عمومیگزارشگر کسب و کار

نحوه تعویض روغن گیربکس دستی ال 90

حتماً این را می‌دانید که روغن گیربکس یا واسکازین خودروتان را باید چند وقت یکبار عوض کنید. در دفترچه راهنمای خودرو، زمان خاصی مشخص نشده تا طبق آن اقدام به نمایید. برای این کار باید به میزان کیلومتری که خودرو طی کرده توجه کنید. اگر ماشین شما مسافت زیادی را پیموده وقت آن است که روغن گیربکس را عوض کنید. شما با مراجعه به هر تعمیرگاهی، می‌توانید بخواهید که روغن را بررسی کرده و تعویض کنند.

How to change manual transmission oil L90

نکات مهم تعویض روغن گیربکس (واسکازین)

روغن دنده، از موادی تشکیل شده که در برابر فشار زیاد، از چرخ‌دنده‌ها محافظت می‌کند. روغن گیربکس باعث روان‌تر کار کردن دنده می‌شود. علاوه‌بر این، طول عمر قطعات را بالاتر می‌برد چون باعث می‌شود که قطعات با همدیگر اصطکاک نداشته باشند و در نتیجه، مستهلک نشوند. همچنین، کاهش سروصدا، کاهش حرارت، و بهبود عملکرد کلی دیفرانسیل و گیربکس، از وظایف روغن گیربکس است.

انواع روغن گیربکس

دو نوع روغن گیربکس وجود دارد. روغنی که در خودروهای دنده اتومات استفاده می‌شود، روغن گیربکس اتومات نام دارد.روغنی که خودروهای دنده دستی استفاده می‌کنند، واسکازین نام دارد.

تفاوت روغن گیربکس اتومات و دستی

روغن گیربکس اتوماتیک، رقیق‌تر از روغن گیربکس دستی است چون شکل قرارگیری چرخ‌دنده‌ها در این جعبه دنده متفاوت است. روغن دستی غلظت بالاتری دارد و به علت ترکیبات متفاوتش، مناسب ماشین‌هایی با جعبه دنده دستی است.حواستان باشد که روغن‌ها را به جای هم استفاده نکنید.

اگر به موقع اقدام به تعویض روغن گیربکس نکنید چه می‌شود؟

همانطور که از وظایف روغن گیربکس دیدیم، این ماده نقش مهمی ایفا می‌کند و نبودنش در خودرو، یا عوض نشدن به موقعش، می‌تواند خساراتی به بار بیاورد. در صورت عوض نکردن به موقع آن، تمام قطعات دچار فرسایش می‌شوند و سیستم داخلی خودرو داغ می‌شود.

زمان مناسب تعویض روغن گیربکس

  1. اگر از جعبه دنده ماشینتان صدای جیغ شنیدید، حتماً ماشین را نگه دارید و میزان روغن را بررسی کنید. روغن باید قرمز روشن باشد. اگر نبود، یعنی باید اقدام به تعویض آن کنید.
  2. چه ماشین شما دنده اتوماتی باشد چه دستی، اگر به راحتی نتوانستید دنده عوض کنید، پس باید روغنش را عوض کنید.
  3. اگر روغن گیربکس نامرغوب یا کثیف باشد، خودرو کند حرکت می‌کند. اگر چنین وضعی پیش آمد یعنی روغن ایراد دارد.
  4. اگر با فشار دادن یکی از پدال‌ها، ماشین به عقب و جلو مایل می‌شود، واسکازین کثیف شده و روغن نمی‌تواند به خوبی جریان پیدا کند.

تعویض دستی روغن گیربکس خودروهای مختلف

خودروهای مختلف، نیاز به تعویض روغن در زمان‌های متفاوتی دارند. در ادامه تعدادی از این ماشین‌ها را بررسی می‌کنیم تا ببینیم هر خودرویی در چه زمان نیاز به تعویض دستی روغن گیربکس دارد.

