اقتصادیعمومیگزارشگر کسب و کار

تحصیل پرستاری بدون کنکور در ترکیه

ترکیه ؛ مقصدی جذاب برای تحصیل پرستاری

متروپل:  رشته پرستاری همیشه جزو رشته‌های جذاب و پرطرفدار بوده است و هر ساله داوطلبان زیادی برای پذیرش در آن در دانشگاه‌های مختلف با هم رقابت می‌کنند. با این حال بخشی از داوطلبان تمایل دارند که این رشته را در خارج از ایران بگذارنند. کشور ترکیه در همسایگی ایران قرار دارد و شرایط خوبی را برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی از جمله ایرانیان در رشته پرستاری به وجود آورده است. تحصیل رشته پرستاری در ترکیه می‌تواند آینده شغلی مناسبی را برای شما ایجاد کند. اگر تمایل دارید که در یک رشته‌ تحصیلی با آینده درخشان تحصیل کنید، مسلما تحصیل رشته پرستاری در ترکیه یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما خواهد بود.

مزایای تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

دلایل زیادی وجود دارد که تحصیل در ترکیه می‌تواند برای شما مناسب باشد. مهم‌ترین موضوعی که باید آن دقت کنید، اعتبار بالای مدرک تحصیلی ترکیه است. نکته مهم این است که مدارک کشور ترکیه در اروپا و امریکا هم اعتبار دارند و شما می‌توانید مدرک تحصیلی خود را به این کشورها ارائه دهید. نکته جالب دیگر این است که سیستم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه شباهت زیادی به کشورهای اروپایی دارد. همین نکته سبب شده تا کیفیت آموزش در دانشگاه‌های ترکیه بالا برود. در حال حاضر بعضی از دانشگاه‌ها از لحاظ سطح علمی با دانشکده‌های پرستاری اروپایی برابری می‌کند. به غیر از این موارد، بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه دارای رنکینگ جهانی خوبی هستند که همین امر باعث معتبرتر شدن مدرک شما می‌شود.

دانشگاه‌هایی نظیر کوچ و گلاسکو دارای رتبه‌های جهانی بالایی هستند که به همین علت دانشجویان ایرانی تمایل زیادی به تحصیل در این دانشگاه ها دارند. خوشبختانه در سال‌های اخیر امکان تحصیل رشته پرستاری در ترکیه به صورت بدون کنکور فراهم شده و نیازی به پشت سر گذاشتن آزمون سخت کنکور نخواهد بود. شما در این کشور شرایط کار در حین تحصیل را هم دارید که می‌توانید از طریق انجام کارهای پاره وقت، هزینه تحصیل و زندگی خود در ترکیه را پرداخت نمایید. خوشبختانه مدارک کشور ترکیه در ایران هم اعتبار دارد و اگر مایل بودید می‌توانید در ایران کار خود را آغاز نمایید. وزارت بهداشت ایران مدرک شما را بررسی می‌کند و بر اساس آن موقعیت شغلی مناسبی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

مدارک لازم برای تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

اگر شما کشور ترکیه را برای ادامه تحصیل در رشته پرستاری انتخاب کرده‌اید، از مزیت‌های خاصی در این زمینه برخوردار خواهید شد. خوشبختانه ورود ایرانیان به کشور ترکیه بدون ویزا امکان‌پذیر است و نیازی به پشت سر گذاشتن مراحل دریافت ویزا نخواهد بود. اقامت ایرانیان در کشور ترکیه راحت‌تر از کشورهای اروپایی و امریکایی است و به همین علت شرایط تحصیل نیز برای شما آسان‌تر خواهد بود. امروزه تعداد دانشگاه‌هایی که در رشته پرستاری پذیرش دارند در حال افزایش است و شما هم می‌توانید در یکی از این مراکز تحصیل خود را آغاز نمایید. برای آگاهی بهتر شما از مدارک لازم برای پذیرش،‌ مهم‌ترین آن‌ها را بیان می‌کنیم تا اطلاعات کافی را داشته باشید.

