طرز کار لیفتراک چگونه است؟

لیفتراک ها معمولا از نیروی هیدرولیک، سیستم قرقره و برخی قطعات دیگر برای بلند کردن اجسام سنگین استفاده می کنند. آن ها معمولا در انبار ها، زمین های ساخت و ساز و … استفاده می شود. اگر به دنبال این هستید که بدانید لوازم یدکی لیفتراک تویوتا اصل را از کجا بخرید؟ یا اصلا لیفتراک چگونه کار می کند دارای چه مدل هایی است و قطعات اصلی آن چه می باشد تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

لیفتراک چیست؟

لیفتراک یک وسیله نقلیه صنعتی کوچک است که دارای یک پلت فرم دوشاخه ای برقی است که در جلو متصل است و می توان آن را برای جابجایی در زیر محموله استفاده کرد که برای بلند کردن یا جابجایی بالا و پایین می شود. لیفتراک ها با باتری الکتریکی یا موتورهای احتراقی تغذیه می شوند. برای کار با برخی از آن ها لازم است که پشت فرمان قرار گرفت و برای برخی مدل ها باید به صورت ایستاده آن ها را هدایت کرد.

لیفتراک ‌ها که در اوایل قرن بیستم اختراع شدند، آن ها از همان زمان تا کنون تأثیر زیادی بر صنعت ذخیره ‌سازی و حمل و نقل داشتند. در حالی که از آن زمان طراحی و کاربرد لیفتراک ها تغییر کرده است، اما امروزه هنوز نقش مهمی در محیط های کاری صنعتی ایفا می کنند. هدف اصلی آن ها در این است که برای حمل بارهای سنگین در فواصل طولانی از زمین های مختلف استفاده می شود. این برای پروژه هایی که به مواد زیادی در مکان های مختلف نیاز دارند مفید است و زمان و تلاش لازم برای بلند کردن و حمل و نقل را کاهش می دهد.

قطعات اصلی لیفتراک ها

لیفتراک از اجزای مختلفی تشکیل شده است که برای انجام کارها به طور موثر مورد نیاز است. از قاب کامیون، منبع نیرو گرفته تا وزنه تعادل و… در ادامه به صورت دقیق تر هر یک از آن ها را توضیح می دهیم.

محافظ سقفی

این بخش از لیفتراک از سرنشینان در برابر سقوط بار محافظت می کند.

قاب کامیون

قاب کامیون حیاتی ترین جزء است که پایه ماشین را تشکیل می دهد. تمام اجزای کلیدی لیفتراک از جمله چرخ ها، وزنه تعادل و دکل به قاب کامیون متصل می شوند.

چنگال ها

شاخک هایی هستند که بار را حمل می کنند.

وزنه تعادل

این قطعه  وزنه چدنی است که به قسمت عقب لیفتراک متصل می شود، هدف وزنه ایجاد تعادل میان باری است که بلند می شود. در لیفتراک برقی، وزنه تعادل به باتری سرب اسیدی ثابت می شود.

منبع انرژی

منبع تغذیه لیفتراک از یک موتور احتراق داخلی تشکیل شده است. سوخت موتور را می توان با LPG، CNG، گازوئیل و گاز طبیعی تامین کرد. لیفتراک های برقی نیرو را از سلول های سوختی یا باتری های اسید سرب می گیرند.

کالسکه

کالسکه به عنوان پایه لیفتراک عمل می کند. کالسکه روی ریل های دکل ثابت می شود تا بتوان به راحتی به سمت بالا و پایین حرکت کرد.

دکل

دکل یک قسمت عمودی است که بارها را به سمت بالا بلند کرده و به پایین هل می دهد. همچنین دارای ریل های به هم پیوسته است که کنترل افقی را فراهم می کند.