  1. زمان عوض کردن روغن ماشین صفر

توصیه‌ی تعمیرکاران آچاره این است که برای مطلع شدن از زمان تعویض روغن خودروی صفر، به دفترچه راهنمای آن خودرو مراجعه کنید. در حالت کلی نمی‌توان برای تمام خودروها به یک طریق عمل کرد و همه‌ی روغن‌ها را در یک زمان عوض کرد. معمولاً از ۳۰ هزار کیلومتر تا ۱۰۰ هزار کیلومتر باید اقدام به تعویض روغن کرد.

  1. زمان تعویض دستی روغن گیربکس پراید

پراید پراستفاده‌ترین خودروی ایرانی است و لازم است زمان تعویض روغن آن را بدانید تا سیستم ترمز و گیربکس دچار مشکل نشوند. بهتر است که هر ۳۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن کنید.

  1. زمان تعویض واسکازین ال ۹۰

پیشنهاد می‌کنیم که بعد از پیمودن ۵۰ هزار کیلومتر روغن گیربکس خودرو را تعویض نمایید اما خیلی دقیق نمی‌شود درباره‌ی این ماشین نظر داد.

تعویض دستی روغن گیربکس خودرو یا تعویض در تعمیرگاه

اگر حوصله‌ی روغنی شدن و کثیف کردن دست و بالتان را ندارید، توصیه می‌شود که خودرو را به تعمیرگاه برسانید و این وظیفه را محول کنید به متخصصان این زمینه. آن‌ها محل لازم و امکانات و ابزار مناسب این کار را دارند و در کوتاه‌ترین زمان تعویض روغن را انجام می‌دهند. اما اگر می‌خواهید خودتان مسئولیتش را عهده‌دار شوید و تعویض دستی روغن گیربکس را انجام دهید، طبق مراحلی که بهتان می‌گوییم پیش بروید.

مراحل تعویض دستی روغن گیربکس

  1. خودرو را جک بزنید و زیر آن بروید.
  2. سینی نگهدارنده را زیر بخش تخلیه بگذارید.
  3. گیربکس زیر ماشین، جلوتر از دیفرانسیل است. پیدایش کنید و پیچ‌های سینی را باز کنید.
  4. برای آغاز زهکشی، با آچار بکس معمولی، اقدام به باز کردن پیچ‌های یک طرف بکنید. اینطوری روغن خارج شده و در سینی جمع می‌شود.
  5. پس از تخلیه‌ی روغن، سینی را بردارید.
  6. سینی را که بردارید، یک پیچ ۱۰ میلی‌متری به چشمتان می‌خورد.
  7. پیچ را باز کنید تا بتوانید فیلتر را بردارید.
  8. فیلتر جدید را در محل فیلتر قبلی پیچ کنید.
  9. در حاشیه‌های سینی گیریس بزنید.
  10. سینی را نزدیک گیربکس ببرید و پیچ‌ها را سفت کنید.
  11. روغن مورد نیاز را به اندازه کافی، در مخزن بریزید.
  12. در پایان، ماشین را روشن کنید تا اگر جایی نشتی دارد متوجه بشوید.

فیلتر گیربکس چکار می‌کند؟

فیلتر گیربکس، همانند هر فیلتر دیگری، اجرام اضافی را جذب می‌کند و کارش تصفیه کردن است. فیلتر گیربکس نمی‌گذارد ذرات شناور در روغن جذب شوند. بنابراین فیلترها حتماً باید عوض بشوند.

اگر پیچ‌های محفظه روغن باز نشد چکار کنیم؟

بعضی وقت‌ها، پیچ‌ها به‌خاطر فشار گرما باز نمی‌شوند. در این زمان، با آچار مناسب، آن را در جهت ساعت‌گرد بچرخانید تا کمی شل شود. اگر نتوانستید بازش کنید، اسپری روان‌کننده wd-40 استفاده کنید و بگذارید یک ساعت در همان حال بماند. اگر باز هم موفق به باز کردنش نشدید، از گاز پروپان کمک بگیرید. اگر این کار هم تاثیری نداشت، خودرو را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه برسانید تا با استفاده از ابزارهایی که دارند مراحل تعویض روغن را خودشان انجام بدهند.

