاه برای کسب سود بیشتر هرگز به روی مشتریانش بسته نخواهد شد.

گستردگی حوزه تجارت: اگر بازاریابی درست انجام شود مشتریان در سراسر دنیا می‌توانند به وبسایت مراجعه کرده و اطلاعات و محصولات مورد نیاز خود را پیدا کنند.

تراکنشهای فوری: در تجارت الکترونیک دیگر نیازی به انتظار برای نقد شدن چک یا انتظاری ۳۰ روزه برای انواع دیگر پرداختها نیست. تراکنشها بلافاصله انجام می‌شوند یا حداکثر به ۲ یا ۳ روز زمان نیاز دارید تا پول از طریق سیستم بانکی وارد حساب شود.

معایب تجارت الکترونیک برای کسب و ‌کارها

مسائل امنیتی: با وجود اینکه کسب‌ و ‌کارها اقدامات فراوانی انجام می‌دهند تا امنیت خود و مشتریانشان را حفظ کنند افرادی وجود دارند که می‌توانند از هر دیوار آتشین عبور کرده و اطلاعاتی را که می‌خواهند به دست آورند. هک شدن یکی از دغدغه‌های کسب و کارهای آنلاین در دنیای تجارت الکترونیک است.

مسائل پرداختی و مالی: بسیاری از موسسات مالی در زمان مناقشه در مورد پرداخت صورتحساب برای حفظ مشتری از او طرفداری می‌کنند. این مسئله زمانی که کالاها قبلا به مشتری تحویل داده شده‌اند ولی مبلغ پرداخت شده به حساب مشتری برگشته است موجب تحمیل شدن خسارت به کسب و ‌کار تجارت الکترونیک می‌شود.

هزینه‌ بیشتر برای زیرساختهای تجارت الکترونیک: برای اطمینان از این که کسب و‌ کار آنلاین شما به درستی اداره می‌شود باید هزینه کنید. مالک آن کسب و ‌کار باید مطمئن شود معاملات به شکل درستی انجام شده و محصولات به بهترین شیوه به نمایش گذاشته می‌شود. برای اطمینان از این مسئله باید فردی حرفه‌ای استخدام شود تا کاستیهای موجود را برطرف کند.

ارجاع کالا و خدمات پس از فروش: زیرساختهای کسب و ‌کار آنلاین باید کامل و بی‌عیب باشد. زیرا هزینه‌های دیگری برای کسب و ‌کار ایجاد می‌کند. مشتریانی هستند که پس از تحویل کالا از کیفیت آن راضی نبوده و کالا را ارجاع می‌دهند. به ویژه مصرف‌کنندگانی هم وجود دارند که چیزی بیش از بازپرداخت مبلغ خود را می‌خواهند.

وجود خدمات اینترنتی کافی: ظاهرا در دنیای امروز همه‌ همیشه می‌توانند از اینترنت استفاده کنند اما باید بدانید که هنوز هم مناطقی وجود دارد که پهنای باند شبکه در آنها می‌تواند مشکل‌ساز شود. پیش از راه‌اندازی کسب و‌ کار تجارت الکترونیک باید مطمئن شد آن منطقه از پهنای باند مخابراتی ضروری و موثر برای اداره کسب‌و‌کار برخوردار است یا خیر.

نگهداری مستمر: وقتی کسب و‌ کاری فعالیت خود را به صورت تجارت الکترونیک شروع کرده است باید برای سازگار ماندن آماده‌ تغییر باشد. با رشد تکنولوژی سیستمهای مورد استفاده در کسب و ‌کار نیز باید به روز نگه داشته شده یا در صورت نیاز جایگزین شوند. تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک را می توان به انجام هرگونه امور تجاری بصورت آنلاین و از طریق اینترنت تعبیر کرد. به عبارت دیگر به هر گونه معامله ایی که در آن خرید و فروش کالا یا خدمات از طریق اینترنت انجام شود تجارت الکترونیکی گفته میشود که مفهوم گسترده تر آن کسب وکار الکترونیک می باشد.

این مدل از کسب وکار در مدت کوتاهی از آغاز پیدایش تا کنون رشد قابل توجهی در کشورهای پیشرفته داشته و پیش بینی میشود با سرعت شگفت انگیزی این رشد در سطح جهانی ادامه داشته باشد.

تجارت الکترونیکی در ایران

مدل کسب وکار اینترنتی در ایران می توان گفت که در مراحل اولیه خود قرار دارد اما اهمیت و لزوم استفاده از فناوری اطلاعات باعث شده تا قوانین مورد نیاز این عرصه تدوین شده و دوره ها و کارگاههای آموزشی مختلف بیشتری در این زمینه برگزار شوند. یکی از عواملی که باعث شده کاربران ایرانی اطمینان لازم جهت خریدهای آنلاین را نداشته باشند میزان امنیت موجود در شبکه های داخلی و بعضا جهانی است.