ریز نمرات مقطع متوسطه

برای اینکه بتوانید تحصیل خود در ترکیه را آغاز کنید، باید حتما لیست ریزنمرات دبیرستان را به دانشگاه مورد نظر ارائه دهید. البته شما حتما باید ریزنمرات را به زبان ترکی یا انگلیسی ترجمه کنید و سپس آن را برای دانشگاه ارسال نمایید. به طور قطع هر چقدر که نمرات شما بالاتر باشد، احتمال پذیرش و قبولی شما برای تحصیل رشته پرستاری در ترکیه بیشتر خواهد بود.

اصل مدرک دیپلم

شما برای پذیرش در رشته پرستاری در ترکیه باید اصل مدرک دیپلم خود را ارائه کنید. این مدرک نیز باید به زبان ترکی یا انگلیسی ترجمه شود. اصل بودن مدرک دیپلم شما به صورت دقیق توسط دانشگاه بررسی می‌شود و در صورت نبود اشکال، مراحل پذیرش شما با موفقیت انجام خواهد شد.

ترجمه رسمی گذرنامه

شما برای ورود به ترکیه نیازی به ویزا ندارید ولی داشتن گذرنامه معتبر از واجبات است. در صورتی که هنوز خدمت وظیفه عمومی را انجام نداده‌اید، باید برای دریافت گذرنامه از وثیقه استفاده کنید. بهتر است که سریع‌تر کارهای مربوط به وثیقه را انجام دهید و مدرک پاسپورت خود را دریافت نمایید. بعد از اینکه پاسپورت به دستتان رسید حتما ترجمه رسمی آن را به زبان ترکی تهیه کنید و به دانشگاه مورد نظر بدهید.

ارائه انگیزهنامه

یکی از مواردی که توسط بعضی از دانشگاه‌ها دریافت می‌شود انگیزه‌نامه است. در واقع شما در انگیزه‌نامه برنامه‌های ذهنی خود برای آینده را ذکر می‌کنید. مسلما هر چقدر که انگیزه‌نامه شما برای رشته پرستاری جذاب‌تر باشد، دانشگاه علاقه بیشتری به جذب شما نشان می‌دهد. البته انگیزه‌نامه برای پذیرش در همه دانشگاه‌ها اجباری نیست و فقط در بعضی از آن‌ها وجود دارد.

امتحان YOS و SAT برای تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

شما برای ورود به یکی از دانشگاه‌های ترکیه باید آزمون‌های خاصی را پشت سر بگذارید. اولین آزمون مهم پیش روی شما آزمون Yos خواهد بود. این امتحان به صورت ویژه برای دانشجویان بین‌المللی برگزار می‌شود تا بهترین افراد از بین آن‌ها انتخاب شده و پذیرش نهایی انجام شود. اگر دوست دارید که در دانشگاه‌های دولتی ترکیه به تحصیل در رشته پرستاری بپردازید، این آزمون نقش مهم دارد که حتما باید در آن نمره قبولی را کسب کنید. برای شرکت در این آزمون معدل شما مطرح نیست و ملاک اصلی نتیجه این آزمون خواهد بود.

زمان این آزمون ماه آوریل هر سال سال است که اکثر دانشجویان عربی و خارجی برای شرکت در آن داوطلب می‌شوند. دانشگاه دولتی استانبول این آزمون را در خارج از ترکیه نیز انجام می‌دهد تا متقاضیان بتوانند به راحتی در آن شرکت کنند. اگر تصمیم شما برای تحصیل رشته پرستاری در ترکیه جدی است، بین ما‌ه‌های فوریه و‌ آوریل ثبت‌نام آزمون Yos را انجام دهید تا تاریخ برگزاری آزمون به شما اطلاع داده شود. هر دانشگاه یک زمان خاص برای برگزاری این امتحان دارد پس حتما با دانشگاه مدنظر خود هماهنگی‌های لازم را داشته باشید. محتوای این امتحان بیشتر شامل سوالات هوش و ریاضی است و هدف اصلی آن سنجیدن میزان IQ شخص می‌باشد.

زبان رسمی آموزش در ترکیه ترکی است ولی در بعضی از دانشگاه‌ها آموزش به زبان انگلیسی هم انجام می‌شود. آزمون SAT برای تمام کسانی که می‌خواهند به زبان انگلیسی در ترکیه تحصیل کنند واجب است. در واقع این آزمون انگلیسی برای میزان تسلط شما بر زبان انگلیسی و همچنین میزان هوش شما گرفته می‌شود و مربوط به بعضی از دانشگاه‌های ترکیه می‌باشد.