فاسد شدن روغن گیربکس

به سادگی نمی‌توان روغن را چک کرد و خودتان احتمالاً فضای کافی برای بررسی آن نخواهید داشت. اما اگر این دو عامل را دیدید، باید اقدام به تعویض روغن گیربکس کنید چون فاسد شده است.

  • راحت نبودن رانندگی
  • روشن شدن چراغ چک

اگر دیدید رانندگی سخت شده و ماشین وسط سربالایی یا سرازیری‌ها می‌ایستد، باید به وضعیت روغن گیربکستان شک کنید. همچنین اگر موقع دنده عوض کردن این کار به سختی انجام می‌شود و چراغ چک روشن شده است، باید اقدام به تعویض روغن گیربکس کنید.

چه روغن گیربکسی مناسب است؟

روغن‌های گوناگونی در بازار وجود دارد و هر چقدر که هزینه بیشتری کنید، روغن باکیفیت‌تری هم در ماشینتان ریخته می‌شود. حواستان به این مورد باشد که روغنی که در گیربکس‌های دنده اتومات می‌ریزند فرق دارد با روغنی که در ماشین‌های دنده دستی ریخته می‌شود و هنگام تعویض دستی روغن گیربکس هم باید به این مورد دقت کنید.

همچنین به این مورد توجه کنید که در چه محیطی زندگی می‌کنید، گرمسیر یا سردسیر، با مشخص کردن دما و شرایط محیطی که در آن رانندگی می‌کنید، می‌توانید از متخصصین تعمیر بخواهید تا بهتان بهترین و مناسب‌ترین روغن گیربکس را پیشنهاد بدهند.

آیا تعویض دستی روغن گیربکس کار درستی است؟

همانطور که زودتر هم گفتیم، توصیه ما این است که چنین کاری را خودتان انجام ندهید چون ابزار و دستگاه این کار را ندارید. علاوه بر آن، تخلیه‌ی روغن به طور کامل صورت نمی‌گیرد و نیمی از روغن باقی می‌ماند. وقتی شما روغن جدید را اضافه می‌کنید با روغن قدیمی و فاسد مخلوط می‌شود. این‌طوری خیلی زود باید برای تعویض روغن گیربکس مجدداً اقدام کنید.

گیربکس چیست و روغن گیربکس چه وظیفه ای دارد؟

همانطور که می دانید، گشتاوری که توسط موتور تولید می شود باید به چرخ ها منتقل شود. گیربکس وظیفه کنترل و تنظیم این قدرت را دارد. این موضوع به راننده این امکان را می دهد تا خودروی خود را با سرعت های متفاوت کنترل کند. روغن گیربکس کمک می کند تا گیربکس روان تر کار کند و در همین حین خنک شود. چرا که اگر دمای گیربکس بیش از حد بالا برود به قطعات داخلی آن آسیب وارد می شود.

از همه مهم تر مقدار قابل توجهی از براده های فلزی که داخل گیربکس براثر حرکت چرخ دنده ها تولید می شوند را جمع می کند. همچنین اگر از روغن گیربکس مرغوب و باکیفیتی استفاده شود، بر شتاب گیری خودرو و تعویض دنده ها نیز تاثیر مثبت می گذارد. به طور کلی می توان گفت که روغن گیربکس یک سیال ویسکوز است که نیرو را از موتور به گیربکس منتقل می کند.

درباره تعمیرگیربکس اتومات L90

تعمیر گیربکس ال ۹۰، مؤلفه اصلی سیستم انتقال قدرت در خودروی ال ۹۰ می‌باشد. شما برای اینکه ماشینتان عمر طولانی داشته باشد باید سر وقت ماشین خود را تعمیرگاه ببرید تا چک شود اگر شما ماشینتان را سر وقت برای چک آپ ببرید در واقع دارید از از هزینه های بیشتر جلوگیری میکنید.