نماد اعتماد، تحویل درب منزل یا گارانتی 7 روزه تعویض یا پس گرفتن کالا و بازگشت وجه روشهایی است درجهت جلب اعتماد کاربران.

مزایای تجارت الکترونیک

·         قیمت مقرون به صرفه

با رشد تجارت الکترونیکی و الکترونیکی شدن تمامی تراکنش ها و معاملات، تمامی شرکت ها و فروشگاه ها ناچارند جهت جذب مشتری قیمت خودرا پایین بیاورند و در این زمینه با هم رقابت داشته باشند. در حقیقت با دنبال کردن روش سود کمتر، فروش بیشتر ، این موقعیت برای کاربر و یا مشتری فراهم میشود که کالای مورد نظر خود را با قیمت عادلانه و مقرون به صرفه ای نسبت به فروشگاه های سنتی تهیه کند.

·         حاشیه سود بیشتر

با توجه به حذف واسطه ها و هزینه های اولیه مانندمکان، حاشیه سود بیشتر میشود و فروشنده سود بیشتری خواهد داشت.

·         بهره وری بیشتر

بهره وری برای هر دو طرف معامله یعنی فروشنده وخریدار خواهد بود. زیرا خرید آنلاین باعث ذخیره وقت شده و خرید را راحت تر می کنددر نتیجه هم کاربر و هم فروشگاه سود میکنند.

·         مقایسه سریع

فروشگاه های اینترنتی به شما این امکان را میدهدکه بتوانید که کالای مورد نظر خود را با کالاهای مشابه از نظر قیمت و یا خصوصیات وگزینه های دیگر مقایسه کنید و درنهایت خریدی هوشمندانه و با صرفه داشته باشید. ضمن اینکه در وقت و پول خود صرفه جویی کرده اید.

·         سود اقتصادی

برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، تنها نیازبه یک وب سایت با ضریب امنیت بالا دارید تا بتوانید محصولات و کالاهای خود را عرضه کنید. در نتیجه نیاز به هزینه کردن برای تهیه مکان و هزینه های جانبی آن ندارید. از مزایای دیگر خرید های آنلاین این است که مشتری می تواند در هر زمانی خرید خود را انجا م دهد و محدود به ساعات کاری فروشگاه نخواهد شد. ضمن اینکه نیازی نیست برای تهیه کالای خود مسافت های طولانی را طی کند.

·         امنیت

نحوه پرداخت وجه و انجام تراکنش های الکترونیکی باید مطمئن و امن باشد. وب سایت با معتبر بوده و با تکیه بر این اعتبار، مشتریان بتوانند خرید خود را با اطمینان انجام دهند. یکی از روشهای جلب اعتماد مشتریان دریافت گواهی الکترونیکی یا نماد اعتماد –enamad- است که جهت اطمینان سازی واعتماد سازی و احراز هویت در فضای مجازی به صاحبان کسب وکارهای آنلاین اعطا میشود.

·         مقیاس پذیری

در فضای مجازی همه چیز به سادگی مورد مقایسه قرار میگیرد. چنانچه نحوه خدمات رسانی و پشتیبانی شما ضعیف باشد و یا ازاستانداردهای لازم برخوردار نباشد مشتریان خود را برای همیشه از دست خواهید داد.

·         امنیت داده ها

فراهم کردن امنیت مشتریان و حفاظت از داده ها واطلاعات آنها امری بسیار ضروری است و باعث جلب اعتماد آنها میشود. عدم موفقیت دراین زمینه به معنی ترد شدن از دنیای تجارت الکترونیک است. نحوه فراهم کردن امنیت در تجارت الکترونیک نیاز به تخصص و مهارت و مشاوره با متخصصان این حوزه دارد. اماشاید مطالعه در این زمینه نیز به آگاهی شما در این زمینه کمک کند.

این کتاب ضمن بررسی مفاهیم پایه امنیت اطلاعات و تجارت الکترونیکی به موضوع تهدیدها و آسیب پذیری های رایج در این فضا پرداخته و راه کارهای لازم را برای رفع و مواجهه با آنها پیشنهاد کرده است. مقوله کنترل ها، ساز و کارها، خدمات و فناوریهای امنیتی مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است.

·         از دست دادن مشتریان

افرادی که بسیار ریز بین و سخت پسند هستند قطعا از طریق اینترنت و تنها با دیدن عکس کالای مورد نظر اقدام به خرید آن نخواهند کرد درنتیجه این دسته از مشتریان که قشر وسیعی هستند را از دست خواهید داد.

·         سرویس مشتریان و مشکلات آن

 در تجارت الکترونیک به دلیل عدم ارتباط مستقیم با مشتری و مصرف کننده که یکی از عوامل مهم در تجارت است ، باعث عدم موفقیت درتجارت میشود. این معایب غیر قابل اجتناب نیستند و با مدیریت خوب می توانیم آنها را تاحدی کم رنگ تر کنیم و از مزایای این نوع تجارت بیشتر بهره ببریم.

دکمه بازگشت به بالا