تایر ها

لیفتراک ‌ها می‌ توانند از لاستیک ‌های بادی (که معمولاً در فضای باز استفاده می‌شوند) یا تایرهای جامد (که گاهی اوقات تایرهای بالشتکی نامیده می‌شوند) استفاده کنند که هم در داخل و هم روی سطوح سخت و صاف استفاده می‌شوند.

لیفتراک چگونه کار می کند؟

اکنون که با اجزای کلیدی تشکیل دهنده یک لیفتراک و محل استفاده از آنها آشنا شدید می توانیم به سراغ بررسی نحوه کار برویم. به طور کلی لیفتراک ها از ترکیبی از سیستم های هیدرولیک و سیستم های قرقره ای برای حمل بارهای سنگین استفاده می کنند. در ادامه بیشتر به بررسی این موضوعات می پردازیم.

سیستم هیدرولیک چگونه کار می کند؟

سیستم هیدرولیک از یک سری سیلندر، پیستون و سیال برای بلند کردن و کاهش بار لیفتراک استفاده می کند. پیستون های هیدرولیک به دکل های لیفتراک متصل می شوند. نحوه عملکرد قطعات سیستم هیدرولیک به شرح زیر می باشد:

دسته بالابر به یک پمپ هوای الکتریکی در پایه لیفتراک متصل می شود، هنگامی که دسته فشار داده می شود، پمپ هوا را فعال می کند که هوای بیرون را از طریق یک فیلتر می کشد و آن را وارد لوله ای می کند که به سیلندرهای هیدرولیک می رسد.

یک سیلندر هیدرولیک متشکل از یک لوله توخالی است که در بخش انتهایی بسته شده است و یک پیستون روغن کاری شده انعطاف پذیر به سر دیگر آن متصل می شود. هوا از طریق پایه سیلندر به دام می افتد و اجازه می دهد گازها بدون نشت به بیرون انتقال داده شوند.

حجم گاز در سیلندر باعث افزایش فشار داخل آن می شود، فشار وارد شده به ناحیه سر پیستون نیرویی رو به بالا ایجاد می کند و این نیرو باعث می شود که پیستون به سمت بالا حرکت کند و حجم گاز افزایش یابد و فشار به حداقل برسد، تعادل فیزیکی در ارتفاع لیفتراک و نیرویی معادل از گاز و بار لیفتراک ایجاد می کند.

برای بالا بردن چنگال ها: اپراتور دسته را به سمت جلو هل می دهد و به لیفتراک سیگنال می دهد تا هوای اضافی را به سیلندرها پمپ کند.

برای پایین آمدن: اپراتور دستگیره را به سمت عقب می کشد و به یک سوپاپ مخصوص برای تخلیه گاز از سیلندرها سیگنال می دهد.

نحوه کار سیستم قرقره

پیستون های هیدرولیک به دو ساختار عمودی اصلی که به نام دکل معروف هستند متصل می شوند، شاخک هایی که قرار است بار را حمل کنند، توسط یک جفت قرقره زنجیره غلتکی به بدنه اصلی لیفتراک متصل می شوند که تکیه گاه آنها چرخ دنده ای را در بالای دکل تشکیل می دهد.

از این رو، هنگامی که پیستون های هیدرولیک دکل ها را در جهت بالا فشار می دهند، چرخ دنده های روی دکل ها به زنجیره های غلتکی فشار می آورند. دلیل این موضوع این است که یک طرف زنجیر به قاب غیر قابل حرکت لیفتراک ثابت می ‌شود و تنها راهی که دکل ‌ها می ‌توانند به سمت بالا حرکت کنند، زمانی است که چرخ دنده ‌ها در جهت عقربه‌ های ساعت می‌چرخند و شاخک ‌ها را بالای سر تکان می دهند.