این گیربکس به طور کلی، نسبت دنده‌ های مناسب را برای خودروی ال ۹۰ ارائه می‌دهد. نسبت دنده‌ها برای تبدیل سرعت موتور به گشتاور استفاده می‌شود و گیربکس ال ۹۰ به منظور تقویت گشتاور موتور و در عین حال کاهش سرعت چرخش موتور، استفاده می‌شود. محور خروجی گیربکس ال ۹۰ با سرعت آهسته‌تر از سرعت چرخش میل‌لنگ موتور می‌چرخد. این اختلاف سرعت باعث ایجاد قدرت و افزایش گشتاور موتور می‌شود. با این حال، باید توجه داشت که عوامل دیگری نیز به طور مستقل در افزایش قدرت و گشتاور موتور مؤثر هستند و نباید تنها به گیربکس ال ۹۰ برای بهبود عملکرد موتور اتکا کرد.

عملکرد گیربکس ال نود

گیربکس مسئول برقراری تعادل بین قدرت موتور و سرعت خودرو است. گیربکس L90 به این شکل عمل می‌کند که یک دنده گرداننده به نام دنده محرک با یک چرخ دنده درگیر می‌شود. با حرکت دسته دنده توسط راننده و فشردن پدال کلاچ، دو دنده که یکی بزرگتر و یکی کوچک‌تر است، با یکدیگر درگیر می‌شوند.

بنابراین، برای ایجاد قدرت بیشتر و عملکرد بهتر، دنده محرک به سمت عقربه‌های ساعت و دنده متحرک به سمت خلاف عقربه‌های ساعت گردش می‌کنند.اگر گیربکس ال نود شما دچار عیب شود، ممکن است رانندگی برای شما و خانواده‌تان خطرناک شود و باعث ایجاد خسارت‌های بیشتری برای خودرو شما شود.

بنابراین بهتر است قبل از وقوع مشکلات و آسیب به دیگر اجزای خودرو، به تعمیرگاه مراجعه کرده و اقدامات لازم را برای سرویس دوره‌ای انجام دهید و برای تعمیر این اجزا ابتدا باید از قیمت گیربکس ال 90 در بازار با خبر شوید که ما همچنان در کنار شما هستیم تا با بهترین محصولات و قیمتی مقرون به صرفه این محصول را تحویل شما دهیم.گیربکس یکی از قطعات اصلی خودرو است و برای انتقال قدرت موتور به چرخ‌های خودرو به کار می‌رود. گیربکس‌ها بر اساس نوع شیوه تعویض دنده، به دو دسته دستی و اتوماتیک تقسیم می‌شوند.

گیربکس معمولی یا دستی: در این نوع گیربکس، تعویض دنده به صورت دستی و توسط راننده انجام می‌شود. در این نوع گیربکس، دنده بسته به سرعت خودرو و اختیار راننده، به صورت دستی انتخاب می‌شود. گیربکس معمولی به دلیل سادگی ساختار و کمبود قطعات الکترونیکی، از نظر هزینه‌ای ارزان‌تر از گیربکس اتوماتیک است.گیربکس اتوماتیک: این نوع گیربکس توسط کامپیوتر خودرو کنترل می‌شود و تعویض دنده به صورت خودکار و بدون دخالت راننده انجام می‌شود.

در این نوع گیربکس، ماشین خودکاراً دنده را تعویض می‌کند. گیربکس اتوماتیک ال ۹۰ به دلیل پیچیدگی بیشتر ساختار و استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، از نظر هزینه‌ای گران‌تر از گیربکس معمولی است.همچنین گیربکس‌ها بر اساس تعداد دنده‌هایی که دارند، به دو دسته ۴ دنده و ۵ دنده تقسیم می‌شوند. گیربکس با تعداد دنده بیشتر به انتقال قدرت بهتر کمک می‌کند و در عملکرد خودرو تاثیر بیشتری دارد.

دکمه بازگشت به بالا