شرایط بورسیه تحصیلی رشته پرستاری

دریافت بورسیه تحصیلی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان بوده و برای رسیدن آن نهایت تلاش خود را می‌کنند. هر دانشگاه دارای یک ظرفیت مشخص است که دانشجویان مدنظر خود را در تعداد مشخص بورسیه می‌کند. برای دریافت بورسیه دولتی باید سوابق علمی یا دانشگاهی زیادی داشته باشید. دانشجویان نخبه و بااستعداد در اولویت دریافت بورسیه هستند و از شرایط خوبی برای تحصیل برخوردا می‌شوند. مبلغ بورسیه از هر دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است و حالت متغیر دارد. برای گرفتن بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی، باید سن شما کمتر از ۲۵ سال باشد.

این معیار برای دانشجویان ارشد و دکترا ۳۴ سال است و کسانی سن بیشتری دارند واجد شرایط دریافت بورسیه نخواهند بود. چنانچه می‌خواهید در مقطع کارشناسی رشته پرستاری بورسیه بگیرید، باید معدل کل دیپلم شما بالای ۱۸ باشد. نمرات پایین‌تر از ۱۸ بورسیه نمی‌شوند و تقاضای آن‌ها پیگیری نمی‌شود. به غیر از این موارد نمره شما در آزمون‌های تافل و آیلتس نیز بسیار مهم است.داشتن نمره آیلتس بالای ۷ برای دریافت بورسیه تحصیلی واجب است و شخص باید آن را به دست آورد. همچنین نمره تافل شخص نیز باید بیشتر از ۸۵ باشد تا درخواست شخص برای دریافت بورسیه به صورت کامل بررسی شود.

کسی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی شود، خدماتی همچون شهریه رایگان، خوابگاه رایگان و تغذیه رایگان را به دست می‌آورد. با توجه به مزیت‌های فراوان بورسیه تحصیلی، به شما توصیه می‌کنیم که برای تحصیل رشته پرستاری در ترکیه،تمام تلاش خود را برای دریافت بورسیه به کار ببندید. ناگفته نماند که شرایط بورسیه در هر دانشگاهی متفاوت است و شما باید مدارک لازم برای بورسیه را با توجه به دانشگاه خود تهیه نمایید.

هزینه تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

بدون شک یکی از عوامل مهم در انتخاب رشته، هزینه‌های مربوط به تحصیل شما در دانشگاه‌های معتبر است. هزینه تحصیل رشته‌ پرستاری در ترکیه بر اساس نوع دانشگاه و خدمات آن متفاوت خواهد بود. مهم‌ترین قسمت هزینه شما در دانشگاه شهریه است که باید آن را در ابتدای هر ترم تحصیلی پرداخت نمایید. دانشگاه دولتی استانبول برای رشته پرستاری شهریه‌ای بالغ بر ۱۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار امریکا از شما دریافت می‌کند. این مبلغ با توجه به گرایش و مقطع شما دچار تغییراتی خواهد شد. البته این هزینه برای دانشگاه استانبول است و بقیه دانشگاه‌های ترکیه معمولا مبلغ کمتری را دریافت می‌کنند. به طور مثال دانشگاه حاجت تپه برای تحصیل در رشته پرستاری مبلغی حدود ۵۰۰ دلار امریکا را به صورت سالانه دریافت می‌کند.

اگر شما بخواهید با زبان انگلیسی آموزش ببینید، میزان شهریه در حدود بیست درصد افزایش پیدا می‌کند. به غیر از هزینه شهریه شما باید مواردی همچون خوابگاه و تغذیه را نیز در نظر بگیرید. واحد رسمی پول در ترکیه لیر است که شما باید ماهانه مبلغی حدود ۱۰۰۰ لیر را برای مخارج روزانه خود در نظر بگیرید. همانطور که می‌بینید تحصیل رشته پرستاری در ترکیه هزینه‌های خاص خود را دارد که باید برای تامین آن‌ها برنامه داشته باشید. همانطورکه قبلا گفته شد، با انجام کارهای پاره‌وقت بخش مهمی از این هزینه‌ها پرداخت می‌‌شود

دکمه بازگشت به بالا