اهمیت این مکانیسم این است که به شاخک ها اجازه می دهد تا دور از دسترس سیلندرها بروند. اگر برای قرقره های زنجیره ای غلتکی در نظر گرفته نشده باشد، لیفتراک ها به سیلندر های بسیار بلندتری نیاز دارند تا بار را تا ارتفاعی معادل بالا ببرند. به صورت خلاصه نحوه کار قرقره به صورت زیر است:

  • پیستون های هیدرولیک دکل ها را به سمت بالا فشار می دهند.
  • چرخ دنده هایی که روی دکل قرار دارند بر روی زنجیر غلتکی فشرده می شوند.
  • دکل ها به سمت بالا حرکت می کنند و چنگال را به سمت بالا می کشند.

کنترل لیفتراک

لیفتراک ها دارای دو دسته کنترل هستند؛ به این صورت که نحوه حرکت که توسط کنترل فرمان انجام می شود و کنترل بالا و پایین کردن که با استفاده از کنترل های بالابر امکان پذیر است.

کنترل فرمان

کنترل فرمان شبیه به خودرو هایی معمولی می باشد که دارای پدال شتاب، فرمان، ترمز، دنده عقب و دنده جلو است. با این تفاوت که لیفتراک ها از فرمان چرخ عقب استفاده می کنند. هنگامی که فرمان را روشن می کنید، چرخ در محور عقب شروع به چرخیدن به جلو و عقب می کند، این به طور عمدی طراحی شده است تا به اپراتور اجازه دهد تا در هنگام جابجایی محموله، چرخش و دقت بیشتری داشته باشد.

کنترل بالابر

کنترل بلند کردن شامل دو اهرم است: یکی برای بلند کردن دو شاخه به سمت بالا و پایین و دیگری برای کج کردن بار به عقب و جلو.

  • هنگامی که دستگیره شیب در جهت جلو حرکت می کند، هوا به طور خودکار محفظه را پر می کند. افزایش فشار به اندازه ای است که سر پیستون را فشار دهد و دکل ها از بدنه خودرو دور شوند.
  • هنگامی که دستگیره شیب به عقب منتقل می شود، هوا به آرامی از سیلندر خارج شده و به قسمت دیگر سیلندرهای متصل به دکل پمپ می شود. هنگامی که پیستون ها به جلو رانده می شوند، دکل ها به سمت خودرو رانده می شوند.

کاربرد لفیتراک ها

لیفتراک ها عموما برای حمل بار های سنگین استفاده می شوند، در ادامه به مهم ترین کاربرد آن ها اشاره می کنیم.

انبار ها

از آنجایی که لیفتراک ها برای بارگیری و تخلیه کالا هستند، معمولاً در انبارها و انبار گردانی ها استفاده می شوند. انواع مختلف لیفتراک در داخل انبارها بسته به وزن کالای مورد حمل و تنظیم استفاده می شود.

ساخت و ساز

لیفتراک های صنعتی به عنوان تجهیزات بسیار مفیدی در پروژه های ساخت و ساز عمل می کنند، زیرا می توان از آن برای حمل مصالح ساختمانی سنگین در فواصل طولانی و در زمین های ناهموار استفاده کرد.

اسکله

در اسکله‌ها، لیفتراک‌ ها اغلب محموله‌ هایی مانند فولاد و پشم را حمل می‌کنند. لیفتراک هایی که در اسکله ها یافت می شوند معمولاً سنگین هستند. آن ها کانتینرهای محموله بزرگ را از کامیون های تحویل گرفته و به مناطق ذخیره سازی و سپس کشتی ها حمل می کنند.

بازیافت

لیفتراک ها همچنین در عملیات بازیافت برای تخلیه کامیون ها یا کانتینرهای بازیافت و حمل محتویات آنها به جایگاه های دسته بندی استفاده می شوند. همچنین آن ها این قابلیت را دارند که در آسانسور ها، واگن ها راه آهن و … عملیات تخلیه بار را انجام دهند.

برف روب

البته این موضوع چندان در کشور ما استفاده نمی شود اما در کشور هایی که هر ساله میزان بارش برف بسیار زیاد است برای عملیات برف روبی از لیفتراک ها استفاده می کنند.

دکمه بازگشت به بالا